Kirjoittaja Aihe: Californian hankinta  (Luettu 10583 kertaa)

profiili

  • Viestejä: 15
Californian hankinta
« : Elokuu 30, 2010, 12:18:28 ip »
Heip kaikki!

BMW kuski on alkanut syrjäsilmin katsella Guzzia, kauhistus!!
Voisitteko asiaan vihkiytyneet kertoa mitä pitäisi ottaa huomioon jos katselisin ostomielessä -98 Guzzi Californiaa? Näyttäisi siistiltä kuvissa mutta onko pommeja piilossa korean kuoren alla?


Kiitos jo etukäteen.


Marko

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2010, 19:35:22 ip »

Jopa Bemarin omistanut

Itsellä -97 California ja "vanhassa vara parempi". Ei tarvi irronneita letkuja tankista kaivella .. heh..heh ( pumppu vielä ulkona ). Ajettu kyllä vasta 68 tkm ja pelaa kaikista mekaanista äänistä huolimatta. Eli huomaa että kone on käynnissä. Huolet alkaa vasta kun ääntä ei ilmaannu ollenkaan. Sitten pitää varmaan korjata.  Laatikon ja perän "välykset " selviää kun keskiseisontatuella ykkönen silmässä lonksuttaa takarengasta...jos renkaan ulkopinnan liike on yli 60 mm...... hmmm.
Italiassa kun jopa 40 asteen helteessä ajeltiin ykkös- ja kakkosvaihteella ja tuntui kuin jalkojen välissä olisi ollut kamiina. Silloin ajattelin , että jos tähän Guzzi ei laukea... niin mihinkä sitten...

Mutta huoltaa tietenkin pitää...sillon tällöin

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2010, 02:13:42 ap »
Niin, siunakkoon, olihan mullakin SE bmw...
Muistaakseni otimma oikeen maljat pemarin perän tuhon 1.vuosipäivänä viime viikonloppuna ;D

Californiat on lähestulkoon ikiliikkujia. Mulla on -95 ja -86 kalit. Nuoremmalla on takana noin 300tkm, vähällä ruuvaamisella.  Kateelliset väittää että kestävyys perustuu roimaan alitehoisuuteen, miten lie...
 
Jos kalilla on ajettu likemmä 100tkm kannattaa selvittää onko venttiilin nostajan kupit vaihdettu. Sen ne näissä tuntuu kestävän ongelmitta. Samoin vanhan mallin kardaanin nivel/tukilaakeri on yleensä satkussa vaihtokunnossa. Mitään kauheita rahareikiä nämä ei ole jos itse tekee, osat on suht halpoja. Ja helppo vaihtaa.
Kytkin saattaa olla finito, käytöstä riippuen. Ei sekään kallis mutta ketinen uusia.

Käyhän kokeilemassa ja ota mieluusti joku kutsin jo omistava mukaan. Vaihteet vaatii kovaa käsittelyä mutta ylimääräistä ääntä laatikosta ei terveenä kuulu. Lootan osat on kalliita. Viitosen rattaat saa nopsasti huutamaan kun vedättää liian pienillä kierroksilla. Ei se huuto heti vaarallista ole mutta kenenkään pää ei kestä sitä kauaa kuunella.

Venttiilikoneistosta pitää kuulua rallatus, paitsi PI-koneissa(o3-05???).

Ja se Valeon starttimoottori mutta sehän on pemarissakin.

Ja jotain pientä sähkövikaa saattaapi olla näissäkin.

Ja se uudempien pensamumppu/letku-systeemi.... ;D

Ja se tärkeen asia....sen pitää tuntua sopivalle!

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

profiili

  • Viestejä: 15
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2010, 07:48:43 ap »
Moro

Kiitos kommenteista.
Koeajoin vuosia sitten -92:n Calin ja jotenkin se jäi takaraivoon kummittelemaan.
Nykyinen R1100S on aivan loistava ja eleetön matkatoveri, se tunnustettakoon ja jos olisin rikas niin en siitä luopuisikaan.
Aikaisemmin olen ajellut kahdella matkaenskalla ja kaipaan suoraselkäisempää asentoa huomattuani etten olekaan mitään sukua Rossille tai Kalliolle. :-\
Ei sillä että Bemu olisi mitenkään äärikyykky. Aika leppoisa asento matkailuun siinä mutta kuitenkin.

