Kirjoittaja Aihe: Öljypohjan syvennyspala Larioon  (Luettu 13797 kertaa)

Ykä

  • Viestejä: 188
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« : Maaliskuu 28, 2006, 06:28:00 ap »
Olen teettämässä Larioooni öljypohjan 30mm syvennyspalaa, joka kasvattaisi öljytilavuutta n. 0,8l (vakio 2l eli lisäys 40%) tavoitteena parempi öljyn jäähtyvyys. "asennussarja" muodostuu öljypohjan korotuspalasta ja öljynsuodattimen tulpan väliholkista, joka on tarpeen jotta öljynsuodatin kiristyy paikalleen.

Töineen ja materiaaleineen hinnaksi tulisi n. 200€. Tapsa K. tekee osan firmassaan takmill oy:ssä. Pitemmät pultit joutuu ostamaan. Mahtaisiko kuulolla olevia Larion omistajia kiinnostaa moiset palikat?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2006, 06:29:00 ap kirjoittanut Ykä »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2006, 15:20:55 ip »
Muuten kuulostaisi ihan mielenkiintoiselta ja mielekkäältä, mutta itse aion pitää tuon alakatteen paikallaan. Sitä tuli kuitenkin korjailtua ja detaljoitua tässä talvella, niin ei kehtaisi poiskaan jättää. Ainakaan tuon kanssa ei tule mahtumaan.

Taidan itse kuitenkin vielä etsiä helpotusta mahdollisiin lämpöongelmiin, metsästämällä ohjeita ja neuvoja sen öljynjäähdyttimen tekemiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2006, 00:40:12 ap »
Voihan sen tehdä itsekin kun käyttää sähköliimaa ja insinööritaitoa. Mainitsenpa kuitenkin guzzi-purkaamo "reboot guzzi spares".

Sieltä ostin guzzin tehtaiden valmistaman guzzi-öljynjäähdyttimen eikä ollut kallis.Ja samaa laatua kuin muukin pyörä.

J

Ykä

  • Viestejä: 188
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2006, 02:59:08 ap »
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT
Taidan itse kuitenkin vielä etsiä helpotusta mahdollisiin lämpöongelmiin, metsästämällä ohjeita ja neuvoja sen öljynjäähdyttimen tekemiseen.
Itse jo tutkiskelin mahdollisuuksia öljynjäähdyttimen asentamiseen ja alustavasti tuumailin öljynkierron ottoa jäähdyttimelle ja paluukanavaa. Kone auki on hyvä suunnitella. En tiedä onko isolohkoon jäähdytin helpompi toteuttaa?

Itse päädyin siihen, että öljypumpun kanavasta, joka johtaa suodattimen kammioon "ryöstetään" paineputkella liitäntä tulemaan lohkon kyljestä tai jakopään kotelosta ulos. Paluu lohkon kylkeen öljynsuodattimen kammioon joka näkyy pyöreänä pullistumana lohkon oikeassa kyljessä. Öljypumpulta nyt tuleva kanava pitää tukkia kierretulpalla tms. Tässä toteutuksessa on tietysti heikkous ylimääräisten reikien porailu lohkoon, itselläni paluukanava onnistuisi tietysti adapterilevyn kautta. Toteutus olisi öljynkierron kannalta samantapainen kuin autoihin jälkiasennuksena tehtävissä öljynsuodattimen ryöstölaippasysteemeissä eli pumpulta tuleva öljy kiertää jäähdyttimen kautta ja menee sitten suodattimen kautta kiertoon.

Voisin ottaa valokuvan niin ehkä tämä selostus aukeaisi paremmin ymmärrettävään muotoon jos ei siitä idea ihan selvinnyt. Jäähdytin asennustarpeineen pyörii hinnaltaan ehkä lähellä samoja kuin nyt tilaamani syvennyspala. Onhan se jäähdytinkenno tietysti räyhäkkään näköinen ja katu-uskottavuus senkuin paranee vastaamaan mureita pakoääniä:D

 Mulla kun ei alakatetta, eikä muitakaan originaalikatteita ole tallella niin voi vapaasti koneeseen erilaisia "lisämuhkuroita" puuhailla:)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2006, 03:05:00 ap kirjoittanut Ykä »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2006, 03:30:20 ap »
Jees. Alkaa pyörässä olemaan jo niin palion tuota testosteronia, että  tunnen pian itteni ihan akaksi sen sarvissa... Pitää kyllä asiasta  poiketen mainita, että tuo itse muotoilemani etukate ja valojärjestely  on kyllä synkassa pyörän ääniin ja kuskin olemukseen :D En tosin vielä uskalla paljastaa miltä se näyttää, joku kerkiää vielä kopioida sen ennen ajokautta..

