Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152321 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #300 : Marraskuu 02, 2018, 21:21:59 ip »
Niissä, missä on se ylivuotoputki, niin niitä ei missään nimessä saa kallistaa. Täysin umpinaisista, sinetöidyistä en osaa sanoa. Ei varmaan kaikkia niitäkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #301 : Marraskuu 02, 2018, 21:39:05 ip »
Mulle tuli takuuseen Yuasa YTX20BS (18Ah)joka näyttää umpinaiselta. Kannessa lukee "do not open". En ole availlut. Pyörän akkuteline on sellainen että kyljelleen on laitettava. Yuasa on toiminut nyt kolme kesää. Heivaan sen käytöstä koska en halua "Made in China" kilkettä pyörääni sillä niin siinä lukee ja olisi ikävä jäädä taipaleelle sen vuoksi. Hankin jonkin merkkiakun sen tilalle ja litiumakku houkuttaa sillä se ei ole juurikaan kalliimpi kuin vanhemman tekniikan akkukaan.

Edellinen Yuasa samanlainen kesti vajaan yhden kauden eli siinä on perustetta heivata noin vanha ja epäluotettava akku kierrätykseen. Joskus japsipyörien kanssa konstailin Yuasan akkujen kanssa silloisessa köyhyydessäni ja ei siitä mitään tullut. Paitsi harmia.

Huonon akun vuoksi jos jää tielle niin se tulee yleensä arvokkaaksi tai ainakin menee aikaa ja vaivaa.

V10 Centaurossa oli amerikkalainen akku alunperin ja se kesti 6 vuotta enkä edes lataillut sitä erikseen. Sitten pimeni Mäntän matkahuollon baarin pihaan puoli kuusi maanantaiaamuna. Kotipihasta lähti vielä hyvin käyntiin. Lentokonetehtaalle pääsin työntöstartilla mutta laturi oli kyrvähtänyt matkalla liiallisen kuorman vuoksi. MotoItalia järjesti kohtuuhintaan uuden Moto Guzzi-merkkisen akun. Siinakin luki "made in usa". Hyvin toimi sekin vuosikausia. Laturiin piti ostaa uusi käämi. Uusi akku tuli työmaalle MotoItaliasta vielä samana päivänä. Se kesti 11 vuotta. Mutta pyörällä ajettiin sittemmin vähemmän ja lähinnä radalla.

Bilteman kalsium-akuilla olen pärjäillyt useampia vuosia mutta niitä pitää latailla talvella että pysyvät kuosissaan. Niissä on se hyvä puoli että ilmoittelevat ajoissa että nyt veto alkaa olla vähissä. Ei ehdi rikkoa muuta. Lisäksi halpoja.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #302 : Marraskuu 02, 2018, 22:22:05 ip »
Eikös Yuasat ole juuri niitä kalliita merkkiakkuja, joiden numerointia vastaavia
halpisakkuja etsitään, jos halutaan säästää rahaa hankintavaiheessa? Turpolla
on 2013 ostettu Yuasa melkein täydessä terässä.
Ne amerikkalaiset Guzzi-akut ovat oikeasti Odyssey-merkkisiä ja törkeän kalliita.
Ne ovat ainoita, jotka menevät uudemmanmallisen V11:n akkutilaan ilman
akkutelineen muutostöitä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #303 : Marraskuu 02, 2018, 22:56:14 ip »
Yuasat on juuri niitä kalliita.
Mitä tulee tuohon kiinalaisuuteen, aika moni asia nykyään käy hakemassa eri kansallisuuden jostain muualta tarran muodossa, matkallaan Kiinasta loppukäyttäjälle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #304 : Marraskuu 02, 2018, 23:01:02 ip »
Mulla kans hyvät kokemukset Yuasasta - 6 ja 8 vuotta.
Huonoin akku on ollut Varta, 150 € ja 1 vuosi. BTW myyjäpoika kehtasi väittää, että se on sama kuin Yuasa - ei ole.
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #305 : Marraskuu 02, 2018, 23:21:21 ip »
Sportissa yuasa kesti melkein puoli vuotta. Exidet kesti parikin kesää. Calissa on nyt noin 10 vuotias varta hyvissä voimissa. Harrikoissa käytän vain alkuperäisiä akkuja, ne kestää ja muilla tuo sininen rynttämylly ei jaksa edes startata. Kun harrikan akku tuntuu olevan loppu niin se toimii vielä guzzissa useamman vuoden.... Caferacer lähtee vielä iloisesti käyntiin akulla joka on jo aikoja sitten hylätty emännän moposta ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #306 : Marraskuu 02, 2018, 23:34:04 ip »
Ei kai syy voi olla HD:n alitehoisessa startissa?  ;D Ottaa akulta enemmän kuin nöyrä italialainen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #307 : Marraskuu 02, 2018, 23:51:05 ip »
Ei kai syy voi olla HD:n alitehoisessa startissa?  ;D Ottaa akulta enemmän kuin nöyrä italialainen..

Kylläpä se syy taitaa olla juurikin tämä.

Olen tässä pähkäillyt että puolipuristimet vai S&S easy start nokat talven aikana. Ensimmäiseen vaihtoehtoon olisi jo automatiikka valmiiksi, kansiin vain reijät. Tai sitten tehokkaampi startti.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #308 : Marraskuu 03, 2018, 06:29:33 ap »
Olisiko HD:n alkuperäinen akku tarroitettu Odyssey?
http://www.odysseybattery.com/
Jotkut ovat kokeilleet HD:hen litiumakkua, HD-keskustelupalstoilla kerrotaan
varmaan kokemuksista.

