Centaurohan lienee EURO1:sen piirissä päästöjen suhteen. Taitaa siis riittää konttorilla tehty päästömittaus?
Seuraan mielenkiinnolla millainen runko Centauroon tulee. Tuskin se sen jälkeen enää omalla tyyppinimellään kulkee. Sen verran paljon taitaa tulla muutoksia. Olisiko nimikilpailun paikka? Ensin tietysti työnimi projektin ajaksi ja valmistuttuaan juhlallisin menoin annettava käyttönimi.
Trafin ohjeissa katsastuskonttoreille on harmillinen kohta siitä että kun tehdään rungonvaihto on vietävä vanha runko konttorille ja sen valmistenumero on tuhottava "päälle meistaamalla" kuten ohjeissa nimenomaan mainitaan. Liekö sitä enää mahdollista käyttää varaosanakaan tai palauttaa sen identiteetti jos sen ottaa takaisin käyttöön?
Centaurossahan jo vakiona on varsin kovat melupäästöt. Nyt mekaanisen ahtimen laiton jälkeen pakopulssi terävöityy entisestään niin tässä asiassa on melko paljon tekemistä. Saattaa pakomelu ylittää koneen ja voimansiirron mekaaniset äänet jo. Pakokanaviston kokonaistilavuuden maksimointi saattaisi olla ratkaisu.
Olikos sulla jo vaihdettu "Heavy Duty" -kytkin valmiiksi? Nyt se ainakin osoittautuu välttämättömäksi tehdä.
Tuskin kannattaa miettiä mitään lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettua kisakytkintä vaan tilata Moto Italiasta muutossarja nykyiseen kytkimeen. Tulee halvemmaksi. Mulla on toiminut moitteettomasti. Tosin olen pyrkinyt normaaliajossa välttämään luistatusta ja nostamaan kytkimen ensin ja vasta sitten antanut "hanaa".
Ahtamisiin!
mm
Siltähän se tuo trafin soveltamisohje vaikuttaa, että nyt selviää ennen EURO2-normia käyttöönotettujen pyörien ahtamisesta konttorilla tehtävällä mittauksella. Päästötasosta ei oikein tässä vaiheessa voi esittää mitään arviota, mutta eiköhän se sitten säätämällä hoidu.
Yleensähän kaikki projektit ovat josssain vaiheessa työnimeltään jotain "saatanan paskakasoja" ym. muita, mutta eipähän tuo nimeäminen ole vielä tässä vaiheessa ajankohtaista.
Melun kanssa voi toki tulla tietynlaisia ongelmia. Mulla on alkuperäiset vaimentajat ja keskipönttö tallella ja niitä käytetään sitten hätätapauksessa, jos muuten ei onnistu.
Täytyy kysyä Motoitaliasta, mitä se "heavy duty"-kytkin sisältää. Veikkaisin että Surflex-kytkinlevyt ja sellaiset on kyllä tarkoitus laittaa. En ole ajatellutkaan laittaa koneeseen mitään RAM-tyyppistä yksilevykytkintä, kun se vaikuttaa minusta hieman liian hentoiselta pidempiaikaiseen käyttöön. Lisäksi en näe oikein tässä vaiheessa mielekkääksi pistää viittäsataa kytkimeen, kun muitakin kuluja on. Lisäksi se Centauron alkuperäinen vauhtipyörä ei ole edes mikään painava. Painoi muistaakseni jotqin kilon verran ja on terästä ja ilman sen suurempia kevennysreikiä.
Mitään kovia "kytkinlähtöjä" ei ole kyllä tullut otettua Guzzeilla aikaisemminkaan.