Kirjoittaja Aihe: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua  (Luettu 15119 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #15 : Toukokuu 05, 2011, 22:20:14 ip »
Terve taas toverit.

Samaa vanhaa californiaa vieläkin koitan pistää ajoon.


Piti sit kaivella historiaa ja siitähän on jo kohta kolme vuotta kun viimeksi ...

http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=854.0

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #16 : Toukokuu 05, 2011, 22:34:29 ip »
Oireista päätellen pitää todeta että seos on pielessä ja nimenomaan rikkaalla. Se voi johtua kahdesta syystä: saa liian vähän ilmaa tai liian paljon bensaa.

Jos ilmakanava on todettu toimivaksi pitänee keskittyä liikaan bensiinin saantiin. Se voi johtua vain kahdesta asiasta: suuttimien aukioloaika on liian pitkä tai bensanpaine liian korkea. Jälkimmäistä on helppo mitata. Suuttimen aukioloaikaa on hankalampi tutkia. Sen aukioloaikaa määrittää moottorinohjausyksikkö joka saa tietoa mm TPS anturilta. Lisäksi ilmanpaineanturilta ja kahdelta lämpötila-anturilta.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #17 : Toukokuu 05, 2011, 22:54:38 ip »
Oireista päätellen pitää todeta että seos on pielessä ja nimenomaan rikkaalla. Se voi johtua kahdesta syystä: saa liian vähän ilmaa tai liian paljon bensaa.

Ilmaröörit täysin auki eli alkuperäisistä putsareista ei ole enää edes tietoa misssä ovatten.

Käytös ei muutu vaikka otan ilmanputsarit kokonaan pois.

Sanoisin ettei ilman vähyydestä ole kyse.

Lainaus
Jos ilmakanava on todettu toimivaksi pitänee keskittyä liikaan bensiinin saantiin. Se voi johtua vain kahdesta asiasta: suuttimien aukioloaika on liian pitkä tai bensanpaine liian korkea. Jälkimmäistä on helppo mitata.

Bensapaine mitattu ja kelvoksi havaittu: about 3 bar.

Lainaus
Suuttimen aukioloaikaa on hankalampi tutkia. Sen aukioloaikaa määrittää moottorinohjausyksikkö joka saa tietoa mm TPS anturilta. Lisäksi ilmanpaineanturilta ja kahdelta lämpötila-anturilta.

TPS-anturi on ainakin jossain määrin järjissään.
Kaksi lämpötila-anturia samoin.

Ilmanpaineanturista ei voi sanoa mitään ilman diagnostiikkasoftaa ja piuhoja.

Ei myöskään moottorinohjausyksiköstä.

Soitanpa tosiaan huomenna Piikkiöön.

Tämän pikkuvian vuoksi on mopo ollut poissa käytöstä jo pari vuotta. Hermo ja rautalanka loppui joskus 2008. Nyt ei lopu: pitää saada vaimolle pyörä alle.

MotoJussi

PS: Soitin Piikkiöön ja pistin ECU:n sinne postissa. Toivottavasti osaavat kertoa, onko se ehjä vai onko se särki. ECUja ei taida kovin usein hajota, mutta minulla taitaa olla taikanäpit kaikenlaisten teknisten juttujen suhteen...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2011, 15:19:25 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #18 : Toukokuu 09, 2011, 15:56:01 ip »
PS: Soitin Piikkiöön ja pistin ECU:n sinne postissa. Toivottavasti osaavat kertoa, onko se ehjä vai onko se särki. ECUja ei taida kovin usein hajota, mutta minulla taitaa olla taikanäpit kaikenlaisten teknisten juttujen suhteen...

Nonnih.

Tänään tuli suurta viisautta Piikkiöstä. ECU on särki, eikä heidän toimestaan korjattavissa.

Olen tavallaan helpottunut; vika löytyi, eikä kyse ollut pelkästään minun tumpeloinnistani.

Toisaalta taas ottaa huikkasen päähän: pari vuotta on tuota koittanut hieroa toimimaan ... Useita iltoja kiristellyt hampaita ja kiskonut tukkaa päästään näpit öljyssä tallilla.

