Tärkeimpänä itse pidän kylmäkäynnistys amppeereita!
Oikea johtopäätös. Kaksisylinterinen pistää aika kovasti vastaan startissa ja virtaa kysytään silloin.
Toisena tärkeänä kriteerinä pitäisin sitä, että akku hapotetaan ostettaessa. Muuten saattaa saada valmiiksi ikääntyneen akun, joka on ollut hyllyssä jo pitkään sulfatoitumassa. Netin kautta saadusta ei voi koskaan varmaksi tietää.
Kun vielä varaa akun täyteen ulkoisella laturilla ja
pienellä virralla heti uutena ennen käyttöönottoa saa vuosikausia lisää elinkaarta akulle. Mitä pienempi virta, sitä täydemmäksi sen saa. Akku on hapotuksen jälkeen tyypillisesti 2/3 varauksessa.
Amppeerituntimäärä on tosiaan hyvin horjuva käsite, eikä sitä voi edes ostaessa "punnita" kuten jotain jauhopussia. Se voidaan ilmoittaa millä tahansa virralla, josta se pääosin riippuu, ja kuluttaja ei sitä aina ymmärrä. Se myöskin muuttuu (pienenee) koko käyttöiän ajan ja riippuu myös lämpötilasta.
Kylmäkäynnistysvirta kuvastaa myös akun sisävastusta. Mitä suurempi se on sitä pienempi on sisävastus. Kun akku vanhenee ja sufatoituu sisävastus kasvaa ja kylmäkäynnistysvrta pienenee. Asiaa voi seurata volttimittarilla. Jännite notkahtaa alas startin aikana. Mitä suurempi sisävastus, sitä alemmaksi jännite startin aikana notkuu. Toki siihen vaikuttaa olosuhteetkin, jotan vertailuna on käytettävä samoja olosuhteita. Kukapa noita jaksaa vuosikausia päiväkirjaan merkitä...