Kirjoittaja Aihe: Bensaletkuongelma Nevada ja California  (Luettu 26914 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #15 : Heinäkuu 07, 2011, 01:18:34 ap »
Samaa mieltä tuon bensaletkun liittimen suhteen. Viimeksi kun oli irti niin pyysin pyörän omistajaa kytkemään letkun takaisin. Aiheutti ilmeitä ja epäuskoisuutta. Liiitn tuli kyllä kiinni mutta kiinnittäjä oli epäuskoinen. Saattaisi liitintyypin vaihto olla paikallaan. Jopa avaaminen tahtoo olla uskon asia. Usko pyrkii loppumaan ennen kuin liitin aukeaa.

Puusilmille autoilijoille ei voi muuta kuin osoittaa osanottonsa. Vähän yli kymppitonnin uusi diesel-Dacia-pakettiautokin on liian pieni kohde marketin parkkipaikalla säästyäkseen viidenkymmenentuhannen arvoisen saksanraudan kolhimiselta. Kohtuullisen ylimielistä käytöstä ennen kuin konstat saapuivat tulkitsemaan. Ei siitä sen enempää, asia sovittiin parhain päin.

Bensa höyrystyessään vaatii tietyt olosuhteet syttyäkseen. Kuten tunnettua bensan palavat osat, alkoholi, eetteri, tolueeni, bentseeni, ym, vaativat syttyäkseen juuri oikean lämpötilan ja happimäärän. Kyseistä tilaa on vaikea saavuttaa liikkeellä ollessa kun happea pyrkii olemaan liikaa ja kesäbensa ei ole kovin syttymisherkkää. (Maassamme myydään erilaisia kausibensiinejä joiden syttymisherkkyys on sidottu lämpötilaan.)

(Itsellä on kuitenkin kesken ajon pyörä syttynyt palamaan. Tosin muista syistä)

Venttiilien säätö on Guzzin tapauksessa, kuten monen muunkin moottoripyörän osalta, on enempikin tarkastamista ettei ole edellisessä huollossa hutiloitu. Säädöt pysyvät varsin hyvin kuosissaan. Brevassa säätö tehtiin uutuuden jälkeen 60000 km huollossa. Silloinkin oli vain pikkuisen säädettävää. Sama kokemus myös Centaurosta ja Californiasta. Säätöjen tarkistaminen on kuitenkin tärkeä toimenpide koska sillä voi päästä mahdollisen kehittyvän moottorivaurion äärelle ehkäisevän hyvissä ajoin. Parempi kilinä kuin äänetön käynti. Totuus on jossain siinä välissä kilinän puolella.

Se tankin sisäinen bensaletku on aineeltaan herkkää muodonmuutoksille. Sen lisäksi bensapumpun päässä olevan liitosputken pään "pullistus" on varsin pieni. Letku, klemmarista huolimatta, pehmentyessään luiskahtaa mielellään pois paikoiltaan. Vaiva ei ole fataali mutta keskeyttää matkan.

Tuskinpa 95E10 on suoranaisesti syyllinen. Laskisin sen varaan että materiaali, pumpun letkuliitoksen rakenteelliset ominaisuudet ja erityisesti 98E5:sen isompi liuotinmäärä (eetteri) vaikuttavat yhdessä harmillisesti.

Kyselkäähän niitä lakisääteisiä käyttöturvallisuustiedotteita huoltiksilta. Jos ei ole niin rikkovat lakia. (Paikallinen K-ryhmän rautakauppa Treella taannoin kohteenani kun ostin maalia. Nyt löytyy tiedotteet!)

Käyttöturvallisuustiedotteista selviää kaikenlaista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytt%C3%B6turvallisuustiedote
Ja
http://www.reachneuvonta.fi/Reach/reach.nsf/sp?open&cid=Content9E47F#1

Poiminta REACH-asetuksesta: Käyttöturvallisuustiedotetta ei tarvitse toimittaa, jos yleisölle tarjottavista tai myytävistä kemikaaleista annetaan riittävät tiedot, joiden perusteella käyttäjät voivat toteuttaa tarvittavat toimenpiteet ihmisten terveyden ja ympäristön suojaamiseksi, paitsi jos jatkokäyttäjä tai jakelija pyytää sitä.

mm

mm

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #16 : Heinäkuu 07, 2011, 09:50:35 ap »
Tuossa tuo viheliäinen liitin   >:(
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #17 : Heinäkuu 07, 2011, 12:19:07 ip »
Hyvä kuva kohteesta. Liittimestä ei pysty päättelemään onko se kiinni vai auki. Toimitakin on epämääräistä. Avaaminen usein tuskan takana ja kiinni saaminen uskon asia. Lisäksi liitin on hentoa tekoa. Tähän asti olen pärjännyt mutta jonain päivänä käteen jää vain muovinpaloja...

