Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152410 kertaa)

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #330 : Syyskuu 18, 2021, 14:41:05 ip »
Mulla ollut Grisossa Yuasaa ja Euroglobea - molemmat toiminut ok. Yuasa kyllä kestänyt pidempään - hinnassakin eroa kyllä.
Hyvin voi olla piuhat kiinni ja starttaa 1,5 kuukauden jälkeen - tuli kokeiltua tänä kesänä kun oli noin pitkä ajotauko.
Kelkassa on ollut kokeilussa Motobatt MBTX nyt yhden talven. Hyvä kylmäkäynnistyvirta ja neljä napaa niin voi vaihdella lelusta toiseen - kätevää.
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #331 : Syyskuu 18, 2021, 16:58:14 ip »
Omalta kohdalta olen akkumallistoa virtaviivaistanut: neljässä pyörässä yhteinen akkukoko. Myös California 3-pohjaisessa trikessä. Parissa taas ei. Yksi amerikkalaisvalmiste ja toinen ei ole käytössä lainkaan.

Aikanaan ymmärsin GT850:sen suuren akun tarpeen. Siinähän oli hihnavetoinen tasavirtalaturi jonka alhaista virrantuottoa iso akun amppeerimäärä tasapainotti. Nykyään, jos olisi sellainen, olisi siinäkin nykyaikainen -TX20H-BS yleisakku. Hyvä latautumiskyky, pitkät yksittäiset ajomatkat ja nykyaikaisempi tehokas käynnistinmoottori hoitaisivat akun pienemmän tehon. Aikanaan isoin akku jonka sain mahtumaan GT850:sen akkukoteloon oli 60-amppeerinen. Jos sellainen tyhjenee saa GT:n laturilla teettää hommia kauan. Vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen. Laturi syö samaa bensaa kuin pyörän moottorikin.

Jos, esimerkiksi, California 3-seen haluaa tehokkaamman laturin joistain syistä niin aina voi alkuperäisen tilalle laittaa auton nykyaikaisen ja muutaman kympin hintaisen vaihtovirtalaturin hihnavedolla. Sopii kaatumaraudan vasemman puolen kaarteeseen astinlaudan/sivuseisomatuen etupuolelle. Tarvitaan vain hihnapyörä kampiakselin etupäähän. Ja, tietenkin hihna. Loppuu ainakin sähkön puute.

Tuo nelinapaisuus on kyllä kätevää silloin kun samaa akkua tarvitaan useassa kohteessa. Kaksinapaisuuskaan ei ole hankalaa jos laittaa alkuperäisten kaapeleiden tilalle pidemmät.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #332 : Syyskuu 19, 2021, 11:27:12 ap »
V11:n 9 vuotta vanha Odyssey alkaa osoittamaan laiskistumisen merkkejä. Ehkä ensi keväänä pitää lähteä akkukaupoille.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #333 : Syyskuu 19, 2021, 13:42:30 ip »
Sivu 11 (2016): https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=2777.150

Tuolla ihmettelen V11 tapauksessa akun painoa. Mainittu kevyt akku ollut (ostettu S-D) tuolta alkaen käytössä ilman että olisin mitään erityisiä huoltotoimia sille tehnyt. Johdot irti talveksi, keväällä lataus.  Käyttö (starttaukset) suhteellisen vähäistä.  Lataussäädin ("regulaattori") sitä mallia "Ducati" (kirkas, ei musta), joka vaatii viitejännitteen.  Ajan aina valot päällä.  Latausjännite on siis ollut "riittävä", aina on käynnistynyt mopo rivakalla veivauksella (paitsi syyskylmällä) startin toimesta (selvä ero Odyssey akkuun nähden), eikä akku ole koskaan lämmennyt tai muuttanut muotoaan.  Samanmerkkinen, samaan aikaan käyttöönotettu akku tilttasi tänä keväänä Apriliassa (RSV-R), tuo on juuri se pyörä jossa jo käyttöohjeessa kehotetaan ottamaan 2x30A sulakkeet irti, jos pyörä seisoo > 2 viikkoa.  Kuluttaa melko ratvakkaasti virtaa, mitä V11/15M ecu + vanhat valkopohjaiset mittarit - ei tee.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2021, 20:08:13 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #334 : Syyskuu 23, 2021, 15:03:02 ip »
Akkukaupassa tuli yllätys!

