Kirjoittaja Aihe: Ohut veto  (Luettu 12965 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Ohut veto
« : Heinäkuu 16, 2010, 07:58:55 ap »
No voihan jee. Hana ongelma oli näköjään syypää mehun loppumiseen. Askartelin hanan tilalle suoran lähdön 8 millin letkulle ja vóila; bensa riittää kaasu auki ajamisen. Mutta, veto on yläpäässä edelleen ohutta.
Tämä yläalueen aikaisempaa laihempi veto tuli eteen jo viime viikolla radalla. Ei meinaa kiihtyä millään 140 yli. Ennen otti kakomatta +165. Oire oikeastaan voimistui uusien kärkien vaihdon yhteydessä. Kärkiväli on säädetty 0,3-0,4 välille, jota ohjekirja tarjoaa. En voinut verrata vanhojen kärkien aukeamaan, sillä ne olivat kuluneet huomattavan vakavalle kuopalle, joten mittaus oli vähintään epätarkkaa. Kuluneisuus niille suotakoon, sillä ko. kärjet olivat tarjonneet katkosta ainakin 25 tonnia.. Myös tyhjäkäynti tipahti kovin alas kärkien vaihdon yhteydessä..?
Kaasareissa on tällä hetkellä joka sopukka puhdistettuna ja rassattuna
- Säädöt on haettu oman mielen mukaan kohdalleen ja synkka katsottu silmällä, kuten ennenkin.
- Ryypyt eivät jumita.
- Suuttimia ei ole vaihdettu entisiä asetuksia poikkeavaksi.
- Putsarit ovat puhtaat.
- Kurkut ovat ehjät.
- Venttiilien välys on tarkastettu.
- Puristuksia löytyy.
- Tulpat ovat uudet kolmikärkiset ja hyvän väriset.
- Ennakonsäädin toimii, tarkastettu strobolla.
- Ryypyn veto korkeilla nopeuksilla/vedossa ei paranna kiihtyvyyttä. Melkeimpä päinvastoin.
- Putket ovat auki  :o
- Tankki saa ilmaa -> parannettu entisestään.
- Kone ei savuta tms.

Mikä tuota oikein riipoo? Onko kenties kärkien väli liian iso? Perusennakko perseellään?
Synkat säädän tänään illalla putkella, jos ehdin.

Per#¤le kun en olis niin pa, niin siirtäisin kivikautisen polttoaine- ja syttypuolen hyllylle digiajan tieltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Ohut veto
« Vastaus #1 : Heinäkuu 16, 2010, 10:14:32 ap »
Ciao !

Minä kyllä lähtisin kuiten ensiksi katsomaan tuota kaasareiden synkkausta.

Olen monet kerrat Lariossa laittanut silmällä ja korvakuulolla omasta mielestä putsauksen jälkeen kohdalleen, mutta kun laittaa
mittarin kiinni niin ei meinaa silmiään uskoa kuinka huono oma "sävelkorva" on   :o

Uskomattoman paljon tekee kun on ihan "kohdillaan"

Kaasareiden perusdiagnoosiin/ säätöihin käy hyvin Moposportin luettelon DellOrto säätöohje s. 85

http://www.moposport.fi/moposport_luettelo08.htm

t: jAgo




Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohut veto
« Vastaus #2 : Heinäkuu 16, 2010, 10:32:38 ap »
Juupati juu, mutta vetoa on lähinnä ylhäältä kateissa. Synkan tilanteeseen saan tänään selvyyttä kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohut veto
« Vastaus #3 : Heinäkuu 16, 2010, 13:16:48 ip »
Näitä arvelen mutta ei tarvi ottaa tosissaan.

Olikos ne kärjet ihan samanlaiset kuin entiset? Olen törmännyt sellaisiin kärkiin jossa fiiberilaahaimet on hiukan eri kohdassa kuin toisissa kärjissä. Aiheuttaa virhettä ennakossa. Katsoitko myös perusennakon strobolla? Etkä vain laittanut kärkisiltaa "vanhoihin merkkeihin".

Bensa-asia, josta olen jo aiemmin vaahdonnut, on nyt eriä. Laittavat "petäjäistä" eli biopolttoainetta joukkoon 2 - 5%. Silti polttoainetyyppi pysyy samana. Vasta kun mennään ajassa ja määrässä pidemmälle tulee polttoainemittariin merkintä biobensiinistä. Se palaa kokolailla samalla tavalla mutta sitä tarvitaan enemmän. Viittaa oireisiin. Pääsuutin ja neulaputki menevät uusiksi koska niiden polttoaineen välityskyky loppuu. Siihen ei auta välttämättä neulan nostokaan jos neulaputken reiät ei päästä tarpeeksi bensaa myllyyn.
Tästä päästäänkin mahdollisesti vikaraporttia tekemään tukkeutuneista neulaputken pikkureijistä. Kannattas katsoa nekin.

Kärjistä vielä: yks harvinaisempi vika on se että kärkien jouset eivät isoilla kierroksilla kerkiä sulkemaan kärkiä kyllin äkkiä jolloin puolille menevä virtamäärä pienenee ja sytytys ei ole tehokasta.

