Kirjoittaja Aihe: Nokka-akseli prkl...  (Luettu 19643 kertaa)

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« : Huhtikuu 05, 2006, 12:01:13 ip »
Päivää vaan taas

Ei pitäs pöyhiä... Viime vuonna kun sporttiin tehtiin takaisinkutsuremontti, huomattiin yhden venttiilinnostajan saaneen jonkun rokon. Liekö pitting oikea ilmaisu asialle.
No, se vaihdettiin uuteen ja eikun menoksi.
Nyt kun v-käyrän uudelleen profiloimiseksi mylly on tasapainottamisen tekemiseksi purettu, on kilkkeitä tutkittu kaikenkaikkiaan uudelleen. Nyt kaikissa nostajissa on sama ilmiö, myös siinä viime vuonna vaihdetussa. Öljyäkin on pruukattu koneessa käyttää ja vaihdettukin peräti.
Nokka-akselissakin on sanomista.
Mahtaako olla kyseessä semmoinen asia, että noissa pinnoissa on alunperin ollut jotain yhteensopimatonta. Väärä kovuus? Siis etteivät nostajien pinta ja nokan pinta sovikaan yhteen?
Nyt menee nokka-akselikin uusiksi, ja nostajat tietysti.
Mitä kannattaa tehdä?

Kysyy nimim. epätietoinen Kanta-Hämeestä

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2006, 13:34:00 ip »
Nostajat menee uusiks. Nokka-akselin voi aina hioa. Hionnan jälkeen vielä nitraus pintaan niin pitäis liukua nätisti. Molempia töitä suorittaa mm R-Koneistus, olikohan Keravalla. Siellä oon teettänyt kyseisiä hommia. Taannoin oli saatavana myös korkealaatuisia ihka suomalaisia nostimia. Joku niitä taisi jossain itäsuomessa valmistaa. Vieläköhän niitä sais? Gruppon kautta ostin pari satsia mutta ne on käytetty jo.

mm

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2006, 13:55:50 ip »
Hmm... Jos hiotuttaa etc.  kestääkö tod.näk. paremmin kuin Mandellosta saatava uusi entisenkaltainen? Pinnistä muistia niitten nostajien kohdalla...kuka myi...

Pekka

  • Vieras
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2006, 15:24:33 ip »
Käännäppä ikävä tilanne voitokkaaksi ja hommaa nyt tilalle alkuperäistä viriilimpi nokka, vaikka täältä : http://www.mikerichmotorsports.com/MGproducts.htm

Noita nostajia tuntuvat sporttiguzzit syövän kuin eräiden hontat heinää. Liekö syynä pikkuisen äkkijyrkemmät nokkaprofiilit. Caleissa noillakin ajetaan paljon pidempään. Luulisi että materiaaleissa ei ole isoja eroja noiden välillä ? Uusia nostajia kun laittaa paikoilleen niin niiden pitäisi liukua reikiinsä ilman väkivaltaa ihan omalla painollaan tai kevyesti sornella painaen. Jos ei mene, niin silloin halkaisija on väärä. Niitäkin on ollut liikkeellä.

Äkkiä voisi myös luulla että hyvin hiottu & nitrattu entisöity nokka voisi kestää jopa paremmin kuin Mandellon uusi arvaus samasta aiheesta.

- JuhaV

PS. Joko olet katsonut ne venttiilinvarret ja ohjurit ?

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2006, 16:34:55 ip »
Venttiilinvarsi- ja ohjuriasia on juu kyllä tiedossa, vaan ei vielä tehty.
Kuluttavat juuttaat ohjurinreiät ovaaleiksi nämä.
Rakennetaan koko härveli näämmä uudestaan...

Join the MG people... meet interesting problems... and solve them...

Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2006, 16:37:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

Ykä

  • Viestejä: 188
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2006, 00:59:44 ap »
Lainaus käyttäjältä: JuhaV
Noita nostajia tuntuvat sporttiguzzit syövän kuin eräiden hontat heinää. Liekö syynä pikkuisen äkkijyrkemmät nokkaprofiilit. Äkkiä voisi myös luulla että hyvin hiottu & nitrattu entisöity nokka voisi kestää jopa paremmin kuin Mandellon uusi arvaus samasta aiheesta.

- JuhaV





 

Eipä Hämeenlinnan Pekka yksin ongelman kanssa, mulla Lariossa myös kolme nostajaa neljästä aika kraatereilla, nokka siihen nähden silmämääräisesti tarkasteltuna käsittämättömän hyvässä kunnossa:O Nostajien kilometreistä en tiedä mutta edellisen omistajan kertoman mukaan nokka on ainakin uusi (nostajat toki pitäisi olla samalla vaihdettu). Kyllä kuulostaisi huonolta laadulta valmistuksessa.

