Tuo akkukapasiteetti... Omistin joskus ns. Jeepinpennun, eli Suzuki-maasturin. ( Veli kutsui sitä sanalla "campingtoilet". ) Autossa oli 3-syl. kone. Akku oli siinä todella pieni ja siitä kaikki oheisasiantuntijat sanoivat, että sillä ei mikään vekotin käynnisty. Mittasimme käynnistysvirrtan. Se oli ihan kohtuullisen ison kokoinen, >100A. Akkumies kertoi, että "oikeissa autoissa" saattaa virta olla liki 400A, tosin hetkellisesti, mutta kuitenkin. Ja tästä päästäänkin varsinaiseen asiaan:
Akun tärkein ominaisuus kulkuneuvoissa on virranantokyky. Jos akusta ei saa riittävästi käynnistysvirtaa, niin sillä ei tee mitään, vaikka siinä olisi "miljoonaAh". Tokihan on niin, että isosta akusta virtaa saa, mutta sellaista 80Ah akkua ei Californiaankaan saa oikein asennetuksi. Startin kannalta on sinänsä sama, onko akku 20Ah vai 11Ah, jos käynnistysvirta riittää. Ja päinvastoin. Eikä tuohon käynnistymiseen ole osallisena pelkästään akku. Kyllä siihen vaikuttaa paljon suuremmalla osalla itse pyörä. Ts. hyväkuntoinen ja hyvin hoidettu pyörä lähtee pienelläkin akulla kuin palmun alta ja huonokuntoinen ei edes suurella apustartilla. En tähän listaa asiaan vaikuttavia teknisiä kohtia, niistä on jo runsaasti täälläkin juttua ollut.
"On ihan mahdollista valmistaa akku, joka antaa paljon virtaa ja on pitkäikäinen", kertoi Akkuteollisuus Oy:n suunnittelupäällikkö joskus. "Siinä tulee eteen paino ja ennen kaikken hinta".
Ja edelleenkin tuo hinta näyttää olevan tärkein tekijä; On saatava huipputehokas, vuosia kestävä, pieni ja söpö akku, hintaan 23,55€+ppm. Ja mieluimmin painoa alle 3kg. Jos sitten >200kg painavassa pyörässä muutama kilo sinne-tänne niin merkitsee...
Kukin tietysti tekee haluamallaan tavalla. Mikä se oikea sitten on - vai onko sitä lainkaan.