Kirjoittaja Aihe: Moottorin tiivistys  (Luettu 3313 kertaa)

seko

  • Viestejä: 50
Moottorin tiivistys
« : Maaliskuu 31, 2011, 17:35:52 ip »
Tervehdys,

jouduin avaamaan Nevadan moottorin öljyvuodon vuoksi. Vuoto oli siinä kampiakselin laakereiden korkeudella olevassa
saumassa kytkimen puoleisessa päässä. Saumassa oli tiivisteenä jotain mustaa silikonin tyyppistä ainetta, joka lähti
pyyhkimällä pois. Nyt kone pitäisi laittaa kasaan, mutta mitä siihen saumaan pitäisi laittaa, jotta tulisi kerralla tiivis?
Edellisenä tallvena laitoin NTX:n vastaavaan paikkaan lainaksi saamastani tuubista jotain Three Bond -nimistä silikonin
näköistä ainetta, mutta nyt sitä ei ole tässä saatavana, enkä muista ko. aineen tarkkaa tyyppiäkään.
Kun avasin koneen, niin huomasin myös nokkaketjun kiristimessä olevan kumitallan rispaantuneen, ikään kuin se
olisi ollut jotenkin väärää kumilaatua. Uutta tallaa ei saa varaosana, vaan koko kiristin pitää vaihtaa. En kehtaisi
euron osan takia ostaa uutta useamman kympin maksavaa kiristintä. Hyvät vinkit tähänkin ovat tervetulleita.
Pyörä ei ole vanhakaan, vaan vuosimallia 2005.

- seppo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin tiivistys
« Vastaus #1 : Maaliskuu 31, 2011, 22:24:15 ip »
Tuo jakoketjun kiristinvaiva oli mulle uusi tieto. Joskus on ollut paljon ajetuissa kulunut kiristin ja niitä olen vaihtanut. Eipä ole tullut mieleen vain sitä muoviosaa vaihtaa. Benellissä sama osa pyrkii katkeamaan mutta siinä onkin kiristin kovemmalla rasituksella.
Automaattikiristimessähän ei ole kuin kolme osaa ja kiinnitysruuvi. Hinta näkyy olevan yleisesti kolmenkympin tietämillä. Enpä sillä hinnalla ottaisi riskiä.

Lohkojen väliin suosittelisin tavanomaista tiivisteliimaa ohuen ohuelti. Huomioi että pinnapulttien kierteet on kunnossa ja hyvin voidellut ja mutterit tulevat oikeassa järjestyksessä kiristetyksi oikeaan momenttiin. Korjaamokäsikirjassa on tarkat ohjeet kiristämisestä.
http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm
Tuosta osoitteesta löydät korjaamokäsikirjan ja räjäytyskuvat liki mihin tahansa Guzziin.
Ja esimerkiksi tästä osan kuin osan jos kotimaan tarjonta ei tunnu kilpailukykyiseltä:
http://www.stein-dinse.com/eliste/index.php
Valitset vain minkä mallin osia tarvitset.
Mutta löytyy ne osat Piikkiöstäkin.

mm


seko

  • Viestejä: 50
Vs: Moottorin tiivistys
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2011, 12:06:27 ip »
Ketjunkiristin itsessään onkin ehjä, mutta kiristimessä oleva kumitutti on rikki.
Sen kumin tarkoitus lienee toimia vaimentimena tjsp. Kai sen kumin voisi korvatakin jollain
toisella, mutta kumin pitäisi kestää öljyä.

- seppo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin tiivistys
« Vastaus #3 : Huhtikuu 01, 2011, 13:22:58 ip »
Aina oppii uutta.
Lienee noita öljynkestäviäkin kun tietäis mistä etsiä. Korja-Kumi, tai vastaavat kumialan osaajat voinevat neuvoa. Tuon tarkoituksena lienee antaa tukea rakenteelle nojaamalla jakopään kotelon sivuseinämään ja on siksi kumia että muka ei johtuisi mekaanista ääntä koteloon ja sitä kautta ulos. Olisiko korvaava rakenne jokin muu? Muovitulppa tilalle jos kumista ei löydy?

mm

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Moottorin tiivistys
« Vastaus #4 : Huhtikuu 01, 2011, 16:32:29 ip »
-tuommosen tutin voi varmaan leikellä itsekin - ja kuten MM neuvoi , osaavasta kumialan tuotteita myyvästä liikkeestä löytyy oikea materiaali. Viton ?

-KG-