Kirjoittaja Aihe: Powercommander?  (Luettu 7777 kertaa)

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Powercommander?
« : Maaliskuu 24, 2006, 12:33:42 ip »
Selittäkääs joku minulle PCn todelliset edut. Vai onko se vaan yksi hilavitkutin, jota ei oikeasti tule paljon näpelöityä?
Voiko alkuperäistä boksia päivittää?
Mylly on V11 Sport KR sarjaa.

Juha T.

  • Viestejä: 16
Powercommander?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2006, 13:55:41 ip »
Joo, minuakin vähän kiinnostaa. Lainasin Alfamerin Moottoripyörän modifiointi -kirjan ja siinä oli PowerCommanderista s 40-43. Asennus näytti olevan mallia pari töpseliä ja maadoitusjohto kiinni sekä paikan etsiminen itse yksikölle ja eikun ajamaan. Mikähän mahtaa olla tilanne oikeasti? Minulla on puolestani Stone.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Powercommander?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2006, 14:37:16 ip »
vai onko niin, että täällä suomessa vaan näperrellään ja kun tulee oikeat asiat eteen menee sormi suuhun maahantuojankin miehiltä?

  • Vieras
Powercommander?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 25, 2006, 03:10:26 ap »
PekkaHml,

Pieni provosointisi lienee tässä tapauksessa vähän turhaa. Osaamista löytyy maahantuojalta melko varmasti tässä asiassa, mutta he eivät välttämättä ehdi tänne palstalle vastailemaan. Pienellä vaivalla netistä hakemalla tieto on myös löydettävissä. Tässä tilanne lienee vähän eri kuin tuossa tasapainotuskysymyksessä.

Yritänpä tässä kuitenkin nyt itse  vastata kysymykseesi lyhyesti. Omakohtaista kokemusta Powercommanderista (PC) on nykyisestä pyörästäni joka on ei-Guzzi, mutta aikanaan Sport 1100i:hin tuli askarreltua säädettävä keskusyksikkö. Erilaisia karttoja ja niiden vaikutusta on tullut jonkin verran testailtua.

Nykyisissä ECU-ohjatuissa pyörissä tuo ECU (Engine Control Unit) on tietokone joka ohjaa sekä polttoaineen syöttöä (PA-kartta) ja sytytystä (syttykartta). Nuo kartat ovat taulukkoja joissa esimerkiksi nuo polttoaineen syöttöarvot on esitetty eri kierrosluvuille/kaasunasennoille. Lisäksi taulukosta poimittua polttoaineen syöttöarvoa korjataan ilmanpaineen, ilmanlämpötilan ja lambda-anturin lukeman mukaan. Guzzeissa tietääkseni lambda-korjaus vaikuttaa vain 3000 rpm:ään saakka.

Eli jos kierroksia on vaikka 3000 rpm:ää ja kaasu on 10% auki, niin tällöin PA-taulukosta noudetaan syöttöarvo, joka voisi olla esimerkiksi 6 millisekuntia. Tämä tarkoittaa sitä että ruiskutussuuttimia pidetään 6 ms ajan auki. Säätö perustuu tuon syöttöajan muuttamiseen ja guzzeissa se vaihtelee n. 4 ms - 13 ms. Arvoa korjataan vielä ilmanpaineen ja lämpötilojen mukaan sekä matalilla kierroksilla vielä lambda-anturin lukeman mukaan. Kylmälle koneelle ja ilmanlämpötilalle korjaus voisi olla vaikka 1.25 jolloin suuttimien todellinen aukioloaika olisi 1.25 x 6 ms.

Tämähän toimii hienosti muuten paitsi että nykyisten päästö- ja osittain myös melumääräysten vuoksi vakiokartat on jouduttu säätämään sangen laihalle erityisesti alueella alle 5000 rpm. Tästä johtuen moni Guzzikin tehtaan vireessä kulkee hieman kulmikkaasti matalilla kierroksilla ja moottorista puuttuu V2 koneelle periaatteessa ominainen "sitkeä pehmeys". Jos lisäksi pyörään on tehty muita muutoksia, kuten vaihdettu toiset äänenvaimentimet tai vapaammin virtaava ilmansuodin, niin tilanne pahenee edelleen.

Tämän tilanteen voi korjata PC:llä. PC kytketään muutamalla plug-and-play liittimellä alkuperäiseen ECU:uun (tyypillisesti ruiskutussuuttimien ohjausjohtoihin) ja se pystyy korjaamaan oman sisäisen karttansa avulla ECUn sisältämää polttoaineensyöttökarttaa. Tämä on siis yleistäen esitettynä PC:n toimintaperiaate.

Edellisen esimerkin tapauksessa PC:n kartta voisi lisätä polttoaineensyöttöä peruskarttaan esim. 15 %. Tällöin 3000 rpm ja 10% kaasulla perusarvo ennen lämpötila- yms. korjauksia 1.15 x 6 ms.

Ohjelmoimalla PC:hen korjauskartta koko toiminta-alueelle (kaasunasento/kierrosluku) voidaan moottori saada toimimaan sellaisella polttoaine/ilmasuhteella jolla kulku on optimaalista.