Autoon pitäisi hankkia uusi akku ennen talven tuloa. Entinen laitettiin korjaamolla muutama vuosi sitten, en tarkkaan muista, luullakseni vain kolme vuotta kesti se. Se on liian vähän. Laittoivat varmaan vaan hyllystä valmiiksi, ties milloin hapotetun, ja valmiiksi vanhentuneen. Olen sitä talvella ylläpitolaturissa pitänyt aina silloin kun auto on ollut lämmityssähköissä kiinni, siis monta kertaa viikossa.

Nyt meinasin siis ostaa uuden akun, mutta poika sano kirkkain silmin, että ei niitä enää hapoteta, kaikki ne on tehdassuljettuja.

Yli 40 vuotta olen ollut jonkinlainen sähkömies ja puljannut tosi paljon näiden akkujen kanssa. Aina ne on hankittu kuivavarattuna. Herra Suomen herra ei muuta ole hyväksynytkään. Aina on hapotuksen jälkeen odotettu vuorokausi, enintään, ja sitten ladattu laboratoriovirtalähteellä pienellä virralla ja mitattu virta ja aika, sen mittaamiseksi, paljonko akkuun meni hapotuksen jälkeen. Aina niihin menee 1/4 – 1/3 nimelliskapasiteetista. Mikään pikatesteri ei teknisesti voi näyttää akun varaustilaa, vaikka kaupan pojat muuta väittävät.

En tahtoisi ostaa kertakäyttöakkua!

Keväällä ostin samalta pojalta Anniin 12 Ah akun, joka nähteni hapotettiin. Se on kuulemma ihan eri akkutekniikkaa kuin nämä autojen akut. En ihan usko tuota väitettä. Pitääkö laittaa Corsaan moottoripyörän akku, jotta saa kuivavaratun ja paikalla hapotetun? Eihän se Corsaressukka mistään tiedä, että sen 1200 cc moottoria pyörittää Boschin sähkömoottori, joka saa sähkönsä kemiallisesta lähteestä, joka ei olekaan tehdassuljettu. Aikaan ennen tehdassuljettuja akkuja Corsassa oli 45 Ah akku, joka oli kuivavarattu ja hapotettu ostettaessa. Se kesti 11 vuotta! Kun se sitten talvipakkasessa ei enää startannut, hain liiteristä Annin talvisäilötyn 12 Ah akun ja sillä ajelin kevättalvelle asti ja ihan hyvin toimi, eikä Corsa aavistanut mitään koko petoksesta.

Onko tosiaan niin, että akkuja ei enää saa kuivavarattuna ja paikalla hapotettavia? Olisiko Jyväskylän seudulla sellaista liikettä, josta voisi alkaa kysellä?


Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #335 : Syyskuu 23, 2021, 15:30:40 ip »
Akkuhaposta tekköövät pommeja, niin sitä ei enää sallita kuluttajien käsiin.

Lainaus Akkupoikien sivuilta:
Rikkihapon myyminen kuluttajille kiellettyä 1.2.2021 alkaen
EU on asetuksellaan kieltänyt tiettyjen ”räjähteiden lähtöaineiden” myymisen ja hallussapidon kuluttajilta.

Varsinkin moottoripyörien akkuja on myyty perinteisesti kuivavarattuna, jolloin käyttäjä on ennen akun asentamista täyttänyt sen akkuhapolla (rikkihappo). Tämä ei siis ole enää sallittua mutta ei huolta, sillä meiltä Akkupojilta saat kaikki akut valmiiksi hapotettuina.

Osaavat asiantuntijamme hapottavata akkusi myymälässä. Aikaa tähän meneen noin 10-15 minuuttia riippuen akun tyypistä. Kotona voit ladata akun täyteen minkä jälkeen akku on käyttövalmis.

Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #336 : Syyskuu 23, 2021, 15:44:10 ip »
Lainaus
Osaavat asiantuntijamme hapottavata akkusi myymälässä. Aikaa tähän meneen noin 10-15 minuuttia riippuen akun tyypistä. Kotona voit ladata akun täyteen minkä jälkeen akku on käyttövalmis.

Juuri tätä etsin. En tietenkään ala lotrata rikkihapon kanssa ja tiedän tuon lakipykälänkin. Akkupojat ovat vähän kaukana täältä...

PS. Onkohan auton ja moottoripyörän akuissa muuta eroa kuin napojen malli?