Hyväkin puoli on: Jos liittimen letkun puoleinen osa särkyy voi letkun hätätilassa kiinnittää klemmarilla suoraan pumpun puoliseen punaiseen osaan.

mm

MPCkloppi

  • Vieras
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #18 : Heinäkuu 07, 2011, 16:48:50 ip »
En tiedä onko pikaliittimen vastakappaleessa muoviosia, mutta paikka on ahdas.

https://picasaweb.google.com/arskas2/BensaletkunPikaliitinIrronnutKaksiKertaaHuollonJalkeen#5626604303971805826

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #19 : Heinäkuu 07, 2011, 18:33:06 ip »
Viime kesänä koin tankin sisällä olevan letkun irtoamisen, kun mittarissa oli 22tkm Nevada ie -05:llä.
Lämpimässä bensiinissä letku on notkea kuin "juomuNäkki".

Germaanit ovat sikäläisen maahantuojan toimesta oikein tutkineet mistä letkun irtoaminen johtuu.
Väittivät, että syynä on hiljalleen tukkeutuva polttoainesuodatin, jolle ei ole annettu selkeätä vaihtoväliä.
Suodatin on bensapumpun ja paineensäätimen välissä, jolloin suodattimen ahtautuessa paine letkussa ja liittimillä voi nousta reilusti yli 3bar ja sitten PLOPs. Paineessa lämmin letku joustaa ja klemmari käy löysäksi.

Huolto-ohjelmassa on FUEL LINE:
Every 7500km or 12 months = inspect and clean, set or adjust, lubricate or replace as required
Every four years: REPLACE !
Service manualin Fuel line tarkoittanee koko polttoaine letkustoa suodattimineen.

Piikkiön tulkinta on, että bensasuodattimelle ei ole lainkaan annettu vaihtoväliä.
Heillä ei ollut 7/2010 Guzzi alkuperäis-suodatinta, mutta lähettivät tämän yleismallisen hintaan 35,- (sis.pk.).  
Sama tuote on Motonet:ssä (19-0307) hinta 8,90.
Piikkiöstä ja palvelusta on minulla pelkkää hyvää sanottavaa ja Motonetin suodattimen pidänkin satulan alla,
koska kokemus kertoo, että ollessaan varautunut ei yleensä mitään tapahdu.
Varautumatta matka katkeaisi kuitenkin siellä kauimmalla paikalla sellaiseen aikaan, ettei osaa, eikä osaamista olisi saatavilla.

p.s.Tuo tankin ulkopuolinenkin liitin löytyy Nevadasta, mutta sen kanssa en ole joutunut "painimaan".
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #20 : Heinäkuu 08, 2011, 19:49:00 ip »
Katso etusivulta www.guzziclub.fi vasemmalta listasta  Moto Guzzi tietoa -> tekniikkaa ja sieltä Bensapumpun huolto-ohjeita.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #21 : Heinäkuu 08, 2011, 19:59:55 ip »
Minäkin sekaannun tähän keskusteluun koska tein tänän homman ennakointimielessä ettei tuo letku sitten irtoaisi keskellä ei mitään. 1: tyhjennä tankki, 2: Irroita tankki (kuusiokoloruuvi tankin takaosassa), nosta tankki pystyyn takaosastaan 3: irroita tuo viheliäinen "pikaliitin" (kuva tässä osiossa aikaisemmin) 4: Pumppu-suodatin systeemin laipan pultit vaan kaikki pois (tarvitaan 7 mm:n kiinto-lenkkiavain) ja pakettia ulos "naruttamaan" koska ahdasta on ja varo niitä sähköjohtoja . Tarvitaan uusi letku n. 11 cm ja uudet ruuveilla kiristettävät
rosteriset letkunkiristimet sekä kannattaa vaihtaa myös uusi bensasuodatin samalla koska paljon ajettuna se juuri voi aiheuttaa letkun irtoamisen. Ei ole ollenkaan niin paha homma kuin luulisi, mutta jos joutuu tekemään tein poskessa ja tankki täynnä bensaa niin siinä sitä sitten ollaankin   8)  PS. tämä koskee calin pumppusysteemiä.
Titaniumin kuski

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #22 : Heinäkuu 08, 2011, 20:46:04 ip »
Eikö tuota suodatinta voisi siirtää tankin ulkopuolelle? Ainakaan tuosta kuvasta en mitään estettä tälle muutokselle näe.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #23 : Heinäkuu 09, 2012, 18:29:04 ip »
Viittaan 08.07.2011 tähän ketjuun kirjoittamaani juttuun. Niin siinä vaan kävi kun viime torstaina tulin kotiinpäin Moto Italiasta, meno lakkasi kuin tappokytkimastä. Aikani siinä ihmettelin että voisiko se tuo kirotun bansaletku irronnut, näin pian , no sehän se oli. Onneksi on tuo autopalveluturva 45 min. kuluttua oli lavettiauto paikalla ja eikun Piikkiöön takaisin. Tänään taas Titanium tulille, samalla tarkistettiin ja
säädettiin ruiskun asetukset. Mr. Nurmi käyttää nykyään kilpailijan (BMW) toimittamaa letkua, alkuperäinen ei kestä näitä viinabensoja.
Titaniumin kuski