Kaikissa akuissa on varmaan huonoja yksilöitä, joissakin perustaso on alhaisempi
kuin toisissa. Viime talvena ostettiin Turpolle vara-akuksi muutaman kympin
maksanut LP-merkkinen geeliakku. Se ei jaksanut pyörittää Ducati 1100 EVO-moottoria
puristusten yli, jos lämmintä oli alle 10C. Vaihdettiin vanha Yuasa takaisin.
Ducati-moottorissa ei kyllä kannata hirveästi kikkailla akkujen kanssa. Sopivan
huonolla akulla moottori voi potkaista takaisin ja tuhota koko starttisysteemin.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #309 : Marraskuu 03, 2018, 09:30:06 ap »
Harrikan akut valmistanee East-Penn niminen firma. Kestäviä ovat. Syksyllä meni 12 v "nuori" akku vaihtoon. Täytyypi vielä kokeilla Ikkalan vinkkiä, jospa joku Guzzi sillä vielä heräisi?

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #310 : Toukokuu 13, 2021, 09:31:03 ap »
Nosto...   kokemukseni saksasta v 2013 tilaamani kiinalaisen geeliakun kestävyydestä. Kesti 8 kesää.
Viime kesän loppupuolella tuli takamus-tuntuma, ettei starttauksessa pyöritä enää vanhalla innollaan - nyt sitten kuoli.
Ollut talvisin ylläpitolatauksessa (Lidl Tronic max 600mA) ja ennen joulua vielä starttasi täytenä Nevadan tulille.
Nyt kevät(muiden)kiireiden takia vasta otan pyörän ajoon, mutta ei ollut henkeä.
Rasitustesterillä tippuu n.13 voltista suoraan alle 7 volttiin. Palvelukseen astuu nopeasti saatavissa ollut Bilteman 80-823.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #311 : Toukokuu 15, 2021, 17:08:16 ip »
Olen hankkinut kaikki akut Akkukellarista! Östersundom Helsinki.
Tärkeimpänä itse pidän kylmäkäynnistys amppeereita! Oletan että muut sähkö jutut ovat kunnossa. Akun fyysinen koko ja amppeerituntimäärää pidän sekundäärisenä arvona.

Artsi58

  • Viestejä: 52
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #312 : Toukokuu 15, 2021, 18:51:42 ip »
Olen hankkinut kaikki akut Akkukellarista! Östersundom Helsinki.
Tärkeimpänä itse pidän kylmäkäynnistys amppeereita! Oletan että muut sähkö jutut ovat kunnossa. Akun fyysinen koko ja amppeerituntimäärää pidän sekundäärisenä arvona.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #313 : Toukokuu 15, 2021, 19:51:26 ip »
Lainaus
Tärkeimpänä itse pidän kylmäkäynnistys amppeereita!

Oikea johtopäätös. Kaksisylinterinen pistää aika kovasti vastaan startissa ja virtaa kysytään silloin.

Toisena tärkeänä kriteerinä pitäisin sitä, että akku hapotetaan ostettaessa. Muuten saattaa saada valmiiksi ikääntyneen akun, joka on ollut hyllyssä jo pitkään sulfatoitumassa. Netin kautta saadusta ei voi koskaan varmaksi tietää.

Kun vielä varaa akun täyteen ulkoisella laturilla ja pienellä virralla heti uutena ennen käyttöönottoa saa vuosikausia lisää elinkaarta akulle. Mitä pienempi virta, sitä täydemmäksi sen saa. Akku on hapotuksen jälkeen tyypillisesti 2/3 varauksessa.

Amppeerituntimäärä on tosiaan hyvin horjuva käsite, eikä sitä voi edes ostaessa "punnita" kuten jotain jauhopussia. Se voidaan ilmoittaa millä tahansa virralla, josta se pääosin riippuu, ja kuluttaja ei sitä aina ymmärrä. Se myöskin muuttuu (pienenee) koko käyttöiän ajan ja riippuu myös lämpötilasta.

Kylmäkäynnistysvirta kuvastaa myös akun sisävastusta. Mitä suurempi se on sitä pienempi on sisävastus. Kun akku vanhenee ja sufatoituu sisävastus kasvaa ja kylmäkäynnistysvrta pienenee. Asiaa voi seurata volttimittarilla. Jännite notkahtaa alas startin aikana. Mitä suurempi sisävastus, sitä alemmaksi jännite startin aikana notkuu. Toki siihen vaikuttaa olosuhteetkin, jotan vertailuna on käytettävä samoja olosuhteita. Kukapa noita jaksaa vuosikausia päiväkirjaan merkitä...

Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #314 : Elokuu 30, 2021, 10:01:50 ap »
Kirjoitellaan nyt taas tännekin. Omassa Jackalissa on nyt vähintään 12. kesää sama akku. Akku on Bilteman perinteinen lyijyakku, säilytetty minun toimesta aina kylmässä tallissa ja ilman latailua. Taas tänä kesänä käyntiin ja ajoon ilman sen kummempia. Kyllä näitä yksilöitä jännästi välillä osuu tutkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.