Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152381 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #180 : Elokuu 15, 2016, 12:20:12 ip »
Nyt akku on auki. Pieleen meni arvaukset sisuskaluista.
Kortilla on ilmeisesti se jännitteiden tasauskytkentä, lisäksi testinappi ja kolme lediä.
Akku näyttää päästäneen päädystä ulos jotain sen toiminnalle elintärkeää.

Akun nimi on LP (Landport)
http://www.landportbv.com/pages/en/products.php?brand=4&subbrand=24


Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #181 : Elokuu 15, 2016, 12:55:34 ip »
Minkä tyyppiset kennot Landportissa on? Onko kasattu pyöreistä teollisuuskennoista vai
onko jotain muuta? Mahdollisesti yksi kenno mennyt rikki ja muut vielä täydessä iskussa
jos vielä yritti startata. Oliko kennopaketti tukevasti paikoillaan kuorissa ja balansserijohdot
vielä ehjiä?
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #182 : Elokuu 15, 2016, 13:14:02 ip »
Semmonen pehmeä paketti se on, ei mitään pyöreitä kennoja.
Kulmista pehmustettu retkipatjalla. Balanssijohdot on ehjät,
mutta tuon seuraava osoite on kyllä jätteiden keräyspiste.


Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #183 : Elokuu 15, 2016, 13:17:05 ip »
seuraava osoite on kyllä jätteiden keräyspiste.
Hyvä on osoite.
Jos siellä on ehjiä kennoja, ottaisin talteen.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #184 : Elokuu 15, 2016, 20:33:05 ip »
Onko nämä LiFePo-akut kovin innokkaita syttymään kolhutilanteissa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #185 : Elokuu 15, 2016, 23:26:36 ip »
Pitääkö niitä kolhia? Syttyminen voisi tapahtua jos kennojen sisältö joutuu tekemisiin veden kanssa
tai tapahtuu oikosulku.
LiFe akuista ei taaskaan ole kertynyt kokemuksia mutta niitä herkempiä ja äkäisempiä LiPoja
olen välillä rutannut oikein kunnolla. Kennon suojapussin repeäminen ei ole aiheuttanut mitään ilmiöitä.
Akku tietysti silloin piloilla. Olen purkanut akun ja ottanut ehjät kennot talteen. Niille on yleensä löytynyt
jotain käyttöä.
Pieniä reikiä olen paikannut kuumaliimalla ja jatkanut akun käyttöä. Normaali ilman tai heinäpellon
kosteus ei aiheuta mitään. Eivät ole mitään pikkuakkuja vaan energiasisällöltään samaa luokkaa tai
isompia kuin moottoripyörän käynnistysakut.
Netistä löytyy litiumakkujen polttovideoita. Niissä akku yleensä räjäytetään lataamalla sitä tuplajännitteellä.
Voi toki litiumakku syttyä väärinkäytön seurauksena tai ihan vain lämpimikseen. En silti pidä riskiä sen
kummempana kuin lyijyakun posahdus, on niitäkin sattunut.
Liian tyhjäksi purkaminen isolla virralla voisi olla samanlainen vaaratekijä kuin ylilataaminen.
Jos tyhjäksi purettua litiumakkua lataisin, olisin koko ajan valmiina keskeyttämään ja kantamaan
akun pihalle heti, jos sen lämpötila alkaa kohota.

Tällaista täytyy joskus kokeilla, vaikuttaa ihan sopivalta. Sopisi kokonsa puolesta vaikkapa nippusiteellä startin
solenoidin kylkeen asennettavaksi ;D
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Laitetaan nyt vielä kuva, miltä näyttää 6-kennoinen 5,3Ah LiPo kutistemuovit poistettuna. Kuvan akusta on yksi
kenno rikki, siksi purkuun.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #186 : Elokuu 16, 2016, 11:51:20 ap »
Lainaus
Tällaista täytyy joskus kokeilla, vaikuttaa ihan sopivalta. Sopisi kokonsa puolesta vaikkapa nippusiteellä startin solenoidin kylkeen asennettavaksi.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

Eräällä mp-rakentelufoorumilla tuo akun hajasijoittelu on jo arkipäivää. Jopa akun osat on järjestelty uudelleen niin että ei akuksi tunnistaisi.
Hyvällä purkausvirralla oleva pieni akku toimii varmasti hyvin pyörässä joka on säädetty oikein eli lähtee epäröimättä käyntiin kun pyydetään.

Edellisen viestin kuvassa lienee viallinen kenno kolmas oikealta? Pullakoitumisestaan päättelin.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #187 : Elokuu 16, 2016, 13:30:33 ip »

Edellisen viestin kuvassa lienee viallinen kenno kolmas oikealta? Pullakoitumisestaan päättelin.


Sehän se, tarkemmassa tarkastelussa vikaa löytyy myös viereisestä, toinen oikealta.
Kennojen suojapussit vuotavat.

Tuolle Zippylle luvataan "starttausvirtaa" 170A ja kun kapasiteettiakin on 4,2Ah, niin eiköhän
sillä Guzzikin käynnistyisi. Rivinelikkoa tuskin ahdistaisi yhtään.

Menin sit tekemään kiellettyä, liitekuvan mukainen "virsikirja" löytyi kun kaivautui foliopussin
sisälle. Tuoksu on aika imelä. Myöskään liottaminen vesiämpärissä ei aiheuttanut mitään
ilmiöitä.
!!!! Huom. Kenno on purettu tyhjäksi ennen operaatiota!!!
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #188 : Elokuu 16, 2016, 13:42:19 ip »
Rakenne vaikuttaa, ainakin näin maallikon näkökulmasta, varsin hennolta. Ilmeisesti näistä virtapankeista suurin osa on tarkoitettu muualle kuin mp-käyttöön. Ei silti lienisi ylivoimaista tehdä näistäkin akuista hyvin suojattuja rakenteellisesti. Varmaan niitä jo onkin, hinnasta päätellen.

