Kirjoittaja Aihe: Ilmaa lisää..  (Luettu 8370 kertaa)

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ilmaa lisää..
« : Maaliskuu 27, 2006, 11:15:19 ap »
Miltäs se modifioitu ilmanputsari näyttää tai miltä sen tulisi näyttää? Tarkoitus on parantaa uloshengitystä pikku putkiremontilla, niin kaippa sinne input- puolellekin on hyvä jotain tehdä.
Kertokaas joku, miten homma V11 myllyyn tehdään

Janne K

  • Viestejä: 154
Ilmaa lisää..
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2006, 13:28:18 ip »
JuhaV osannee vastata paremmin. Eikös tuossa ole suunnilleen samanlaiset ruiskuvehkeet ja ilmanputsari kuin 1100 Sportissa?

Muistaakseni alkuperäiseen, tankin alla olevaan putsariin saa (olikohan Lamersilta) tilattua alumiinisen pidikkeen putsarin kannen tilalle. Siihen sitten K&N suodin kiinni, niin alkaa virtausta löytyä. Tämännäköinen viritys: http://www.kolumbus.fi/koivupiha/Juha%20pics/airfilter.jpg

Toinen vaihtoehto lienee suoraan ruiskutusrunkoihin tulevat suotimet: http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/sideview.JPG

Samassa yhteydessä pitää tietysti varmistaa, että kone saa riittävästi soppaa. Kohtuullisen perusteellista lähestymistä asiaan löytyy täältä: http://www.kolumbus.fi/koivupiha/juha.htm

 

  • Vieras
Ilmaa lisää..
« Vastaus #2 : Maaliskuu 27, 2006, 13:55:55 ip »
Varmaan tulee mulle tänne palstalle kohta porttikielto ja käsky mennä hulinoimaan jonnekin (kauko)itäfoorumeille missä guzzittomat keskustelee keskenään siitä mikä on paras ketjurasva :prof:

No niin, asiaan.

Alkuperäisen ilmanputsarin kanteen voi leikellä mahdollisimman isoja reikiä -> ei paluuta entiseen. Tai sitten kannen voi korvata tuollaisella alukehyksellä, joka pitää K&N:ää paikallaan. Näillä eväin virtaus paranee korvinkuultavasti, eli imuäänet tankin alla kaikuen ovat sitten melko mureat. Mutta tosissaan virtauskin paranee niin paljon että jouduin lisäämään polttoaineen syöttöä 3-5 % (=joudut sitten ostamaan sen PowerCommanderin).

Toinen vaihtoehto ovat nuo podit, jolloin siitä (rumasta) muovipöntöstä pääsee kokonaan eroon. Pyörä kevenee sekä kiloissa että optisesti ja takaiskarin säädöt ovat kätevästi käsillä pyörää purkamatta. Virtauksellisesti tämä antaa saman efektin kuin poistettu ilmanputsarin kansi mutta äänet eivät ole samalla tavoin möreät vaan jotenkin vähemmän häiritsevät. Ei vissiin kaiu ihan yhtä hyvin kuin tankin alla. Noi podit ovat vaan sangen kalliit.

- JuhaV

PS. Mulla on muuten edelleen tallella tuo kuvan alukehys täällä Kangasalla. Myyn pois hintaan 40 eur. Maksoi Piikkiössä muistaakseni 60 eur ? Sopii V11:een. Jos kiinnostaa soita 050-4804366. Anteeksi tämä mainos vähän väärässä hakemistossa

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ilmaa lisää..
« Vastaus #3 : Maaliskuu 27, 2006, 23:05:22 ip »
Kiitos taas Juha V, PC on jo tilauksessa.
Mites moottorin kannalta, onkos nuo KN suodattimet turvallisia niin, että erottelevat myös oravaa pienemmät partikkelit? Taisi olla tyhmä kysymys..vaan tässä iässä sitä jo uskaltaa paljastaa tyhmyytensäkin.
Olen seurannut tota putkiremonttia miettiessäni maailmalla aiheesta käytyä keskustelua, ja näkyy olevan erimielisyyttä siitä, kannattaako se pönttö vaihdeaskin alta vaihtaa a) ollenkaan b) mistraliin c) stucchiin?
Kokemuksia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Ilmaa lisää..
« Vastaus #4 : Maaliskuu 28, 2006, 02:35:44 ap »
Sen mitä olen antanut itselleni kertoa (<- vastuu siirtyi tuossa  lukijalle), ei K&N ole näillä paneelifilttereillään pärjännyt  testien suodatusosioissa. Parempi virtaus on saatu aikaan huonommalla  puhdistuskyvyllä, loogista tosin. En sitten tiedä miten vakavasta  lianvirtauksesta on kyse, mutta kuitenkin. Omaan lootaan laitettuna,  virtauspinta-alaa ei voi juurikaan alkuperäisestä kasvattaa, joten  läpivirtauksestahan se parannus saadaan.

