Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 111884 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #15 : Lokakuu 09, 2010, 12:18:02 ip »
On siinä. Ollut jo kauan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #16 : Lokakuu 10, 2010, 00:42:07 ap »
Sinänsä tämä etanolikikkailu näyttää vähän hölmöläisen hommalta...

Mutta asiaan, kaasuttimiin ja ruiskuihin tosiaan talven aikana voisi olla hyvä idea kartoittaa alkoholin kestävien tivisteiden saatavuutta.
Vanhalla kaasutinvehkeellä ajelevana tulee heti mieleen, että Dellortolla on esim. metanolikäyttöön eri kaasuttimet...luultavasti vain eri tiivisteillä.

Ei ehkä ihan hölömölästä ole etanolikikkailu. Jenkkilässä etanolin käyttö bensan jatkeena on kuulemma jarruttanut bensan hinnan nousua. Ilmeisesti kilpaileva polttoainelaatu, jos vain
sen tuotanto pysyy jotenkin öljy-yhtiöiden ulkopuolisena (en usko), aiheutaa tervettä kilpailuakin.
Amerikanraudan ohjekirja sanoo että, 10% etanolia on ok. mutta kieltää kokonaan metanolin käytön. Ovatkohan niin eri aineita että, esim. metanolikaasarit "sulaa" jos niille syöttääkin etanolia?

Taas tuolla itäisessä euroopassa ajellessa tuli jälleen todettua nestekaasun runsas käyttö polttoaineena. Miksiköhän se on täällä periferiassa niiiin vaikeaa?
Noehkäei kuitenkaan Guziin ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #17 : Lokakuu 10, 2010, 07:40:56 ap »
Täällä periferiassa käytettiin nestekaasua autoissa 1980-luvun alussa. Työkaverilla oli Colt, jossa ao. vehkeet ja pullo peräkontissa. Tekniikka oli tehdastekoista, mitään ei tarvinnut keksiä itse. Kaasu oli silloin paljon halvempaa, joten työmatka-ajot olivat ns. puoli-ilmaisia.

Arvatkaas mikä sen homman tappoi!

No verottaja tiätysti. Siihen hommaan lätkäistiin 10 x dieselvero...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #18 : Lokakuu 10, 2010, 22:46:53 ip »
Lainaus
Amerikanraudan ohjekirja sanoo että, 10% etanolia on ok. mutta kieltää kokonaan metanolin käytön. Ovatkohan niin eri aineita että, esim. metanolikaasarit "sulaa" jos niille syöttääkin etanolia?
Itse itseäni lainaten, mutta kun metanoli nyt tuli puheeksi niin muistettakoon että, se on todella myrkyllistä tavaraa etanoliin verrattuna. Etanolia kehotetaan juottamaan metanolihuikan ottaneelle lääkkeeksi jos lääkäriin pääsy viivästyy.
Metanoli mm. syövyttää alumiinia ja lyijyä. Metanolikaasarit siis lienevät melkolailla eri ainetta kuin tavalliset.
Etanolikin saattaa syövyttää kuumaa alumiinia. Ei kuulosta hyvältä sekään?

Pekka
Sohc van Helmi.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #19 : Lokakuu 13, 2010, 22:41:24 ip »

No verottaja tiätysti. Siihen hommaan lätkäistiin 10 x dieselvero...

Tuo lisävero oli 20-kertainen varsinainen ajoneuvovero ja varmaan Kuitusen keksintöä. Syytän asiasta myös Tekniikan maailma -nimistä julkaisua, joka estottomasti kehui kaasujärjestelmää ja näin saattoi viranomaisen mielenkiinnon asialle. Valtionvarainministeriön ideapaja on nerokkaasti laskenut maailmalle mm. seuraavia veroja tai maksuja: ajoneuvovero, varsinainen ajoneuvovero, auton käyttömaksu, auton käyttömaksu versio 2, leimavero, liikevaihtovero ja sen seuraajat arvonlisävero ja ei-arvonlisävero. Lisäksi tulevat pikkukikkareet, kuten varsinaisesta ajoneuvoverosta vapautettujen ajoneuvojen käytöstä maksettava päivävero. Koska maksajan osa on maksaa, niin polttoaineesta maksetaan vielä polttoainevero ja polttoaineen verolliselle hinnalle määrätty arvonlisävero. Verolle veroa siis.

Mistä vetoa, että maksut eivät tulevaisuudessa pienene?

Muutan kyllä Amerikkaan missä bensa on halpaa ja tiet leveitä. Kenelläkään tietoa, miten Eurooppa-Guzzin saa rekisteriin USA:ssa?

guzimo73

  • Viestejä: 54
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #20 : Lokakuu 15, 2010, 00:46:23 ap »
Joskus kauan sitten markkinoille tuli autoihin Super-Piss -niminen lasinpesuneste, joka tyylikkäästi sulatti pesurijärjestelmiä eri vaikeusasteisiin.

Tossahan oli markkinamiehellä hyvänniminen pesuneste... Tuli Ihan mieleen korealainen automerkki joka joutu vaihtaan mallin nimen skandinaavisilla markkinoilla kun malli ois ollu "Fitta"......
Senverran varovaiseks oon tullu kun guzzin nakuttelua oon kuunnellu että kaise 98:a pitää tankata. Tietenkin kun karkeesti laskettuna "nurkissa pörräilee" 500 litraa bensaa kesässä niin johan siinä muutaman kympin säästäis 95:lla.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #21 : Lokakuu 15, 2010, 09:05:22 ap »

Senverran varovaiseks oon tullu kun guzzin nakuttelua oon kuunnellu että kaise 98:a pitää tankata. Tietenkin kun karkeesti laskettuna "nurkissa pörräilee" 500 litraa bensaa kesässä niin johan siinä muutaman kympin säästäis 95:lla.

