PekkaHml,
Pieni provosointisi lienee tässä tapauksessa vähän turhaa. Osaamista löytyy maahantuojalta melko varmasti tässä asiassa, mutta he eivät välttämättä ehdi tänne palstalle vastailemaan. Pienellä vaivalla netistä hakemalla tieto on myös löydettävissä. Tässä tilanne lienee vähän eri kuin tuossa tasapainotuskysymyksessä.
Yritänpä tässä kuitenkin nyt itse vastata kysymykseesi lyhyesti. Omakohtaista kokemusta Powercommanderista (PC) on nykyisestä pyörästäni joka on ei-Guzzi, mutta aikanaan Sport 1100i:hin tuli askarreltua säädettävä keskusyksikkö. Erilaisia karttoja ja niiden vaikutusta on tullut jonkin verran testailtua.
Nykyisissä ECU-ohjatuissa pyörissä tuo ECU (Engine Control Unit) on tietokone joka ohjaa sekä polttoaineen syöttöä (PA-kartta) ja sytytystä (syttykartta). Nuo kartat ovat taulukkoja joissa esimerkiksi nuo polttoaineen syöttöarvot on esitetty eri kierrosluvuille/kaasunasennoille. Lisäksi taulukosta poimittua polttoaineen syöttöarvoa korjataan ilmanpaineen, ilmanlämpötilan ja lambda-anturin lukeman mukaan. Guzzeissa tietääkseni lambda-korjaus vaikuttaa vain 3000 rpm:ään saakka.
Eli jos kierroksia on vaikka 3000 rpm:ää ja kaasu on 10% auki, niin tällöin PA-taulukosta noudetaan syöttöarvo, joka voisi olla esimerkiksi 6 millisekuntia. Tämä tarkoittaa sitä että ruiskutussuuttimia pidetään 6 ms ajan auki. Säätö perustuu tuon syöttöajan muuttamiseen ja guzzeissa se vaihtelee n. 4 ms - 13 ms. Arvoa korjataan vielä ilmanpaineen ja lämpötilojen mukaan sekä matalilla kierroksilla vielä lambda-anturin lukeman mukaan. Kylmälle koneelle ja ilmanlämpötilalle korjaus voisi olla vaikka 1.25 jolloin suuttimien todellinen aukioloaika olisi 1.25 x 6 ms.
Tämähän toimii hienosti muuten paitsi että nykyisten päästö- ja osittain myös melumääräysten vuoksi vakiokartat on jouduttu säätämään sangen laihalle erityisesti alueella alle 5000 rpm. Tästä johtuen moni Guzzikin tehtaan vireessä kulkee hieman kulmikkaasti matalilla kierroksilla ja moottorista puuttuu V2 koneelle periaatteessa ominainen "sitkeä pehmeys". Jos lisäksi pyörään on tehty muita muutoksia, kuten vaihdettu toiset äänenvaimentimet tai vapaammin virtaava ilmansuodin, niin tilanne pahenee edelleen.
Tämän tilanteen voi korjata PC:llä. PC kytketään muutamalla plug-and-play liittimellä alkuperäiseen ECU:uun (tyypillisesti ruiskutussuuttimien ohjausjohtoihin) ja se pystyy korjaamaan oman sisäisen karttansa avulla ECUn sisältämää polttoaineensyöttökarttaa. Tämä on siis yleistäen esitettynä PC:n toimintaperiaate.
Edellisen esimerkin tapauksessa PC:n kartta voisi lisätä polttoaineensyöttöä peruskarttaan esim. 15 %. Tällöin 3000 rpm ja 10% kaasulla perusarvo ennen lämpötila- yms. korjauksia 1.15 x 6 ms.
Ohjelmoimalla PC:hen korjauskartta koko toiminta-alueelle (kaasunasento/kierrosluku) voidaan moottori saada toimimaan sellaisella polttoaine/ilmasuhteella jolla kulku on optimaalista.
Yleensä pyörän lambda-sondi kytketään pois toiminnasta kun PC laitetaan kiinni, koska muutoin sondi ja alkuperäinen ECU pyrkivät kompensoimaan PC:n vaikutuksen pois.
PC:n ohjelmointi on helppoa mukana tulevan ohjelman avulla jolloin nykyaikaisella tietokoneella voi PC:tä ohjelmoida ja ladata PC:hen halutunlaisen korjauskartan. Kaikki jotka osaavat käyttää tietokonetta pystyvät periaatteessa myös ohjelmoimaan PC:hen uusia karttoja.
Mistä sen korjauskartan sitten saa ? Usein käytetty ja helppo tapa on ladata netistä kartta joka on tehty vastaavanlaiselle pyörälle jossa on samat muutokset kuin omassa pyörässä. Tämä toimii useimmiten aika hyvin. Karttaa vois myös itse säätää perstuntuman perusteella paremmin kohdalleen jos tarpeen.
Jos korjauksen haluaa optimaaliseksi niin pyörää pitää ajaa dynamometrissä ja PC säädetään noiden testien perusteella kohdalleen. Tämä antaa periaatteessa optimaalisen kartan koska säätö perustuu pakoputken päästä tehtäviin pakokaasumittauksiin juuri SINUN pyörästäsi. Jos dyno-operaattori osaa hommansa, niin kartta on tämän jälkeen todella hyvä. Säätäminen tosin maksaa muutaman sata euroa.
Hyödyt :
- pyöräsi kulkee pehmeämmin etenkin alakierroksilla ja mahdollinen nykiminen tai
kulmikkuus kaasua avattaessa poistuu
- tyypillisesti keskialueelle tulee lisää voimaa
- jos pyörässä on muita muutoksia niin huipputeho saattaa kasvaa hieman
- V11 pyörien (ja muidenkin jos tätä ongelmaa on) nakutusherkkyys vähenee
Haitat :
- hinta
- säätämisen vaiva/hinta erityisesti jos haluaa säädöt kohdalleen dynossa
- yksi tietokone lisää pyörässä (kytkettävissä tosin irti n. 5 minuutissa jos vikaantuu)
Voiko pyörän omaa keskusyksikköä säätää suoraan ? Monissa tapauksissa voi mutta vain erikoisohjelmin joita ei monessakaan paikkaa ole käytössä. Tämä on ymmärtääkseni mahdollista myös Guzzin 15M ECU:lle, mutta useimmiten ihmiset valitsevat PC:n koska pyörä on helppo palauttaa alkuperäiseksi vain tuo boksi poistamalla.
Keskimäärin PC parantaa merkittävästi erityisesti pyörien ajettavuutta vaikka sitä usein rummutetaan nimenomaan tehoa kasvattavana palikkana. Mielestäni PC on helppo ja aika halpa viritys jonka vaikutuksen pyörässä huomaa heti.
ECU-pyörän ajettavuuden ilman PC:täkin saa kyllä kohtuulliseksi, mutta se vaatii sitä että kaikki säädöt ovat tiptop kohdallaan. Maahantuojalla tämäkin kyllä osataan, mutta sen sijaan kaikki perinteisiin kaasutinmoottoreihin tottuneet säätäjät eivät ehkä vielä ole sisäistäneet ruiskukoneiden "hienouksia".
Jos pyörää on muuten modifioitu hengityksen osalta, niin silloin säätöjen muuttaminen on aika lailla tarpeen jotta noista muista muutoksista saadaan hyöty irti.
Toivottavasti tästä oli jotakin apua.
- JuhaV
PekkaHml wrote: vai onko niin, että täällä suomessa vaan näperrellään ja kun tulee oikeat asiat eteen menee sormi suuhun maahantuojankin miehiltä?