Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 111875 kertaa)

Norgearska

  • Vieras
95 E 10 ja Moto Guzzit?
« : Lokakuu 05, 2010, 12:13:33 ip »
Pitääkö paikkaansa?
MG:n ohjekirjassa mainitaan bensalaaduksi 95, niin 1.1.2011 jälkeen tankataan 95 E10?
Onko merkki- tai vuosimallirajoituksia?

Vastaako tähän MOTOITALIA?

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2010, 14:58:22 ip »
Veikkaan, että ainakin itse tulen käyttämään ysikasia Grisossa. Jo tavan ysivitosella on nakutellut, varsinkin ulkomailla, joissa olen koekäyttänyt tätä ihmebensaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Täällä tietoa!
« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2010, 16:39:18 ip »
Hoi!

Tuosta linkistä saa lisätietoa. Valitettavasti Moto Guzzia ei siellä missään mainita. Uskoisin - kuvittelen vain? -että "Il Falcone"n toimitus tähän tuo haastattelun eli reportaasin muodossa mielipiteensä. Joten jäädään rauhallisena kiikkustuoliin talveksi varttumaan. Kyllä se ajokausi sitten siitä...
Ens´kuun jälkeen on joulukuu, päivä alkavat pidentyä. Sitten muutama tilipäivä ja kas! Taas tiet kuivuvat ja ilmat lämpenevät...


http://www.e10bensiini.fi/

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Täällä tietoa!
« Vastaus #3 : Lokakuu 05, 2010, 19:08:59 ip »
Hoi!
 Kyllä se ajokausi sitten siitä...
Ens´kuun jälkeen on joulukuu, päivä alkavat pidentyä. Sitten muutama tilipäivä ja kas! Taas tiet kuivuvat ja ilmat lämpenevät...


Onhan siinä MP-messut (paljonkohan oli rahallinen menetys Suomen Messuille viime vuodesta?) välissä ja siellä varmaan on tieto jo maahantuojalla, joka käsittääkseni ei ole vielä saanut tietoa tehtaalta.

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2010, 07:45:37 ap »
Shellistä saa sitä ferraribensaa sehän on sieltä Italiansuunnalta kotoisin joten lorautan tänään sitä tankkiin jos sillä pelaisi?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2010, 07:52:14 ap »
Taidan kokeilla josko toimisi siltään. Jos ei, niin suutin- ja sytkäjumppaa taas edessä  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2010, 08:55:54 ap »
Yksi huomattava seikka on pa-järjestelmän mekaaninen kestävyys! Ihan kaikki kumi- ja muovilaadut eivät kestä etanolia / metanolia. Joskus kauan sitten markkinoille tuli autoihin Super-Piss -niminen lasinpesuneste, joka tyylikkäästi sulatti pesurijärjestelmiä eri vaikeusasteisiin.
Joissain autoissa on vaihdettava joitain tiivisteitä ennen E10 käyttöä. Joten, ennenkuin minä kaataisin Guzzin tankkiin yhtään enempää viinaa, tarkistaisin tuon tiiviste/kumitilanteen. Sikäli hyvä, että kausi alkaa kohtapuoleen olla lopuillaan, joten "talvi on aikaa"...
Ja jos sitten tilanne on se, että ei saa käyttää, niin reippaasti tietämättömänä viinaa tankkiin kaatanut tekee itselleen puhdetöitä pitkiksi talvi-illoiksi... :'(

Sairaalapuolella tämä kumimateriaalien huono alkoholinkesto tuo jopa ongelmia, sillä alkoholi sinänsä on erinomaisen hyvä puhdistusaine.


Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2010, 09:38:03 ap »
Siviilipuolella myös huono alkoholin kesto tuo joskus ongelmia, puhutaan huonosta viinapäästä.
Rähinäviinaakin on joskus jollekin onnettomalle erehdyksessä Alkosta myyty  ;D

Sinänsä tämä etanolikikkailu näyttää vähän hölmöläisen hommalta - samaa vauhtia ajettaessa kaasu pitää olla enempi auki jotta sama vaadittava teho syntyisi (tai seokset säädetty himppu rikkaammalle etanolin pienemmän energiasisällön vuoksi)  ja näin palaa enempi bensaa ja hiilidioksidia syntyy...
Puhumattakaan kaadettuihin sademetsiin perustetuista palmuöljyviljelmistä ja köyhien maiden viljakasvien käyttämisestä viinaksi.
No pääasia, ettei liikenne hiljene meillä länsimaissa  8)
Missään ei ole muuten minun silmääni sattunut puheenvuoroa siitä, että jäljellä olevat öljy- ja muut fossiliset polttoainevarannot olisi tarkoitus jättää käyttämättä vaihtoehtoisten polttoaineiden tullessa nyt pikkuhiljaa käyttöön.
Tuskin sillä isoa merkitystä ilmaston kanalta on jos öljy poltetaan taivaalle muutama vuosi(kymmen) hitaammassa aikataulussa - sama hiilidioksidimäärä sinne lopulta kuitenkin päätyy...

