Kirjoittaja Aihe: PARAS MP ?  (Luettu 14786 kertaa)

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 11, 2011, 07:00:54 ap »
Tuostahan CX:stä minäkin poikasena unelmoin.

EDIT: Kunnes näin Calfornian III:n ja kuulin äänen.
Haluamispäätös varmistui Finnjetin autokannella 1991 kun erään SPII:n Lafranconit puhalsivat lämmintä jytisevää tuultansa Kawasakini pleksiin.
Ah. Che bomba!


Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #31 : Maaliskuu 11, 2011, 07:53:02 ap »
Guzzin ostomatkalla Saksassa mulle kovasti tarjottiin tuota lypsykonetta (CX) ja vanhaa GS baijerilaista, mutta vakaumus oli kova. Mulla se haave Guzzista syntyi jo 70-luvulla. Silloin jouduin tyytymään CB 350 twiniin.
V11 Sport

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #32 : Maaliskuu 11, 2011, 10:49:26 ap »
On mullakin pari CX-Hondaa vähän aikaa tallissa viivähtänyt. Ne kyllä tuli Italiasta tuotua lähinnä täytekuormana, että saa Guzzi-harrastuksen rahoitettua. :)

Ko. pyörässä on teknisesti hienosti toteutettuja ratkaisuja, joita ei esim. Guzzista löydä. Venttiilikopatkin on kiinni vain kahdella pultilla ja siitä huolimatta öljy pysyy sisällä loistavasti. Työntötankokone kiertää kymppitonnin ja siitä huolimatta pysyy nipussa. Kytkin ja vaihteisto toimii herkästi ja hiljaisesti.

EI se vaan silti minua sytyttänyt. Päällimmäisenä syynä lienee vähän vaatimaton koko ja "voiman" tunteen täydellinen puuttuminen. Onneksi alusta ja jarrut oli sen verran huonoja, että edes jotain mielenkiintoa ajamisessa oli...

PS. Jos joku tietää myynnissä museorekisterissä olevaa tqai lähes sen kuntoista CX 500 customia, niin isä olisi kiinnostunut ostamaan sellaisen. Hän kuulemma haluaa itselleen oman "moottoripyörän".

Isän käsitys noista moottoripyöristä tuntuu olevan, että ne on parhaimmillaan täysin alkuperäisinä, puhtaina ja kiillotettuina ja pihassa seisomassa aurinkoisina päivänä.

On pikemminkin suotavaa, että niillä ei ajeta, joten siihen kuvioon tuommoinen Honda sopii hyvin.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #33 : Maaliskuu 11, 2011, 12:11:43 ip »
Nettimotossa on 13 kpl myynnissä hinahaitarilla 1300 - 5500€. Heppoja tuossa on saman verran ku 750 Brevassa, jotta kyllä sillä jalakamiestä jätättää.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

guzzismo

  • Viestejä: 41
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #34 : Maaliskuu 11, 2011, 16:32:29 ip »
Onneksi tuo maku vanhemmiten kehittyy ja jalostuu. Lapsena sitä söi hyvällä ruokahalulla esim. maidossa lionneita riisimuroja ja teinipoikana ihaili H-kirjaimella alkavia moottoripyörämerkkejä. Meilläkin päin Paakkosen auton myyntihallissa 80-luvun alussa käytiin kuolaamassa Hondan uutta 400 Customia ja olikohan se isompi 750-kuutioinen. Amerikkalaisia vaihtoehtoja ei siihen aikaan täällä maalla juuri näkynytkään. Sitten vanhempana sitä huomasi, että muitakin vaihtoehtoja on olemassa, maitoa ja riisimurojakaan en enää käytä.

Jaa niin, se paras MP on tietysti V7 Sport, tai sitten California tai GT 850 tai...

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #35 : Maaliskuu 12, 2011, 02:31:05 ap »
V2 :ssa on sitä jotakin. Minulla CX vaihtui muutamien kesien jälkeen silloin (1991) harvinaiseen K100RS:ään.
Maun voi sanoa näin vanhemmiten sikäli jalostuneen, että erinäisten teknologisten kekseliäisyyksien ja innovaatioiden jälkeen katan mielelläni lautaselleni kaiken sen sillisalaatin, keiton, katkarapujen ja jälkiruokien sijaan vain yksinkertaiset pihvin ja pari perunaa.
Kevätauringon sulatettua pienen valkosipulivoin siihen päälle, riittää rauhallinen nautiskelu  :P .
No, myönnettäköön, että se 750:n pihvi väliin mietityttää, josko 940:n pihvi tarjoaisi vieläkin maukkaamman V2 kattauksen...

Parasta yhtä pyörää olisi vaikea löytää, vaikka yritetty onkin esim. möhköenduron muodossa. Mutta ei.
Quattro olisi oikea luku. Yksi kaupunkiajoon, yksi maantielle, yksi talviajoon ja yksi maastoon.
Pitäisi myös olla Sveitsiläinen liikennevakuutus, jolloin saisi siirtää kilvet siihen ajoneuvoon, jolla kulloinkin ajaa.