Lariooni tulee PiperCrossin vaahtomuovitötteröt ja alkuperäinen kotelo  siirtyi eläkkeelle, hyllyn perälle. Nuo ainakin näyttävät uskottavilta;  päällä karkeampi foami jonka sisällä hieman tiiviimpi, punainen vaahto.  Virtauspinta-ala alkuperäiseen paperineliskuutioon varmaan  viisinkertainen. Torin imukorina muuttui karhumaisesta sellaiseen  niiskutusääneen. "Funky Banana"- pakohuutajat tosin korv/jaavat  Ã¤Ã¤nimaailman muutoksen monin verroin...
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Ilmaa lisää..
« Vastaus #5 : Maaliskuu 28, 2006, 04:43:03 ap »
No hommahan on simppeli. Sporteista en toki tiedä mitään mutta ei se ole ennenkään estänyt kommentoimasta ...

Ekana sorvataan kiilahihnapyörälle paikka kampiakselin päähän. Sitten rakennetaan pakoputket uusiksi että ne kiertävät sopivasti sen ahtimen joka sopivasti laitetaan jommallekummalle kyljelle. Niin, sitten laturin koppa lienee syytä korvata sellaisella kopalla joka suojaa sitä moniurakiilahihnaa. Käyttämällä öljypurkin pohjaa ja tuppervaaran eväskulhoa mallina saa juuri sopivan.

Sitten tehdään painekammio ilmanpuhdistimen tilale, mieluusti niin iso kuin sopii, ja sinne laitetaan esim. takaseinään uudet ruiskusuuttimet joita varten suunnitellaan (!) ja kasataan uusi ruiskunohjaustietokone, jota varten ryöstetään tieto kierroksista jostain ja viritetään ahtopainemittari johonkin sopivaan kohtaan.

Seuraavaksi kierretään lambdat (mieluusti laajakaista-) pakoputkiin, mieluusti molempiin ja ledinäyttö ohjaamoon.

Loppu onkin sitten säätämistä ja ... säätämistä. Säätämisen lopputuloksena saadaan sitten tietokoneen ruiskukartat optimiin dynoajeluiden ja tiellä tapahtuvan seurannan perusteella.

Jäihän tuosta pari pikku detaljia pois(, kuten se paineilmahana jonka avaamalla saa puhdasta ilmaa runsain mitoin esimerkiksi teltta- tai uimapatjaan tai rantaleluihin tai sun muihin barbaroihin).

Hmmm...

Vai halusitko vinkin miten saa pidettyä mölytason kurissa ja lisää ilmaa koneeseen suunnilleen vakiosysteemeillä ?

Siihen löytyy mielestäni hyvä ja toimiva keino jonka joku onneton säätäjä on kuvannut http://www.guzzitech.com/AirboxMod-MotoJussi.html sivulla. Sopivan paksuista töttöröä alkuperäisten mehupillien sijaan: pysyy melutaso mukavana (oikeasti pitää jumalatonta korinaa jos sen pöntön yläpuolen esimerkiksi poistaa! Ei kestäneet minun korvani) ja ilmaa tulee paljon liukkaammin kuin vakiona. Ruman ratkaisun tein mutta eipä se sieltä näy ulos ... Perstuntuman perusteella pyörä ei enää hyytynyt 5500 kierroksen jälkeen vaan veti puhtaasti rajoittimeen asti.

Tuohon pakettiin kun lisää vaikka sen power commanderin tai muun vastaavan ratkaisun (syytä on) niin jopa alkaa rokki soida ja kulku maittaa.

Omat kokemukset siis ilman alan koulutusta saatikka kokemusta ihan puusta kattoen peukalo keskellä kämmentä "learning by doing (mistakes)" menetelmällä. Älkää uskoko, älkää kopioiko ratkaisuja, saatte vaan pahan mielen, menetätte hiukset päästänne ja potenssin ja pyörän tehot tippuu vähintään 20%.

Muutoinkin muuten suosittelen http://www.guzzitech.com/ sivuja, siellä on kaikkea kivaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2006, 04:50:00 ap kirjoittanut MotoJussi »

Ykä

  • Viestejä: 188
Ilmaa lisää..
« Vastaus #6 : Maaliskuu 28, 2006, 07:21:39 ap »
Lainaus käyttäjältä: TunturiTT
Lariooni tulee PiperCrossin vaahtomuovitötteröt ja alkuperäinen kotelo siirtyi eläkkeelle, hyllyn perälle. Nuo ainakin näyttävät uskottavilta; päällä karkeampi foami jonka sisällä hieman tiiviimpi, punainen vaahto. Virtauspinta-ala alkuperäiseen paperineliskuutioon varmaan viisinkertainen. Torin imukorina muuttui karhumaisesta sellaiseen niiskutusääneen.

