Kirjoittaja Aihe: BrevaV1100  (Luettu 8948 kertaa)

isobreva

  • Viestejä: 68
BrevaV1100
« : Heinäkuu 19, 2011, 11:05:42 ap »
Mulla oli ongelmana pyörän satunnainen käynnistyminen. Välillä sai painella starttia useamman kerran
ennen käynnistymistä. Välillä se toimi aivan kuin ei olisi mitään vikaa. Otin releen käsittelyyn ja naputtelin sitä muutaman kerran meisselin kahvalla. Ilmeisesti karstat karisivat kärjistä, kun nyt on taas pelannut moitteettomasti. Tämä on siis väliaikaiskorjaus. Siispä kysynkin, mistä voisin hankkia tällaisen vastaavan releen? Autotarvikeliikkeestäkö? Ovat kuitenkin melko tyypillisiä mallia autoissakin, ehkä?

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2011, 12:25:32 ip »
Releeseen ei yleensä mene / tule / synny "karstaa". Yleisin syy releen toimimattomuuteen on hapettumat ja syöpymät kannassa ja kannan kontakteissa.
Siispä reippaasti pruuttaamaan kontaktisprayta ( EI CRC:TÄ ) kantaan ja kannan kontakteihin. Muutaman kerran rele irti-kiinni, niin jopas pelittää.

Starttirele - ainakin Californiassa - on ihan tavallinen rele, joita myy vaikkapa Motonet. Mutta, ennen kauppaan säntäämistä, kokeilepas tuota puhdistusta.
Kontaktisprayta ei kannata kovin säästellä tässä... ;)

Itse puhdistan releriman pari-kolme kertaa kesässä. Eikä ongelmia siellä ole syntynyt.


Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2015, 21:11:28 ip »
Vanha topiikki, mutta en viitsi avata uutta. Kirjoittelin viime kesänä kun meni Grisosta startin sulake 2 kertaa. Tutkin talvella relekannat, sulakekannat, purin starttinappulan ja sivuseisontatuen katkaisijan - ja sitten pidin peukkua. Ei auttanut, tänään meni tuo sulake, nyt siis kolmannen kerran - aika sattumanvaraista ja kaikilla kerroilla se on tapahtunut kotipihalta lähdettäessä. Nopeastihan tuon sulakkeen (15A) vaihtaa kun tietää jo missä vika tai paremminkin vian oire todennäköisesti on. Mitäs ehdotatte seuraavaksi, Grison releet taitaa olla ainakin osittain samoja jos kokeilisi ristiin? Aika paljon tutkin viime talvena, mutta johtosarjojen teippauksia en silloin purkanut. Voiko navigaattori tai kahvanlämppärit sotkea tuota starttitapahtumaa, ovat virtalukon ja erillisten sulakkeiden takana? Onko edesvastuutonta kokeilla 20A sulaketta tuon 15A sijaan vai palaako koko mopedi tällä toimenpiteellä  ;)


Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2015, 11:55:32 ap »
Tuskinpa 5A ero paljon vaikuttaa. Kuitenkin ihmettelen sitä että sulakkeen polttavaa vikaa ei ole paikallistettu. Minua huolestuttaisi vika eikä niinkään sulakkeen koko.

Navin ja kahvanlämmittimien kytkentää tietämättä on paha sanoa mitä niiden vaikutus olisi. Toki lisäkuorma voi polttaa sulakkeen jos sen takana on virran määrää kohottavia laitteita. Navigaattori ottanee aina aluksi enemmän virtaa jos siinä on oma akku ja sen varaustila alhainen. Kahvalämmitin onkin sitten jo kova tehonsyöjä. Kumpaankaan en laittaisi niiden käyttöjännitettä kulkemaan virtalukon kautta vaan käyttäisin erillistä relettä ja ottaisin vain ohjausjännitteen virtalukon kautta että laitteet toimisivat loogisesti siinä kuin muutkin sähköjärjestelmän komponentit.

