Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 112047 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #90 : Huhtikuu 04, 2011, 13:37:10 ip »
Olet oikeassa. Ei klemmarit turpoa, ainakaan rosteriset.
Sellainen vahva epäily on ollut että alunperin klemmari on kuitenkin kohtuu kireälle kiristetty letkun ympäri mutta kun letku on pehmennyt on se päässyt luiskahtamaan klemmarin ali. Painehan on siellä sisäpuolella...

Ei voi kiistää etteikö yksilötapauksiakin ilmenisi.
Kuten ainakin Ducatin tapauksessa oli tietoisesti Pohjoismaihin toimitettu paremmalla materiaalilla koottuja pelejä mutta Guzzin osalta näin ei välttämättä ole toimittu tai ei edes tiedostettu. Jälkiviisaalla silmällä katseltu tämä asia. Kuten kirj. V. Huovinen sanoi: Jälkiviisaan silmä sijaitsee vekkulissa paikassa...

2a.
Näin olen toiminut kun muuta mahdollisuutta matkan jatkamiselle ei ole. Vaseliinia laakeriin jos se kuivana on alkanut krahista. Lähinnä ensiapua ja saattohoitoa se.

2b.
Suojatun laakerin etukäteisvoitelun voi suorittaa jos on oikein varovainen kun irrottaa suojauksen. Laakerin sisäkehää vasten on tiivisteen huuli. Se on se herkkä kohta. Joistain laakereista varovasti litteällä astalolla sujuttelemalla voi saada tiivisteen ehjänä irti. Riskinsä on siinäkin. Eikä auta käyttää mitään terävää piikkiä. Joskus oli laakerikaupassa irtotavarana noita tiivisteitä. Mahtaako olla enää? Toisesta laakerista voi koittaa sen toisen puolen painaa laakerin läpi ehjänä irti. Paineilmalla vaikka. Tietysti tulee hintoihinsa...

mm 
 



 

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Letkuklemmarista vielä...
« Vastaus #91 : Huhtikuu 04, 2011, 14:20:30 ip »
>>...klemmari on kuitenkin kohtuu kireälle kiristetty letkun ympäri mutta kun...<<

Näinhän ei nimenomaan oltu tehty! Klemmari oli niin löysä, että se pääsi irti - siis sen kynnyksen yli - letkuineen päivineen. Kun kiristin klemmarin niin, että sen sisähalkaisija on pienempi kuin kynnyksen ulkohalkaisijan, on se pitänyt ihan hyvin.
EN TIEDÄ miten muilla on asia ollut, kun se letku on irronnut.
Toisaalta on kai ilmeistä, että letkumateriaali on ihan samaa kaikilla. En usko, että tehtaalla olisi eri letkukeloja eri maihin meneville pyörille. Semminkin kun kokoonpanossa ei kai tiedetä mihin pyörä lopulta päätyy.
Ymmrätääkseni bensiini on Suomessa kuitenkin vähän erilaista muihin ( Italian ? ) verraten - vai onko?
Osaajat kertokoon tämän perusteella: http://www.neste.fi/doc/130178_fi.pdf


Tarkoitin kysymyksessä tilannetta 2b. Siis talvihuollossa lisää vaseliinia laakeriin. Työkaveri - konepuolen ingenjööri - sanoi, että periaatteessa liikaa sinne ei pysty työntämään ja kaikki mitä sinne menee, parantaa voitelua.
Pitääpi koettaa, saatte kaikki sitten tietää miten kävi... Tai siis kävikö mitään... Tai uutisia väliltä Kotka - Kalajoki...