Ans kattoo ny sano... ja silleen. ;)

Marko

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2010, 08:53:51 ap »
Tangon korotuspalat tulis halvemmaks...
Emeritus-guzzisti

profiili

  • Viestejä: 15
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2010, 09:48:29 ap »
Heh, oikeassa olet tuon hinnan suhteen. On myöskin kysymys tyyliasioista. Matkaenska olisi se tavoitteena oleva mutta kun ovat vielä niin hinnoissaan nuo tuoreemmat kohtuullisesti ajetut GS:t.

Ja muutenkin tuo Guzzi on jäänyt kummittelemaan takaraivoon niinkuin ensimmäisessä viestissä totesin.
Voihan hyvinkin olla, että mieli muuttuu kun verestää koeajo kokemusta??

Syksyjä kaikille ja tietoa Calista otetaan edelleen vastaan

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2010, 15:25:00 ip »
20 vuotta "bemaristina" ja ennen juhannusta -04 Nevadan kuskiksi ryhtynyt täältäkin löytyy  ;) .
Tosin Guzzi "purema" oli iskenyt jo 15v sitten, kun "rouvalle lahjaksi" tuolloin V35 Florida tuli hommattua  :o .

Guzzissa on kieltämättä sitä jotakin moottoripyörämäisyyttä, joka saa hyvälle tuulelle heti starttinappulaa painaessa.
Ei kuulu vikinää startista, eikä hurinaa pannusta vaan ehta "klonk...lak-lak-lak...tam-tam-tam", joka koneen lämmettyä muuttuu "tum-tum-tum" musiikiksi.  Siinä on sellaista "raudan elämää".

Viimeiset lauseet kirjoitin tietysti siksi, että tämä ketju on tekniikka palstalla, eikä tuolla "asiaa ja asian vierestä" puolella  ;D .
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

profiili

  • Viestejä: 15
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2010, 17:54:22 ip »
Heippatirallaa kaikki!

Kävimpä koeajamassa California specialin vm -98 ja matkaa oli taitettu 44 tkm.

Laitteeseen oli vaihdettu kaasarit ruiskun tilalle ja pahaääniset tarvikeputket sivuille ja isompi tankki. Kaunis kuin mikä oli tuo ilmestys kiiltävine maaleineen ja kromeineen.
Sitten ajamaan.
Tuntui kuin kaikki osat olisivat irrallaan ja menossa vielä eri suuntiin.  :-\
En muistanut näin olevan kun edellisen kerran -92 Calilla kävin koeajamassa vuosia sitten. Tuli jotenkin sellainen huonon laadun tunne monin osin, esim vaihdevipu, joka oli nivelöity jalkatapin kanssa samalle akselille, oli kulunut tosi väljäksi.
Ja muutenkin laadun tunne puuttui ulkonäköä lukuunottamatta melkein täysin.
BMW on 11 vuoden ja 79 tkm jälkeen vielä kuin yhdestä puusta veistetty vaikkei tietysti näin erilaisia pyöriä saisi vertailla. :-[

Satuinko vain huonon yksilön kohdalle vai onko jokaisessa Calissa sama juttu odotettavissa? ???

Tuttavapiirissä ei ole Guzzi-tuntijaa jonka voisi ottaa aina mukaan, joten auttakaa te jotka tiedätte.


Kiitos taas. :)


Marko

P.S. onko Guzzin ruisku jotenkin erityisen huono?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #8 : Syyskuu 11, 2010, 18:42:53 ip »
Olen tavannut joskus yhden sellaisen yksilön, johon on ruisku vaihdettu kaasareihin...Tuotaa..niin...sillähän on jonkinlainen historia...

Cali on hyvä ostos käytettynäkin, kunhan huomio, että mikä tahansa pyörä huonosti pidettynä on huonosti pidetty. Eli potkittu on potkittu...

Osta Cali "alan" liikkeestä, sovi ns. herrasmiestakuu ja pööläytä pyörällä Piikkiöön ja pyydä sieltä osaajan kommentti / koeajo.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #9 : Syyskuu 11, 2010, 21:18:19 ip »
Hei Profiili!
Kahden viikon päästä lauantaina ajetaan syysajelu Piikkiöön.
Kannattaa lähteä mukaan! Siellä pääsee maistelemaan Guzzismin sielua!
Voit löytää vaikka kohtalotovereita...

Samalla voit koeajaa niin uusia kuin käytettyjä koeajopyöriä.
Saat hieman vertailukohtaa aiemmin ajamaasi Caliin.

