Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152267 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #195 : Elokuu 16, 2016, 22:05:14 ip »
Ei kai se ihan arpapeliä voi olla kun niin isosti näitä nyt myydään. Tunnetuista verkkokaupoista esim. Stein-dinse (http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen:::3598_3600.html) ja Louis (https://www.louis.eu/artikel/variante/jmt-lithium-ion-battery-hjt9b-fp-12v-3ah-36wh/10036889), ameritikan puolella Shorai (http://shoraipower.com/-c41).  Onkohan missään pyörässä uutena LiFePo -akkua?  Taitavat olla enemmin kyykyissä käytössä, missä kaikenlainen painon vähentäminen aiheuttaa mahdollisesti muutoksia mutkatieajossa. Jos vielä kuski vähän kevenee tullaan helposti sellaisiin kiloihin että menee alustan säätö uusiksi (suu säkkiä myöten).  Nyt vasta huomasin että noita navansiirtopaloja saa, esim. Odyssey(5,7kg)/V11 -yhdistelmä = navat eivät ihanteellisessa suunnasssa. [Shorai kuva AF1 foorumilta, Odyssey Louis sivuilta]
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #196 : Elokuu 16, 2016, 22:13:37 ip »
Lainaus
alkaisi sähköajoneuvonkin toimintamatka näyttää jo käyttökelpoiselta.
Kiitos siitä että ei. Voidaan vielä ajaa yli sata vuotta vanhalla polttomoottoritekniikalla.

Tosin olen minäkin akkuajoneuvoihin sekaantunut. Ihan mielenkiinnosta aiheeseen. Ynnä kokeillut kaikennäköistä muitakin energiamuotoja vaihtelevalla menestyksellä. Pääasiassa on ollut mielenkiintoista. Mäkiautoista on aloitettu.

Jos sähköä pystyttäisiin varastoimaan suuria määriä taloudellisesti tai toimittamaan sitä ajoneuvohin ajon aikana niin asia mullistaisi liikenteen rakenteen että menetelmät. Ilmailukin suoritettaisiin sähköllä. Selkeästi siihen suuntaan on yritys.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #197 : Elokuu 16, 2016, 22:27:58 ip »
Ahkerasti näitä "tulevaisuuden akkuja" kaupitellaan eri ajoneuvoihin ja erityisesti moottoripyöriin vaikka tyrkyttävät myyjät eivät niiden päälle mitään ymmärräkään. No, ei ehkä Bilteman tai Motonetin tapauksessa sitä voi vaatiakaan kun itsevalintaliikkeestä on kysymys eli vastuu ostoksesta on asiakkaalla. Mutta eivät Tampereen Stormillakaan oikein tienneet kun kyselin. Tietäjä on kuulemma Turun liikkeessä. Mutta asia on uusi ja asiakas usein ei asiaa tunne ja on edelliset vuosikymmenet ostaneet aina hapotettavan lyijyakun kun silläkin on pärjännyt.
http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/1200-sport/2014/shorai-litium-akku-12v-21ah-a-navat-kotelo-6/

Luvataan 21 amppeerituntia mutta olisikohan ihan noin?

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #198 : Elokuu 16, 2016, 22:38:07 ip »
Olipas hyvä kun olivat AF1-foorumilla avanneet Shorain.
Nyt tiedän mistä kohtaa voi sahata kun se hetki koittaa, toivottavasti
joskus kaukaisessa tulevaisuudessa.
Shorain mukana tuli yhdet siirtopalat.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #199 : Elokuu 16, 2016, 22:40:31 ip »
Se on ihan rahasta kiinni. Ei niihin ajoneuvoihin tule tulevaisuuden akkuja, ennen kuin ovat halvempia. Paremman akkuteknologian ajopelit on sitten Tesla-hintaluokassa, ei Corolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #200 : Elokuu 16, 2016, 22:51:28 ip »
Ei sen Teslan akku ole kemialtaan sen kummempi, se on vain riittävän isokokoinen.
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #201 : Elokuu 16, 2016, 23:03:54 ip »
Ei sen Teslan akku ole kemialtaan sen kummempi, se on vain riittävän isokokoinen.