PPS. Akkuneliö Jyväskylässä ei myy autonakkuja muuten kuin tehdasvalmiina. On kuulemma niin nope kierto niillä, että eivät ne vanhoja ole. Moottoripyörään saa paikan päällä hapotuksella. Hinta vaan on eri, ja napakengät pitäisi vaihtaa, ja kiinnittimet.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #337 : Syyskuu 23, 2021, 19:57:15 ip »
Mulle sattuu että Akupojat on Verstaan likellä. Siellä hapottavat kuivavaratun mp-akun silminnähden.
Mahtaako enää kukaan stanssata meistillä autonakunnapaan hapotuspäivämäärän? Taisi kuitenkin olla niin että kuukausi ja vuosiluku merkittiin ennenaikaan.

Marketeissa akut vaikuttavat olevan jo valmiiksi hapotettuja. Lieneekö niissä täyttöpäivämäärää ja onko ladattu täyteen?

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #338 : Syyskuu 26, 2021, 13:10:48 ip »
Soittelin akkukaupoille ja kyselin tätä filosofiaa. Kyllä se vaan niin on, että auton lyijyakkua ei enää saa mistään kuivavarattuna, eikä kohta saa mitään muutakaan. Joku direktiivi sen estää. Pitkään on jo ollut kiellettyä myydä happopatruunoita kuluttajille vähittäismyynnissä ja kohta tulee voimaan sääntö, että ei saa niitä käsitellä maahantuojatkaan, vähittäismyyntiliikkeistä puhumattakaan. Kaikki lyijyakut ovat tehdassuljettuja ja tiiviitä. En tiedä, miten on kaasujen poisto hoidettu...

Kaikki kauppiaat, siis vähänkään asiasta perillä olevat, olivat kovin harmistuneita tästä kehityksestä. Akku tehdään tehtaassa jossain halvassa maassa ja siellä se hapotetaan, ei ladata. Sitten se seisoo pari kuukautta tehtaan varastossa. Kun se rahdataan Eurooppaan se kujeksii jossain Suezin kanavassa pari kuukautta ja seuraavaksi maahantuojan varastossa pari kuukautta. Kun kivijalkakaupias ei saa sitä myydyksi pariin kuukauteen se myy se alennuksella. Silloin se on pahasti sulfatoitunut ja kestää käytössä pari vuotta. Siksi siinä ei ole mitään merkintöjä valmistuspaikasta tai -ajasta.

Vanha sähkömies meni pahasti vipuun!

Minulla oli Ctek merkkinen ylläpitolaturi yli 12 vuotta autossa kiineässä asennuksessa. Se latasi akkua 0,8 A ja ylläpiti 0,04 A virralla aina kun auton lämmityskaapeli oli kiinni, siis ainakin viikoittain, kun sillä ajopelillä käydään vaan kaupoilla, ei muuten ajeta. Korealainen halpisakku kesti yli 11 vuotta. Kun auto sitten oli nivelien  vaihdossa korjaamolla, sieltä soittivat, että akku näyttäisi olevan finaalissa. Käskin vaihtaa uuteen, johan se oli täysin palvellut.

Uuden akun hapotusta, en ollut näkemässä, enkä tullut asiaa murehtineeksikaan. Luultavasti ottivat vaan hyllystä sopivan. Vilkaisin vaan, että joo – ihan hienon Bosch made in germany olivat laittaneet ja 45 Ah vaikutti pikku Corsaan sopivalta. Niin jatkui ajo jonkin aikaa, kunnes se Ctek meni rikki...

Lähikauppiaalla ei ollut samanlaista laturia, mutta oli mikroprosessoriohjettu täysautomaattinen nestekidenäytöllinen ja hieno ja halpa K27 Accsessories merkkinen. Sen sitten laitoin entisen Ctekin tilalle ja käytin kuten ennekin. Sen näyttö näytti aina parin minuutin latauksen jälkeen akun olevan täysi. Hiukan sitä kummastelin, mutta en vaivannut vanhaa päätäni. Viime talven aikana akku hiipui hiljalleen ja startit huononivat, mutta kaikki kuitenkin toimi. Tänä kesänäkin latailin akkua kun ei se muuten riittänyt. Nyt syksyllä lähdin uutta akkua tahtomaan talvea vasten. Kun sain kuulla olevani yli 10 vuotta myöhässä, jos kuivavarattua tahtoisin, niin menin kaupunkiin isompaan liikkeeseen, jossa on edes iso myynti ja nopea kierto akkuvarastossaan. Lähes itseni ikäinen mekaanikko tahtoi kuitenkin ensin testata sitä Boschia, kun ei se ollut edes 3 vuotta ollut käytössä, ja totesi sen olevan aivan kunnossa, vajaassa varauksessa vaan...