Räyh.

MotoJussi & aivovammainen California jackal

PS: Ei oo kellään ylimääräistä M15 purkkia? Mielellään ehjää.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #19 : Toukokuu 09, 2011, 16:08:17 ip »
Tuossa näyttää olevan yksi myynnissä :

http://cgi.ebay.co.uk/MOTO-GUZZI-CALIFORNIA-JACKAL-ECU-/350416929580?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item51967a032c

Täältäkin kannattanee koittaa, jos rakentelu vielä kiinnostaa...  :

http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #20 : Toukokuu 09, 2011, 20:02:58 ip »
Tuossa näyttää olevan yksi myynnissä :

http://cgi.ebay.co.uk/MOTO-GUZZI-CALIFORNIA-JACKAL-ECU-/350416929580?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item51967a032c

Täältäkin kannattanee koittaa, jos rakentelu vielä kiinnostaa...  :

http://www.jefferies-au.org/MyECU/index.htm

Auts. Muistelin että "tuon" nimi ois MyM15 ja koitin ettiä pariinkin otteeseen netistä. Ja kun en löytänyt, arvelin ettei noita olisi enää.

Tuo kiinnostaisi kyllä, mutta nyt ei jaksa odotella eikä säätää. Tilasin tuon ebay-yksilön. Tahtoo mopon ajoon.

Kiitos-kisa vinkeistä.

J

PS: Ebay-yksilölle tuli hintaa postikuluineen about 223 euroa. Nyt sit odottelen ahkerasti että se lähtee että se matkaa että se tulee että saan sen käsiini että pääsen asentamaan että pääsen ajamaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2011, 12:02:11 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #21 : Toukokuu 16, 2011, 21:26:45 ip »
PS: Ebay-yksilölle tuli hintaa postikuluineen about 223 euroa. Nyt sit odottelen ahkerasti että se lähtee että se matkaa että se tulee että saan sen käsiini että pääsen asentamaan että pääsen ajamaan.

Voi RUMASANA.

Ebaysta saapunut purkki tuli pultattua kiinni. Myös muu irtonainen sälä, kuten sytytystulpat.

Koitin pistää pyörää käyntiin, ja lähtihän se lopulta. Vasta sen jälkeen kun olin vaihtanut tuoreet tulpat ja keksinyt että kone lähtee tulille vain siten että starttaa ensin hetken täydellä kaasulla ja sitten sulkee kaasun.

Paksua savua tupa täyteen, jumalaton ryske ja pauke, liekkejä imuputkista, massiivisia räjähdyksiä pakoputkistossa.

1) bensat vaihdettu
2) bensapaine 2.5 - 3 bar
3) tulpat uudet
4) ei ilmanputsareita kiinni
5) TPS laitettu "sinnepäin", eli hieman jousta vasten, ei vielä säädetty
6) ilmanlämpövastus mitattu, oikeat arvot (+ piuha ehjä)
7) moottorin lämpömittarivastus mitattu, oikeat arvot (+ piuha ehjä)
8) TPS:n säätövastus mitattu ja tolkulliseksi arvioitu
9) kaasuläpät ei synkronoitu, mutta silmän ja sormen mukaan aukeavat samaa tahtia
10) molemmat pakoputket kuumenevat
11) puristukset ovat kunnossa
12) liekkejä ampuu molemmilta imupuolilta

Minusta tuntuu että moottori saa ihan stanasti liikaa bensaa. Tai sitten jotain aivan aivan muuta.

Alkaa olla ideat vähissä. Vaihtaisko tuon kawasakiin?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #22 : Toukokuu 16, 2011, 22:41:47 ip »
Oisko mahdollista että kipinät on pyttyjen kesken ristissä. Oireet viittaa siihen. Tai sitten sytkän ajoitus on pahasti pielessä. Siirsitkö prommin vanhasta ecusta?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2011, 07:33:28 ap kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #23 : Toukokuu 17, 2011, 07:39:30 ap »
Oisko mahdollista että kipinät on pyttyjen kesken ristissä. Oireet viittaa siihen. Tai sitten sytkän ajoitus on pahasti pielessä. Siirsitkö prommin vanhasta ecusta?