Ei ne nyt kovin isokokoisia voi olla, kun niitä Tesla S:ssä on 7,104 kpl.  ;D
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #202 : Elokuu 16, 2016, 23:04:06 ip »
Lähinnä otin kantaa tuohon hintavertailuun. Paremmat akut tulevat ensiksi kalliisiin autoihin. Mitä tulee Teslan patterin, niin eikös se ole todella monikennoinen LiIon-akku.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #203 : Elokuu 16, 2016, 23:32:23 ip »
Eihän siinä muuta vikaa oikeastaan olekaan, akkupaketti vain painaa noin tonnin, puolet koko auton painosta.
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #204 : Elokuu 16, 2016, 23:49:51 ip »
http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/1200-sport/2014/shorai-litium-akku-12v-21ah-a-navat-kotelo-6/
Luvataan 21 amppeerituntia mutta olisikohan ihan noin?
Minusta akun spkseissä sanotaan 7Ah (13,2V / 7,0Ah, CCA 315A)
On varmaankin tarkoitus vastata käynnistystilanteessa jotain 21Ah lyijyakkua.
7Ah riittää jo hieman muuhunkin kuin moottorin käynnistämiseen.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #205 : Elokuu 17, 2016, 07:55:42 ap »
Eihän tuo edes ole mikään pieni? Vastaa n.14Ah:n lyijyakkua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #206 : Elokuu 17, 2016, 08:57:23 ap »
Tuo akkukapasiteetti... Omistin joskus ns. Jeepinpennun, eli Suzuki-maasturin. ( Veli kutsui sitä sanalla "campingtoilet". ) Autossa oli 3-syl. kone. Akku oli siinä todella pieni ja siitä kaikki oheisasiantuntijat sanoivat, että sillä ei mikään vekotin käynnisty. Mittasimme  käynnistysvirrtan. Se oli ihan kohtuullisen ison kokoinen, >100A. Akkumies kertoi, että "oikeissa autoissa" saattaa virta olla liki 400A, tosin hetkellisesti, mutta kuitenkin. Ja tästä päästäänkin varsinaiseen asiaan:
Akun tärkein ominaisuus kulkuneuvoissa on virranantokyky. Jos akusta ei saa riittävästi käynnistysvirtaa, niin sillä ei tee mitään, vaikka siinä olisi "miljoonaAh". Tokihan on niin, että isosta akusta virtaa saa, mutta sellaista 80Ah akkua ei Californiaankaan saa oikein asennetuksi. Startin kannalta on sinänsä sama, onko akku 20Ah vai 11Ah, jos käynnistysvirta riittää. Ja päinvastoin. Eikä tuohon käynnistymiseen ole osallisena pelkästään akku. Kyllä siihen vaikuttaa paljon suuremmalla osalla itse pyörä. Ts. hyväkuntoinen ja hyvin hoidettu pyörä lähtee pienelläkin akulla kuin palmun alta ja huonokuntoinen ei edes suurella apustartilla. En tähän listaa asiaan vaikuttavia teknisiä kohtia, niistä on jo runsaasti täälläkin juttua ollut.

"On ihan mahdollista valmistaa akku, joka antaa paljon virtaa ja on pitkäikäinen", kertoi Akkuteollisuus Oy:n suunnittelupäällikkö joskus. "Siinä tulee eteen paino ja ennen kaikken hinta".
Ja edelleenkin tuo hinta näyttää olevan tärkein tekijä; On saatava huipputehokas, vuosia kestävä, pieni ja söpö akku, hintaan 23,55€+ppm. Ja mieluimmin painoa alle 3kg. Jos sitten >200kg painavassa pyörässä muutama kilo sinne-tänne niin merkitsee...

