Soittelin akkukaupoille ja kyselin tätä filosofiaa. Kyllä se vaan niin on, että auton lyijyakkua ei enää saa mistään kuivavarattuna, eikä kohta saa mitään muutakaan. Joku direktiivi sen estää. Pitkään on jo ollut kiellettyä myydä happopatruunoita kuluttajille vähittäismyynnissä ja kohta tulee voimaan sääntö, että ei saa niitä käsitellä maahantuojatkaan, vähittäismyyntiliikkeistä puhumattakaan. Kaikki lyijyakut ovat tehdassuljettuja ja tiiviitä. En tiedä, miten on kaasujen poisto hoidettu...
Kaikki kauppiaat, siis vähänkään asiasta perillä olevat, olivat kovin harmistuneita tästä kehityksestä. Akku tehdään tehtaassa jossain halvassa maassa ja siellä se hapotetaan, ei ladata. Sitten se seisoo pari kuukautta tehtaan varastossa. Kun se rahdataan Eurooppaan se kujeksii jossain Suezin kanavassa pari kuukautta ja seuraavaksi maahantuojan varastossa pari kuukautta. Kun kivijalkakaupias ei saa sitä myydyksi pariin kuukauteen se myy se alennuksella. Silloin se on pahasti sulfatoitunut ja kestää käytössä pari vuotta. Siksi siinä ei ole mitään merkintöjä valmistuspaikasta tai -ajasta.
Vanha sähkömies meni pahasti vipuun!
Minulla oli Ctek merkkinen ylläpitolaturi yli 12 vuotta autossa kiineässä asennuksessa. Se latasi akkua 0,8 A ja ylläpiti 0,04 A virralla aina kun auton lämmityskaapeli oli kiinni, siis ainakin viikoittain, kun sillä ajopelillä käydään vaan kaupoilla, ei muuten ajeta. Korealainen halpisakku kesti yli 11 vuotta. Kun auto sitten oli nivelien vaihdossa korjaamolla, sieltä soittivat, että akku näyttäisi olevan finaalissa. Käskin vaihtaa uuteen, johan se oli täysin palvellut.
Uuden akun hapotusta, en ollut näkemässä, enkä tullut asiaa murehtineeksikaan. Luultavasti ottivat vaan hyllystä sopivan. Vilkaisin vaan, että joo – ihan hienon Bosch made in germany olivat laittaneet ja 45 Ah vaikutti pikku Corsaan sopivalta. Niin jatkui ajo jonkin aikaa, kunnes se Ctek meni rikki...
Lähikauppiaalla ei ollut samanlaista laturia, mutta oli mikroprosessoriohjettu täysautomaattinen nestekidenäytöllinen ja hieno ja halpa K27 Accsessories merkkinen. Sen sitten laitoin entisen Ctekin tilalle ja käytin kuten ennekin. Sen näyttö näytti aina parin minuutin latauksen jälkeen akun olevan täysi. Hiukan sitä kummastelin, mutta en vaivannut vanhaa päätäni. Viime talven aikana akku hiipui hiljalleen ja startit huononivat, mutta kaikki kuitenkin toimi. Tänä kesänäkin latailin akkua kun ei se muuten riittänyt. Nyt syksyllä lähdin uutta akkua tahtomaan talvea vasten. Kun sain kuulla olevani yli 10 vuotta myöhässä, jos kuivavarattua tahtoisin, niin menin kaupunkiin isompaan liikkeeseen, jossa on edes iso myynti ja nopea kierto akkuvarastossaan. Lähes itseni ikäinen mekaanikko tahtoi kuitenkin ensin testata sitä Boschia, kun ei se ollut edes 3 vuotta ollut käytössä, ja totesi sen olevan aivan kunnossa, vajaassa varauksessa vaan...
Minä sitten ostin vaan uuden Ctek laturin ja ajoin kotiin nöyränä. Minä kun luulin osaavani jo nämä akkutalkoot...
Asensin Ctek automaattivaraajan autoon puolikiinteästi, eli tein auton keskikonsoliin plukin, johon voin sen liittää ja tarvitessa siirtää vaikka moottoripyörän akkua lataamaa joskus talvella. Auton sisälämmitintä varten on pistorasia, josta laturikin saa mukavasti sähkönsä. Sitten vaan lämppärijohto tolpan pistorasiaan ja akku alkoi latautua. Ensin oli muutama tunti desulfatointia, joka on minulle tuntematon juttu. Seuraavaksi 0,8 A latausta ainakin 24 tuntia, en tiedä tarkkaan paljonko. Siitä se oli itse siirtynyt hitaaseen alenevan virran lataukseen absorbointia varten. Sitä jatkui ainakin 10 tuntia. Vasta sitten oli syttynyt neljäs lamppu merkisi, että käyttövalmis. Nyt 12 tuntia myöhemmin on jossain vaiheessa syttynyt viides vihreä lamppu meksiksi, täysi.
Akku sai siis uuden elämän. Seikkailu jatkuu...
PS. Käyttöohjetta lukevat vain lahjattomat... Luin kuitenkin. Jos viides, vihreä lamppu ei ole syttynyt 40 tunnin kuluessa ei latausta saa enää jatkaa, eikä latausta saa jättää valvomatta muutenkaan ennen sitä. Taisi mennä aika lähelle sen 40 tuntia ja millään en olisi voinut järjestää päivystystä tuoksi ajaksi. Käyttöohje myöskin kieltää pidentämästä laitteen johtoa. Ei sano mitä johtoa tarkoittaa. Töpselijohto tulee kai jatketuksi monella tavalla jatkoroikilla ym. Ja latausjohto tuli nyt jatketuksi n. metrillä kun liitin sen auton sähköjärjestelmään. Halusin kuitenkin, että se on sulakkeella varmennettu. Nyt siinä on 3 A sulake, josta mm. radio syö sähköä. Latausvirta 0,8 A on niin pieni, että johtimien, liittimien ja sulakepesän jännitehäviö on merkityksetön. Laturihan toimii automaattisesti mittaamalla akun tilaa ja perustaa mittauksensa jännitteeseen, joten sen on oltava oikea.