ECU on täysin suljettu purkki, sekä vanha että uusi. M15 kun on kyseessä.

Saiskohan pelkällä kipinällä tuollaiset savut ... Luulisin kyllä ettei se käy "noinkaan hyvin" jos on kipinät ristissä, mutta tunnustan että sama ajatus kävi mielessä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #24 : Toukokuu 17, 2011, 07:57:21 ap »
Mistäs California ottaa pyörimistiedon? Nokan päästä? Mun korvaan kuulostaa, että tuo on vahvasti myöhäsellä. Eli pesee kiinni olevaa venttiiliä ja räiskää kipunaa myöhässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #25 : Toukokuu 17, 2011, 09:13:08 ap »
Onhan nyt aivan 100%:n varma että uusi ECU on juurikin vastaavanlaisen Calin ECU ? Tuota samaa ECU-mallia on käytetty muissakin pyörämerkeissä ja siten sytty-ja polttoainekartat ovat niissä erilaiset vaikka laatikko on ulkoisesti sama (ja sama voi olla ECU-valmistajan tyyppikoodikin, Magneti-Marelli ?)

Se TPS-säätö siinä tyhjäkäynnin lähellä on aivan äärettömän herkkä eli katsopas nyt kuitenkin että sieltä tulee läpät kiinni jotain järkevää (150 mV tjsp) eikä liian isoa lukemaa. Ruiskutusmäärät muuttuu aika jyrkästi siinä alussa joten väärällä lukemalla voi saada vaikka tuplabensat koneeseen.

Koneen asento luetaan kaiketi siitä nokka-akselin etupäästä rattaan hampaita laskevalla induktioanturilla. Tämän olet varmaan jo tarkistanutkin että anturi on kunnossa, puhdas ja kärki oikealla etäisyydellä hampaista. Olikohan niin että siellä oli yksi erilainen hammasväli josta ECU päättelee absoluuttisen asennon ja sen jälkeen laskee niitä muita hampaita tarkan asennon saadakseen. Moottorin täytyy pyöriä jokunen kierros ennen kuin ECU saa kiinni oikeasta asennosta ja tahdista. Ajoitustahan tuossa ei voi mitenkään säätää muuten kuin ECUa ohjelmoimalla (olettaen tietysti että nokka-akseli on oikein asennettu).

Ja bensa oli uutta, olihan ?

- JuhaV

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #26 : Toukokuu 17, 2011, 11:30:08 ap »
Onhan nyt aivan 100%:n varma että uusi ECU on juurikin vastaavanlaisen Calin ECU ? Tuota samaa ECU-mallia on käytetty muissakin pyörämerkeissä ja siten sytty-ja polttoainekartat ovat niissä erilaiset vaikka laatikko on ulkoisesti sama (ja sama voi olla ECU-valmistajan tyyppikoodikin, Magneti-Marelli ?)

Olisin eilen verrannut uutta ja vanhaa keskenään, mutta vanha, rikkonainen ECUni taisi mennä Ouluun. Hyvä kun tuli puheeksi, pitääkin selvittää kaipaako joku kovasti yhtä huohotusputkea ja yhtä Californian peiliä, joiden pitäisi varmaankin olla Oulussa eikä minulla täällä...

Lainaus
Se TPS-säätö siinä tyhjäkäynnin lähellä on aivan äärettömän herkkä eli katsopas nyt kuitenkin että sieltä tulee läpät kiinni jotain järkevää (150 mV tjsp) eikä liian isoa lukemaa. Ruiskutusmäärät muuttuu aika jyrkästi siinä alussa joten väärällä lukemalla voi saada vaikka tuplabensat koneeseen.

Mittaan tänään. Kokemus on kuitenkin ettei se nyt ihan noin päin helsinkiä toimi, vaikka saisi tuplana bensat.

