Kirjoittaja Aihe: cali III käynnistysongelma  (Luettu 5836 kertaa)

Iiko

  • Viestejä: 3
cali III käynnistysongelma
« : Huhtikuu 15, 2006, 16:46:25 ip »
Tuli tänään haettua pyörä pois talvihoidosta ja heti täytyy kääntyä asiantuntijoiden puoleen. Olisiko palstan guruilla ratkaisua aloittavalle guzzistille cali III:n (vm. 90) käynnistysongelmissa. Kylmänä kone lähtee ryypyn avulla kylmänä kohtuu hyvin käyntiin, mutta koneen lämmettyä olisi kiva kun pyörisi muukin kuin pelkkä starttimoottori.
Toinen ongelma on starttimoottorin "epätasainen" pyöritys kylmänä. Välillä pyörittää ihan ok, mutta välillä sarttinappulaa painaessa startti lahtee pyörinään tosi nahkeasti. Koneen ollessa lämmin tuntuu startti pyörivän ok, mutta kone ei vaan käynnisty.
Mistä lähden ongelmaa purkamaan? Kun koneen saa käyntiin niin se käy ja toimii ihan "nätisti"
Startin ongelmiin löysin vanhoista keskusteluista ohjeen siirtää akun maakaapeli rungossa olevasta kiinnityskohdasta vaihteiston päällä oleviin kiinnityspultteihin. Tästä puuhasta aloitan...

TimoStone

  • Vieras
cali III käynnistysongelma
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2006, 03:08:58 ap »
Tarkoittaako talvihoito pelkkää lämmintä liiteriä vai ihan oikeaa hoitoa?

Onko starttia koskaan huollettu? Hiilien kunto? Sisällä vettä / hiilipölyä?
Startin huolto on sitten (ainakin mulle...) "Piece of Cage" eli Kalervon pala. Helppo ja nopea irroittaa ja purkaa. Puhdista kunnolla ja voitele paikat.
Tarkista myös kaikki releiden kontaktit irroittamalla ne muutaman kerran.
Tottahan olet tarkistanut tulpat ja niiden johdot? Entäs bensan saanti koneeseen? (Onkos muuten bensafiltteriä?) Onkos tankkiin tiivistynyt vettä tai sakkaa imun kohdalle?
Toisaalta, kokemuksesta nämä italiattaret ovat vähän ronkelia väkeä näin kylminä kevätaamuina...

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
cali III käynnistysongelma
« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2006, 14:32:18 ip »
Hoi

En ole varma onko Cali vm 90:ssä kaasutinkone, vai onko jo ruisku?? Jos on kaasutinkone, niin joskus LM4:n kaasuttimia säätäessäni törmäsin samaan kuumakäynnistysongelmaan, eli "vika",  =säätökokeilu, oli siinä että tyhjäkäynnin ilmaruuvi oli puoli kierrosta, joko kiinni tai auki alkuperäisestä asetuksesta, en muista varmasti, eli asetuksesta jossa kone toimi aivan hyvin! No ainahan sitä uutta pyörää pitää säätää.

Eli ilmaruuvia kynnellä puoli kierrosta kääntäen, kone lähti nappia hipaisemalla käyntiin. Sinunkin kannattaa tehdä ilmaruuvin säätökokeiluja, tee ensin perussäätö 1 ja puoli kierrosta ruuvit auki, ja tästä korkeintaan 1/4 kierrosta kerrallaan säätäen, jos on tarpeen..

Toinen liki samanlainen ongelma oli myös startin nikottelu, homma poistui kun vaihdoin uuden akun, tosin startti ei jaksanut pyörittää konetta kuin yhden starttiyrityksen. Jos akku kestää sahata pitkään, niin kannattaa tehdä tuolla edellä kuvattuja toimenpiteitä.

  

Iiko

  • Viestejä: 3
cali III käynnistysongelma
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2006, 10:57:21 ap »
Kiitos neuvoista.
Uskaltauduin purkamaan startin kun kerran "kalervokin" siitä selviää. Vähän oli sisuskalut saanut kosteutta. Pintaruostetta ja hiilipölyäkin löytyi ihan kiitettävästi. Putsasin ja voitelin paikat, muuten starttimoottori näytti hyvältä. ( vaikka tällä kokemuksella ... ):vau:
Iroitin ja putsasin myös kaikki releet ja tulpanjohdot. Sietä löytyikin ainakin yksi ongelma kun toinen tulpanjohto oli pahasti hapettunut puolan päässä.
Tarkistin myös tuon ilmaruuvin asennon. Molemmat oli auki ainoastaan 3/4 kierrosta. Laitoin ne nyt aluksi noihin perussäätöihin.
Kunhan saan uudet johdot ja tulpat paikoilleen niin on mielekiintoista nähdä sainko mitään aikaiseksi ja vieläkö starttimoottorissa on liikettä.
Huomasin samalla kun tutkailin bensansuodattimen olemassa oloa että bensahana oli ruvennut auki asennossa vähän tiputtelemaan. Liekkö tiiviste kuivunut talvella tai sitenolen väännellyt vahingossa vaijjeria kun olen irroitellut ja laittanut akkua paikoilleen. No, tässähän sitä nähtävästi pakosta oppii...