Kirjoittaja Aihe: Bensaletkuongelma Nevada ja California  (Luettu 26920 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #30 : Heinäkuu 09, 2013, 23:19:47 ip »
Näitä kun lukee, niin kyllä hymyttää tuo vanhempi ratkaisu, jossa pumppu ja suodatin ja regulaattori ovat kaikki erillisiä komponenttejaan tankin ulkopuolella.

Tokihan nekin voivat rikki mennä, samoin kuin letkut ja klemmarit korkata, mutta jotenkin selkeämpää näin.

Heh, itsellä laukesi Cali Jackal 2000:n 1) sähköinen bensahana jonka vaihdoin vanhemman guzzin mekaaniseen ja 2) regulaattori, josta tein liittimen, että sain geneerisen, oisko boschin autoregulaattorin letkuilla kiinni pyörääni. Säästin taas parisataa tällä kikalla.

Viimeinen hassu ongelma saman Calin bensasysteemissä oli että bensat suihkusivat kaaressa läpi jälkiasenteisesta bensaletkusta. Uusiksi meni ne letkut. Kaupasta pyysin alkoholinkestävää ja ehkä sainkin.

melissia

  • Viestejä: 50
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #31 : Heinäkuu 11, 2013, 10:20:05 ap »
Minulla oli siis klassiseen tapaan letku irronnut polttoainepumpun liittimestä.
Letkun - ja klemareiden vaihdon jälkeen tuntuu että moottori kävis entistäkin tasaisemmin tyhjäkäyntiä ja
reagoisi kaasuun paremmin. Ehkä tuo vuotanut liitos on hukannut niin paljon painetta että polttoaine
ei ole virrannut ihan tasaisesti. Vai kuvittelenko vain.

Sami S

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #32 : Heinäkuu 11, 2013, 10:45:51 ap »
Ei polttoaineen paineen mittaus huollon yhteydessä ole mitenkään liioiteltu toimenpide. Paine pitää olla sama kävi moottori tyhjäkäyntiä tai täysillä kierroksilla. Mahdollinen jännitevaihtelusta johtuva pumpun kierrosluvun muutos kompensoidaan siten että pumpun painetuottokyky ja massavirta ovat paljon suuremmat kuin mitä suuttimista ruiskutetaan. Paineensäädin huolehtii asiasta.
Siksi järjestelmä sietää pientä vuotoakin niin että sitä ei havaitse kuin painemittauksella. Toimenpide on hyvin yksinkertainen, nopea ja helppo.

Itse suosin myös, MotoJussin lailla, tankin ulkopuolista järjestelmää sen huoltamisen helppouden vuoksi. Omissa virityksissäni käytän sivuvirtasuodatinta päälinjassa ennen suuttimia koska en katso lainkaan tarpeelliseksi suodattaa tankin sisältöä jatkuvasti. Siihen riittää karkeasuodatin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #33 : Heinäkuu 11, 2013, 11:25:51 ap »
Olisi kiva tietää miksi tuohon tankin sisäiseen ratkaisuun on päädytty? Ei ainakaan voi perustella tilankäytöllä, kun pumppuyksikkö vie tilavuutta polttoaineelta ja tankin pohjaan on tehtävä liitos paineistetulle sopalle  läpiviennit johdoille jne. Nehän toki on siinä omassa kiinnityskauluksessa  mutta silti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #34 : Heinäkuu 11, 2013, 11:35:30 ap »
Onhan se turvallinen ratkaisu. Vuotavat letkut ovat tankin sisällä... ::)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #35 : Heinäkuu 11, 2013, 12:26:55 ip »
Lainaus
miksi tuohon tankin sisäiseen ratkaisuun on päädytty
Minusta selkeää (ja välttämätöntä) kustannusten minimointia tehtaan kannalta.

Luin äskettäin vanhasta lehdestä että kun italialainen pankki aikoinaan tuli omistajaksi De Tomason jälkeen, alettiin heti käyttää kaikissa malleissa mahdollisimman paljon samoja osia, kun aikaisemman omistajan aikana osat olivat paljon enemmän mallikohtaisia. Aprilian harjoittama V11 mallisarjan "levitys" (lopulta ainakin 20 eri "versiota") on hyvä esimerkki tästä toimintatavasta. Samoja komponentteja sirotellaan eri versioihin siten että niistä saadaan eri "myyntinimikkeitä". Sama oli käytössä edellisessä Calissa (mikä iskunvaimennus, onko virran ulosottoa, mitä koristeosia missäkin, maalaus jne.).