Minä sitten ostin vaan uuden Ctek laturin ja ajoin kotiin nöyränä. Minä kun luulin osaavani jo nämä akkutalkoot...

Asensin Ctek automaattivaraajan autoon puolikiinteästi, eli tein auton keskikonsoliin plukin, johon voin sen liittää ja tarvitessa siirtää vaikka moottoripyörän akkua lataamaa joskus talvella. Auton sisälämmitintä varten on pistorasia, josta laturikin saa mukavasti sähkönsä. Sitten vaan lämppärijohto tolpan pistorasiaan ja akku alkoi latautua. Ensin oli muutama tunti desulfatointia, joka on minulle tuntematon juttu. Seuraavaksi 0,8 A latausta ainakin 24 tuntia, en tiedä tarkkaan paljonko. Siitä se oli itse siirtynyt hitaaseen alenevan virran lataukseen absorbointia varten. Sitä jatkui ainakin 10 tuntia. Vasta sitten oli syttynyt neljäs lamppu merkisi, että käyttövalmis. Nyt 12 tuntia myöhemmin on jossain vaiheessa syttynyt viides vihreä lamppu meksiksi, täysi.

Akku sai siis uuden elämän. Seikkailu jatkuu...


PS. Käyttöohjetta lukevat vain lahjattomat... Luin kuitenkin. Jos viides, vihreä lamppu ei ole syttynyt 40 tunnin kuluessa ei latausta saa enää jatkaa, eikä latausta saa jättää valvomatta muutenkaan ennen sitä. Taisi mennä aika lähelle sen 40 tuntia ja millään en olisi voinut järjestää päivystystä tuoksi ajaksi. Käyttöohje myöskin kieltää pidentämästä laitteen johtoa. Ei sano mitä johtoa tarkoittaa. Töpselijohto tulee kai jatketuksi monella tavalla jatkoroikilla ym. Ja latausjohto tuli nyt jatketuksi n. metrillä kun liitin sen auton sähköjärjestelmään. Halusin kuitenkin, että se on sulakkeella varmennettu. Nyt siinä on 3 A sulake, josta mm. radio syö sähköä. Latausvirta 0,8 A on niin pieni, että johtimien, liittimien ja sulakepesän jännitehäviö on merkityksetön. Laturihan toimii automaattisesti mittaamalla akun tilaa ja perustaa mittauksensa jännitteeseen, joten sen on oltava oikea.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #339 : Huhtikuu 03, 2022, 11:47:44 ap »
LM lV ja R 100 S Airline saavat uuden akun a 78,- GLOBE Battery 12 30 Ah GEL Mika Kallio 1805-53030 Euroglobe.
Edellinen Exide ei ollut hyvää. Luulisin akkujen  (ajoneuv.) käyttö  tärkeänä ja lataaminen ajojen välillä kun tarve on, että voimaa pysyy
pakkauksessa.
 Maahan tuo Startax Finl Oy Lempäälä- Globe.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #340 : Huhtikuu 03, 2022, 12:16:42 ip »
Globe- ja Euroglobe-akut olen nykyään kiertänyt kaukaa katsoen. Muutamana suvena niitä käytin. Kesän tai kahden akkuja.
Romaaniautossa, diesel-Dacia pikkupaku, tuli uuden ajoneuvon mukana Rombat-merkkinen akku. Harvinaisen painava kokoisekseen. Se kesti yli kymmenen vuotta. Tilalle ostin saman valmistajan akun autoon sekä sähkömoottoriveneen akuksi. (Hinta hyvin edullinen Puuilossa.) Vaikka starttiakusta ei oikein ole pienikulutuksisen sähkömoottorin akuksi, sanovat. Olen niitä nyt vuorovuosin käyttänyt autossa ja mökillä varavirtalähteenä sekä veneessä. Mielenkiintoista nähdä kuinka pitkään nämä akut potkivat.
Jotain juttua aiheesta. http://www.motomatti.fi/2021/03/dacia-logan-van-akku-petti.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #341 : Huhtikuu 03, 2022, 18:34:04 ip »
Meille tulee töihin Startaxilta Globen akkuja. On ihan erästä kiinni, että kuinka paljon on valmiiksi huonoja akkuja. Välillä enemmänkin. On vaan aika kustannustehokas merkki, niin sietää muutaman heikommankin yksilön.
Itse taidan marssia kohta Biltemaan akkukaupoille. Entinen on omassa käytössä jo sykkinyt kymmenen kautta ja nyt taitaa olla tiensä päässä. Varmaan kokeilen eheyttää apuakuksi talliin. Jos vähän pienemmän ostaisi 30ah:n tilalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #342 : Huhtikuu 05, 2022, 14:38:01 ip »
Kun nyt lumet sulavat ja tiet kuivuvat, tai näin oletamme, voihan toki käydä niin kuin Kerttu pelotteli, että tuleekin ikuinen marraskuu, mutta lienee paikallaan kirjoitella hiukan niistä harhaluuloista, joita akkuihin, etenkin lyijyakkuihin liittyy:

