Kirjoittaja Aihe: Kuuma kone  (Luettu 3627 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Kuuma kone
« : Elokuu 01, 2011, 08:58:07 ap »
Viime torstaina mennessäni laivarantaan helsingin katajannokalle. Siinä liikenneruuhkassa esplanadilla kuumassa ilmaassa jonotellessa alkoi titaniumissa ilmetä kummallista käytöstä. Huomasin että vaihdetta ykköseltä vapaalle ei saanut siirretyä ennen kuin kuin sammutti koneen kokonaan  ??? Voiko olla ettei kytkin irrota kun kone käy liian kuumana  ??? Öljyn lämpötilakin oli 120 astetta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2011, 17:08:31 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kuuma kone
« Vastaus #1 : Elokuu 01, 2011, 09:17:44 ap »
Moottoriöljyn lämpötila saa olla korkeampikin kuin 120 astetta. Riippuu tietysti öljystäkin...
Kytkin kuumenee myös. Sen vuoksi kahvarungossa, vaijerin kiinnityskohdassa, on pikasäätö kytkimelle jos vaihteet alkavat takkuilla. Normaali ilmiö.
Perussäätö tehdään kykimelle vaihdelaatikon takaa sen vivun juuresta johon kytkinvaijeri menee oikealle puolelle. Säätöä ei siis tehdä vaijerista vaan vivun ruuvista. Vaijerin säätö on sitten erikseen vaijerin alapäästä (Isolohkoisissa).

Mitään huolta ei ole jos kytkin ei nypytä tai tunnu ja kuulu mitään muuta omituista. Kuumana kytkin voi "haukata".

mm

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Kuuma kone
« Vastaus #2 : Elokuu 01, 2011, 15:19:24 ip »
Terve

Mites tuo perussäätö pitäis tehdä, ja mihin kaikkeen se vaikuttaa ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuuma kone
« Vastaus #3 : Elokuu 01, 2011, 16:37:39 ip »
Silleen perussäätö, että kahvan ja kahvarungon välissä on semmonen 3-4mm tyhjää. Silloin kytkimen ei pitäisi kantaa kuumanakaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kuuma kone
« Vastaus #4 : Elokuu 01, 2011, 17:06:27 ip »
Mutta kun tuntui ettei irrota.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kuuma kone
« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2011, 18:38:10 ip »
Niin, silloin tehdään kuten Matti tuossa yllä kirjoitti, kiristetään yläpäästä. Sitten, kun kalusto on taas jäähtynyt, säädetään takaisin ohjearvoon. Muutoinhan se kantaa jäähdyttyään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kuuma kone
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2011, 11:09:53 ap »
Kyllä,kyllä, ei vaan ollut ruuhkassa seisoessa mahdollista kiristellä ylä- eikä alapäästä.Tuon vaihdelaatikon takapään vipstaakin säätöruuvin olen nyt myös säätänyt hieman sisäänpäin.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kuuma kone
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2011, 18:16:02 ip »
Nestevälitteisessä kytkimessä on sama toimintatapa kuin nestejarrussakin. Kun levy kuluu niin nestettä menee käytön aikana aina lisää kahvasylinterin säiliöstä alas työsylinteriin. Samoin tapahtuu jarrussa paitsi että siellä kuluu jarrupalat. Säätyminen on jatkuvaa ja automaattista.

mm