Tankki tulee alihankkijalta valmiina yhtenä "valmiiksi koottuna" kokonaisuutena (kuten esim. vaikka etupyörä jarruineen, sekä Ducatilla että Mandellossa näkyi 2011 suuria Brembon laatikoita ja etupyöräkokonaisuuksia). Tankki kokoonpanolinjalla: yksi letku ja sähköt kiinni, valmis. Polttoainepumppu, polttoainesuodatin, paineensäädin - kaikki valmiina ilman erillisiä asennustoimia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2017, 21:52:48 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #36 : Heinäkuu 11, 2013, 17:25:16 ip »
Onhan se turvallinen ratkaisu. Vuotavat letkut ovat tankin sisällä... ::)

Mun 13 vuotiaassa ei ole vuotavia letkuja ulkopuolellakaan, vaikka pumppu ulkona onkin. Eikös se sisäiseen pumppuun ole vieläpä itse tehty se mahdollinen vuoto, käyttämällä soveltumatonta letkua..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #37 : Heinäkuu 14, 2013, 16:33:07 ip »
No niin..Se perkele irtosi taas..Puolan Wroclavissa rallimatkalla, mutta onneksi käynnistäessä parkkipaikalla.

Kun tämä on jo kolmas kerta Calilla, niin kohtalaisen hyvin se pumpun irroitus ja takaisinlaitto jo sujui. Tällä kertaa letku oli revennyt ja katkennut klemmarain juuresta pumpun puolelta. Letkuna olen käyttänyt Gatesin uppoasennukseen suunniteltua letkua, mitä käyttävät esim. veneiden tankeissa. Pitäisi olla ihan oikeaa letkua tähän tarkoitukseen ja pikkuepäilys tuli nyt siitä katkeamisestä johtuen, että syynä oli terävä klemmarin reuna, mikä leikkasi paisuvaa letkua pikkuhiljaa. Löysin kuitenkin talven aikana netistä korjaussarjaa bemarin vastaavaan pumppuun, ja siinä näytti olevan sitä taipuisaa mutta kovaa haitariletkua käytössä, ja kun kotiin pääsen tältä reissulta, niin pitänee laittaa tilaus vetämään ja kokeilla nyt sitäkin vielä. Jotenkin vaan tuntuu, että tuo kovempi ja ohutseinämäisempi letku voisi pysyä paremmin sen pumpun putken kohtalaisen matalan olakkeen takana, kuin pehmyt paksuseinämäinen kumipohjainen letku, jota klemmarilla kiristäessä ei voi oikein arvioida, onko kiristys riittävä vai ei, vaan on vedettävä se hampaat irvessä klemmarin korkkaamisen äärirajoille ja toivottava vaan että pysyy. Eikä sitten pysy...

Tuossa viikonlopun aikaan Tsekin Bohemian Clubin järjestämässä Guzzi-rallissa tuli juteltua asiasta erään Mandellolaisen kaverin kanssa, ja hyvin tuttu tuntui tuo ongelma olevan sielläkin. Ja samalla lailla kuin kotimaassakin asiasta on keskusteltu, niin irtoamiseen liittyy italialaistenkin mukaan jotenkin useimmiten kova helle. Näin oli taas tämänkertaisen irtoamisen aikaankin lämpö kovassa nousussa.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #38 : Heinäkuu 14, 2013, 21:24:17 ip »
Suodatinongelman saa eliminoitua kun sen poistaa tankista kokonaan ja liittää bensaletkuun sen vanhan mallisen tai muun korvaavan filtterin tankin ulkopuolelle. Tällöin tulee suodaqtetuksi vain käyttöön menevä polttoaine eikä koko tankin sisältöä moneen kertaan. Tankissa ei ole kuin säädetty vastus ja suodatin kestää moninkertaisesti ja on helposti vaihdettavissa.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #39 : Heinäkuu 14, 2013, 21:50:05 ip »
Lainaus
korvaavan filtterin tankin ulkopuolelle
Tätä mietin toteuttaa aikanaan Cali Stonessa. Mutta, tankista tulevassa letkussa on suodatettua bensaa, ja suodattimen jälkeen tankin sisällä oleva paineensäädin pitää paineen välillä tankin ulostulo - suuttimet jatkuvasti arvossa 3 bar. Jos siirtää suodattimen tankin ulkopuolelle, paineesta ei ole varmuutta (suodattimen aiheuttama pudotus) ja paine varmaankin laskisi sitä mukaa kun suodatin tukkeutuu? Pitäisi vaihtaa koko järjestelmä vanhempaan...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #40 : Heinäkuu 14, 2013, 21:55:05 ip »
Saa ajaa Venäjällä tai Egyptissä, jotta filtteri menee niin tukkoon, että paineisiin merkittävästi vaikuttaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #41 : Heinäkuu 14, 2013, 22:24:13 ip »
Kuten TTT kertoi on massavirta suutinletkussa niin pieni että paine ei ihan helposti laske. Jos epäilee niin voi letkuun laittaa painemittarin ja seurata siitä suodattimen tilaa. En kehota pidättämään hengitystä paineen laskemista odotellessa. Sama mittari hoitaa myös pumpun kunnon valvonnan ja paineensäätimen toiminnan.

Itsellä tämmöinen alle kymmenen euron mittari suutinlinjassa. Samalla mittarilla selviää myös häviääkö paine kuinkakin nopeasti järjestelmästä tauon aikana.

