Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 111965 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #240 : Elokuu 16, 2013, 00:08:32 ap »
Toiselta forumilta lainattua:

snip>>Trafi kirjoittaa asiasta näin:
...
Etanolia sisältävän bensiinin käyttäytyminen
Niissä ilma-aluksissa, joissa alkoholia sisältävän bensiinin käyttö on sallittu, on polttoaineen käytössä syytä kiinnittää huomiota alkoholin tuomiin eroihin polttoaineen käyttäytymisessä. Erityisesti veden suhteen alkoholia sisältävän polttoaineen käyttäytyminen poikkeaa merkittävästi alkoholittomasta bensiinistä. Alkoholi nimittäin liuottaa vettä, jolloin polttoaineen sekaan päässyt vesi ei erotu säiliön pohjalle. Vesipitoisuuden noustua riittävän suureksi, suuruusluokkaa muutama prosentti riippuen polttoaineen alkoholipitoisuudesta ja lämpötilasta, ei bensiini liukene enää alkoholiin, vaan vesipitoinen alkoholi erottuu säiliön pohjalle erilliseksi faasiksi. Tällöin säiliöstä voi tulla moottorille pelkkää vesipitoista alkoholia.

Koska etanolilla on oktaanilukua kasvattava vaikutus, laskee erkaantumisessa jäljelle jäävän bensiinin oktaaniluku. Siten kumpikaan erkaantuneista faaseista ei välttämättä enää täytä polttoaineen laatuvaatimuksia, eikä jäljelle jäänyttä bensiiniä voi käyttää, vaikka vesi-etanoli poistettaisiinkin vedenpoistoventtiileiden kautta. Alkoholin erkaantumisia on raportoitu ainakin venekäytössä varsinkin talviseisonnan jälkeen. Vesipitoisen alkoholin erkaantumisia lentokorkeudesta johtuvan viilentymisen vaikutuksesta havaittiin myös Ilmavoimissa 1940 –luvun alkupuolella tehdyissä alkoholillisen bensiinin käyttökokeiluissa.

Kenttäkelpoisia menetelmiä alkoholia sisältävään polttoaineeseen liuenneen veden määrän selvittämiseksi ei tunneta. Alkoholia sisältävää polttoainetta käytettäessä onkin syytä estää veden pääsy polttoaineen joukkoon erityisen huolellisesti ja huomioida tämä seikka erityisesti pitkien seisonta-aikojen, ulkona pysäköinnin ja polttoaineen säilytyksen suhteen.

Alkanut vesietanolin erkaantuminen on havaittavissa polttoaineen sameutumisena. Jos polttoainenäytteessä havaitaan sameutumista, ei kyseinen polttoaine-erä ole enää kelvollinen käytettäväksi.

Alkoholipitoisuus vaikuttaa myös polttoaineen höyrynpaineeseen ja siten höyrylukkojen muodostumisriskiin polttoainejärjestelmään. Alkoholin höyrynpainetta nostava vaikutus on suurimmillaan noin 1-2 til-% alkoholipitoisuudella. Siten sekoitettaessa esimerkiksi 5 til-% alkoholia sisältävää bensiiniä alkoholittomaan bensiiniin, saattaa syntyvän seoksen höyrynpaine nousta suuremmaksi kuin kummallakaan polttoaineella erikseen olisi ollut.

Etanolin vaatima höyrystymislämpö on suurempi kuin bensiinillä. Etanolia sisältävällä polttoaineella onkin mitattu muutaman asteen verran suurempia lämpötilan pudotuksia kaasuttimen kurkussa, kuin puhtaalla bensiinillä. Tämä lisää vaaraa kaasuttimen jäätymisestä ja on syytä huomioida etenkin niillä moottoreilla, jotka tiedetään muutenkin herkiksi kaasuttimen jäätymiselle.