On tosiasia että, moni pyörä on hiljaisempi, värinättömämpi ja täsmällisempi vaihteistoltaan, kuin vanhemmat Guzzit. Mutta, kun kerran on päässyt sinuiksi tämän italialaisen kaunottaren kanssa, on vaikea palata minkään singerin sarviin  ;)

t. Kimmo

Lisätietoja syysajelusta:   www.guzziclub.fi
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

profiili

  • Viestejä: 15
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #10 : Syyskuu 12, 2010, 09:11:45 ap »
Moro!

Tunnetko TimoEv mahdollisesti tapauksen josta mainitsin ja oliko sinulla joku erityinen liike mielessä kun kirjoitit "alan" liikkeestä?

Nimenomaan kaipaisin vertailukohtaa ajamaani Caliin mutta tällä leveyspiirillä ei juuri ehdokkaita ole ja ei ihan muuten vaan ehdi ajella pitkin maakuntaa pyörien perässä.
Harmi sinänsä.

Teatterityö rajoittaa taas ensi toukokuuhun asti vapaa-aikaa sen verran tehokkaasti ( töitä 6 pv viikossa ja seuraava pidempi vapaa joulun tienoolla ), että taitaa jäädä homma tulevalle ajokaudelle.

Marko

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2010, 16:48:22 ip »
Alan liikkeellä tarkoitan työkseen moottoripyörien kanssa tekeviä liikkeitä. Ja alan liike on myös sellainen, joka ei tuijota pelkästään merkkiä, vaan ostaa / myy pyörän pyöränä. Tietää mitä ao. yksilöstä maksaa ja mitä siitä maksetaan. Tällainen liike myös vastaa myymästään. Ostin ekan Guzzin Raision Bike Worldistä. Asiaan liittyvä reklamaatiokin hoidettiin todella hienosti, vaikka BW ei olekaan MG-liike.

Tapasin nuo ruiskusta kaasariin vaihdetut pyörät joskus vuosia sitten Kontiossa. Omistajat kertoivat oman versionsa vaihtosyystä. Hämmästelin syvästi vaihtoa ja siihen liittyneitä asioita. Sinänsä kai tuo vaihto on tehty teknisesti kunnolla, siitä en tiedä.

Moto Guzzin omistaminen ja sillä ajaminen ei ole pelkästään MP:n omistamista ja ajamista. Se on paremminkin elämäntapa. Se tuo mukanaan paljon suuremman asian, kuin pelkkä motorismi. Se tuo suuren yhteenkuuluvaisuudentunteen, joka ylittää myös valtioiden rajat. Moto Guzzin omistaminen tuo "jäsenyyden" hienoon veljeskuntaan. Tähän veljeskuntaan ei tarvitse "liittyä", olet siinä ajaessasi Moto Guzzilla. Eikä se edes velvoita mihinkään. Mutta mukavaa on...  ;)


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #12 : Syyskuu 13, 2010, 08:46:21 ap »
http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/1005222  tätäkö kävit kokeilemassa?

Mittarit ei näytä alkuperäisiltä, siihen 44t taitaa olla huono luottaa.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

profiili

  • Viestejä: 15
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #13 : Syyskuu 13, 2010, 09:43:45 ap »
Moi

Jep tuolla kävin kurvailemassa muutaman kilometrin viime perjantaina.
Komee on mutta...??
Voihan olla etten vaan tulkinnut peliä oikein mutta sen tietää joku asiantuntevampi henkilö.

En missään nimessä halua herjata myytävää kulkupeliä vaan kerroin vaan omat tuntemukseni koelenkistä.

Marko

P.S. Ruiskun vaihto kaasareihin oli, sikäli kun pystyin päättelemään, tehty ihan asiallisesti.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Californian hankinta
« Vastaus #14 : Syyskuu 13, 2010, 15:31:40 ip »
Mittarit eivät ole alkuperäiset. Miksi ne on vaihdettu?
Joissain "tarvike"mittareissa oleva LCD-näyttö voidaan asettaa vaihdon yheydessä entisessä mittarissa olevaan lukemaan. Noista en tiedä.

Muuten näyttää olevan siisti peli - liikehän on sen pessyt yms... Hinta on ihan sopusoinnussa iän kanssa.
Joka tapauksessa on sovittava jostain takuusta tms. varmistuksesta.
Talviseisokin aikana on tietenkin sitten pyörä käytävä läpi; Kaikki öljyt, suodattimet, jarrut, valot, vaijerit jne. Mutta - nehän on tehtävä aina ennen kesää, ettei siinä mitään.

Ota rekisterinumeron perusteella selvää entisesta ( useampi? ) omistajasta ja kysele vähän mitä ja miten...
Jos pyörällä on todella ajettu noin vähän, niin siinä on pyörää vielä 150´000 km ajaksi - ainakin.