Jotensakkin minusta vaikuttaa siltä, että aloittaja oli kuitenkin säätänyt venttiilit oikein suuremman välyksen yläkuolokohdassa, mutta sitten oli epäilys iskenyt ja palattu väärään säätöön. Ongelmahan on siinä, että nokka-akseli pyörii vain ½ kierrosta kampiakselin yhtä kierrosta kohti ja sen vuoksi kampiakselilla oleva ajoitusmerkki näkyy kahdesti yhtä nokka-akselin kierrosta kohti. Näistä kohdista vain joka toinen on se oikea.
Oikea yläkuolokohta löytyy mielestäni helpoimmin niin, että konetta pyöritetään laturin keskiruuvista samaan suuntaan kun se käydessä pyörii ja tarkkaillaan imuventtiilin toimintaa. Kun venttiili on sulkeutunut seuraava yläkuolokohta on se oikea venttiilin säätöä varten ( dextra = oikea, sinstra =vasen ).
Jos venttiilit ovat yhtään säädöissään löytyy oikea yläkuolokohta myös niin, että kokeillaan ventiilin välyksiä yläkuolokohdassa, oikeassa välys on molemmissa venttiileissä, väärässä yläkuolokohdassa välystä ei molemmissa venttiileissä ole.
-MakikEr-