Lainaus
Koneen asento luetaan kaiketi siitä nokka-akselin etupäästä rattaan hampaita laskevalla induktioanturilla. Tämän olet varmaan jo tarkistanutkin että anturi on kunnossa, puhdas ja kärki oikealla etäisyydellä hampaista. Olikohan niin että siellä oli yksi erilainen hammasväli josta ECU päättelee absoluuttisen asennon ja sen jälkeen laskee niitä muita hampaita tarkan asennon saadakseen. Moottorin täytyy pyöriä jokunen kierros ennen kuin ECU saa kiinni oikeasta asennosta ja tahdista. Ajoitustahan tuossa ei voi mitenkään säätää muuten kuin ECUa ohjelmoimalla (olettaen tietysti että nokka-akseli on oikein asennettu).

Tsekkasin tuon joskus 2007 / 2008 kun "viimeksi" tappelin tuon kanssa. Puuttuvan hampaan periaatteella toimii.

Nokka-akseliin ei ole koskettu moneen vuoteen (sen jälkeen kun vaihdoin takaisin vakio-nokan, jolla sitten tuli ajeltua pidemmältikin).

Lainaus
Ja bensa oli uutta, olihan ?

On se. Huuhtelin vieläpä vanhat bensat suodattimesta ja letkuista pois melko tarkkaan.

1) Mittaan TPS:n jännitteen
2) tsekkaan ajoitusanturin siltä osin kun sitä voi tsekata
3) kiskon ruiskusuuttimet irti ja vien ne ruiskusuutinhuoltoon tarkistettavaksi
(4) kiskon BMW:n ruiskusuuttimet irti ja vien ne samaan paikkaan. BMW:llä on myös ongelmia; käy vain yhdellä mukilla ja polttaa öljyä: öljyrengas poikki tai jumissa?)

Siiheksi kunnes saan nuo rokkaamaan, menen Qinggi ZonerV2 moposkootterilla töihin ja katselen huokaillen kun jotkut ajaa japanialaisilla moottoripyörillään töihin.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #27 : Toukokuu 17, 2011, 12:22:42 ip »
Lite OT, mutta mites e-Cagiva jaksaa? Onko evoluutiomalli jo tulossa?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #28 : Toukokuu 17, 2011, 12:56:36 ip »
Minäkin voin osasyyllisenä tähän sähköpyöräasiaan vastailla.
Teknisiä rakenteita muutettiin tarkoituksenmukaisemmiksi ja moottorin sijoittelua paranneltiin sekä ketjulinja että välityssuhde muutettiin tarkoituksenmukaisemmiksi. Kuulemma koeajo on jo tehty.
Moottorin kiinnityksen osalta on rakenteet keventyneet alumiinin käytön avulla. Koneistuksia ja erilaisia kiinnittimiä piti tehdä aika paljon koska alkuperäisiin rakenteisiin ei laki anna lupaa koskea esimerkiksi hitsaamalla runkoon kiinnittimiä. 

Myös sähköjä on räplätty. Mm asennettu tehokkaammat ja pieniruokaisemmat ajovalot ja sovitettu ne alkuperäiseen katteeseen. Liitintekniikkaa parannettu. Voimasähköpuolta yksinkertaistettu ja liitännät tehty varmemman päälle. Muutamia kymmeniä metrejä turhia johtoja on riivitty irti.

Viimeistelyvaihe on tekemättä. Katteiden korjaus, maalaus, ym pientä mutta aikaa vievää.

mm


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: California käy huonosti ja hyytyy kun antaa kaasua
« Vastaus #29 : Toukokuu 17, 2011, 19:52:01 ip »
Nyt pitäisi iskeä läppäri ja diagnoosiohjelma kiinni ja lukea vikakoodit. Samalla jännitteet ja anturit tulee tsekattua. Ensin vaikutti, että TPS-jännite ei vaikuta seoksen muodostumiseen ja pitää laihalla. Musta savu kertoo taas että kakku on liian kosteaa.
Forza Moto Guzzi!