Omien kokemusten perusteella väittäisin niin, että ysikasia menee vähemmän kuin ysiviitosta. En tiedä sitten, että onko se luulotautia, mutta pyörän käynti ja veto tuntuu paremmalta tuolla kalliimmalla bensalla. Myöskin kulutus on mielestäni ollut pienempää, niin Triumphilla kuin Guzzillakin. Eli minkä hinnassa häviää, sen kulutuksessa voittaa.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #22 : Lokakuu 15, 2010, 09:06:19 ap »
Tuohon piti tulla lainaus, mutta enpä sitten osannut...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #23 : Lokakuu 27, 2010, 20:49:48 ip »
Jos kuulin oikein, Mika Anttonen kertoi juuri uutisissa että vaikka St1 osti Suomen ja Ruotsin Shellit, Shell brändi säilyy Suomessa vielä vuosia.  VPower jää siis vielä saataville ?  Toisaalta, kaupassa tuli myös jalostamo ja tieto että St1 on nyt omavarainen.  Mahtaako VPower kiinnostaa enää myyntituotteena?  Sentään 100 oktaaninen on kyykkyguzzistien mieleen...arvelen...ja eikö tuo hyvää tee vanhemmallekin Calille välillä paikkoja puhdistella.
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #24 : Marraskuu 01, 2010, 17:25:38 ip »
Ainakin seuraavat 5 (viisi) vuotta VPowerilla ;D

T,
Jukka

Ps. On olemassa mahdollisuus, että kyseisen ajan kuluessa päättäjät älyävät/ymmärtävät/tunnustavat etanolin tuotannon/käytön järjettömyyden - moottoreissa ;)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #25 : Marraskuu 13, 2010, 12:18:06 ip »
http://www.rjmclassic.com/bulletins.html#bioethanol

Muuallakin ollaan huolissaan uudesta bensasta. Guzzeissa ei taida lasikuitutankkeja olla ja muutenkin tankkien sisäpuolet taitavat olla peltipinnalla? Tiedä sitten näistä muovitankeista.
Suomen Autolehdessä 9.2010 todetaan että, kokeellisesti tutkittuja materiaaleja jotka eivät sovellu etanolin kanssa käytettäviksi ovat mm. luonnonkumi, sinkityt osat,pinnoittamaton seostamaton alumiini, messinki jota ei ole inhibitoitu sinkkikatoa vastaan, ulkoisesti pehmitetty PVC(=sähkökaapelit), polyeetteripohjainen polyuretaani sekä polyamidi(nailon) ellei sitä ole luokiteltu polttoainekäyttöön.
Lisäksi todetaan että, etanolin kyky imeä itseensä vettä on suurempi kuin bensan. Jos tankiin pääsee paljon vettä voi seurauksena olla etanoli-vesiseoksen erottuminen polttoaineesta. Elikkä on entistä tärkeämpää pitää tankki puhtaana ja korkin kaivossa oleva viemäri avoinna ettei sade ja pesuvesi valahda tankkiin korkkia avattaessa.

Pekka
Sohc van Helmi.

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #26 : Marraskuu 15, 2010, 08:53:47 ap »
"Guzzeissa ei taida lasikuitutankkeja olla..."

Mä olen luullut, että toi V11:n tankki olis lasikuitua. Voin olla väärässäkin, kun en noista muoveista oikein tiedä...
V11 Sport

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #27 : Marraskuu 15, 2010, 09:16:36 ap »
Ei kai se V-yhdentoista tankki ole lasikuituinen sentään.

mulla on Bimotassa ja Centaurossa muovitankit, että saa nähdä tuleeko ongelmia. Tosin Centauron tankki ei ole muovinen enää kovin kauan...

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #28 : Marraskuu 15, 2010, 16:34:39 ip »
Jaa, voi olla, ettei ole. Ajattelin vaan kun on niin jämäkkää muovia. Toisaalta ei se 95E10-ongelma minua paljon haittaa, kun siirryin jo kesällä käyttämään 98:a. On muutenkin paremman laatuista kuin toi laihempi kama. Nykyiset moottorisahatkin hajoaa jo nykyistä 95E:tä käyttäessä saati sitten kun sitä uutta soppaa pitäis laittaa. Siitä päättelin, että ei se voi hyvää tehdä Guzzillekaan.
V11 Sport

Norgearska

  • Vieras
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #29 : Marraskuu 22, 2010, 16:23:12 ip »
Välitin tällä palstalla kysymyksen MotoItalialle lokakuun alussa (ja suoraan sähköpostilla) mahdollisista rajoituksista, jos 95 E 10 tulee myyntiin, koskien Moto Guzzeja..

Tänään puolilta päivin uudistin kyselyn maahantuojalle, mutta olin lähettänyt kyselyn myöskin MILLEPERCENTO.it:n osoitteeseen viikonlopulla..

SIMSALA BIM ;-) Tänään 12.21 sain vastauksen MPC:ltä:

   BB1 Big Bore voi käyttää 95 E 10 bensiiniä

Kysymykseeni eri mallisista Moto Guzzeista eivät ottaneet kantaa..
(Pitäskö sitä kysyä Moto Guzzi.it)