Lisäksi kaksitahtimoottoreissa on syytä huomioida, että kampikammiohuuhdelluissa moottoreissa alkoholipitoinen polttoaine saattaa huuhdella suojaavan öljykalvon pois laakeripinnoilta, mikä altistaa laakerit ruostumiselle seisonnan aikana.
.....
Komposiittimateriaaleista valmistetuista polttoainesäiliöistä voi alkoholi liuottaa hartsia, joka voi saostua suodattimiin tai muihin polttoainejärjestelmän osiin häiriten siten järjestelmän toimintaa. Säiliöiden alkoholinkestävyys riippuu niiden valmistuksessa käytetystä hartsilaadusta.

Oikean polttoaine-ilmaseoksen saavuttaminen vaatii etanolia kaksinkertaisen määrän bensiiniin verrattuna. Siten alkoholia sisältävä polttoaine muuttaa seosta laihemmaksi, jos polttoaineen syöttöä ei muuteta rikkaammalle. Seoksen laiheneminen nostaa pakokaasun lämpötilaa ja saattaa vaurioittaa pakoventtiileitä tai mahdollista turboahdinta niissä moottoreissa, joissa laihentaminen ei ole sallittua suurilla tehoilla. Paras tieto siitä miten paljon mikäkin moottorityyppi seoksen laihenemista sietää on aina moottorin tyyppihyväksynnän haltijalla.



18.7.2012
<<snip
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #241 : Elokuu 16, 2013, 08:38:15 ap »
Tuon tekstin nähnyt ennenkin.  Ei vaan liity juuri mitenkään maakulkuneuvoihin. Ilma-aluksissa tuo lämpötilojen vaihtelu on ihan erilaista, kuin maan pinnalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #242 : Elokuu 16, 2013, 09:23:22 ap »
Mutta: "Alkoholin erkaantumisia on raportoitu ainakin venekäytössä varsinkin talviseisonnan jälkeen."
Eli kosteissa oloissa sitä voi tapahtua, mutta vettä pitää olla aika paljon...

Itse voisin raportoida kaasutinspriin tarpeesta talviseisonnan jälkeen silloin kun bensassa ei vielä ollut alkoholia. (Nyt laitan säilöntäainetta)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #243 : Tammikuu 27, 2014, 13:32:58 ip »
On yli puoli vuotta tämän aiheen viimeisestä kommentista.
Miten on nyt. Onko 95E10:stä tullut yleinen käyttöpolttoaine Guzzistien joukossa?

Kohu alkoi jo 2010 kyseisen polttoaineen osalta. Seuraava ajokausi on jo neljäs kun E10 on tarjolla.
Henkilöautoilijat ovat aineen jo ottaneet käyttöön alun metelöinnistä huolimatta.

Itse aloitin kyseisen polttoaineen käytön 2011 alkukesästä kaikissa muissa pyörissäni paitsi Alkoholipyörässä (California T3 & MegaSquirt) koska siinä olen poltellut pääosin RE85:sta vaihtelevalla menestyksellä. (Ahtimen voimansiirto-ongelmien vuoksi on edistyminen ollut hidasta. Ongelmat on jo ratkaistu.)

Suurin mielenkiinto kohdistui itsellä Breva 1100:seen. Nyt on takana useampi kymmenentuhatta km E10:llä enkä voi sanoa vielä onko pyörä siitä syystä kärsinyt.

Myös Centauro on ollut samalla polttoaineella mutta sen ajokilometrit ovat jääneet vähiin muista syistä.
California 3 oli maantiellä jossain harvoissa tapauksissa syksyllä 2012 ja alkukesästä 2013. Senkin polttoaine oli E10. Näin pienellä otannalla ei ainakaan mitään käyntiin liittyvää toiminnallista häiriötä ilmennyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #244 : Tammikuu 27, 2014, 13:43:00 ip »
Itse käytän ysikasia. Calilla tulee kuitenkin ajettua ihan oikeasti (pyörätyyppi huomioiden ainakin) kovaa, joten oktaanilla on enemmän merkitystä.
Omassa autossa sen sijaan käytän, kun kerran saa käyttää. Rouvan auto sen sijaan on korkeapuristeinen, 12:1, suoraruisku, niin siinä on pakko käyttää 98:a.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #245 : Tammikuu 27, 2014, 15:00:11 ip »
On tullut kokeiltua E10 ja ruottalaista viinabensiiniäkin tankillinen. Kuumassa ilmanalassa tuntuu, että E10:llä ilmenee herkemmin nakutusta jos ei kiihdytyksessa viitsi polkea pienempää pesään ja huudattaa kierroksilla. Nakutustaipumus ilmenee täydellä kuormalla ja mäkisessä maastossa. Yksinään täällä tasaisella pustalla tulee aika vähän ajeltua, mutta ei kyllä kuulu ritinääkään. 98:a kuitenkin tulee pääasiassa tankattua jos sitä on mittarista saatavana.