Mutta asiaan, kaasuttimiin ja ruiskuihin tosiaan talven aikana voisi olla hyvä idea kartoittaa alkoholin kestävien tivisteiden saatavuutta.
Vanhalla kaasutinvehkeellä ajelevana tulee heti mieleen, että Dellortolla on esim. metanolikäyttöön eri kaasuttimet...luultavasti vain eri tiivisteillä.
Itse olen koko ajan ajellut 98:lla, vanha 10.3 puristava kone luullakseni aika herkästi nakuttelee 95:llä kun ei siinä kovin hieno sähkötekniikka sytkää ja muutakaan ohjaile.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #8 : Lokakuu 06, 2010, 09:40:04 ap »
Ihmettelen kovin, että ei kestäisi. Onhan tenua liitetty bensaan ennenkin. Milloin jäänestoon, milloin bensansekoittajien seosuhteen muuttuessa. Eniten omassa mopossa pelottaa kohojen kestävyys. Saapi nähdä, kunhan ei unohda seisotukseen ja kaasareihin liina pitkiksi ajoiksi. Siitä ei pinnoittamaton alumiini pidä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2010, 10:04:10 ap »
Onhan tenua lisäilty, mutta määrät ovat olleet luokkaa "loraus tankilliseen".
Nyt on joka kymmenes desi litrasta raakaa viinaa - esim. Larion about täysi tankillinen sisältää yli 1,5l 100% viinaa; kuriositeettina mainiten 7,5 pullollista votkaa!!  :D (tietty vesi jää pois).
Seisonta-ajaksi on varmaan hyvä idea tyhjentää kaasuttimet ja ehkä koko pa-järjestelmä bensasta.
Omissa Dellortoissa tyhjennys tosin toimii automaattisesti, pidemmän aikaa hanat kiinni ollessa haihtuu bensat uimureista  :)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #10 : Lokakuu 06, 2010, 12:48:37 ip »
<snip>
Seisonta-ajaksi on varmaan hyvä idea tyhjentää kaasuttimet ja ehkä koko pa-järjestelmä bensasta.
Omissa Dellortoissa tyhjennys tosin toimii automaattisesti, pidemmän aikaa hanat kiinni ollessa haihtuu bensat uimureista  :)

Tätä juuri halutaan estää - talvisäilytyksessä ongelmaa ei aiheuta nestemäinen bensa, vaan se mönjä, mikä jää haihtumisesta jäljelle.
Itse olen käyttänyt kaasarit tyhjiksi eikä ongelmia ole ollut.
Emeritus-guzzisti

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2010, 17:26:11 ip »
Ei ole viinaseoksen sopivuudesta Moto Guzzeihin mitään virallista tietoa ilmaantunut.

Moto Italia varmaankin informoi asiasta välittömästi tiedon "tehtaalta" saatuaan.

T,
Jukka

Ps. Onneksi vielä saa oikeetakin pensaa ;)

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #12 : Lokakuu 06, 2010, 19:39:17 ip »
Eipä ole meilläkään enää täysin viinatonta bensaa sen jälkee, kun Shell myy/lopettaa Suomessa. Jenkkilässä, jossa toki muutenkin ajetaan eri seoksilla kuin Suomessa, on
esimerkiksi Ducateissa ollut pahoja ongelmia viinan määrästä johtuen. Me kun täällä pohjolassa haluamme olla EU:n mallioppilaita, otetaan tämä EU-direktiivi esimmäisenä pilkkua halkoen käyttöön. Paskat edustajamme välittävät Euroopan vanhimmasta autokannasta tai muusta toisarvoisesta. Kansa itkee ja maksaa mahdolliset vehkeittensä muutokset ja joka tapauksessa kallistuvan bensan. Mustan Mesen tai Audin takapenkillä ei nyt niin väliä ole, millä polttoaineella maakuntamatkailu suoritetaan. Kannattaa muistaa ensi vuoden eduskuntavaalit ja miettiä siinä sivussa myös näitä liikenneasioita sakkoineen ja nopeus- ym rajoituksineen. Tuppaavat kunkin arkiset asiat tahallaan jäädä mamukeskustelun ja pakkoruotsin varjoon. Liha siis tulee lihatiskiltä ja energia töpselistä, vai mitä ?

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #13 : Lokakuu 09, 2010, 10:41:01 ap »
Joku väitti että nykybensassa on 5 % etanolia, onko jollain tietoa ?

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #14 : Lokakuu 09, 2010, 12:16:24 ip »
Joku väitti että nykybensassa on 5 % etanolia, onko jollain tietoa ?

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/e10-ei-mullista-maailmaa

tuossa on maininta että "Korkeaoktaaninen eli 98-oktaaninen 98E säilyy ennallaan, se sisältää jatkossakin vain 5 % etanolia."