Moi.
Ei 40g mielestäni mikään ihmeellinen paino ole. Ei toivottavaa ehkä ja voi kertoa jostain muusta ongelmasta kun varsinaisesta renkaan epätasapainosta.
Seuraavia syitä voi olla:
Vanteessa on heittoa tai epätasapainoa. Vanteen suoruus kannattaa tarkastaa ja jos on pinnavanteessa heittoa, oikaiseminen on helppoa jos pinnojen nippelit eivät vain ole ruostuneet kiinni.
Edellisessä asennuksessa rengas on voinut asettua huonosti vanteelle ja rengas on ajankanssa muuttanut sen vuokisi muotoaan. Tätä ei enää myöhemmin saa korjattua muuten kuin vaihtamalla renkaan. Toisaalta rengas asettuu lopullisesti vanteelle vasta muutaman kilometrin ajon jälkeen.Tämän seurauksena tasapaino voi muuttua paljonkin jos asennus on jäänyt vajaaksi.
Epätasapainossa oleva vanne-rengas yhdistelmä kuluttaa renkaan epätasaisesti. Kun jostain kohtaa renkaan keskiosasta kulutuspinta näyttää kuluvan nopeammin kuin vastakkaiselta puolelta, syynä on todennäköisesti ollut epätasapaino.
Itse kun noita renkaita vaihtelen olen etsinyt vanteesta sen kevyimmän kohdan. Olisi hyvä jos pelkässä vanteessa olisi hieman epätasapainoa, n.25g olisi aika sopiva.
Kun renkaan painavimman kohdan laittaa tälle kohdalle, usein käy niin että, vanne-rengas asennus on tasapainossa.
Leveät renkaat olisi tasapainotettava myös dynaamisesti. Oman kokemukseni mukaan tämä onnisttuu vain jos kyseessä on malli yksipuolinen swingi missä pyörä on navassa pulteilla kiinni , kuten autossa. Muuten pyörää ei saa riittävän tukevasti tasapainotuskoneeseen kiinni.
Toisaalta joskus homma on turhauttavaa kun omalle kohdalle ei vielä ole sattunut sellaista tilannetta että, olisin huomannut tasapainotuksen vaikuttavan jotenkin ajettavuuteen

Pyörään sopimaton rengastus on toisaalta kerran melkein heittänyt pois kyydistä! Ei ole sellaista wowowoblausta ennnen eikä jälkeen sattunut.