Kirjoittaja Aihe: Vaidelaatikosta  (Luettu 6762 kertaa)

Pampi

  • Viestejä: 97
Vaidelaatikosta
« : Elokuu 03, 2010, 15:54:45 ip »
Tervehdys

Kysynpä vaihteeksi, onko 80-luvun Guzzin vaihdelaatikon rusahtelu vaihtaessa normaalia, ilmenee vaan kuumassa lootassa, kylmänä ei mitään rotinoita.
 Olisko jollakin todella paksulla öljyllä apua saatavissa kuuma pulmaan, jos jotenkin pysäyttelisi rattaita ( vrt, synkronointi ) Muuten kohtuullisen hiljainen murikka, nelonen vähän vollaa, mutta niin vähän, että ei huoleta .
Tiedostan toki vanhan laatikon vaatiman erilaisen vaihtamistyylin verrattuna melkein mihin vaan. Eikä ole tarkoitusta avata laatikkoa vielä aikoihin, mutta jos olis joku niksi ensiavuksi.
Vanha esimieheni sanoisi tästä " hermoissa vikaa " ajoa vaan

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2010, 17:15:59 ip »

Normaaliahan se on. Halutessaan voi opetella vaihtamaan niin, että ei rusahda.
Vaatii vaan vähän treenausta.


Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2010, 21:07:49 ip »
Rauhallisin ja määrätietoisin vaihtamisin rutisee vähemmän, joskus kun tulee pikatilanne rutisee enemän ja välivapaakin on tullut tutuksi. Kirjoittamistakin täytyis treenata, kun oli
tuo lootakin tullut vaidelaatikoksi

Ajelemisiin

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2010, 21:45:57 ip »
Useimmiten ns. vaihteiden kytkentähäiriöt johtuvat kytkimestä. Kylmänä kytkin irrottaa hyvin ja vaihteet menevät päälle hienosti mutta kun on oikein kuuma ja vielä ohjelmaan sisältyy kykimen luistatusta ruuhkassa, tms. voi yhtäkkiä ollakin vaikeuksia vaihteiden kanssa. Toisaalta liian hyvin irrottava kytkin tekee sen että vaihdetta ei saa paikoillaan päälle ennen kuin hiukan nypäyttää kytkimellä että vaihteistossa rattaiden kytkentätapit- ja lovet osuvat kohdalleen. Jos taas vapaavaihteen löytäminen tuottaa tuskaa voi olla kysymys lievästi laahaavasta kytkimestä. Ts  se ei irrota aivan kunnolla. Syy voi olla säädössä tai kieroissa tai pikeentyneissä kytkinlevyissä tai liassa tai kuluneessa kytkinasetelmassa. (Tyypilistä vanhan mallisissa kaksilevyisissä ns matalaspoorisissa. Ei irrota kunnolla tai tarttuu yllättävästi vaikka kahva on puristettu pohjaan tai kun pitäisi lähteä ei ensin tapahdu mitään ja sitten yhtäkkiä nykäisee ja tulee äkkilähtö tai tahaton koneen tumppaus.)
Viallinen kytkimen painelaakeri aiheuttaa myös kummallisia häiriöitä, samoin takelteleva kykinvaijeri.
Jos vaijerista loppuu säätövara ylä- ja alapäästä voi vielä koittaa säätää kytkintä sieltä mistä se kuuluukin säätää: kytkimen käyttövivun säätöruuvista vaihteiston takaa. Siihen toiseen säätöön älkäätten kajotko joka on vaihteiston takakannessa.

mm 

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2010, 22:33:55 ip »
Kytkimen laitoin viime kesänä ja se paransi huomattavasti laatikon toimintaa, levyt ja keskiö vaihdettiin uudempaan pooritukseen, vetolevy uusittiin ja vauhtipyörästä viilailtiin kulumaa. Kaikki stefat ( myös kampiakselin ) vaihdettiin ja tankon kumit sekä keskiön o-renkaat ja painelaakeri.Todettiin keskiön mutterin olleen käsin kierrettävissä, kiristettii nyt kunnolla ja uusittiin lukitusprikka.

Vähän hämäräksi jäi vaihteiston kytkinvivussa oleva säätö, eli se mikä painaa painelaakeria ( tankoa ), siis se pieni ruuvi lukitusmuttereineen, mahtaako Matti viitata juuri tähän. Korjaamokirjassa oli kyllä mittoja annettu, mutta ei mennyt mulla jakeluun, vaikka kuinka koetin syynätä.

Kiitos vastauksista

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #5 : Elokuu 05, 2010, 11:56:48 ap »
Minä niistä mitoista niin...
Kuhan olen säätänyt siten että vaijerin yläpään pikasäätö, jos sellainen on, on avattu noin kolmanneksen mitastaan ja vaijerin alapään säätö (isolohkossa) on sellaisessa asemassa että siellä looran takana vivun säätöruuvissa on toimintamatkaa vielä jäljellä. Kun tämä perussäätö on kohdallaan niin kytkinlevyn kuluessa voi melko pitkään pikasäätää kahvasta tai vaijerin alapäästä jos pikasäädöstä uhkaa matka loppua. Kytkinvaijeriin (tarkoittaa että sinne painelaakeriin myös) jätetään pieni tyhjä liike ettei painelaakeri pyöri koko ajan tai kytkimestä uhkaa tulla kantava. Jos säädössä tai kytkimen toiminnassa ilmenee jotain epätarkkuuksia on epäiltävä vaijerin, painelaakerin tai kytkinlevyjen kuntoa. Viallisia painelaakereita löytyy varsin usein.
Huomatkaa että vaihdelaatikon takakannen ja kytkinvivun välissä pitää olla jousi. Se helposti putoaa remontin tai vaijerin vaihdon yhteydessä. Jos sitä ei ole on kytkimen käyttö kevyttä mutta jotenkin epätarkkaa ja painelaakerille ei muodostu käyntivälystä.