Kukin tietysti tekee haluamallaan tavalla. Mikä se oikea sitten on - vai onko sitä lainkaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #207 : Elokuu 17, 2016, 11:08:21 ap »
Tää sivuaa huonosti asiaa mutta kun olen nostellut sähköperämoottorin akkua autosta veneeseen ja veneestä autoon/mökin kuistille lataukseen niin kevyempi olisi huonoselkäiselle parempi. Mutta ei vaikuta olevan, käytännössä.
Siinä ei tarvita suurta virtaa vaan paljon amppeeritunteja. Käytännössä akun pitäisi olla sitkeä ja kyetä pitämään jännitteensä pitkän aikaa.

Kauppias tarjotteli kevyttä akkua ja kertoi että ei pidä uskoa suoraan speksejä vaan sitä lukemaa minkä tehoista kyseinen akku korvaa. En uskonut hetkeäkään ja kerroinkin sen hänelle. Enkä ostanut.

Mp:n osalta ymmärrän tuon "energiasisältövääristelmän" koska siinä tarvitaan vain hetkellistä purkauskykyä eikä pitkään jatkuvaa "sahausta" kuten sähköperämoottorissa.

Lisäksi tulee kustannuspuolelle kyseiselle akkutyypille sopiva latauslaite.

Muutoin olen sitä mieltä että sähköperämoottori on ihan paras airojen/eukon korvaaja. Korvaa jopa pienen polttomoottorikäyttöisen ulkolaitamoottorin. Eikä melua.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #208 : Elokuu 17, 2016, 12:35:39 ip »
California 1400:n akku on edelleenkin tavallinen happoakku. Kiinassa valmistettu Yuasa-merkkinen. Jo toinen tämän vuoden aikana. Ensimmäinen mykistyi keväällä ensimmäisellä ajelulla. Sain uuden takuuseen. Luotto on kyseiseen merkkiin entuudestaankin alhainen. Toivoakseni se kestää (jos sattui hyvä yksilö) vielä pari suvea niin sitten voi ryhtyä siihenkin suunnittelemaan nykyakkua. (Tällä välin voi tapahtua kehitystäkin.)
Eihän se pyörää juuri kevennä mutta helpottaa ainakin huoltotoimia keveydellään. Akkutila isossa Calissa on suojattu erittäin hyvin mutta akku on otettava pois aina kun huoltoa tehdään. Se taas aiheuttaa mm. ajotietokoneen nollautumisen ym pikku askaretta ja kun akun kytkee takaisin niin pitää asetukset laittaa uudelleen. Pikkujuttuja kuitenkin.

Se taas on kokemusta ja tietoa vailla millaista virtaa hihnavetoinen vaihtovirtalaturi tarjoaa akulle. Kytkentäkaaviosta päätellen laturi tekee itse itsessään tasajännitettä kuten laturit tyypillisesti nykyään. Sieltä ei lähde kuin kaksi johtoa: - ja +. Laturissa on siis sisäänrakennettuna kaikki tasavirran tekoon tarvittavat komponentit.
Ajotietokone näyttää akkujännitteen virrat päällä moottori sammuksissa olevan hieman yli 12V. Käydessä jännite akun navoilla on noin 14V. Kysymys on enää siitä onko kyseiseltä laturilta tuleva jännite kelvollista muille kuin perinteisille akuille. Onko jyrkkää jännitteen vaihtelua tai muuta häiriötä? Niitä ei mittari näytä kun akku on tasaamassa "tuotannon" ja jännitenäyttö on siksi vakaa.

Kysymys siis kuuluu: Onko tällainen latausjärjestelmä lainkaan sovelias LiFePo-akulle?
Ja toisinpäin: Saattaako LiFePo-akku latausjärjestelmän rasitukselle enemmän kuin perinteinen akku?

Yli 200€ hinta akusta on kokeilua varten, ainakin minulle, liian kallis sijoitus.

vete

  • Viestejä: 39
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #209 : Elokuu 17, 2016, 16:48:48 ip »
Ostin keväällä Norgeeni tuollaisen[http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Unibat-X-Racer-Lithium-10-12V-20A-240-CCA::209639.html][/url].
Toiminut loistavasti eikä maksanut paljoa.