Kirjoittaja Aihe: Vanne kireällä  (Luettu 3805 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vanne kireällä
« : Huhtikuu 24, 2011, 14:24:09 ip »
Huomasin tuossa viime viikonloppuna, että Pläskin takavanteeseen oli ilmestynyt pieniä halkeamia. Yhdessä puolassa on aivan selvästi lähtenyt liikkeelle valuvirheestä. Viidestä neljän puolan ulkopäässä on lähdössä pienet halkeamat kohti vannekehää.
Ilmeisesti 25 vuotta riittää valuvanteen iäksi. Hieman tuo jännittää nyt jälkeen päin, kun miettii millainen katastrofi tuostakin olisi voinut syntyä. Radalla tykittäessä irronnut kehä tai katkennut puola.. Eli, katselkaapa Lariokuskit ym vastaavilla vanteilla ajavat tarkkaan missä kunnossa pyöränne ovat. Kun halkeamat syntyvät, ei niitä pysäytä mikään. Onneksi löytyi tallista toinen setti vanteita, nyt ehjä maalattuna alla.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2011, 14:25:06 ip »
Ettei käy näin:




Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2011, 18:22:57 ip »
Valuvanteilla on tosiaan tuollainen ominaisuus että vanhemmiten alumiini vanhenee ja karkenee sekä muuttuu hauraammaksi. Kuormitus ei ainakaan vähennä vaurion vaaraa. Tuosta vanteesta ei ole enää kun kukkapenkin koristukseksi. Näppärämpi voi tehdä siitä vaikka uniikin makuuhuoneen valaisimen. Valettua vannetta ei yleensä voi hitsata luotettavasti.

Joitakin vanteita on tehty umpiaineesta koneistamalla. Niissä harvoin ilmenee vikoja mutta ovat todella kalliita.

Alumiiniselle pinnavanteellekin voi käydä hieman samalla tavalla. Pinnojen reikien välit vanteessa voivat yhtyä halkeaman välityksellä. Homma on korjattavissa hitsaamalla jos sen havaitsee ajoissa ja halkeama ei yllä kovin monen reiän ohi. Tubeles pinnavanteissa oli myös ongelmia aikoinaan. Niitäkin murtui. Korjaamaton vaurio.

mm

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 25, 2011, 12:01:11 ip »
Mullon Monzan varaosajäämistössä kolhimattomat 18" etu- ja takavanne ilman laakereita. Tarvitko?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2011, 19:39:17 ip »
Kieltämättä minua on kiinnostanut jo jonkin aikaa kokeilla 18 tuumaisia vanteita. Mistä hinnoista voitaisiin ryhtyä kauppaa hieromaan? Akuuttihan tuo tarpeeni ei ole, kun nyt on alla ehjät valssit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2011, 07:59:56 ap »
Pistin yv:n.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2011, 14:26:05 ip »
Ei liity vanteisiin suoraan, mutta en tohtinut aloittaa uutta keskustelua.

Otin eilen Pläskin vakuutuksiin ja rullailin sillä hieman tänään. Kroppa on tottunut tässä muutaman kuukauden aikana Kyrmy-Jackaliin ja ajo oli ns. hukassa ensi alkuun. Jalkatapita, ohjaustanko, katkaisimet jne eivät olleet siellä, mistä selkärankaan kirjoitetun koodin mukaan etsin! Otti sellaisen 30-40 kilsaa, että alkoi taas tuntua omalta. Pikkupyörä on niin paljon ketterämpi, kuin Kyrmy. Käntää kieltä poskessa, niin jo kallistetaan. Olo on isolohkon jälkeen on kuin yksipyöräisellä ajelisi. Kone on kierrosherkkä ja paukkua on ihan tarpeeksi. Ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä radalle pikkuisella, lystiä luvassa.
Olen kyllä onnekas (vaikkakin itse hankkinut ko tilan..) että minulla on nuo kaksi pyörää. Molemmat on just eikä melkein minun makuun!

Oli eilen muuten mielenkiintoinen päivä; kaveri sai hankittua sen kaipaamansa NTX 650:n! Tuli sitten eilen tuohon käymään ja säädätämään pyöräänsä minulla. Edellinen omistaja oli mittarein säätänyt kaasareiden synkat. Nesteputkella mitattuna eroa oli yhä tyhjäkäynnillä 20-25 senttiä! Nämä säätöön ja sama ylemmille kierroksille. Saatiin kaasuun vastaavuus kontrolliin. Lisäksi seokset olivat ronskisti paksulla; seosruuveja oli avattu liki kaksi kierrosta. Kun saatiin seokset kohdalleen, ryhtyi jo pysymään kuumana käynnissä tyhjäkäynnillä. Ihan mainio ajettava siitä tuli. Tosin vakioputkilla, filttereillä ja sata kuutiota pienemmällä patilla varustettuna ei mikään raketi, kun vertaa Pläskiin. Vakiokamoilla kone on suht unelias. Annoin omistajan myös kokeilla eroa: oli myyty  ;D Veikkaan, että jotain pientä saattaa NTX:ään jossai nvaiheessa tulla..
Samaisessa pyörässä oli mielenkiintoinen juttu. Kone on edellisen omistaja toimesta kunnostettu alhaalta ylös asti. Sisältäen rengastuksen, venttiilit, kaikki tiiviteet yms. Kone on kuin uusi. Monttööri oli kaatanut koneeseen Motulin modernit öljyt. Öljy oli alamerkin alla reilun 500 kilometrin ajolla!! Laitoin koneeseen hyväksi kokemaani ja testattua rasvaa. Seurataan nyt, katoaako vai pysyykö koneessa. Ihmetellään sitten onko vika sisäänajon vähyydessä, öljylaadussa vai remonttaajan erehdyksessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2011, 15:58:57 ip »
Terve

Mikä rasva hyväksi havaittua ja testin läpäissyt ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanne kireällä
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2011, 22:11:15 ip »
Ko öljyllä olen ajanut omaa testiä maantiellä X tuhatta kilometriä ja radalla noin 700 kilometriä. Vaihdot 2500-7000 kilometrin välein (arvio, sillä en pidä kirjaa kesän maantieajoista..), suodattimen vaihdan joka toinen kerta.
Öljynä on alan huipputeknisin ja kallein ja ihmeellisin voiteluaine..... Motonetin Motox 10-40 synthetic..
Hyvä pyörä, parempi mieli.