Ja enää vähän... ;D

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #92 : Huhtikuu 04, 2011, 15:29:24 ip »
Minä myös viime talvena otin tuon pumppu/suodatin systeemin käsittelyyn siinä pelossa että se pirun letku irtoaa jossain keskellä ei mitään. No se letku oli kuitenkin niin pirusti kiinni sen kynnyksen takana että puukolla piti irroittaa, tulipa laitettua uusi letku ja rosteriset ruuvilla kiristettävät klemmarit ja suodatinkin tuli vaihdettua.Tästä on ollut juttua toisaalla tällä palstalla.
Titaniumin kuski

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #93 : Huhtikuu 04, 2011, 17:47:59 ip »
Enpä tiedä Suomen ja jenkkien eroja tuossa suhteessa. Omassani ainakin tuo spreading-ilmiö oli. Homma korjaantui laittamalla rungossa oleviin tankin kiinnityshahloihin ( vaikea selittää ) pari ylimääräistä prikkaa ja ei päässyt tämän jälkeen leviämään ja kolisemaan. Suunnittelija oli näet kehittänyt kyseiseen malliin yhdellä pultilla edestä kiinnitettävän tankinkiinnitysratkaisun. Näistä ja muista on juttua metritolkulla WebBikeWorldissä hyvien neuvojen kera.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #94 : Huhtikuu 04, 2011, 18:01:43 ip »
Amerikassa guzzien etanoliongelmat ovat  olleet muovisten polttoainetankin paisumista -ainakin V11 , uudemmista en tiedä.
Sielläkin ongelmat vaihtelevat osavaltioittain ja minkä ketjun /aseman bensaa käyttää, -bensan koostumus vaihtelee. Joissain tapauksissa etanolin ja muiden lisättyjen aineosien suhde sellainen että paisuttaa muovia herkemmin. Tämäkin on omaa spekulointia , en ole asiantuntija ;) Käsittääkseni varsinaisia käyntiongelmia ei ole juuri ollut enempää kuin Guzzissa normaalistikin esiintyy.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #95 : Huhtikuu 04, 2011, 20:53:27 ip »
Klemmari oli löysällä, ok.

Vuosia sitten kun ostin uuden Brevan siinä kävi sitten sillai että jarrulevyt  ja -palat meni takuuseen vaihtoon kun etupyörän laakerit olivat liian täynnä vaseliinia. Sitä oli sitten myös vanteella ja levyillä.
Myös laakerit vaihdettiin uusiin. Sen jälkeen on pelannut.
Konetekniikkaa opiskelleena tiedän että vierintälaakeria ei pidä täyttää vaseliinilla kokonaan.
Siihen oli jokin selityskin jota en nyt muista. Olikohan kysymys vierintävastuksesta.
Jokin hitaasti tai osamatkaa pyörivä laakeri, kuten ohjauslaakeri saanee olla täynnä voiteluainetta.

mm
 

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #96 : Huhtikuu 05, 2011, 08:06:37 ap »
Liian täynnä??? No, uskotaan, uskotaan - en väitä vastaan! Mutta yllättävä tieto.
Sen olen aina tiennyt, että kovassa lämmössä laakerien voitelu on ihan eri asia, kuin "normaalikäytössä".

Nyt herää kysymys, jotta mitenkäs se SKF on ne vehkeensä rasvannut? Kun on kuulemma kestovoideltuja. Kuten viime kesänä huomasin...

Tässä asiassani on tietenkin takana se, että ei enää koskaan tarvitsisi kesken reissun ja sunnuntaina ruveta laakerihommiin... ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #97 : Huhtikuu 05, 2011, 10:12:37 ap »
On melkoisen huvittavaa, tai oikeastaan surkuhupaista, ettei E10 soveltuvuuksia saada mihinkään niin että siinä olisi kaikkien merkkien listaus. Vaikka sitten niin että vähintään merkki näkyisi mutta perässä olisi teksti "Tietoja ei saatavissa" jos niitä ei ole saatavissa tai epäselvyyksien vuoksi ei haluta julkaista.

Tuo E10-sivusto jakaa tietoa kaikille joita tämä polttoaineasia ahdistaa. http://www.e10bensiini.fi/
Sieltä vain puuttuu lukuisa joukko tuotemerkkejä. Tämä on omiaan herättämään epäluottamusta kyseisiä sivuja kohtaan.