Yleensä pyörän lambda-sondi kytketään pois toiminnasta kun PC laitetaan kiinni, koska muutoin sondi ja alkuperäinen ECU pyrkivät kompensoimaan PC:n vaikutuksen pois.

PC:n ohjelmointi on helppoa mukana tulevan ohjelman avulla jolloin nykyaikaisella tietokoneella voi PC:tä ohjelmoida ja ladata PC:hen halutunlaisen korjauskartan. Kaikki jotka osaavat käyttää tietokonetta pystyvät periaatteessa myös ohjelmoimaan PC:hen uusia karttoja.

Mistä sen korjauskartan sitten saa ? Usein käytetty ja helppo tapa on ladata netistä kartta joka on tehty vastaavanlaiselle pyörälle jossa on samat muutokset kuin omassa pyörässä. Tämä toimii useimmiten aika hyvin. Karttaa vois myös itse säätää perstuntuman perusteella paremmin kohdalleen jos tarpeen.

Jos korjauksen haluaa optimaaliseksi niin pyörää pitää ajaa dynamometrissä ja PC säädetään noiden testien perusteella kohdalleen. Tämä antaa periaatteessa optimaalisen kartan koska säätö perustuu pakoputken päästä tehtäviin pakokaasumittauksiin juuri SINUN pyörästäsi. Jos dyno-operaattori osaa hommansa, niin kartta on tämän jälkeen todella hyvä. Säätäminen tosin maksaa muutaman sata euroa.

Hyödyt :
- pyöräsi kulkee pehmeämmin etenkin alakierroksilla ja mahdollinen nykiminen tai
kulmikkuus kaasua avattaessa poistuu
- tyypillisesti keskialueelle tulee lisää voimaa
- jos pyörässä on muita muutoksia niin huipputeho saattaa kasvaa hieman
- V11 pyörien (ja muidenkin jos tätä ongelmaa on) nakutusherkkyys vähenee

Haitat :
- hinta
- säätämisen vaiva/hinta erityisesti jos haluaa säädöt kohdalleen dynossa
- yksi tietokone lisää pyörässä (kytkettävissä tosin irti n. 5 minuutissa jos vikaantuu)

Voiko pyörän omaa keskusyksikköä säätää suoraan ? Monissa tapauksissa voi mutta vain erikoisohjelmin joita ei monessakaan paikkaa ole käytössä. Tämä on ymmärtääkseni mahdollista myös Guzzin 15M ECU:lle, mutta useimmiten ihmiset valitsevat PC:n koska pyörä on helppo palauttaa alkuperäiseksi vain tuo boksi poistamalla.

Keskimäärin PC parantaa merkittävästi erityisesti pyörien ajettavuutta vaikka sitä usein rummutetaan nimenomaan tehoa kasvattavana palikkana. Mielestäni PC on helppo ja aika halpa viritys jonka vaikutuksen pyörässä huomaa heti.

ECU-pyörän ajettavuuden ilman PC:täkin saa kyllä kohtuulliseksi, mutta se vaatii sitä että kaikki säädöt ovat tiptop kohdallaan. Maahantuojalla tämäkin kyllä osataan, mutta sen sijaan kaikki perinteisiin kaasutinmoottoreihin tottuneet säätäjät eivät ehkä vielä ole sisäistäneet ruiskukoneiden "hienouksia".

Jos pyörää on muuten modifioitu hengityksen osalta, niin silloin säätöjen muuttaminen on aika lailla tarpeen jotta noista muista muutoksista saadaan hyöty irti.

Toivottavasti tästä oli jotakin apua.

- JuhaV


PekkaHml wrote:
Lainaus
vai onko niin, että täällä suomessa vaan näperrellään ja kun tulee oikeat asiat eteen menee sormi suuhun maahantuojankin miehiltä?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2006, 03:32:00 ap kirjoittanut JuhaV »

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Powercommander?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 25, 2006, 04:04:20 ap »
Haa.. provokaatioksi se oli suunniteltukin ja...toimi...
Kiitos Juha.

Guzzipeikko

  • Vieras
Powercommander?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 31, 2006, 17:43:21 ip »
Tuohon Juhan tekstiin ei sitten voi muuta kuin sanoa aamen. Ja varoittaa ettei viritetyt vehkeet karkaa käsistä.
pekka

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Powercommander?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2006, 21:26:59 ip »
ns. papin aamen?

Ajelen vaan hiukan kesällä hiljaa saaressa kauniilla ilmalla merikapteeninlesken kanssa kun ei sada ja tuulee hiljaa etelästä...

Ei  karkaa, juniorilta jo karkas tämäkin...

Mutta.  Olen katellu käppyröitä, monenmoisia kaaria on Guzzeistakin saatu. Sattuu olemaan myös omasta käppyrä ja siihen olen vertaillut. Sanoisin, ettei ole huonoimmasta päästä ihan vakionakaan juuri tämän kyseisen V11 Sportin teho- ja vääntökäyrä. Vertasin 2002 lemansin teho- ja vääntökäyriin ja olen tyytyväinen. Lempparin vääntökäyrä oli enempi liikennemerkin kaltainen...sen kuoppamerkin..tai sitten niitten nattasten lapissa...