Itte ajattelin sijoittaa kennon vasta ö-putsarin jälkeen, ei pitäisi  ohkosen kuparipillin kulua puhki mutkista. Jos siis kuvittelee, että  pienet hiukkaset lilluvat kiihkeästi virtaavassa liukasteessa.
Kennon varmaan sijoittaisin tuohon laturinkopan ja "yläspoilerikatteen"  (siihen kohtaan missä töötti sijaitsee) välimaastoon. Tosin tulisi aika  pitkät linjat.. Mutta olisi kuitenkin suojassa mahdollisilta  kiveniskemiltä tms.


Ykä wrote:
Lainaus
Onhan se jäähdytinkenno tietysti räyhäkkään  näköinen ja katu-uskottavuus senkuin paranee vastaamaan mureita  pakoääniä:D

 Mulla kun ei alakatetta, eikä muitakaan originaalikatteita ole  tallella niin voi vapaasti koneeseen erilaisia "lisämuhkuroita"  puuhailla:)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tapsa K.

  • Viestejä: 18
    • www.takmill.com
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2006, 07:15:45 ap »
Itsekkin muutavan vuoden Lariolla ajelleena voin todeta sen olevan sporttisin pikkulohko.

Mutta kyllä se on poijaat silleen että kun isolohko puhuu niin siinä sitä vasta on "testostereota":vau::D

Ykä

  • Viestejä: 188
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2006, 09:32:28 ap »
Nytpäs heitti Tapsa aika pahan...  vaikka eikös Mika Kalliokin ajele vain 125-kuutioisella?:vau:

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #7 : Maaliskuu 30, 2006, 13:18:26 ip »
Joo, alleviivan kyllä tuon lauselman. Mikään ei peittoa kuutiotuumia tahi -senttejä, miten kukakin tahtoo. Kyllä mullekin kuutiot maittaisi, nyt vain tähän elämäntilanteeseen, lähinnä lompakkoon, ei suurempaa tai kalliimpaa moottoria mahtunut.
Riittihän tosin jo reilut 125cc Honda CB:tä poistamaan nuorena ex-vaimoni polvista sokat, saas nähdä miten äijän käy tällä koneella... Nauravat varmaan itsensä tärviölle, kun iso mies rimpuilee pienen pyörän päällä:(


Tapsa K. wrote:
Lainaus
Itsekkin muutavan vuoden Lariolla ajelleena voin todeta sen olevan sporttisin pikkulohko.

Mutta kyllä se on poijaat silleen että kun isolohko puhuu niin siinä sitä vasta on "testostereota":vau::D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2006, 00:35:59 ap »
Kyllähän se isompi vehje (siis pyörä) olis poikaa jos likviditeettikapeikko poistuisi pankkitililtä. Tekosyyhän tämä tietysti on, voishan sitä vaihtaa asunnon pienempään ja pyörän isompaan.:vau: Tosin meikäläinen on sen verran pienikokoisempi kaveri ettei näytä hassulta Larion selässä.

Oikein kun visioin niin lottovoiton saatuani ostaisin MGS-01 ratapyörän ja tyyppikatsastaisin sen kadulle...

Esa P.

  • Viestejä: 27
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #9 : Huhtikuu 06, 2006, 14:42:19 ip »
Tuon "välipalan" tarkoitus alunperin ei ole ollut öljytilavuuden  kasvattaminen vaan öljynpinnan pitäminen kauempana pyörivästä  kampiakselista. Tällä on saavutettu pienempi öljynkulutus, suurempi  moottoriteho ja parempi hyötysuhde. Lisäksi välipala vähentää  huohottimen kautta tulevaa öljyn määrää.

Tästä on tarinaa Dave Richardsonin Guzziology'ssa ss. 5-8...5-9.

Esa P.

Ykä

  • Viestejä: 188
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2006, 16:15:42 ip »
Nyt en ole ko. artikkeleihin perehtynyt ja en osaa sanoa onko Lariossa erilainen kampikammio kuin muissa Guzzeissa.  Tässä on kampikammio vähän samantapainen kuin kuivasumppuvoitelujärjestelmässä eli öljytila on erotettu kampikammiosta välipohjalla eikä öljynpinta ulotu niin ylös, että se olisi lähellä kampiakselia. Kampikammiosta öljy valuu valumareikien kautta öljypohjaan.

Vastaavia rakennelmia tehdään autopuolella asentamalla erilaisia loiskepeltejä ja kaapimislevyjä öljypohjan ja lohkon väliin. Totta on, että kampikammiossa roiskuva öljy vie todella jonkun verran moottorin tehoa.

Karen

  • Viestejä: 16
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #11 : Huhtikuu 07, 2006, 13:10:26 ip »
Olisin taipuvainen tulkitsemaan Esa P:n tavoin ettei suurin hyöty ole öljyn lämpötilan pudottamisessa.

Mutta, milloin se öljyn lämpötila on Suomessa ongelma? Joskus tullut ostettua kevätreissulla pyörän katteeseen liimattava lämpömittari - ihan vaan todistaakseni että ajellaan vielä plussan puolella.