Viinabensiiniä tuli otettua vahingossa tankillinen ja ensioire oli tyhjäkäynnin häipyminen ja vauhtiin pääsy vaati kaasukapulan heruttamista. Myös puhti oli poissa. Ajoin kuitenkin tankin puolilleen ja sitten laitettiin tavallista bensiiniä tilalle, jolloin ajelu alkoi muistuttaa alkuperäistä. Säästäväinen luonne saattaisi yrittää bensiiniseoksen käyttöä, mutta jos lambdalla on tilaa ohjata seosta rikkaammalle niin kaippa sen tekee ja tavoiteltu säästö hukkuu suurempaa kulutukseen.

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #246 : Tammikuu 27, 2014, 17:31:07 ip »
PikkuBrevassa suositusten mukaisesti ysikasia. Tankki on 9 vuotta vanha eikä siinä näy mitään virheitä. Pyörä ei ole kylläkään ollut minulla kuin viime kesästä, enkä tiedä mitä edellinen omistaja on tankannut.
V7 II Stone -15

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #247 : Helmikuu 08, 2014, 18:36:56 ip »
Lainaus
Myös puhti oli poissa. Ajoin kuitenkin tankin puolilleen ja sitten laitettiin tavallista bensiiniä tilalle.

Käytännössä RE85 (E85) käytettäessä vastoin tarkoitusta laihentaan seosta noi kolmekymmentä prosenttia mutta lambda-takaisinkytkentä rikastaa "takaisinpäin" toistakymmentä prosenttia. Joissakin malleissa lähes kaksikymmentä. Mutta lambdasäätö ei toimi kaikissa tilanteissa ja siksi matkanteosta tulee nykivää koska seos on laihalla.

Jos ruiskutusta korotettaisiin noin 30 prossalla ja hieman syttykarttaa muokattaisiin niin matkanteko 85:lla tapahtuisi varsin letkeästi. Paitsi huoltoasemaväli lähes puoliintuisi bensiinikäyttöön verrattuna. Oikein tarkkaan säätämällä voi ajomatkaa pidentää mutta lämpöfysiikan lait tulevat siinä vastaan. Puristussuhde pitäisi olla korkeampi alkoholille että siitä saisi täyden hyödyn. Tai etanolin hinta halvempi että sillä ajaminen bensiinimoottorilla kannattaisi.
Itse jatkan vielä korkeampipuristussuhteisella moottorilla ajokokeita tulevana suvena jos tekniikka kestää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #248 : Helmikuu 08, 2014, 18:47:53 ip »
Serkulla on nyt ehkä vuoden ollut ajoautona Saab farmari. Ajaa 85:llä. Toimii isossa turbokoneessa aopivalla ohjelmalla. Kovilla pakkasilla vähän pidempi startti, muuten suht normaali. Katsastusmiestä harmitti, kun ei saanut mitattua päästöistä juuri mitään. Kuluiltaan halvempi, kuin saman tehoisena bensalla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #249 : Helmikuu 08, 2014, 20:24:02 ip »
Huonosti on omakohtaisia kokemuksia kertynyt 95E10:tä, kun se ei nakutuskestämättömyytensä
puolesta kelpaa muihin kuin vanhaan Honda-merkkiseen aggrekaatiin. ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #250 : Helmikuu 08, 2014, 23:38:26 ip »
Ihan hienosti E10-laatu pelaa "ruisku"-Guzzeissa lukuun ottamatta pikkulohkoja. Yhtä lailla kilkattaa työntötankomalliset Breva ja Norge Shellin formulabensallakin väärin ajettaessa vedättämällä isolla vaihteella. Niin Tampereella kuin Dolomiiteilla. Ero nakutuskestävyydessä eri bensalaatujen välillä ei ole merkittävä. Enemmän merkitsevät moottorin säädöt. Kaasutinkoneisiin ilman uudelleen säätöjä tuskin kannattaa tarjota. Ongelma E10 suhteen on lähinnä polttoainejärjestelmän etanolinkestävyydessä eikä itse palamistapahtumassa. Saahan ysiysissäkin olla 5% etanolia.