Itkettää vaan niitten vaihtaminen kun hintaa on muistaakseni +/- 80€ kpl. Menee vaan äkkiä vanhan pyörän hinnan verran rahaa nostajiin niitä ajokausittain vaihdellessa :X  R-koneistus Keravalla esim. hioo koko nokka-akselin suunnilleen yhden nostajan hinnalla! Siellä tekevät paljon kyseistä hommaa eli kannattaa kysellä sieltäkin, tekevät hiomalla myös virinokkia!

  • Vieras
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #6 : Huhtikuu 06, 2006, 02:40:18 ap »
JuhaV kirjoitti:
Lainaus
Noita nostajia tuntuvat sporttiguzzit syövän kuin eräiden hontat heinää.


 

Mitähän oheinen mahtaa noin suunnilleen (itse kunkin kokemuksen perusteella) tarkoittaa, (kilometreissä) todellisessa V11 maailmassa?

Ilmiöstä vielä osaton/tietämätön

pekjo

 

TapsaP

  • Viestejä: 20
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #7 : Huhtikuu 06, 2006, 04:31:48 ap »
Holopaisen Keijo Hammaslahdesta Joensuun naapurista niitä kuppeja myi.
Siitä on jo aikaa...
VMPK:n jäsenluettelosta ainakin löytynee Keijon yhteystiedot.

Ykä

  • Viestejä: 188
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #8 : Huhtikuu 06, 2006, 05:46:48 ap »
No niin kävinpä hakemassa Keravan R-koneistuksesta kannet ja muut pesussa olleet osat. Samalla näytin nokka-akseliani ja paria nostinta.  Totesivat nokan olevan ihan ok ja nostimet pystyy hiomaan kuntoon - hinta aika kohtuullinen 6€ / nostin :cool:. Nokka ei kuulemma yleensä heti kärsikään vaikka nostimen pinnoissa olisi kuoppia vaan vasta kun epätasaisuus muuttuu pahemmaksi. (Nokan hionta olisi siis ollut n. 85€ eli ei koko paketinkaan kunnostus aivan katastrofia olisi aiheuttanut.)

Kyseinen nostimien hionta ei ole mikään R-koneistuksen erikoisjippo vaan ihan normaali koneistus koska siihen löytyy oikein tarkoitukseen sopiva oma työstökonekin, autoihin vastaavia hiontoja kuulemma yleensä tehdäänkin. Loputtomiinhan nostimia ei tietysti voi hioa mutta kallis vaihto ainakin siirtyy tuonnemmaksi... toivottavasti pidemmälle kuin ensi kesään!:vau:

Saattaapi olla, ettei kovan hinnan vuoksi nostimia olekaan vaihdettu uuden nokan myötä tai sitten ne nostimet tosiaan kuluu aika haipakkaa. Larion katkeilevia venttiilejä ajatellen ei Mandellon materiaalit ehkä aina kaikkein pitkäikäisimpiä ole mutta saapa ruuvailla säännöllisesti niin ei tule talvisin aika pitkäksi.

 

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #9 : Huhtikuu 06, 2006, 11:11:39 ap »
Moi. Myös Lemppari söi ahkerasti niin nokkia kuin nostimiakin. Nokan nitraaminen korjasi tilanteen sen osalta, mutta nostimet menivät edelleen ruvelle. Samoin kävi titaanisille? tarvikenostimille. Lopulta kyllästyin moiseen ja porasin oman voitelukanavan jokaiselle nokalle. Kanavan päähän pieni suutin, muistakseni 0,3mm, mikä suihkuttaa öljyn nokalle. Näyttää ainakin toistaiseksi auttaneen. Pikkuisen arveluttaa että, joku pikku murunen tukkii suuttimen ja taas nostin kärsii. Öljynpaineiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Pumpuksi tosin vaihtui pari mm. pidempi versio. Se on kait nykypeleissä jo vakiona? Myös jämäkämmät venttiilijouset olen löysännyt niin että kone kestää sekoamatta "vain" 8500rpm. Vakiosäädöllä tuli joskus tappi vastaan väärältä puolelta kun vaihde ei mennytkään päälle eikä, venttiileistä vielä kuulunut mitään ylimääräistä pärähdystä. Nokkana on R-Koneistuksen kopioima viriakseli.
Sohc van Helmi.

Tapsa L

  • Viestejä: 4
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2006, 14:51:12 ip »
 Holopaisen Keijo on pitkänlinjan mp-harrastaja, myös museoajoneuvotarkastaja. Lankapuhelinnro on 013-741837 tai -2502523.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2006, 14:52:00 ip kirjoittanut Tapsa L »

Ykä

  • Viestejä: 188
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #11 : Huhtikuu 07, 2006, 00:56:15 ap »
Lainaus käyttäjältä: Pekka
Moi. Myös Lemppari söi ahkerasti niin nokkia kuin nostimiakin. Nokan nitraaminen korjasi tilanteen sen osalta, mutta nostimet menivät edelleen ruvelle. Samoin kävi titaanisille? tarvikenostimille. Lopulta kyllästyin moiseen ja porasin oman voitelukanavan jokaiselle nokalle. Kanavan päähän pieni suutin, muistakseni 0,3mm, mikä suihkuttaa öljyn nokalle. Näyttää ainakin toistaiseksi auttaneen.

