Kirjoittaja Aihe: Silent Hektik - asennusongelmaa  (Luettu 6049 kertaa)

Janne K

Silent Hektik - asennusongelmaa
« : Huhtikuu 17, 2006, 12:20:44 ip »
Taas aloitteleva motoristi on sormi suussa. Vihdoin pääsin talviharrasteista pyörän pariin. Rupesin tuossa tänään asentelemaan aiemmin tilaamaani Silent-Hektikkiä Le Mans IV:hen. Ongelmia tuli heti alkuun. :(

Asennusohjeen kuvissa näyttäisi Hall-anturin kiinnitysruuvit olevan upotettuina anturiin. Minun anturissani ei ole mitään upotuksia ja näyttäisi, etteivät roottorin sakarat pääse millään fakiirin eleellä pyörimään 0.5-0.7mm etäisyydellä itse anturista (kts. kuva liitteenä).

Onko S-H siis puolivalmiste ja mun pitää itse porata anturiin upotukset ruuveille?

Toinen asia, mikä mietityttää on asennusohjeen höpöttely Boshin laturin magneettisesta napaisuudesta. Saksaksi ohjeistetaan: "Mit einem Kompass kann die Polung auch überprüfen werden. Bei eingeschalteter Zündung wird der süd-pol des Kompasses durch den an den Schleifringen befindlichen nord-pol des LiMa-rotors angezogen". Kokeilin laittaa koneeseen sytytysvirrat päälle ja eikö ollu mulla just toisin päin - veti puoleensa kompassin pohjoisneulaa. Toisaalta, aiemmin samassa ohjeessa sanotaan "Sie sollten das Zündsystem zunächst normal in Betrieb nehmen, den der Rotor mit nichtmagnetischen Kern filtert 99% aller Probleme aus." Eli itse tulkkasin huonolla saksalla, että kannattaa ensin vain asentaa ja katsoa tuleeko magneettinapaisuuden kanssa ongelmia.

Onkos kokeneilla S-H:n asentajilla vinkkejä? Otanko aamulla ensimmäisenä porakoneen käteen ja upotan tuon ruuvinkannan vai miten???
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2006, 12:27:00 ip kirjoittanut Janne K »

Aapo

« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2006, 01:39:05 ap »
Kyllä mulla olivat ruuvit upotetut, ihan kuvan, sivulla kolme, mukaisesti. Tosiaankin kannattaa kokeilla napaisuudesta huolimatta ensin käykö häiriöittä. Se napaisuuden tarkistaminen kompasilla ei ole mikään takuuvarma konsti, jos laturi on kasassa ja paikallaan. Nimim. Kokemusta on. Purin nimittäin laturin, kun luulin, että napaisuus on väärin päin. Kun ankkuri sitten oli paljaana, tarkistin napaisuuden syöttämällä kollektorille suoraan virtaa. Se napaisuus oli sittenkin oikein päin! Ohjeen kuvasta voisi päätellä, että anturi olisi koholla oleva nasta. Mulla siinä kohdassa on epoksilla epämääräisesti täytetty kuoppa. Mitenkäs sulla?

Firma ei vaikuta mitenkään yhteistyöhaluiselta. En ainakaan pari vuotta sitten löytänyt mistään niiden sähköpostiosoitetta. Ja faxeihin ei vastattu, kun olisin kysynyt mm. tota anturinasta-asiaa.

No on se laite toiminut ilman häiriöitä. En kyllä huomaa juuri mitään eroa ennen olleeseen Piranhaan verrattuna.

Janne K

« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2006, 01:46:58 ap »
Kiitos, Aapo! Otan poran käteen ja upotan nuo ruuvikannat itse. Luulisi vaan, että 500 eurolla tuotteen valmistajakin voisi hieman viimeistellä tuotetta. :X Mulla anturi on myös epoksilla täytetyssä kuopassa - näkyy huonosti tuossa liitteen kuvassa, kun jää osittain roottorin sakaran alle.

S-H tuntuu tosiaan hankalalle saavutettavalle firmana. No, täytyy toivoa, että asennus menee suunnilleen tuubiin...

pikkuH

« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2006, 12:00:08 ip »
Moi
Tämän näköinen sen pitäisi olla. Algerialainen siirtotyöläinen on jättänyt jyrsintätyön kesken.

Janne K

« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2006, 14:53:03 ip »
Kiitoksia kaikille. Ilmeisesti Kaukasukselta mukanani tuomasta flunssasta huolimatta sain tänään vihdoin S-H:n asennettua loppuun. Kun tuon ensimmäisen uskonpuutteen yli pääsi ja upotti itse ruuvikannat anturiin, ei onneksi tullut muita laatuongelmia vastaan ja pyörä kävi ihan mallikkaasti. Mitään muita havaintoja toiminnasta ei ole, kun ihan hiljalleen vaan käyttelin tuossa autotallin edessä ja säätelin sytkää vielä strobolla. Jos vappuna sitten liikenteeseen jahka saa pari juttua vielä tehtyä...