Jos kahvalämmittimet on kytketty pyörän alkuperäiseen kahvalämmitin-liitäntään niin sen vuoksi tuskin ongelmia tulee. En vain ole tutustunut onko Grisossa tällaista lisävarusteliitäntää vakiona.

Katsoin kytkentäkaaviosta: Grisosta en löytänyt liityntää kahvalämppäreille mutta GPS:lle kylläkin. Sille ei ole sulaketta lainkaan.
http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1200/griso1200_8v/Griso1200_8V_WiringDiagram.pdf

Breva 1100: http://guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1100/breva_1100/Breva1100_WiringDiagram.pdf
Liitin 27 on lisävarusteille.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2015, 22:09:51 ip »
Olisiko jotain vikaa ihan siinä startissa, kun on kerta sen sulake ?
Solenoidin kiinnitys höltynyt tai likaa hiilisillassa tai muuta sellaista, joka lisää virran tarvetta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2015, 22:33:16 ip »
Startin virran tarve ei polta sulaketta kun sitä ei ole. Startille tulee virta paksua johtoa myöden akulta + ja maadoitus tapahtuu rungon/moottorin kautta. Startin solenoidille tulee toki ohjausjännite mutta sen tehtävänä on saada ainoastaan solenoidin rautasydän magnetoitua että solenoidin kärjet kohtaavat ja hammasrattaat saavat kosketuksen. Syynä voi olla silloin solenoidin magnetointikäämin oikosulku mutta silloin ei kyllä tapahdu oikein mitään. Startin rele vain napsuu ja sulake palaa. Pyörän voi toki käynnistää ohi turvakytkennän, solenoidin ja sulakkeiden mutta yleisinhimillistä syistä en sitä tässä kerro koska väärin toimiminen voi tehdä pyörästä äkisti käymättömän.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2015, 01:25:57 ap »
Topicin ongelma näkyy olevan tuttu uudemmissa (-05->10 Breva, Griso, Norge ja Stelvio) Guzzeissa.
Syynä jännitehäviöt ja kasvanut virran tarve solenoidille menevässä johdossa.
Juttua löytyy guzzitech, wildguzzi ym foorumeilta Googlaamalla "guzzi intermittent starting"
eli  http://lmgtfy.com/?q=guzzi+intermittent+starting

Lainaus-käännös:
"...kuten sanottua se voi olla ns. "starttaus häiriö". Tehtaalla ovat johtaneet käynnistys-solenoidin virran läpi sulakkeen, sitten virtalukolle, sitten läpi toisen sulakkeen, sitten releelle, josta lopuksi solenoidille. Rele ei saa hyvää jännitettä akulta, vaan heikkoa jännitettä virtalukolta.
Mitä usein tapahtuu on, että 30 tai enemmän ampeereita, joita tarvitaan vetämään solenoidia, ei lopulta mene läpi tuosta kaikesta. Erityisesti virtalukon kontaktit heikkenevät ja syöpyvät, eikä virta pääse läpi.
Irrottaisin sulakkeet sekä releet ja suihkisin kosketukset kontakti sprayllä. Kuormitus-testaa akku sekä puhdista navat ja puhdista pääsulakkeet lähellä akkua. Harkitse virtalukon purkamista ja sen kontaktien puhdistusta.
Norgessa ja Brevassa monet omistajat ovat korjanneet ongelman vetämällä starttireleelle suoran johdon akulta virtalukon sijaan. ..."
(Alkup. solenoidin johdolla ohjaa relettä, joka kytkee virran akulta solenoidille. Google:"Guzzi MPH solution".)