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #24 : Heinäkuu 10, 2012, 10:17:29 ap »
Omassa -07 Calissa bensaletku irtosi pumppusysteemistä vuonna 2009 Bresciassa autostradalla ja siellä tienposkessa sen laittelin kuntoon omilla patenteilla sen verran, että reissu saatiin ajettua suunnitelmien mukaan. Kotona sitten vaihdoin kaikki letkuliittimet ja suodattimen, minkä kiinnitin kahdella rosterinippusiteellä pumpun runkoon. Alkuperäinen nailoninen nippuside oli venynyt niin, että suodatin pääsi hölskymään ja sekin varmaan edesauttoi letkun irtoamista. Letkut jätin alkuperäiset. Ei ongelmia 20tk aikana.
Nyt ennen tämän kesän Italian reissua polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä tilasin varaosaliikkeestä Gatesin Submersible letkua, mikä on ainakin Gatesin valikoimassa ainut letku, mikä kestää jatkuvaa bensaan upottamista. Letkua myydään 30cm:n pätkissä, ja hintaa taisi tulla rahteineen parisen kymppiä, aika kallis metrihinta siis..Mutta jos tuolla välttää tien päällä remppaamisen, niin ei kallis ollenkaan. Nippusiteinä edelleen rosteriset ,2kpl.

Jouko


Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #25 : Heinäkuu 12, 2012, 06:18:32 ap »
Uudessa Classic Bikessä (GB) 7/2012 oli artikkeli bensa-, öljy- ja jarruletkuista.
Sen mukaan ainoa täysin etanolinkestävä letku on Du Pont Viton,
Nitriilin (Nitrile Butadiene Rubber, NBR) etanolinkestävyys vaihtelee laadun ja hinnan mukaan.
Kaikkia muita pitää vaihtaa usein. Vitonin hinta on tietysti moninkertainen muihin verrattuna.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #26 : Syyskuu 07, 2012, 10:57:05 ap »
Uusimmassa Classic Bikessä (9/2012) lukija huomauttaa, että Vitonin kärähtäessä
palamistuote muodostaa veden kanssa fluorivetyhappoa. Tämähän on se happo,
joka syövyttää mm. lasia. Jäännösten keräämiseen tarvitaan siten asianmukainen
suojavarustus.
Eipä olis tämmöstäkään hoksannut.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #27 : Syyskuu 07, 2012, 11:34:11 ap »
Tampereella olen ostanut tentunkestävät letkut Korja-Kumista. Liki Biltemaa. Jos siellä on jono niin on hyvä ottaa varalta eväät mukaan. Palvelu töykeää mutta asiallista.
Sitä en ole katsonut ovatko letkut Du Pontia mutta kyljessä lukee Made in Italy. Se on riittänyt mulle että letku on myyjän mielestä alkoholin kestävää.

Tuon fluorivedyn unohtivat mainita.

Bensapumpun ostin Biltemasta. Kysyin ostaessa että kestääkö alkoholia. Sanoivat että ei kestä ja takuuta ei ole jos käyttää sellaista bensaa jossa on alkoholia joukossa. (?!) Kaksi kesää on menty RE85-polttoaineella ongelmitta ja koko talven tankissa seisoi RE85. Vähänpä nuo tietävät tuolla Biltemassa. Pumppu on nyt yli kolme vuotta vanha ja toimii... Takuuhan raukesi jo ostohetkellä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #28 : Syyskuu 07, 2012, 11:46:49 ap »
Onhan tuo hyvä tietää. Vaikka pyörä ei kärtsäisikään niin voishan vaikka
ajatella, että letkunvaihtourakan päälle laittaa saunan lämpiämään ja
siivoaa tallin lattian. Roskat saunanpesään palamaan.

melissia

  • Viestejä: 50
Vs: Bensaletkuongelma Nevada ja California
« Vastaus #29 : Heinäkuu 09, 2013, 16:17:01 ip »
Noniin.
Teinpä tämän harjoitteen 8000 km ajetulle Nevada 2006:lle.
Pakettiautolla Nevada kotiin ja silleen :)

Rauhallisesti ja Foorumin hyvillä ohjeilla tehtynä muutaman tunnin juttu.
Kankkus-tilassa saattaisi pumppuhässäkän kätilöintivaihe olla "haastellinen" :)

Sami S