mm

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #6 : Elokuu 05, 2010, 20:24:28 ip »
No aikalailla oikealla linjalla olen ollut, täytyy vaan käyttää vaihdetassua jämäkän rauhallisesti ja eihän vanha T3 muuta odotakkaan eikä tän ikäinen kuskikaan.
Olet Matti aika fakiiri Guzzien suhteen, olen huomannut, kiitoksia monista neuvoista

Terv P

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #7 : Elokuu 14, 2010, 12:45:11 ip »
Juu, tuskaista on välillä ollut, kuin fakiirilla piikkimatolla...

Aikanaan Autonovon julkaisemassa Guzzi-oppaassa sanottiin että vaihde on "kytkettävä voimallisesti mutta päättäväisesti".

mm

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2010, 08:52:05 ap »
Vaihdoin laatikkoon uudet 85W/140 GL5 öljyt ja toiminta parani huomattavasti, ajelin n. 500 km ja eikä kuumanakaan pahempia takkuiluita, tosin Autonovon ohjetta soveltaen, mutta aika iso parannus kuitenkin. Pitäis varmaan laittaa peräänkin samanlaiset.

Terv P

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2010, 11:21:56 ap »
Itse olen käyttänyt vanhoissa Guzzeissani tosiaankin tuota kankeampaa laatua ja nyt jopa uudemmassakin, noudattaen vanhan ja kuulemma virheellisen huolto-ohjeen neuvoa. Tosin mitään ongelmaa ole huomannut. Perään Molykote A lisäaine.  Centaurossa on poiketen yleisohjeesta suorahampaisille rattaille ralliautoihin tarkoitettua  kallista ja lyhytikäistä Red Line "marjapuuroa" mutta siinä rasitukset ovatkin, ahtamisesta johtuen, eri luokkaa.

On tuo 85W/140 sen verran kankeampaa tavaraa että kylmille keleille en sitä voi suositella varauksettomasti.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2010, 12:03:37 ip »
Mulla on pikkulohkossa tällä hetkellä joko Bilteman tai Teboilin laatikkorasva. Vaihdot käyvät rajummassakin vedossa, kuin ihmisen mieli. Jonkin verran ääntää enemmän, mutta oletusarvo on, että öljyä on koko ajan hammaspyörissä eikä pitkin lootan kylkiä. Vettä tai metallisilppua en öljystä ole löytänyt. Epäilen, että omassani ääntää ensiövetorataspari, ääni kun on vakio kaikilla vaihteilla.
Radalla mittailin kuumalla kelillä laatikon, perän ja lohkon lämpöjä, mutta en mitenkään muista niitä. Sen verran muistan, että laatikko ja perä pysyivät koko ajan lähes vakioina. Tuollainen nykyaikainen lootaöljy sopii vissiin hyvin pikkulohkoisen laatikolle, pykälien putoilua esiintyi vasta, kun kuski oli kuumalla jo itse väsynyt ja keskittyminen vaihtamiseen oli jo heikentynyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2010, 01:17:36 ap »
Yksi öljyn ominaisuus on että, se "hakee viskositeettinsa". Tarkoitan että, paksun öljyn vatkaamiseen menee enemmän tehoa ja se silloin lämpiää enemmän kuin ohut.
Lopputulos on että, pitempään ajettaesa molemmat ovat suunnilleen yhtä "paksuja". Viskositeetiltaan paksumpi käy vain hiukan lämpimämpänä.

Pekka
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2010, 12:14:43 ip »
Minulla Calin vaihde rohisi, paukkui ja toimi kaikkiaankin huonosti.
Syyksi paljastui ( Nurmen Make sen huomasi ) löystynyt kiristysruuvi vaihdevivustossa. Kyseessä oli ruuvi, joka kiristää vaihdelaatikon akselilla olevan vivun. Se on siis polkimesta lähdettynä viimeinen osa.
Se oli löystynyt aikansa kuluksi enkä sitä osannut katsoa.
Kiristyksen tarkistus itse tehtynä on Peace of Gace eli Kalervon pala; takarenkaan vierestä kättä ja kiintoavainta sovitellen...

Oikein kun keskittyy vaihtamiseen, niin se sujuu ihan äänettömästi. Toisinaan taas kuuluu miehekäs KLONKS, kuten Herraspyörässä pitääkin... ;)

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #13 : Elokuu 20, 2010, 14:39:16 ip »
LM I:sen loota ei rusahtele, mutta kolahtelee sitäkin komeammin. Eräässä Brittien Saarten moottoripyöräjulkaisussa kuvailtiin kuinka vanhalla isolohkolla kylän läpi ajaessa saa kuolleetkin hereille vaihdetta vaihtamalla.

Äänetön loota se vasta pelottava on! Sieltä sisältä joko puuttuu valmiiksi osia tai se on juuri hajoamassa.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Vaidelaatikosta
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2010, 21:57:46 ip »
On muuten totta, kun Guzzin käynnistää ja on vähän avarammat putket, niin ääniskaalaan kuuluu kyllä vaihdetta kytkettäessä kunnon rotina, tietää muutkin , mitä on tapahtunut.
 En enää ihmeemmin ihmettele, avokypärä ja Earit korviin, ei paljon sivuäänet haittaa.
Ajelin tänään parisattaa kilsaa, oli mitä mahtavin ilma.

Vielä ajetaan

Terv P