Kirjoittaja Aihe: Venttiili säätöjä  (Luettu 6036 kertaa)

Targa 2

  • Viestejä: 108
Venttiili säätöjä
« : Tammikuu 05, 2011, 19:04:22 ip »
Jäi syksyllä ihmetyttämään Stonen (normaaleilla  venttiilisäädöillä) oikean sylinterikannen seutuvilta kuuluva naputus kautta kierrosalueen. Ensimmäisenä tarkastin tietysti venttiilivälykset ja totesin ne olevan ohjearvoissa, jopa nahkeasti alamitassa. Satunnaisissa kyselyissä sain arvioita aina kiertokangen laakerivauriosta keinuvipuakselin päittäisvälykseen. Tänään päätin tutkia tilannetta kun sain innokkaan naapurin neuvomaan, (oli joskus säätänyt kadettin venttiilit ;). Käyntiäänessä sama naputus tallella, vaikkakin ilman venttiilikoppaa vaimeampana. Ei muuten roiskinut öljyä keinuvipujen joukosta, liekö normaalia. Asettelin ajoitusmerkin kohdalleen vauhtipyörälle (D -kirjain oikealle ja S -kirjain vasemmalle sylinterille) ja totesin välyksen oikeaksi. Kun sitten pyöritin konetta hakeakseni toisen puolen ajoitusmerkkiä, huomasin välyksen suurenevan. Mittasin sen olevan imupuolella 0,30 ja pakopuolella 0,40. Ja oikeat arvothan ovat 0,10 ja 0,15. Kun sitten säädin ne tässä asennossa naputtava ääni hävisi. Heräsi kysymys että missä vika, ohjeissa vai merkeissä. Toiseen kanteen en koskenut. Täytynee korjata säätö ennen kevättä jos olen tehnyt jotain väärin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2011, 20:07:42 ip »
Ja puristustahdilla säädit?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2011, 20:31:58 ip »
Eiköhän nuo merkit ole puristustahdin kohdalla. Ei ole näitä ongelmia Pannoniassa. Mites Samin pustan tuulispää edistyy? Mullakin tallissa lojuu TLT vuodelta -58. Helppo purkaa mutta koska kokoaisi;)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2011, 20:44:40 ip »
Täältä löytyy parasta mahdollista opastusta, jolla pääsee alkuun venttiilien säädön taiteen alalla:
http://www.guzziclub.fi/images/pdf/tekniikkapalsta/venttiilien%20s%E4%E4t%F6.pdf

Itse pistän lisäksi ristipääruuvarin tulpan reijästä sisään indikoimaan männän asentoa.
Forza Moto Guzzi!

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2011, 21:01:57 ip »
Tuota ohjetta en ollutkaan nähnyt. Netistä olen noukkinut kyllä vastaavan englanninkielisen. Olen näköjään ensin toiminut oikein mutta sitten rikkonut ohjetta "Älä  etsi suurinta välystä..." Täytynee palauttaa välykset entiselleen. Ja kuunnella naputusta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2011, 21:08:19 ip »
Eiköhän nuo merkit ole puristustahdin kohdalla. Ei ole näitä ongelmia Pannoniassa. Mites Samin pustan tuulispää edistyy? Mullakin tallissa lojuu TLT vuodelta -58. Helppo purkaa mutta koska kokoaisi;)

On ne merkit siinä joo jos kone on oikealla tahdilla. Merkki voi myös olla paikallaan mutta väärällä tahdilla ja siinä kohtaa ei venttiiliä pidä säätää.  
Sormi tai nenäliina tulpanreikään ja konetta pyörittämään. Kun sormessa tuntuu painetta tai nessu lentää huits hapeliin niin ollaan oikealla tahdilla. Siitä kun hiljalleen myllyä pyörittelee ja merkki seuraavan kerran on kohillaan niin sitten se oikeasti on kohillaan.
Hitaasti tuulispää edistyy. Toiveekkaana lähen jyväskylän romppeilta kattelemaan osia. Ei sieltä kyllä taaskaan mitään löydy.... Mutta jos tuohon eukon kotkottimeen jotain sattuu löytyä, noihin ameriikan tusinapyöriin ja pappatuntureihin sieltä kyllä löytää vaikka mitä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MakikEr

  • Viestejä: 106
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2011, 12:11:05 ip »
Jotensakkin minusta vaikuttaa siltä, että aloittaja oli kuitenkin säätänyt venttiilit oikein suuremman välyksen yläkuolokohdassa, mutta sitten oli epäilys iskenyt ja palattu väärään säätöön. Ongelmahan on siinä, että nokka-akseli pyörii vain ½ kierrosta kampiakselin yhtä kierrosta kohti ja sen vuoksi kampiakselilla oleva ajoitusmerkki näkyy kahdesti yhtä nokka-akselin kierrosta kohti. Näistä kohdista vain joka toinen on se oikea.
Oikea yläkuolokohta löytyy mielestäni helpoimmin niin, että konetta pyöritetään laturin keskiruuvista samaan suuntaan kun se käydessä pyörii ja tarkkaillaan imuventtiilin toimintaa. Kun venttiili on sulkeutunut seuraava yläkuolokohta on se oikea venttiilin säätöä varten ( dextra = oikea, sinstra =vasen ).
Jos venttiilit ovat yhtään säädöissään löytyy oikea yläkuolokohta myös niin, että kokeillaan ventiilin välyksiä yläkuolokohdassa, oikeassa välys on molemmissa venttiileissä, väärässä yläkuolokohdassa välystä ei molemmissa venttiileissä ole. 