"Voima"lla lienee tarkoitettu vääntöä, jota ei CX:stä juuri löytynyt, mutta sen aikaisessa liikenteessä, kuski nykyistä 20kg kevyempänä, silloiseen autokantaan, tehoine ja kiihtyvyyksineen oli CX aikanaan melkoinen raketti - eritoten kaupunkiajossa.
Toissakesänä ajaessa -80 CM400C:tä kyllä kauhistutti ne nopeudet, joissa niillä ajo-ominaisuuksilla pyöriä aikanaan vietiin.

p.s.Hauskana ajankuvana muistan TM:n jutun CX:stä, joka oli ensimmäinen sarjavalmisteinen moottoripyörä, jossa ei ollut laisinkaan käynnistyspoljinta.  Se oli seikka, joka herätti suurta epäluuloa ja sai TM:n:kin kritisoimaan moista ratkaisua isona miinuksena.
Vara-akkua, käynnistyskaapeleita ja hinausköyttä lähes kaivattiin satulan alle.
No, ehkä asiaan vaikutti toimittajan kokemukset omasta Brittipyörästä ja sen sähköjärjestelmästä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #36 : Maaliskuu 12, 2011, 08:55:01 ap »
Tämä alkaa kuulostaa jotenkin tutulta...

Munkin mielestä CX500 on ollu jotenkin tyylikäs pyörä - joku siiinä on silmää miellyttäny, ja pyttyjä on just oikea määrä.
Jopa niin, että kun emäntä kohta kymmenkunta vuotta sitten halusi kokeilla omaa moottoripyörää, suosittelin hänelle cx500:sta - sellaista käytiin jopa katsomassa.
Valinta päätyi kuitenkin cm400:een. Parin kesän jälkeen siitä luovuttiin ja emäntä on tyytynyt istumaan takasatulalla.
CM400:sta voi kyllä sanoa, että ulkonäkö lupaa enemmän, kuin mitä sitten laite itsessään antaa. Mutta kyllä minä sillä kerran anopin n. 100 kiloista poikaystävää vein kyydissä - melekosta vaappumista, mutta hengissä ja pysytyssä selvittiin!
Tuli mieleen, että miten sitä ajettiin silloin 70-luvulla, oma CB350 oli muka jo ainakin keskikokonen pyörä..., no, olihan kuskikin varmaan 30kg köykäsempi!

Ai niin, että paras mp - no ei kai siiitä ole epäselvyyttä, nykyinen Cali AN - sulas vaan nuo lumet täältä Keski-Suomestakin...

KL

Vai oliskohan se paras pyörä sittenkin cspel:

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #37 : Maaliskuu 12, 2011, 10:31:36 ap »
Vai olisko sittenkin Honda?

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #38 : Maaliskuu 12, 2011, 11:50:04 ap »
Jos nuo on vaihtoehdot, niin taidanpa olla puutteessa edelleen..   :D

Vaikka kyllä nuo 60-luvun Hondat on siinä mielessä kiinnostavia, että olihan niiden moottorit teknisesti kovin hienostuneita aikakauteensa nähden.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #39 : Maaliskuu 12, 2011, 12:46:47 ip »
Oikea vastaus lienee sitten Honda CX650 Custom -83. Ei tuotu Suomeen.
Forza Moto Guzzi!

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #40 : Maaliskuu 13, 2011, 11:37:08 ap »
 ;D  ;D   ;D    ;D

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: PARAS MP ?
« Vastaus #41 : Maaliskuu 13, 2011, 11:52:30 ap »
 ;D
Vanhat hyvät ajat, kun oli vuonna 1985 mahdollista ostaa
MOTO GUZZI  , LAVERDA ja DUCATI Piikkiöstä.

Mielestäni PARAS MP "  täytyy" tietysti olla 1000 cc tai yli että löytyy
voimaa ja suorituskykyä riittävästi.

  Vanhasta hinnastosta helmikuussa 1985 :
                MOTO GUZZI V 1000 California II    55 700 ,-
                                    V 1000 Le Mans       55 900,-
                LAVERDA   1000 RGS                   57 900,-
                                1000 RGS SFC             64 900,-
                DUCATI      1000 S2 Desmo          63 900,-
                                 1000 MHR                 64 900,-

Vuonna -85 tein itse moottoripyörävaihdon. Rahat riitti silloin Honda CB 750 F:ään -83 kun oli CB 500 f vaihdossa,
ja sama vuosi meillä oli omakotitalonrakentaminen menossa.
 PS   Minulla on sama valkoinen CB 750 vielä 26 vuoden kaupan jälkeen -nyt veteraanipyöräna. (+muutama
       muita mp rekisterissä.)
       Unelmapyörä 80-luvulta SFC  :D