Kirjoittaja Aihe: V11 nytkyttelee  (Luettu 3559 kertaa)

aripitka

  • Viestejä: 48
V11 nytkyttelee
« : Heinäkuu 26, 2010, 12:32:30 ip »
V11 alkanut itsekseen oirehtimaan vähäsen. Eli ennen niin tasainen PC:n ohjaama moottori nykii ja saattaa jopa valoissa sammahtaa.  Epätasaista käyntiä ilmennyt nyt helteiden aikana, pyörä seisoskeli auringossa kylpien puolitoista viikkoa lomamatkan aikana. Voiko joku vuotava, auringossa nyt perstunut ruiskun ja koneen välinen kumiletkunpätkäkaulus tehdä tuota? Eli ei muuta kun ruiskimaan sinne jotain ja katsomaan vaikuttaako käyntiin, vai onko muita vihjeitä? Antaa kierrokset koneesta ja kiihtyy normaalisti ja kulkee ainakin sen 120 motarilla nätisti. Ehkä enenmmänkin. ;)

Tuore tankillinen menossa ja jopa 98:a tyrkytin ST1 letkusta, eikä vaikuttanut tuohon mitenkään. Kulutus ei tuolla tankkauksella poikennut juuri normista. Odottelenko ja katson josko kulutus pomppaa? Ajoon ei siis vaikuta, muuta kun häiritsevästi...

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: V11 nytkyttelee
« Vastaus #1 : Heinäkuu 26, 2010, 21:55:56 ip »
V11 on taitava syömään tulppiaan. Yleensä vaihdan uudet automaattisesti joka kevät.
Jotkut teutoonit ovat raportoineet heille käyneen juuri noin kun on ollut kyseessä uudempi ECU lambda-anturilla. Epäilivätten, että ECU yrittää korjata PC:n jäljiltä muuttuneita pakokaasuarvoja takaisin originaaliarvojen mukaisiksi. Mene ja tiedä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

aripitka

  • Viestejä: 48
Vs: V11 nytkyttelee
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2010, 11:00:17 ap »
V11 on taitava syömään tulppiaan. Yleensä vaihdan uudet automaattisesti joka kevät.
Jotkut teutoonit ovat raportoineet heille käyneen juuri noin kun on ollut kyseessä uudempi ECU lambda-anturilla. Epäilivätten, että ECU yrittää korjata PC:n jäljiltä muuttuneita pakokaasuarvoja takaisin originaaliarvojen mukaisiksi. Mene ja tiedä.
Taidanpa kokeilla ensin mitä se sanois jos sille tyrkyttäis uudet Denson IW20 iridiumtulpat...

-Ari

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 nytkyttelee
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2010, 16:00:03 ip »
Tulppien pimeneminen on suorassa suhteessa polttoaine-ilmaseoksen tasaisuuteen.
Ongelmia yleensä tulee kun tehdään muutoksia järjestelmään. Laitetaan tarvikeäänenvaimennin tai -ilmansuodatin Power Commandesrista tai vast. puhumattakaan.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen tuli uudenaikaiset ruiskut käyttöön Euro3-normin myötä ja silloin siirryttiin ohjaamaan tarkemmin polttoainetalutta nimenomaan päästöjen osalta. Jäännöshappitunnistin (Lambda) tuli tällöin välttämättömäksi.

Lambda-anturi itsessään ei tee muuta kuin väijyy paljonko pakokaasussa on happiatomeita jäljellä. Tämän tiedon se lähettää ECU:lle joka sitten monimutkaisten säätöparametriensä mukaan päättelee mitä pitää tehdä. Ja se ei tee kuin kahta asiaa: Lisää tai vähentää suuttimien aukioloaikaa sen mukaan mitä lambda-signaali edellyttää.

Lamda-toiminto (Closed-Loop)  ei kuitenkaan tee autuaaksi. Sen toiminta (siis järjestelmän, ei itse anturin) on hyvin rajoittunutta. Ei toimi kylmälle moottorille, ei äreiden kiihdytysten aikana, ei pienillä kierroksilla eikä moottorijarrutuksessa. Vain silloin kun olosuhteet ovat ihanteelliset. Lisäksi sen toiminta-alue on vain muutamia prosentteja suuttimien kokonaisaukioloajasta joten sen toiminta ei yllä kattamaan moottoriin tai sen järjestelmiin tehtyjä muutoksia. Muutoin se on etevä laite korjaamaan pikku häiriöitä.

Niiden joiden pyörässä on lambda-anturi ja tehty pakoputki-, ym muutoksia, on helppo saada tietoa kunhan haaroittaa lamdan signaalijohdon ja laittaa mittaritauluun näytön. Siitä sitten näkee ajon aikana onko seokset siellä päinkään.

Niillä joilla ei ole antureita ne voidaan asentaa. Niin kaasutinpyöriin kuin ruiskuihinkin.
Vielä kun laittaa anturit molempiin pakokäyriin niin tietää tasan tarkkaan onko balanssit kohdillaan. Antureita ja näyttöjä saa autotarvikeliikkeistä.

Valmispakettejakin on saatavissa. Esimerkiksi täältä: http://www.vpv-motorracing.com/index2.htm
Niin kapea- kuin laajakaistaisiakin. Laajakaistaiset vain pyrkivät olemaan tyyriitä. Itse olen, kuten auto- ja moottoripyörävalmistajatkin, pärjännyt kapeakaistaisella.

Nåissä on se hyvä puoli että setin voi siirtää ajoneuvosta toiseen kun yhdessä on saatu säädöt kohdalleen.

mm

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: V11 nytkyttelee
« Vastaus #4 : Heinäkuu 31, 2010, 20:08:36 ip »
Kokeilinpa tuossa erältä voorumilta kaivamaani vaihtoehtoista V11 ruiskunsäätöä, eli:
1. Venttaalit välyksiin
2. Ohivirtausruuvit tasan kierroksen auki
3. Ruiskurungot synkrooniin 1900-2000 r/min
4. Tyhjäkäynti säätöruuvilla 1100 r/min
5. TPS tyhjäkäynnillä 3,6 astetta=532 mV

Oli nopea säätää ja tein lisäksi 3.1 kohdan, eli sääsin tyhjäkäynnin  synkkaan ohivirtausruuveilla, mutta kohdassa 5 tuli yllättäen ongelmia, enkä mielestäni saanut noilla säädöillä konetta käymään kunnolla. Yöllä kun oli viileämpää, lamppu syttyi päässä kesken unien: Eihän 500 mV ole yhtä kuin 5.0 V, kuten takkuileva päälaskuri helteessä oli inttänyt.

Aamulla sitten TPS tyhjäkäynnillä 0.532 volttiin ja kas, pyörä käy nätisti tai siis niin hyvin kuin orkkisECUlta voi odottaa avonaisemmilla putkilla. Ja ei kun Tuneboyta tilaamaan!! ;D
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..