-MakikEr- 

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2011, 12:47:02 ip »
Vielä yksi versio aiheesta:
On kaksi eri tilannetta, kun mäntä käy yläkuolokohdassa: Poisto/imutahdin vaihtuminen ja puristus/työtahdin vaihtuminen. Venttiilit säädetään jälkimmäisessä.
Forza Moto Guzzi!

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2011, 18:42:54 ip »
Mulla kerran myös Millen venttiili alkoi reissussa naputtaa, vaikka välykset oli kohdillaan. Äänen lähde oli työntötanko. Toisen työntötangon teräspää oli löystynyt alumiinisessa tangossa ja pääsi liikkumaan.
Vaihdoin uuden työntötangon tilalle ja matka jatkui ilman naputusta.
Vielä yksi GT, kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #9 : Tammikuu 06, 2011, 19:56:12 ip »
Tää isolohkon venttiilinaputusasia on yksi ikuisuuskysymyksiä.

Tyypillinen naputusääni, muu kuin vettiilivälyksestä johtuva, on varsin viatonta alkuperää mutta voi olla varsin voimakasta tietyllä kierrosluvulla ja/tai kuormituksella. Kuten asiaa tutkineet ovat huomanneet ovat keinuvivut akselissaan sivusuunnassa tuetut prikoilla ja lyhyellä jousella. Toisinaan, minulle selviämättömästä syystä, jokin keinuvivuista alkaa liikkua sivuttain ja palatessaan takaisin jousen pakottamaan asentoon napsahtaa pukkiaan vasten. Syynä voi olla työntötangon tai venttiilinvarren pään aiheuttama sivuttaismomentti joka saa rakenteen resonoimaan tai muutoin heilumaan.

Jos venttiilivälys muuttuu merkittävästi alle normaalin huoltovälin vika löytyy todennäköisesti kuluneesta nostinkupista tai nokkavaurio on syntymässä.

Yksi kolkotin on paljon ajetuissa Guzzeissa venttiiliohjurin välys. Sekin voi pitää ääntä.

Joskus vedätettäessa kuuluu myös voimakasta kalkattavaa ääntä. Se voi tulla huohotinventtiilistä. Se pieni kuulaventtiili joka sijaitsee kytkinkotelon päällä huohotinletkun sisällä. Vanhemmissa Guzzeissa (Ambassador, V7 Special, jne) on huohotinkoteloita joiden sisällä on huohotinläppä joka painevaihteluiden tahtiin kalkattaa ja kuulostaa joko laakerivialta tai detonaatiolta.

Joka kalinan takia ei kannata konetta remontoida. Monella äänellä on luonnollinen selitys. Pitää vain tutkia.

Kyllä sinne venttiilikoneistoon pitäisi tulla käydessä öljyä oikein reilusti. Koppa auki moottoria käyttäen ei montaa sekuntia viitsi tallia öljytä.

mm


guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2011, 00:23:10 ap »
Toi motomatin mainitsema huohotinventtiili. Onks se valettu sisään siihen letkuun vai onks se siinä karassa missä letku on kiinni?? Alko vaan kiinnostaa siks että mun stonessa se alkuperänen muotoiltu huohotinletku näyttäs olevan korvattu ihan tavallisella metritavaraletkulla. Mitähän tää aiheuttaa....?

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2011, 16:12:32 ip »
Vähän tuntuu muutenkin oudolta, että uudemmissa, esim. omassa V11 Sportissa venttiilinvälykset on ilmoitettu juuri .10 imu ja .15 pako, vaikka vanhassa LM I:ssä välykset ovat .22 imu/pako. Koneistohan on sama?

Tuolla V11Lemans.com foorumilla ovat monet siirtyneet .15/.20 välyksiin jotka itsekin säädiin Rosso Mandelloon, ja väittävät jopa käynnin parantuneen?! Toiset ovat jopa siirtyneet noihin yllämainittuihin vanhan isolohkon 0.22 välyksiin ja edelleen väittävät koneen käyvän vapaammin kuin tehtaan tiukemmilla arvoilla. Hmmmm....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Venttiili säätöjä
« Vastaus #12 : Tammikuu 11, 2011, 19:57:32 ip »
Kuulatyypin huohotinventtiili on luonnonvoimilla paikoillaan. Jos huohotinletkun nyppää pois voi olla että venttiili jää letkuun eikä olekaan enää paikoillaan lohkosta töröttävän huohotinputken päässä. Pari kertaa olen törmännyt tähän ongelmaan että koko venttiiliä ei enää ole pyörässä ja tästä seuraa että käynnin aikana kampikammiossa painevaihtelu ei ole suunnitelulla tasolla. Venttiilin on tarkoitus pitää keskimääräinen kampikammiopaine hieman alipaineen puolella. Ts pienempänä kuin ulkoilman paine.

Paineen kohoaminen kampikammiossa voi aiheuttaa mm ilmansuodattimen enennaikaista likaantumista ja myös edesauttaa öljyvuotojen syntymistä. Öljynkulutus voi myös lisääntyä huohotinhöyryjen poistumisena palokaasujen mukana ylenmääräisesti. Tämä taas aiheuttaa tarpeetonta karstoittumista, tehonmenetystä ja ennenaikaista kulumista.

Huohotinjärjestelmän toiminta ei ole ollenkaan, kuten TimoV sanoisi -kaakunpala-, vaan insinööritiedettä. Tai kokemuspohjaista kansanperinnettä Alppien etelärinteeltä...

mm