Noita täyttötulpan tilalle ruuvattavia lämpömittareita taitaa saada tarvikkeenakin erilaisia, pitää tutkailla alan kataloogeja. Sitä voisi sitten vertailla kovempien vetojen jälkeen onko öljyn lämpötilassa eroja 2l versus 2,8l, kaikenlaisia mittauksia kun on aina kiva tehdä.
Ajatus öljyn lämmmön kurissapitämisestä heräsi vaan kun vähän kovempaa ajettuani jonkunlaisen pätkän öljyvalo vilkkuu tyhjäkäynnillä vaikkei missään helteessä painanutkaan menemään... tavallisemmassa ajelussa ilmiötä ei esiintynyt.
Öljyn viskositeetti kun muuttuu suorassa suhteessa lämpötilaan öljytyypille ominaisella kulmakertoimella niin yksi johtopäätös olisi, että öljy kuumenee nyt aika helposti vähän liikaa. Öljyn määrää lisäämällä se ehtisi sitten hieman pitempään jäähtyä.
Vieläkin olen sitä mieltä, että kun kampikammio on eristetty "lattialla" öljypohjasta ja öljylle on vain valuma-aukot niin öljypohjassa olevan öljyn pinnankorkeudella ei ole merkitystä jollei se ylety "tulvimaan" valuma-aukoista kampikammioon. Vakionakin öljypinta jää selvästi tämän öljykammion "katon" alapuolelle. Nopearytmisessä tiukassa kanttailussa millaista tietysti esim. rata-ajo on, öljy jonkun verran koneen kallistuessa tulvii kampikammioon ja silloin tulee hyötyä jos öljypinta on ikäänkuin alempana.
Nyt kun en ole Guzziology-artikkeleihin päässyt tutustumaan niin en tiedä puhutaanko siellä yleisesti Guzzeista vai tietyistä malleista ja jos tietystä mallista niin minkälainen rakenne siinä moottorissa on missä öljypinnan laskeminen tuottaa hyötyä.
Täytyy ensi kesänä kokeilla kumpi tapa on parempi; öljypinta alempana vai suurempi öljymäärä? Kunhan se kesä nyt ensin tulee....:X