Kirjoittaja Aihe: Isot matkaendurot vertailussa  (Luettu 7884 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Isot matkaendurot vertailussa
« Vastaus #1 : Joulukuu 31, 2010, 09:46:01 ap »

Jo on aikoihin eletty! Matkaendurovertailu, jossa GS-Bemari jää hännänhuipuksi useammallakin osa-alueella. Ja ennen kaikkea Guzzi todetaan monessa asiassa paremmaksi kuin Gessu.

Eikö tuo kirjttaja tiedä sitä universaalia, kivitauluihin hakattua totuutta, että BMW GS on Maailman Paras Matkaenduro, on aina ollut ja tulee aina olemaan, nyt ja iankaiken, aamen. Sitten tulevat Triumph ja japanilaiset (markkinaosuuksien mukaisessa järjestyksessä), italialaiset pitää AINA jättää viimeisiksi maininnalla, että asfaltilla ajo-ominaisuudet ovat loistavat ja muotoilu hieno, mutta kun <lisää tähän valitukset kaikista testissä ilmenneistä pikkuseikoista ja epäilykset laadun/luotettavuuden suhteen>.

Muunlainen arvostelu on valtavirran motojournalismissa, jos ei nyt suoranaisesti kiellettyä, niin ei ainakaan suotavaa. Eipä kannata tuollaisella omien aivojen käyttämisellä haaveilla hommista ainakaan Bike-lehdessä.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Isot matkaendurot vertailussa
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2010, 10:47:29 ap »
Joopa joo ja liian pieni polttoainetakkikin sai moitteen. Tuokin asia on jo korjattu    8)
Titaniumin kuski

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Isot matkaendurot vertailussa
« Vastaus #3 : Joulukuu 31, 2010, 12:04:10 ip »

Niin no, 17 litran tankki möhköendurossa on kyllä koko lailla kolossaalinen suunnittelumoka. Jopa Piaggion asteikolla.  ;)

Yksi juttu, jota itse jään aina kaipaamaan näiden seikkailuenduroiden koeajoissa, on käytännön sopivuus tällaiselle persjalkaiselle (farkun lahje 30" kantapään alle). Pelkkä satulakorkeus ei vielä käsittelyn helppoudesta paljon kerro, vaan siihen vaikuttaa myös satulan muotoilu, painopiste, joustot ym.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Isot matkaendurot vertailussa
« Vastaus #4 : Joulukuu 31, 2010, 12:32:08 ip »
Yleensä kaikki he, jotka arvostelevat Moto Guzzin laatua tms. eivät ole koskaan edes ajaneet Moto Guzzilla. Saati, että olisivat omistaneet.
Tekninen tietämys on tasoa "...se kardaanihan pitää vaihtaa viimeistään 40´000km välein. Ei se kestä enempää...", kuten eräs "asiantuntija" joskus kirjoitti.
Yksi vetoketjupyörän kanssa ajeleva moitti kovasti peräöljyn vaihtamista ja sen hankkimista "...semmosta läträämistä jonkin Molykoten kanssa..." Kun ketjuja ei tarvitse juurikaan huoltaa, mitä nyt rasvata kaksi-kolme kertaa päivässä...

Ajo-ominaisuudet ovat hyvin subjektiivinen juttu. Siihen liittyy tärkeänä osana eri kehonosien mitat ja mittasuhteet. Onhan selvää, että esim. käsien pituus ja selän pituus vaihtelevat jopa samanmittaisilla ihmisillä. Vartalon notkeus, paino, "läskin määrä", lihasvoima yms. ovat merkittäviä etenkin kun ajetaan fyysisesti vaativassa ajossa, matkaendurolla pikkuteitä. Calin kanssa ei juurikaan joudu tilanteisiin, johon Stelviolla menee jopa huomaamattaan.

Eikös Oulun Pekka lausunut joskus, että Caponord oli tavallaan hyvä, mutta yläpainoinen...Jos sen sitten pustikossa kaataa, niin talkoot tulivat...
Ja kun tankki on suuri ( uusi Stelvio ), niin sehän tuo tuota yläpainoa ja painoa yleensäkin. Mikä se sitten hyvä on?

Semmosta tämä elämä on. Minkäs sille mahtaa...

Reima

  • Vieras
Vs: Isot matkaendurot vertailussa
« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2011, 14:57:53 ip »
Meidän kaikkien hyvin tuntema Vernerihän tuossa jutun kuvassa pistää Stelviolla soraa lentämään  ;D

(kuva: AL Autoliitto)

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2011, 13:04:23 ip kirjoittanut Reima »