1. Akku lataantuu sitä täydemmäksi, mitä suuremmalla virralla ladataan? Väärin! Akussa on aina sisäinen resistanssi, sisävastus, ja latausvirta aiheuttaa siihen jännitteen ohminlaista johtuen. Tämä jännite summautuu akun kennojännitteeseen ja näin näennäisesti nostaa akun jännitettä, eikä akun todellinen napajännite olekaan täyden akun napajännite silloin kun laturi, tai lataaja sen mittaa. Poikkeus tähän on vakiovirtalataus jännitteellä, joka on paljon akun napajännitettä suurempi, mutta tällöin akun varauksen tilaa on seurattava nesteen ominaispainosta. Se ei taida jokamieheltä onnistua nykyisillä akuilla. Käytä siis portaittain alenevaa latausvirtaa aina 100 mA:iin tai 50 mA:iin saakka ja pitkää aikaa, useita tunteja.

2. Helpointa on ladata akku automaattilaturilla? Ei aina! Onhan se helppoa, mutta markkinoilla on myös huonoja automaattilatureita, nimim. kokemusta on. Varsinkin ison virran lupaava automaattilaturi on epäilyttävä, ks. kohta1. Käytä siis tunnettua merkkiä ja luota kokemukseen.

3. Ajamallahan akku lataantuu hetkessä. Ajopelissähän on 25 A:n laturi. Se siis lataa 25 A:n virralla? Väärin! Laturin virta-arvo tarkoittaa sen maksimivirtaa, jonka se voi antaa tarvittaessa ja senkin vain hetkellisesti. Generaattorista otettava virta riippuu täysin kuormituksesta, valot ym kulutuslaitteet. Akkuun menevä osa virrasta riippuu täysin akusta ja generaattorin latausjännitteestä. Kun akku on tyhjimmillään se saa suurimman virran, ks.kohta1. Se ei sittenkään ole kuin 2-3 A tyypillisesti. Virta pienenee vasta tuntien ajon kuluttua ja akku alkaa täyttyä vasta sitten.

4. Akku lataantuu nopeammin kun ajaa ilman valoja ja pikkuvaihteella, jotta laturi pyörii kovempaa? Väärin! Ehjällä järjestelmällä ajoneuvon laturi lataa jo tyhjäkäynnillä ja kaikkien sähkölaitteiden käytössä ollessa. Poikkeuksen tekee luonnolliesti hyvin suuri määrä jotain tehokkaita lisävaloja, tai vastaavia, jos laturia ei ole samassa remontissa suurennettu vastaavasti, ja se suoranaisesti ylikuormittuu. Tällöinkään laturi ei yleensä ylikuumene ja rikkoudu, käämi pala, koska sen rautasydän on mitoitettu niin, että sen teho jyrkästi alenee kun magneettikenttä kyllästää raudan.