Mulla oli myös viime kesänä jo PiperCrossit ja ihan kivasti mielestäni murisivat kaasua avattaessa - liekö sitten tottumattomuutta todella miehekkäisiin imuääniin kun minun korvaani kuulostivat kyllä aika roheilta:D

 

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ilmaa lisää..
« Vastaus #7 : Maaliskuu 28, 2006, 10:41:20 ap »
Ihan samoista asioista tunnutaan puhuttavan V11port.de ssäkin, eli ilmansaannista. Yhtä autuaaksitekevää oppia ei mahda tässäkään asiassa olla. Mites.. jos laittaa ne tötteröt... kuis käy sen imuilman lämpötunnistimen.
Ihan vaan muuten kysyn.

Siihen outputpuolen välipönttöasiaan vielä perään mielipiteitä, ja kokemuksia ennenkaikkea. Eli, originaali, mistral vai stucchi?
Entäs sitten vaimentimet.. alumiini kontra hiilikuitu? Mitä lisäarvoa saa sillä rahalla jonka verran enemmän tuohon carbonmalliin kuluu? Ei mitään???

  • Vieras
Ilmaa lisää..
« Vastaus #8 : Maaliskuu 28, 2006, 11:25:31 ap »
K&N filtteröintikyky on varmaan hieman heikompi kuin originaalisen paperisuotimen, mutta kevyesti öljyttynä en usko sen vaikuttavan koneen kulumiseen merkittävästi jollei aja todella paljon hiekkateillä tai Saharassa.

Vaahtomuovisista tötsistä näkee osasta huokosista läpi jos niitä katsoo valoa vasten. Tuskin nekään siis suodatukseltaan voivat olla kovin hyvät. Paljon riippuu tietenkin merkistä ja laadusta ja öljyäminen lienee niissäkin tärkeä juttu.

V11 ilmanputsarikotelossa lienee ilmanpaineen anturi ? Ihan satavarma en ole mutta luulen että ilmanlämpötilan anturi on jossain siellä edessä katteen alla ? Jos poistat kotelon niin virität paineanturin vaan jonnekin runkoon kiinni. Siellä se mittailee sitten ilmanpainetta ja pienen pieni virhe tulee siitä että kotelon ajoviimasta paineistumista ei oteta tällöin huomioon. Virhe on merkityksetön, mikä on todettu myös V11 Lemans -palstalla.

Välipönttöasiaan en osaa sanoa muuta kuin että joku muu kuin alkuperäinen.  Omassa Sportissani oli Termignonin kokoputkisto jossa välipöntön sijaan putket vain "koskettivat" juohevasti toisiaan vaihdelaatikon alla ja putkien väliin oli avattu n. 10 cm  x  1 cm  aukko yhdistämään oikea ja vasen pakoputki. V11 Lemans palstalla lienee tuo Stucchi ja Mistral kädenvääntökin käyty. Piikkiön pojat osaavat varmaan myös suositella kun ovat V11:sia siellä aika lailla dynottaneet.

Hiilikuitupönikät eivät paina paljon ja eivät myöskään KUUMENE ulkopinnaltaan. Jotenkin niissä on usein myös matalampi ääni. Lieneekö syynä se ettei hiilikuitu pahemmin resonoi ? Tiedä häntä. Kaatuessa harmittaa enemmän kuin alupäniköiden ruttuuntuminen.

- JuhaV

PekkaHml wrote:
Lainaus
Ihan samoista asioista tunnutaan puhuttavan V11port.de ssäkin, eli ilmansaannista. Yhtä autuaaksitekevää oppia ei mahda tässäkään asiassa olla. Mites.. jos laittaa ne tötteröt... kuis käy sen imuilman lämpötunnistimen.
Ihan vaan muuten kysyn.

Siihen outputpuolen välipönttöasiaan vielä perään mielipiteitä, ja kokemuksia ennenkaikkea. Eli, originaali, mistral vai stucchi?
Entäs sitten vaimentimet.. alumiini kontra hiilikuitu? Mitä lisäarvoa saa sillä rahalla jonka verran enemmän tuohon carbonmalliin kuluu? Ei mitään???


PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ilmaa lisää..
« Vastaus #9 : Maaliskuu 28, 2006, 12:40:47 ip »
Mahtaa tie kohta sulaa kun tämä palsta-aktiivisuus kasvaa..

Kyllä se taitaa olla lämpöanturi siellä putsarinkopassa, paineanturi voisi olla vaikka siinä mystiikkalaatikon päällä?

Siis ihan vaan alumiinipöntöt.. tai juniorilukko guzziin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2006, 23:37:00 ip kirjoittanut PekkaHml »