Että valoinko sokkelin turhaan..jos ei naapurin maalle kerran saakaan rakentaa.

Kiinnostavaa on nähdä, mitä vaikuttaa koko tämä askartelu vääntökäyrään. Ja tuoko tasapainotus jotain muutosta johonkin käyrään.
Edes v-käyrään.
Miksi käyrä muuten noin 6500 paikkeilta ylöspäin näyttää enempikin EKG- käyrältä... siihen tulee n. 300 kierroksen välein  z-mutka. curva pericolosa?
Juu.. en ole kovin kiinnostunut tehoista sinänsä, kiinnostaa vaan tämä teoriapuoli.
Tsernobylkin pamahti sen takia, etteivät prosessia valvovat tatjanat ymmärtäneet, kuinka kokonaisuus toimii ja mitä se oikeasti tarkoittaa kun punanen valo palaa.
Pieni lamppu...ei vie paljon virtaa... nitshevo..

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Powercommander?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 31, 2006, 21:40:53 ip »
toisaalta, on olemassa vanha sanonta:

"Venäjää ei voi järjellä ymmärtää eikä arsinalla mitata.."

Saa vapaasti soveltaa.

Pekka

  • Vieras
Powercommander?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 01, 2006, 02:33:26 ap »
Moi,

Siunausta vaan teillekin päin :). Voisko tähän sanoa että guzzistit sitä tarvitsevat tai ovat jo sellaisia.

Noihin käyriin liittyen semmoinen kommentti että pyörän käytännön ajettavuuden ja väännökkyyden arviointi dynokäyrien perusteella on mielestäni aika vaikeaa.

Jos kyseessä on inertiadynossa (vastakohtana jarrudynolle) mitattu tehokäyrä, niin siinähän tyypillisesti mittaus perustuu siihen että massiivista mittausrumpua on kiihdytetty täyskaasulla moottorin kierroslukutoiminta-alueen yli. Tämähän mittaa siis moottorin maksimitehon eri kierrosluvuilla ja nimenomaan tuolla täyskaasulla.

Eli toisinpäin, tuollainen dynokäyrä ei kerro (periaatteessa) mitään siitä miten moottori käyttäytyy vaikka 20-40 % kaasunavauksilla 3000-5000 rpm:n välillä. Siellähän sitä normaalisti vietetään suurin osa ajoajasta.

Pätevä dynomies voi tehdä noita vetoja osakaasullakin ja seurailla lambda-anturista seoksia pistäen ne sitten kohdalleen. Silloin saadaan myös tuo ajoalue kuntoon. Näitä käyriä ei vaan juuri milloinkaan ole näytillä.

Tästäpä johtuen se lambda-näyttö pyörässä ei ole mikään aivan tyhmä juttu. Siitähän MotoMattikin täällä kirjoitteli. Sitä normaaliajossa seuraillessa voi PowerCommanderin tai muun säädettävän lootan kartan laitella pikkuhiljaa kohdalleen ja saada keskialueelle herkkyyttä ja väännön tunnetta.

Tasapainotus on varmaan hyvä juttu vaikkei suoraan tuokkaan merkittävää/mitattavaa tehonlisää. Se kuitenkin parantaa koneen käytettävyyttä ja tuntuu varmaan käytännössä parantuneena "kierroshalukkuutena", jolloin sitä tehoakin on enemmän kun konetta kehtaa kierrättää.

Tulipas taas pitkä juttu.

Terv. JuhaV

Guzzipeikko

  • Vieras
Powercommander?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 01, 2006, 03:48:27 ap »
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus

Mutta.  Olen katellu käppyröitä, monenmoisia kaaria on  Guzzeistakin saatu. Sattuu olemaan myös omasta käppyrä ja siihen olen  vertaillut. Sanoisin, ettei ole huonoimmasta päästä ihan vakionakaan  juuri tämän kyseisen V11 Sportin teho- ja vääntökäyrä. Vertasin 2002  lemansin teho- ja vääntökäyriin ja olen tyytyväinen. Lempparin  vääntökäyrä oli enempi liikennemerkin kaltainen...sen kuoppamerkin..tai  sitten niitten nattasten lapissa...
Käppyrät, periaatteessa samanlaisesta moottoristakin saadut ovat  todennäköisesti vuosiriippuvaisia. Eli minkä normin mukaan päästöt on  mitattu. Mitä taas tulee siihen kurvin heittoihin siellä ylä  kierroksilla ninn johtuneeko mittalaitteen suurpiirteisuudesta vai onko  niin että tuota ECU kartaa ei ole tehty ihan tiheällä otannalla  kierroksille joita ei ihan päivittäin käytetä ?? Liitteenä yksi lemans  käppyrä.
pekka

Guzzipeikko

  • Vieras
Powercommander?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 01, 2006, 03:50:08 ap »
Lainaus
Lipsahti, kahdesti, p**kule, hävettää.