Pitääkö niitä kolhia? Syttyminen voisi tapahtua jos kennojen sisältö joutuu tekemisiin veden kanssa
tai tapahtuu oikosulku.
LiFe akuista ei taaskaan ole kertynyt kokemuksia mutta niitä herkempiä ja äkäisempiä LiPoja
olen välillä rutannut oikein kunnolla. Kennon suojapussin repeäminen ei ole aiheuttanut mitään ilmiöitä.
Akku tietysti silloin piloilla. Olen purkanut akun ja ottanut ehjät kennot talteen. Niille on yleensä löytynyt
jotain käyttöä.
Pieniä reikiä olen paikannut kuumaliimalla ja jatkanut akun käyttöä. Normaali ilman tai heinäpellon
kosteus ei aiheuta mitään. Eivät ole mitään pikkuakkuja vaan energiasisällöltään samaa luokkaa tai
isompia kuin moottoripyörän käynnistysakut.
Netistä löytyy litiumakkujen polttovideoita. Niissä akku yleensä räjäytetään lataamalla sitä tuplajännitteellä.
Voi toki litiumakku syttyä väärinkäytön seurauksena tai ihan vain lämpimikseen. En silti pidä riskiä sen
kummempana kuin lyijyakun posahdus, on niitäkin sattunut.
Liian tyhjäksi purkaminen isolla virralla voisi olla samanlainen vaaratekijä kuin ylilataaminen.
Jos tyhjäksi purettua litiumakkua lataisin, olisin koko ajan valmiina keskeyttämään ja kantamaan
akun pihalle heti, jos sen lämpötila alkaa kohota.
Tällaista täytyy joskus kokeilla, vaikuttaa ihan sopivalta. Sopisi kokonsa puolesta vaikkapa nippusiteellä startin
solenoidin kylkeen asennettavaksi
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.htmlLaitetaan nyt vielä kuva, miltä näyttää 6-kennoinen 5,3Ah LiPo kutistemuovit poistettuna. Kuvan akusta on yksi
kenno rikki, siksi purkuun.