Hei Pekka!

Näyttäisi siis ettei ongelma olekaan materiaaleissa vaan nokan voitelussa, vähän aneemiselta se näyttääkin: kaksi pientä reikää kahden nokan välissä ja se on siinä! Usein näkee joka nokassa oman voitelureiän akselin nokan vastakkaisella puolella.

Tuo kuvaamasi nokkien voitelun tehostuskonstruktio on hyvin samanlainen kuin miten esim. Fordin vanhoissa OHC-koneissa nokkien voitelu on toteutettu: nokka-akselin vieressä on ohut putki, jossa pieni reikä jokaisen nokan kohdalla. Öljy tulee putkeen nokka-akselin keskimmäiseltä laakerilta ja putki on ruuvattu kiinni laakeripukkeihin.

Lohko kasassa sormikopelolla tunnustelemalla totesin Larion (ilm. Lemansissa samoin?) nokka-akselin öljykanavan kulkevan ikäänkuin "putkena" nokkien yläpuolella, joten siihenhän on luontevaa voitelureiät sijoittaa.  Mistä moisia suuttimia hankit? Kiinnostaisi itse tehdä vastaava voitelun tehostus kun kone nyt kerran on levällään ja nostimet menossa kunnostukseen.

 

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2006, 07:53:59 ap »
Juu ittelle tuli aikanaan liian isot nostinkupit.

En voinut arvata että sellaista voi tapahtua ja hölmötin ne sitten sisään koneeseen. Jumittivat ja yhden venttiilin sain solmuun.

Uskokaa suosiolla että "väärä koko" jos ei mene "tiputtamalla" paikalleen.

Itte laitan nyt (taas) koneeseen RVS-tech liemet sisään. Pitäisi suojata rautaa sisältäviä pintoja (nokka-akseli). Nostinkuppien materiaalia en tiedä, ovat näitä kotimaassa valmistettuja.

http://www.rvs.fi/ kertoo aiheesta lisää.

Karen

  • Viestejä: 16
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2006, 13:01:21 ip »
Ykän Larion kun olen tainnut omistaa, niin on vahvistettava että nokka tuli vaihdettua juuri pistemäisten nosturipintojen kulumien vuoksi. Nostajat tulkittiin siinä tilanteessa hyväkuntoisiksi.

Tästä ketjustahan syntyy hiukan sellainen kuva että nostajat on tässä tn se syyllinen eikä nokan laatu. Itse aikoinaan tulkitsin nokan huonolaatuiseksi.

Selvittelin silloin aikoinaan tekisikö kukaan Larioon erilaisia nokka-akseleita. Michael Moore niitä suunnitteli teettävänsä, mutta tarina ei kerro tapahtuiko koskaan niin. Michaelin yhteystiedot on kyllä tallessa, jos joku haluaa pikkulohkojen performanssinokkaa kysellä.

Ykä

  • Viestejä: 188
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #14 : Huhtikuu 07, 2006, 16:04:17 ip »
Toisaalta Pekan kokemukset jopa titaanisten nostimien kulumisesta tukisi teoriaa myös nokka-akselin voitelun riittämättömyydestä, tosin tässä tapauksessa pienennettiin myös jousipaineita mikä myös vähentää nostimen/nokan kulumista.

Omassa Lariossani nostimet olivat nyt kunnoltaan suht hyvästä tosi kuluneeseen eli yksi oli oikeastaan melkein käypäsessä kunnossa, kahdessa jonkun verran kuoppia ja yksi kuopilla sekä naarmuuntuneen oloinen.

Tuonne öljypohjaketjuun viitaten nokan voitelun tehostaminen sitten taas lisää kampiakselin päälle roiskuvan öljyn määrää... nokaltahan kaikki öljy valuu suoraan alas kampikoneiston päälle. Kompromisseja täytyy tehdä - vähän lisää tehoa tai pidempi-ikäinen nokka.  Kilpavehkeissähän jopa rajoitetaan venttiilikoneiston voitelua jotta riittää öljyä kovemmin kuormitettuun kampiakselin laakerointiin, siellä ei ole väliä kuluuko nokka nopeammin koska todennäköisemin moottori muuten hajoaa tai ehditään uudelleen purkaa ennen kulumisen esiintymistä.

 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2006, 04:20:00 ap kirjoittanut Ykä »