5. Lyijyakun ainoa oikea latausjännite on tarkalleen 14.4 V? Väärin! Se on sitä vain +20°c lämpötilassa, ja silloin tarkoitetaan elektrolyyttinesteen lämpötilaa. Lämpötilakerroin on -0,02 V/°c. Huomaa - etumerkki. Siis +/-0°c latauksen tavoitejännite tulee olla 14,8 V, tai -20°c pakkasella 15,2 V, tai +40°c etelän helteellä auringon paahteessa 14,0 V, ja nämäkin vain käytettäessä niin pientä latausvirtaa, että neste ei oleellisesti lämpene, jos lämpenee, on se huomioitava tavoitejännitteessä. En ole nähnyt automaattilaturia, joka mittaisi nesteen lämpötilan. Voi sellaisiakin olla, koska joissakin akuissa on liitin sisäiselle lämpöanturille. Voisi luulla, että nuo kymmenykset ovat saivartelua. Takavuosien sähkötekniikan opettajani tapasi sanoa, että "kaikki, mikä on pilkun jälkeen on saivartelua". Mutta ei se tässä tapauksessa ole. Lyijyakun tyhjän ja täyden latausjännitteen arvot mitataan juuri noilla kymmenyksillä.

Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #343 : Huhtikuu 05, 2022, 23:17:17 ip »
Kiitos laajasta asian esilletuomisesta.
Vaarana tietysti on että tekninen informaatio ei kaikille aukea tai sitä on kerralla liikaa. Katsottakoon että se ei ole meidän ongelmamme.

Tärkeää on se että tavan kuluttajalle saadaan tieto milloin, miten ja millä laitteella asia toimii. Hajakenttä lie tehnyt hyvän mainoksen paremmista latureista. Sen vanhan "Matti" -tallilaturin taisin hylätä jo neljäkymmentä vuotta sitten. Se vaatii jatkuvaa seurantaa ja ilman sitä voi kiehuttaa akun piloille.

Nykyakkuja ei voi huoltaa kuin ulkoisesti pitämällä liitokset, johtimet ja ympäristönsä puhtaana. Nuoruudessani akun ylläpito oli taidetta. Saattoivat kestää ajoneuvon tasavirtalaturin hoteissa silloin kymmenenkin vuotta mutta ne olivat monta kertaa suurempia ja jämäkämmin tehtyjä kuin nykyakut. Materiaali kun on kallista niin sitä käytetään aina vähemmän ja vähemmän ja materiaalin laadussakin on eroa. Näitä muistelen maalaispoikana kun koneita oli ympäri nurkkia ja kovan pakkasen uhatessa akut tuotiin porstuaan jäätymästä. Kunnossa ja hyvässä latauksessa oleva akku ei jäädy rikki mutta lämpötilan laskiessa sen teho putoaa jyrkästi. Jälkimmäisen asian vuoksi lämmin paikka yön yli. Tämä asia pätee vielä tänäkin päivänä. Vaan vähempi koskettaa kesäajan motoristia.

Vanhaan "hyvään aikaan" verrattuna ero on sähkölaitteiden kehityksessä. Toisaalta, niin kuin minäkin, uuden digitaalisen järjestelmäkamerani kanssa, en pysy kärryillä kaikista hienouksista. Aina ei jaksa perehtyä tai tiedon tulva on ylittämätön. (Ohjekirja on vain opas aloitukseen, katso tarkemmat ohjeet www.jotain.) Tämä on näissä akkuasioissakin normaali suhtautumistapa. Uskoisin että Hajakenttä on lukenut moottoripyöränsä omistajan käsikirjan kannesta kanteen ja omaksunutkin kun tiedän hänet järjestelmälliseksi ihmiseksi. Omalla kohdalla käy enää nykyään niin vain harvoin. A) ei jaksa, B) ei ymmärrä, C) pitää päästä heti koittamaan, D) on jo ajoon päästyä unohtanut mitä luki. E) kirja on vieraalla kielellä. Mikä muuten on lainsäädännön vastaista.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #344 : Huhtikuu 06, 2022, 07:19:31 ap »
Tässä ketjussa kirjoitin viime syksynä, että V11:n Odyssey -akku ei taida nähdä 10v syntymäpäiviään,
joten nyt sitten akkukaupoille.
Laitoin viime viikolla sähköpostikyselyn kolmelle Odysseytä myyvälle akkukaupalle akkujen saatavuudesta
ja tuoreudesta. Yksi ei vastannut mitään, yksi kertoi saatavuudesta ja yksi vastasi kumpaankin kysymykseen.
Nyt sitten tilaus lähti viimeksimainitulle, vaikka hinta onkin reilun 10€ kalliimpi kuin muilla vaihtoehdoilla.
Ehkä liikkeen kulut ovat vähän suuremmat, jos panostaa asiakkaiden palveluun.