Vihdoinkin edistystä!!
Vaihtelin tuossa tänään suuttimia ja säätelin neuloja. Loppujen lopuksi aika laihoin tuloksin. "keskiyläalueen" ongelma sen kun pysyi ja ylhäällä kuivui veto, vaikka mitä kokeili. Sitten avasin vaan raakasti kärkikopan ja ryhdyin mittaamaan. Olin uusia kärkiä asentaessani säätänyt välin n.0,3-0,35mm:n. Nyt toisten kärkien väli oli kaventunut 0,25-0,3 alueelle. Syykin oli ilmeinen; laahauspala, joka nokkaa seuraa, oli tyssääntynyt!! Olin tuon bakeliitti palan kyllä voidellut, tai siis sen huopalapun, joka voitelee nokkaa. Mutta ilmeisesti tarvikekärkien laahain on pehmeämpää ainetta. Otin sitten rakotulkin uudestaan käteen ja säädin kärjet aukeamaan 0,45-0,5mm. Kirja kertoo oikean alueen olevan 0,35-0,45. En varsin pitänyt toivelippua korkealla.
.
.
.
.
MEINASI KARATA MOPO KÄSISTÄ!!! Tehoa on ollut hukassa varmaan kymmenen tai enemmän yksikköä!! Varomattomasti avasin kaasua kakkosella ja pyörä totteli pitkästä aikaa liikkumoiskäskyä turhia mukisematta. Käyntiäänikin on aivan erilainen; voimaa korskuva ja erittäin tasainen. Suutinjumppakin tuotti näköjään lopulta tulosta-> kaasukahvan alueella ei ole kuolleita tai vastahakoisia kohtia. Kaasun voi runtata tai rullata sivistyneesti auki, kaikki käy.
Kysymys tosin kuuluu: Miten voi vaikuttaa noin paljon? Ennen kun pelasi kaksitahtisten kanssa, piti kärkiväli säätää mahdollisimman pieneksi, jotta huippusuorituskyky saatiin ulosmitattua. Nythän toimitaan aivan perse edellä?? Kärkien kosketuskulmakin on vähintään oppikirjan lukemia vastaan. Hullua, mutta totta.
Kannattaisikohan kärkikoneita yhä ajavien kokeilla samaa konstia? Ihan silläkin varjolla, että saataisiin mielenkiintoista testidataa..