Vastuu on tietysti tuotteen valmistajalla selvittää kuluttajille tuotteensa ominaisuudet tämänkin asian osalta.
Niin polttoainevalmistajan kuin ajoneuvovalmistajankin.

Tässä on ainakin yksi joka vakuuttaa polttoaineensa toimivuutta mm kulkuneuvoissa.
http://www.aspen.se/fi/Kuluttaja


Sen verran vielä laakereista että niiden rikkoutuminen tapahtuu, yleensä, esim. ruostumisen ja/tai kulumisen kautta vähitellen. Vian voi havaita jo hyvissä ajoin esimerkiksi renkaan vaihdon yhteydessä tai pyörittelemällä ja heiluttelemalla käsin vanteita akselissaan. Normi toimenpide jokaisessa huollossa. Ennen ajoon lähtöä sen voi suorittaa itsekin.

mm

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #98 : Huhtikuu 10, 2011, 19:31:18 ip »
Kolmas tankillinen kymppiä menossa 4v koneessa. Kulutus pysynyt samassa haarukassa kun ennenkin. Ei se vissiin ihan kamalaa myrkkyä olekkaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #99 : Huhtikuu 10, 2011, 20:04:27 ip »
Ne moottoripyörämallit joissa on lambda-takaisinkytkentä ovat ainakin periaatteessa parempia hyödyntämään E10 -polttoainetta ja sen erityisominaisuuksia. Ehkä korkeampaakin etanoliseostusta. Riippuu siitä kuinka paljon korjauskerrointa on ruiskuun ohjelmoitu ja kuinka laajalla toiminta-alueilla järjestelmä hyödyntää takaisinkytkentää.

Homma on pitkälti kiinni siitä onko ohjelmoinnissa jo sitä tehdessä otettu huomioon eri polttoainelaadut.

mm

 

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #100 : Huhtikuu 12, 2011, 13:35:56 ip »
 :-\
 VASTAUS NR 100  :

No jotain KUMMALLISTA on:  Dodge Caliperin tankki oli melkein tyhjä - auto oli seisonut muutama päivää  - sää oli kostea, ja vaikka auto on suht. uusi (ja huolettu)  moottori ei meinannut lähteä käyntiin.
Käskin rouva laittamaan 98 tankiin.  EI - tankkasi sentään 95- ja sanoi: Meidän täytyy kokeilla mitä tää on.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Dodge ja 95E10
« Vastaus #101 : Huhtikuu 12, 2011, 14:58:39 ip »
Niin... ja sitten jos jotain erityistä sattuu, niin frouva tokaisee, että "...pitikös sun ostaa tällanen. Mähän sanoin, et ostetaan se Tojota tai Kia tai Oopeli. Mervinkin mies osti ihan tavallisen auton ja se pelaa ihan hyvin. Mutku sun täytyy aina..."  ;)

Ai mistä tiedän...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #102 : Huhtikuu 16, 2011, 11:40:16 ap »
Hellsinkin Sanomat tänään polttoaineista:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/E10-bensiinin+ep%C3%A4suosio+uhkaa+nostaa+98-oktaanisen+hintaa/1135265437785

Vastaavasta aiheesta toisesta ja hieman laajemmasta näkökulmasta Taloussanomat:
http://www.taloussanomat.fi/auto-vihertyy/2011/04/13/autoilijoita-uhataan-kepilla/20115226/286

Sieltä lyhyt lainaus virkamiesten ajatusmaailmasta:
<<– Jos porkkana ei auta, on pakko ottaa keppi käyttöön. Jos muuten ei ylletä 15 prosentin päästövähennyksiin, vuonna 2012 arvioidaan, pitääkö taloudellista ohjausta tiukentaa, sanoo neuvotteleva virkamies Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Tiukempi ohjaus merkitsisi todennäköisimmin ruuhkamaksuja tai tienkäyttömaksuja.
 