"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2015, 11:01:46 ap »
Yritin tihruta johtokaaviota vaihtelevalla menestyksellä enkä löytänyt oikein mitään ilmiselvää juttua. Startin sulakkeen kautta ei alunpitäen mene moneenkaan pisteeseen jännitettä, mutta tunnuskilven valo ainakin näyttäisi siellä olevan takana. Kannattaa vilkaista, ettei ole jotain oikosulkevaa siellä lampun kannan ympäristössä. Yksi karva menee myös virtalukon liittimeen, mutta siitä ei ota selvää, mihin jännitettä menee sen kautta. Kun sulake on irti tai palanut, niin virrat päällä pitäisi suunnilleen nähdä mitä kaikkea muuta mykistyy.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #8 : Kesäkuu 09, 2015, 21:11:29 ip »
No - olipa liuta hyviä ehdotuksia, tutkitaanpa näitä. Tänään ehdin ainoastaan mittaamaan akun lepojännitteen se oli 12,46 V mun mittarin mukaan (mikä lie tarkkuus moisessa...). Kun laitoin virrat päälle, mutta en käynnistänyt jännite putosi noin puolessa minuutissa 12,06 volttiin jossa se tuntui että ei ainakaan enää pahemmin putoa. Miten kuormitustestaus tehdään - mulla on vaan yleismittari? Onko noi lukemat vähän alakanttiin eli pitäiskö käydä seuraavaksi akkukaupassa?
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #9 : Kesäkuu 09, 2015, 21:42:07 ip »
Poikkeuksena vanhempiin Guzzeihin on CARC-Guzzeissa ECUn ohjaama käynnistinmoottorin solenoidi. Starttinappia ei tarvitse kuin koskettaa niin jonkin ajan kuluttua, yleensä melko pian, järjestelmä antaa moottorille luvan käynnistyä. Ennen oli vain starttinappi ja suora kytkentä starttiin ja kuljettaja itse päätteli kuinka pitkään käynnistinmoottoria pyöritetään. Tässä uudemmassa systeemissä ECU päättelee käynnistyksen keston ja joskus jos ei ensimmäisellä starttauksella käynnisty niin ECU voi startata lisää ilman starttinapikan painamista ihmisvoimin.

Sellainen ilmiö on myös, josta on ollut jo erillinen keskusteluketju, että akun lepojännite akusta mitattuna on korkeampi kuin mitä ECU saa tietää: ero voi olla jopa puoli volttia. Mittaristossa oleva akkujännitenäyttö näyttää siis vähemmän mitä on totuus. Jos tämä jännite on alhainen (alle 11,5V) ei käynnistystä tapahdu vaikka pyytäisi nappia painamalla. Akkujännitettä pitää siis korottaa yli 12V tasolle. Yleensä tämä ei ole ongelma kun latausjärjestelmä ja akku ovat kunnossa. Itselle on käynyt muutaman kerran viimeisen kymmenen vuoden aikana että starttinapista ei tapahdu mitään. Pari kertaa on ollut huono maakontakti ja muutaman kerran alhainen akkujännite. Alhainen akkujännite on kerran itsellä syntynyt kun lisälaiteliitoksesta on otettu runsaasti sähköä muuhun käyttöön ja useimmiten silloin kun akku on ollut jo vaihtokunnossa. Ulkopuolisella laturilla saa kyllä hetkeksi jännitteen tarpeeksi korkealle mutta seuraava käynnistysyritys voi olla vain yritys....

Akun kuormituskoe tehdään akkuliikkeessä tai autosähkökorjaamossa erityisellä laitteella joka kestää akun koko potentiaalin. Jos akku menee "polvilleen" testissä on akkukauppaan asiaa. 