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #42 : Syyskuu 11, 2013, 09:21:44 ap »
PikkuBrevasta on ollut tankin "ränniputki tukossa" ajelin tankin tyhjäksi, vahingossa niinkin tyhjäksi että pyörä sammui lenkin jälkeen kotipihaan ::)
Tankin irrottamisen jälkeen huomasin että korkin kautta tuleva ylivuoto(?) letku oli murtunut juurestaan. Sadevedelle varatun letkun tankin pohjassa oleva liitin oli kivettynyt niin tukkoon, että en edes yrittänyt putsata sitä, kun ei keskivahvalla väkivallalla auennut... Tankin alta tuleva vesi ei sinällään aiheuta mitään ongelmaa, vaikka letku ei veisi sitä tankin alle, kastuvatpa nuo paikat sateella ajaessa joka tapauksessa.

Ajattelin kuitenkin ainakin nuo molemmat letkut vaihtaa, mutta heräsi samalla kysymys, että pitäisikö myös tankin sisällä kulkevat letkut vaihtaa? Onkohan tuo kuinka vaikea homma, pumpun aukosta pitäisi ilmeisesti onnistua pujottamaan letku tankin pohjassa oleviin liittimiin? Samalla voisi varmaan tuon tässä ketjussa mainitun polttoaineen suodattimen vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.

E:Ei oo muuten turhan usein pesty/putsattu tuolta tankin alta...
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

jed

  • Viestejä: 22
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #43 : Kesäkuu 17, 2019, 14:10:50 ip »
Kun jo muutamaan kertaan omasta Bellagiosta olen bensapumpun ottanut esiin bensaletkun irtoamisen vuoksi bensapumpusta, päädyin siirtämään suodattimen tankin ulkopuolelle suuttimille menevään bensaletkuun. Saapahan ainakin pumppuasetelman irti helpommin ja ainakin silminnähden siistimmin asettui ainut tankin sisäinen bensaletku pumpulta tankin ulostulolle. Letkuksi laitoin Gates Submersible 4219 https://www.motonet.fi/fi/tuote/458135/Upotettava-polttoaineletku-o8mm-305-cm, josta kuitenkin tulee huonoa palautetta kestävyyden suhteen, sekä tällä, että ulkomaisilla forumeilla.

Tilasin amerikasta myös letkusetin, jonka Jouko S toi esille keskustelussa https://www.euromotoelectrics.com/product-p/fp-hosekit.htm , sillä saan vaikka palautettua koko rakennelman tehtaan suunnittelemaksi. Omani hankin ebayn kautta, toimituskulut ovat inhimillisemmät.

Erilaisia letkuehdokkaita hakiessani törmäsin suomalaiseen firmaan, josta saanee vastaavaa tuotetta https://www.finjector.com/fin/tankinsisaiset_letkut-264.
Samalta firmalta löytyy myös sileää polyamidiletkua, mutta ongelmaksi saattaa tulla liian tiukat mutkat https://www.finjector.com/fin/polyamidiputket-212. Jotain tämäntyyppistä arvelen käytettävän uudessa pumppuasetelmassa http://www.wendelmotorraeder.de/fuel-pump-cmpl_887424-p-6197279.html?ref=expl. Onkohan Guzzilta saatavana?

Tässä keskustelussa tuli esille paineensäädin. Rakenteen paremmin tuntevat: onko mahdollista että paineensäädin vikaantuu mahdollistaen ylisuuren paineen tankin sisäisissä letkuissa? Mistään lähteestä en löytänyt korvaavan osan varaosanumeroa. Suurin ongelman aiheuttaja taitanee kuitenkin olla säälittävän kokoinen kaulus bensapumpun lähdössä, tarvikeosaakin on tarjolla, amatöörin silmiin paremman näköisellä lähdöllä.  Esim. Kemso 13802 sopinee.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2019, 16:13:08 ip kirjoittanut jed »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #44 : Kesäkuu 17, 2019, 16:07:56 ip »
Toisaalta sisäinen/ ulkoinen bensasuodinasiasta täytyy sanoa sisäisen paketin pelanneen hyvin.
2006 taisi olla, kun sisäinen on vaihdettu alkokestäviin letkuihin Närpiössä.
13v avaamatta..
Ei mitään ongelmia ole esiintynyt.
Oma otuksumani on että kyllä sen huomaa kun tukkoon alkaa menemään ja sitten tankkia työpöydälle.
Toki tuo on hitaasti tukuistavaa ja pikkuhiljaa asioita ei välttämättä huomaa?
Kai sekin lähiaikoina kannattaisi tutkia ja vaihtaa suodin, osat on.

Olen kyllä muuten kaiken ulkoistamisen kannalla huollettavissa osissa (en tarkoita huotokorjaamoille), guzzeissa onneksi pääsee suht hyvin kaikkeen kotikonsteinkin käsiksi..


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 17, 2019, 17:17:37 ip kirjoittanut GuzGuz »