– Helsingin kaupunki on suorastaan kiirehtinyt maksujen käyttöönottoa. Valtionhallinnon tasolla on toppuuteltu, että ensin täytyy tutkia, ennen kuin aletaan toteuttaa.

Tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund VTT:stä suhtautuu maksuihin varauksella.

– On olemassa erittäin hieno ja yksinkertainen tienkäyttömaksu: polttoainevero. Mitä enemmän ajat ja kulutat, sen enemmän maksat veroja. Samalla polttoainevero toimii ruuhkamaksuna, sillä liikenteen alkaessa tökkiä polttoaineenkulutus nousee, Nylund sanoo.>>

Tässä ehkä miettimistä niille jotka "varmuuden vuoksi" eivät käytä E10:ä vaikka se heidän ajoneuvoonsa sopisikin aiheuttamatta ongelmia.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #103 : Huhtikuu 16, 2011, 12:50:54 ip »
Vähän sivussa keskustelun aiheesta, mutta herätti ainakin itsessäni mielenkiintoa.

Moottoripyörien saastuttavuudesta ja verotuksesta varsin läpileikkaava lausunto. Moottoripyöriä on maassamme vain päätetty verottaa vaikka sille ei ole suoranaista muuta perustetta kuin se että siltä vaan tuntuu että pitää. Ideologisesti.

Lause kertoo epäsuorasti myös sen että on kokonaispäästöjen kannalta yksi lysti millaisella polttoaineella moottoripyörällään ajaa. 

<<– Moottoripyöriä on Suomessa melko vähän. Suhteutettuna siihen, kuinka paljon Suomessa tulee hiilidioksidipäästöjä, moottoripyörien verotus on lähinnä ideologinen ratkaisu, Trafin Janne Huhtamäki sanoo.>>

Lähde:
http://www.taloussanomat.fi/auto-vihertyy/2011/04/14/jokainen-gramma-merkitsee/20115303/286

J. Huhtamäki on Trafin turvallisuuspäällikkö ja osastonjohtaja. Lähde: Google

mm

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #104 : Huhtikuu 16, 2011, 13:46:41 ip »
Urmas Lahdenperä Brauer Motorsista tänään YLE:n uutisissa.
"  E10 sopii harvaan mopoon.
Vuodenvaihteessa markkinoille tulleen E10 -bensan sopivuudesta mopoihin ollaan montaa mieltä.
Mikäli oman mopon bensalaadusta on epävarmuutta, kannattaa kääntyä maahantuojan puoleen.
-Pääsääntöisesti kaikki maahantuojat suosittelevat 98-oktaanista bensaa mopoille ja moottoripyörille, kertoo Lahdenperä.
Pitkäaikaista tutkimusta ei ole tehty siitä, mitä alkoholi tekee moottorille.
Kalliiksi ysikasi ei kukkarolle käy, sillä useimpien mopojen tankkiin bensaa mahtuu noin viisi litraa.   "

Tarkoittanee silti ennemminkin 2-tahti pelejä ?  Mene ja tiedä, mutta mainitsee myös moottoripyörät.
Ikävä on savotta, jos joutuu ahtaasti pakatun voimapaketin purkamaan, vaikka jostakin japsi rivikoneesta esim. muutaman "väärää" kumiseosta olevan o-renkaan takia.  Kausi on lyhyt, eikä osien toimitusvaikeudet ole aivan tavattomia.
Varsinkin, jos tietylle osalle tulee ostopiikki samaan aikaan useassa maassa.

Itse olen sen verran skeptinen, että omassa kalustossa mennään 98:lla tämä vuosi.
Ensi keväänä ollaan kaikki viisaampia ja tiedetään mikä toimii ja mitä muutoksia on tehtävä, että toimii loputkin.
E10 :nhän ollaan 98:ssakin jossakin vaiheessa myös siirtymässä, jotta "päästövelvoitteet" saavutetaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)