Eri asia sitten stau'ssa tai Italin liikenneruuhkissa ajellessa ulkolämpötilan kavutessa kolmenkympin kieppeille..
Tiedän että isolohkoihin saa saksanmaalta öljyn täyttöpultin tilalle lämpömittarilla varustetun pultin, olisikohan niitä pikkulohkoillekin?

Ykä

  • Viestejä: 188
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #12 : Huhtikuu 07, 2006, 15:47:12 ip »
Noita täyttötulpan tilalle ruuvattavia lämpömittareita taitaa saada tarvikkeenakin erilaisia, pitää tutkailla alan kataloogeja. Sitä voisi sitten vertailla kovempien vetojen jälkeen onko öljyn lämpötilassa eroja 2l versus 2,8l, kaikenlaisia mittauksia kun on aina kiva tehdä.

Ajatus öljyn lämmmön kurissapitämisestä heräsi vaan kun vähän kovempaa ajettuani jonkunlaisen pätkän öljyvalo vilkkuu tyhjäkäynnillä vaikkei missään helteessä painanutkaan menemään... tavallisemmassa ajelussa ilmiötä ei esiintynyt.

Öljyn viskositeetti kun muuttuu suorassa suhteessa lämpötilaan Ã¶ljytyypille ominaisella kulmakertoimella niin yksi johtopäätös olisi, että öljy kuumenee nyt aika helposti vähän liikaa. Öljyn määrää lisäämällä se ehtisi sitten hieman pitempään jäähtyä.

Vieläkin olen sitä mieltä, että kun kampikammio on eristetty "lattialla" öljypohjasta ja öljylle on vain valuma-aukot niin öljypohjassa olevan öljyn pinnankorkeudella ei ole merkitystä jollei se ylety "tulvimaan" valuma-aukoista kampikammioon. Vakionakin öljypinta jää selvästi tämän öljykammion "katon" alapuolelle.   Nopearytmisessä tiukassa kanttailussa millaista tietysti esim. rata-ajo on, öljy  jonkun verran koneen kallistuessa tulvii kampikammioon ja silloin tulee hyötyä jos öljypinta on ikäänkuin alempana.

Nyt kun en ole Guzziology-artikkeleihin päässyt tutustumaan niin en tiedä puhutaanko siellä yleisesti Guzzeista vai tietyistä malleista ja jos tietystä mallista niin minkälainen rakenne siinä moottorissa on missä öljypinnan laskeminen tuottaa hyötyä.

Täytyy ensi kesänä kokeilla kumpi tapa on parempi; öljypinta alempana vai suurempi öljymäärä? Kunhan se kesä nyt ensin tulee....:X

 

BMW

  • Viestejä: 338
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #13 : Huhtikuu 07, 2006, 17:52:17 ip »
Bemariini (R80/7) laitoin lisäpalan pari vuotta sitten. Se toi litran lisää öljytilavuutta ja öljyn lämpötila putos ihan olennaisesti. Guzzista ei vielä oo kokemuksia mutta boxeri Bemarin öljyt ainakin on suht kuumina lämpösemmillä ilmoilla vaudikkaammin irrotellessa ja nurkissa pyöriessä. Mulla on BMW:ssä semmonen lämpömittari mittatikun paikalla ja se on mainio varuste. Semmosen oon aatellu libanonilaiseenkin hankkia kunhan sen nyt muuten saa kondikseen. Louis ainakin näkyy niitä myyvän.

Ykä

  • Viestejä: 188
Öljypohjan syvennyspala Larioon
« Vastaus #14 : Huhtikuu 08, 2006, 01:55:33 ap »
Joo kyllähän öljymäärän lisääminen alentaa öljyn lämpötilaa koska sen kiertoaika pitenee eli ehtii seistä jäähtymässä öljypohjassa pitempään. Öljystä siirtyy x määrä lämpöenergiaa säteilemällä ympäristöön t määrässä aikaa. Lämmön siirtymistä voi  lisätä lämpöenergian siirtymistä tehostamalla (öljynjäähdytin) tai antamalla lämmön säteillä kauemmin (hitaampi kiertonopeus, isompi öljymäärä). Vanhoja fysiikan kirjoja kaivelemalla vois jopa laskea paljonko tietyn suuruinen öljymäärän lisäys lämpötilaa laskee prosentuaalisesti vakioiduissa olosuhteissa mutta eipä taida into riittää :).

Laitan nyt vielä kuvan Larion kampikammion pohjasta missä näkyy sen umpinainen rakenne. Öljyn pinta jää siis vielä selvästi tämän pohjan alapuolelle eli ei minusta pitäisi päästä normaalistikaan roiskumaan tässä tapauksessa kampiakselille.

 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2006, 04:07:00 ap kirjoittanut Ykä »