Tänään laitoin 1100 Brevan akun lataukseen. Kävi niin että alle minuutin päästä laturi näytti akun olevan täynnä. Aika selvä merkki että akkukauppaan tulee asiaa.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #10 : Heinäkuu 12, 2015, 20:57:25 ip »
Kävin vielä kerran sulakepohjat ja relepohjat läpi (talvella näitä jo tutkin starttinappulan, virtalukon ja sivuseisontatuen katkaisijan lisäksi), ostin uuden akun, muutin navin ja kahvanlämppärit releen taa, tutkin tunnuskilven valon ympärystän, irrotin ja purin startin. Mitään silmälle havaittavaa epäilyttävää en löytänyt. Sitten koeajolle. Muutaman kerran pääsin ajamaan ilman sulakkeen poksahtamista. Viimeinen kortti oli tuo Alin vihje eli eikun kooklettamaan wildguzzin tekstejä - hakusana esim. "startus interruptus". Eli tämä ei tainnutkaan olla vika vaan ominaisuus italialaisessa sähködesignissa näissä uudemmissa Guzzeissa. Kun vedin sähkön releen kautta suoraan akulta startille ei ole enää sulakkeet paukkunut startatessa ja starttilupa tulee eculta heti eikä viivytellen.

Kaikesta huolimatta kannattaa perusasiat käydä läpi eli liitokset jne. tunnetut potentiaaliset vikakohteet - tällä kertaa ratkaisu löytyi kuitenkin tuosta "globaalista sähködesignista" jolla sai jalostettua italialaista sellaista ;D

Kiitos taas foorumin avusta - matka jatkuu. Tuli muuten modattua ja ladattua sadepäivän ratoksi uusi main fuel karttakin, alkaa olla ohituskiihtyvyys kohillaan  ;D
Kasi vee ei vee kasi

egon

  • Viestejä: 973
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #11 : Heinäkuu 13, 2015, 07:26:43 ap »
Sorry Harry, mutta en ole niin hyvin sähkövehkeistä perillä, että olisi ymmärtänyt tekemäsi modauksen. Voisitko vääntää rautalangasta vielä mallin? Jäin siihen käsitykseen, että olet sulkenut ECU:n pois starttipiiristä kokonaan.  
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2015, 12:51:56 ip kirjoittanut egon »

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #12 : Heinäkuu 13, 2015, 20:48:51 ip »
Se mode jonka tein näkyy tuossa "FIXING..." tekstin alla. Yksi lisärele ja hivenen johtojen/liittimien kanssa askartelua.

Re: Breva/Norge etc - Starting Problems
« Reply #168 on: November 03, 2013, 07:03:04 PM »
After all the comments about the Norge & Breva starting problems being "like" the '80s & '90s machines I went back and had a look at a note I was sent when I was having trouble with the 1993 Strada.  In that procedure a couple of wires connections are moved on the relay.  With the new machines that move is not called out.  Is that because it wasn't worth the effort, just putting the direct 12 Volt supply was all that was needed to resolve the problem, or is the relay set up different in the new machines, and the factory moved the wires?  Here's the procedure I was given, less the diagram:

FIXING THE MOTO GUZZI STARTER RELAY

The easiest way to bypass the mess is to get another relay (Bosch at the local auto parts store), hook the connector going to the solenoid to post 86, put post 85 to a good ground, run a new wire from the battery to post 30 and post 87 to the solenoid.
                                     
The tortuous route Guzzi makes the solenoid power travel is nuts, I always start a project by ditching the factory wiring and making my own.

Matt, In Everett, WA
Kasi vee ei vee kasi

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2015, 21:10:10 ip »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: BrevaV1100
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2015, 21:32:33 ip »
Itse vielä odottelen että 1100 Brevaani tämä häiriö tulisi. Ainoa vika on ollut vapaavalon kytkin johon oli päässyt vettä. Mukava kun ei itse aina tarvitse olla "kehityksen kärjessä".
Mutta mitä näyttää vianilmaisinjärjestelmä kun ECU ohitetaan käynnistyksessä? Oman kokemukseni mukaan alkuperäisen kännistyspiirin ohittaminen saa häiriövalon mittaritaulussa palamaan jatkuvasti kunnes sammuu kun virta katkaistaan. Vikalogiin jää siitä merkintä.