Kirjoittaja Aihe: Talvisäilytys  (Luettu 4301 kertaa)

iso-masa

  • Viestejä: 30
Talvisäilytys
« : Lokakuu 19, 2010, 15:16:59 ip »
Tervehdys.Hankin ensimmäisen Guzzini toukokuussa(California Special-99).Kesä on tutustuttu toisiimme ja hyvin on toimeen tultu, nyt alkoi talvikausi ja Cali lepää.Muistan jostain kuulleeni/lukeneeni, että olisi hyvä irrottaa huohotinletkut sylinterien kopista?Onko jotain muuta erityistä Guzziin liittyvää mitä pitäisi huomioida, öljyt on tietysti vaihdettu, tankki täynnä terästettynä "säilöntäaineella" ja muuta normaalia.Säilytystilan lämpötila laskee alimmillaan n.+5 asteeseen.Ehkä tyhmä kysymys mutta "ei kysyvä tieltä eksy".

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #1 : Lokakuu 19, 2010, 21:23:50 ip »
Onnea kunnon pyörästä! En ole kuullut noista huohottimen letkujen poiston tarpeellisuudesta, enkä ole itse ottanut irti kummastakaan omistuksessani olevasta Guzzista niitä irti. Joku varmaan neuvoo minuakin, jos se on tarpeellista. En myöskään ole ikinä laittanut bensan sekaan talveksi mitään aineita, tosin pyöräni talviseisonta-aika on yleensä reilusti alle puoli vuotta. Aina on lähtenyt laakista käyntiinn näillä nykyajan vesiohenteisilla bensoillakin. Griso talvehtii lämpimässä. Varmaan tuo säilöntäaine olisi kyllä hyväksi, tai ei siitä ainakaan haittaa ole.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #2 : Lokakuu 19, 2010, 21:49:17 ip »
Tankki täyteen ja pieni loraus masinolia sekaan ja asia on pihvi    8)
Titaniumin kuski

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2010, 09:29:45 ap »
En ole koskaan irroittanut akun lisäksi mitään. Ja aina on italiatar lähtenyt laakista keväällä. Tosin olen kuiskutellut vasempaan poskeen kunnon kyydistä, jos kiukuttelematta käynnistyy...

Vaan tekniikan taitajille kysymys:
Ohjauslaakeri on talven tarkistus- ja huolto-ohjelmassa. Sen esille saamiseksi on tietenkin irroitettava etupyörä ja purettava stongaa yms. pois.
Tämä nyt ei ole mikään juttu, vaan se, että putoaako etupää "itsekseen" alas, kun emämutterin avaa yläpäästä?
Täytyykö painaa, vääntää tms.?
Meneekö vaivatta takaisin ja kiristyy temppuilematta emämutterilla?
Onko syytä varata uudet laakerit, eli minkälaisia ajomääriä on vaihtamatta pöristelty?
Muuta, mitä? Kun en ole koskaan ennen...



PS. Eilen väitti kauppias, jolla vetokettinkipyöriä myytävänä, että ketju-rataspaketti on vaihdettava 20´000km välein. Mutta, "...ei se kardaanikaan halpa ole. Siihen on vaihdettava laakerit n. 30 - 40´000km välein. Ja sehän maksaa satasia..." En viitsinyt olla eri mieltä...kun ei kuitenkaan mene jakeluun...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #4 : Lokakuu 20, 2010, 09:44:57 ap »
Siinähän lienee kartiorullalaakerit vakiona? Se sisäkooli voi olla ihan oikeasti kiinni siinä putkessa, muuten kyllä lähtee just kuten kuvailit. Paikalleen laittaessa kannattaa sisäkooli koputella pohjaan ennen "emämutterin" kiristystä. Ainoa hankaluus varmaan se, että rungon etupäätä pitää (vaikka etupyörän ottaa pois) mahdollisesti korottaa, että etupään ujuttaa pois/takaisin. Tietenkin jos irrottaa etuputket kolmioista, niin tätä ongelmaa ei ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #5 : Lokakuu 20, 2010, 09:49:09 ap »
Onko syytä varata uudet laakerit, eli minkälaisia ajomääriä on vaihtamatta pöristelty?

300....kerran jopa rasvaa lisätty ;D

Olisko niiden venakoppiin menevien letkujen irrotuksella se meininki että se huohottimeen kertyvä räkä valuisi pois?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Ohjauslaakerista vielä
« Vastaus #6 : Lokakuu 20, 2010, 09:59:27 ap »
Ymmärsin näin: Molemmat laakeri kartiorullia. Ovat kiinni / irtoavat kuten laakerit yleensä. Asennetaan tavallisten laakeriasennusohjeiden mukaan.
Samalla vaivalla, kun irroittaa ja rasvaa, niin uusii molemmat? Eikä maksa amerikkalaista rahaa?

Pyörä nyt joka tapauksessa irti, sillä etupään öljyt menevät vaihtoon. Siihen liittyen etupää tuettava kuitenkin hyvin...

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #7 : Lokakuu 20, 2010, 10:12:50 ap »
Tossa vielä räjäytyskuva ohjauslaakerista (Cali Special Sport / Cali Aluminium) EV:ssä lienee samanlainen,no:t 6 ovat laakereita.
Titaniumin kuski

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Ohjauslaakeri
« Vastaus #8 : Lokakuu 20, 2010, 12:08:22 ip »
Kitos kuvasta.
Siinähän on ihan vakiolaakerit laakeritehtaan tekeminä. Eikös?
Käsittääkseni niitä ei tarvitsekaan voidella / tarkastaa / vaihtaa.
Jossain vaiheessa olen saanut käsityksen, että laakerin rakenne onkin tavallaan avonainen. Kokoonpanovaiheessa on Marcelino Macarony jättänyt vaseliinin laakerista pois ja siksi tuo olisi voideltava.
Eipä noita tehdastekoisia laakereita kai ole "koskaan" rasvattu. Eikä ne mene rikki matkalla... :P   ;)
Ohjauslaakerihan on sikäli pienen rasituksen alaisena, että se ei ymmärtääkseni pyöri edes 100 RPM...

Taidanpa jättää silleen...


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #9 : Lokakuu 20, 2010, 12:53:18 ip »
Siinäpä sen ongelma onkin; kun ei pyöri. Laakerin rullat junnaa paikallaan. Ei kulu tasaisesti. Joskus tullut käteen laakeri, jossa on ollut selvät urat rullien "lepokohdissa".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Talvisäilytys
« Vastaus #10 : Lokakuu 20, 2010, 15:29:46 ip »
Tuo laakereiden avonaisuus on minuakin jäänyt vaivaamaan , on myös suunnitelmissa ollut purkaa tuo systeemi mutta mene ja tiedä kannattaako kun ongelmia ei ole ollut jotka viittaisivat ohjauslaakereiden epäkuntoon . Vanha sanontakin on , että "miksi mennä syyhymättä saunaan" ?   
Titaniumin kuski