Itse olen sitä ikäluokkaa että olen ollut mukana lyijyakun kunnostuksessa kun vanhaan kuoreen laitetaan sulfatoituneiden ja kuluneiden lyijylevyjen tilalle uudet ja viimeksi valettiin piki päälle. Nykyään ei taideta lyijyakkuja missään korjata mutta vaikuttaa siltä että näitä nykyteknisiä akkuja kannattaa korjata....

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #189 : Elokuu 16, 2016, 13:53:30 ip »
Kuvien LiPo-akku on ns. softcase eli pehmeäkuorinen. Näin koska ilmaan ei kannata
nostaa mitään turhaa. Kovakuorisia, hardcase- akkuja käytetään silloin kun kolhiutumisvaara
on ilmeinen ja jatkuva.
Korjaamisen helppous on lähinnä kiinni siitä, onko sopivia kennoja tarjolla ja miten ne on
liitetty toisiinsa. Jos liitokset on tehty tinaamalla, homma on aika helppo.
Eri asia on sitten onko siinä mitään järkeä.

Erillisiä kennoja on toki saatavilla, niistä jokainen voi halutessaan kasata mieleisensä
starttiakun.
http://www.a123systems.com/prismatic-cell-amp20.htm
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #190 : Elokuu 16, 2016, 16:20:41 ip »
Onko nämä LiFePo-akut kovin innokkaita syttymään kolhutilanteissa?
Tutkimusmatka litiumakun sisällä jatkuu. Purkasisin yhden 1.5Ah LiFe-akun kennon.
Sisältö on samanäköistä ja tuoksuista kuin LiPo-akussakin, järjestely vain hieman erilainen
tässä tapauksessa. Samalla selviää miksi litiumakku voisi olla herkkä niille kolhuille.
Usein litiumakkuun kielletään myöskin poraamasta reikiä.
Asiasta paremmin tietämättä arvaan, että liitekuvassa olevien "virsikirjan" sivujen pintaan
on kiinnitetty ne litiumit. Molemmilla navoilla on omat sivut, toisen runkona näyttäisi
olevan kuparia ja toisen alumiinia. Sivujen välissä on eristeenä kalvo, minkä kautta
kemialliset reaktiot tapahtuvat.
Jos nyt akku vaurioituu siten, että alumiinit ja kuparit pääsevät kosketuksiin toistensa kanssa,
(plus ja miinusnavat) on oikosulku valmis. Ainakin ohut alumiinisuikale taitaa palaa aika iloisesti
kunhan alkuun pääsee.
Vaurioituminen voi olla seurausta kolhusta tai niin suuresta lämpötilasta, että akun sisällä
tapahtuu sulamista.

Liitekuvassa on vasemmalla 5,3Ah LiPo-kennon sivut. Ylhäällä on ehjä 1,5Ah LiFe-akun kenno ja
sen alla tikkuaski mittakaavana. Alla ja oikealla on sitten purettu LiFe-kenno. Sisältö on tässä
kennossa kääritty rullalle kuin vessapaperi ikään. Valkoinen on se Plus- ja miinusnapojen
välissä oleva kalvo.

Ja edelleen kenno on purettu tyhjäksi ennen operointia.
 
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2016, 17:21:56 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #191 : Elokuu 16, 2016, 17:19:32 ip »
Tuossa oli ylempänä kommentti hennosta rakenteesta. Ne lieriömäiset, mitä sähkömopoissa käyttävät, ovat joillain valmistajilla todella rimpulan oloisia. Ei ihme, että niitä omavalmiste vehkeitä ulkomailla palaa. Toinen on heikot terminaalit, varisevat löysää ja lämpeävät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #192 : Elokuu 16, 2016, 17:46:31 ip »
Näissä kevyemmän pään akuissa ne navat, mihin johdot/liittimet on kiinnitetty, ovat todella "lisuja".
Ei niitä voi mitenkään kuormittaa, hyvä kun niihin saa ne johdot kiinni.
Starttiakuissa on sentään melko tukevat navat. Niidenkin kennojen puolella navat ovat noita lisuja.
Ne on kuitenkin akun sisällä yhdistetty, toivottavasti joustavalla, johtimella varsinaiseen akun napaan.
Näin näytti Urpon avaamassa Landport- merkkisessä akussa olevan?
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #193 : Elokuu 16, 2016, 19:43:56 ip »
Ei oikein vakuuta vielä nykyteknologia akuissa.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #194 : Elokuu 16, 2016, 21:27:54 ip »
Vakuuttaa ja ei.
Pahin ongelmaahan näissä nykyakuissa on pieni energiasisältö. Aina vaan.
Jos energiasisältö saataisiin edes kaksinkertaistettua luotettavasti ja järkevään hintaan,
alkaisi sähköajoneuvonkin toimintamatka näyttää jo käyttökelpoiselta.
Jotkut tietysti tekevät akkuja halvalla ja silloin tuutista tulee mitä sattuu tulemaan.
Selvästi rc-akkurintamalla on näkynyt se, kun uusi akkumerkki saavuttaa suosiota
hyvien ominaisuuksiensa vuoksi, ne ominaisuudet kummasti katoavat jonkin ajan kuluttua.
Kait se sama pätee muihinkin akkuihin.
Sohc van Helmi.