Kuten jo silloin kun E10 tuli käyttöön ja siitä iso haloo alkoi hihittelin itsekseni tietämättömien ennakkoluuloja jotka ennakkoluuloiksi nyt on jo osoitettu. Piste.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #251 : Helmikuu 09, 2014, 14:22:30 ip »
No juu, voisihan vanhaa LeMansia ja NTX:ää virittää "alaspäin" että, saisi toimimaan ysivitosella.
Noita kumpaakaan ei liene alun perinkään tarkoitettu toiminaan sillä? Oli siinä alkoholia tai ei.
Kummankaan osalta ei taitaisi onnistua ilman sisuskalujen vaihtamista.
Nakutuskestävyyksien erojen merkitsevyydestä olen erimieltä.
Kun ajelee laitteella mikä toimii juuri ja juuri ysikasilla, käy huoltiksella tankkaamassa 98:a ja sen
jälkeen nakuttaa kun vähänkin kuormittaa? On joskus pitänyt oikein käydä varmistamassa että,
mistä letkusta tuli tankattua.
Näin on käynyt Suomessakin. Itä-Euroopasssa useammin. (tai siihenhän mekin kuulutaan nykyään)
Tämä ei tietenkään ole millään lailla polttoaineessa olevan alkoholin vika.
Mielestäni alkoholin lisääminen moottoripolttoaineeseen on ollut lähinnä poliittista kikkailua.
Ympäristön kannalta hyödyt taitavat olla korkeintaan +/- nolla.
Kaupallista kilpailua se on tuonut ja se on ihan suotavaa, vaikka veikkaan että, poliitikot
tasapäistävät homman taas jossain vaiheessa.
95E10 on polttoaineena ok kunhan vain sopii moottorille mille sitä syötetään.

Pekka


Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #252 : Helmikuu 09, 2014, 15:54:52 ip »
Kaasari seiskapuolikas pikkulohko toimii ihan ok ysivitosellakin. Noin niinkuin oktaanin suhteen. Tenuvitosta en ole siinä koittanut. Radalla käytin kuitenkin 98/99:ä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #253 : Helmikuu 23, 2014, 16:36:12 ip »
Nevada i.e.ssä olen käyttänyt 98ia, koska se käy sillä paremmin kuin 95E10llä.
Lienee tehtaalla säädetty turhan laihalle, koska myös kylmänä lähdöt ovat nuhaisia.
Olen lankeamassa ecu karttapäivitykseen, joten ehkä tilanne sillä muuttuu.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #254 : Helmikuu 10, 2016, 22:21:42 ip »
Grisoghettossa eilen :
"
Interestingly there has just been a service bulletin marked 'For Asia Importer Markets' put up on the Service Motoguzzi site applying to all Piaggio brands stating that under no circumstances should petrol with a higher ethanol content than 10% be used in any vehicle as it can cause "Serious Damage" which cannot be linked to a product defect. Basically what they are doing is giving themselves a 'Get out of gaol free' card for E10+ fuel. Be warned. Pete..
"
Ymmärrän tuon niin että Service Motoguzzi sivustolla on tuore huoltotiedote "Aasian markkinoille" koskien kaikkia Piaggion merkkejä joka sanoo että missään tapauksessa ei tulisi käyttää missään Piaggio -kulkuneuvossa polttoainetta jonka etanolipitoisuus on yli 10%, koska se voi aiheuttaa "vakavia vaurioita" jotka eivät johdu tuoteviasta.  Kirjoittaja epäilee että Piaggio haluaa sanoutua irti E10+ polttoaineista.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2016, 23:45:16 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.