Vinkiksi kokeisiin: Jos DellOrtossa, jossa on siis ryyppy-ryyppy eikä kuristinläppä niin kuin itämaisissa kaasareissa, tulee eteen voimattomuutta jollain kierroksilla, vetää ryypyn nupista juuri silloin. Jos kone tukehtuu eli kierrokset laskee on homma ok. Jos taas veto hetkeksi paranee on pääteltävissä että sais olla enemmän menoliemivirtaa suuttimesta koneen suuntaan.

FOT:lla lienee tästä seoksen muodostamisesta kaasuttimesta teoreettisempaakin tietoa päässään.

Tämä kaasuttaja lähtee nyt mökkirantaan suorittamaan käytännön harjoitteita biopolttoaineen käytöstä kesälomalaisen nestemäisen energiatarpeen tyydyttäjänä.

mm

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohut veto
« Vastaus #4 : Heinäkuu 16, 2010, 13:52:39 ip »
En tietenkään katsonut perusennakkoa strobolla, vaan vanhoihin merkkeihin läiskäsin. Täytynee tehdä merkki jonnekin, että voi katsastella. Katsoin nimittäin vain pikaisesti ennakkosäätäjän toiminnan vauhtipyörästä-> onnistuu minulla helposti, koska olen askarrellut Nevadan koneeseen vanhan mallin sytyn ja täten en tarvitse vauhtipyörän haistelijaa. Sen kun poistaa, voi koneen pyöriessä ihastella strobon valossa vauhtipyörän liikehdintää. Toimii, kuten pitääkin.
En yhtään ihmettelisi, vaikka kärjet poikkeaisivat edellisistä. Oli sellaisen näköiset nipsuttimet, että ei siitä ole sinne koirankakkamajaan, jossa ne on kiinan tinasta puristettu, jäänyt montaakaan dinaaria. Tässä yksi syy, joka myös minut tulevaisuudessa ajaa digitaalitekniikan pariin; paskat tarvike/alkuperäis -kuluvat osat.
Neulaputkin puhdistelua harrastinkin viime viikolla, siitähän oli puhettakin Joutsassa.
Soppa tuolle maistuu ihan kohtuullisesti, sitä ainakin menee. Ryyppy on tosiaan lisääsoppaakoneeseen -mallia. Sen vetely ei parantanut tulosta, taisi mennä vaan hunompaan päin.
Lisää vinkkejä vaan tulemaan. Tämä voi ratketa pienelläkin jutulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohut veto
« Vastaus #5 : Heinäkuu 16, 2010, 18:10:01 ip »

Kylmäkäynnistys, tyhjäkäynti ja osakaasu ok, mutta tukehtuu täydellä kaasulla. Ja bensa maistuu.

Eipä tuohon taida tarvita mitään teoreettisia arvoja eri kaasun alueilla. Mikäli sähkö- ja ajoituspuoli on kohillaan ja kunnossa niin saapi liikaa tavaraa täydellä kaasulla.

En tunne kaasareittesi rakennetta, mutta pääsuutinta asteittain pienemmäksi kunnes löytyy - mikäli osakaasu kärsii, niin ensimmäiseksi neulaa ylemmäs...

T,
Jukka

Ps. Muistaakseni aiemmassa kuvassasi tulpat olivat tumman puoleiset ja tuskin väri oli peräisin täys- vaan osakaasulta?

Pss. Mitä muutoksia olet sen jälkeen tehnyt kun viimeksi kulki hyvin täydellä kaasulla - tähän liittyen?


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ohut veto
« Vastaus #6 : Heinäkuu 16, 2010, 18:11:49 ip »
Jos kulku huononi kärkien vaihdon yhteydessä ja joutokäyntikin tipahti, tuo viittaa vähän sinnepäin että, sytytys on on nyt myöhäisemmällä kuin aiemmin. Kuopalle kuluneilla kärjillä ja liuskamitalla mitaten jää tehollinen kärkiväli isommaksi kuin tulenuusilla. Silloin kun
Lempparissa oli vielä kärjet suoritin kärkivälin tarkastuksen/säädön vaihtojen välillä siten että, kärkiväliä säätämällä passasin molempien puolien sytytysmerkit kohdalleen. Sitten vielä tarkastus liuskamitalla tai optisella silmämitalla että, kärkivälit ovat suunnilleen sen 0,4mm.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohut veto
« Vastaus #7 : Heinäkuu 16, 2010, 20:14:35 ip »
Kiitos taas vinkeistä.
Synkat on nyt sentin sisällä öljypatsaassa, olivat alun alkaen tyhhjäkäynnillä n.15 senttiä vasurille ja osakaasulla melkein saman verran oikealle.
Tarkistin kytkinkopan reiästä, siitä kyljestä, vauhtipyörän kiinteän ennakon merkin strobon kanssa. Kohdallaan on, vissiin 7 astetta? Ainakin sen verran se on 650cc koneessa. Tuossa on Nevadan oma vauhtipyörä ja kytkinkoppa, joten merkit ovat tehtaan mukaan ok. Kierroksilla merkki katoaa silmästä, kuten aiemminkin totesin, eli säädin toimii.
Koeajelen sen vielä illemmalla ja totean auttoiko. Seuraavaksi varmaan säätelen kärkiväliä isommalle, josko auttaisi.
Seuraavaksi suuttimien kimppuun, yksi muutos kerrallaan.

Fot; ei muita muutoksia, kuin kaasareiden perinpohjainen puhdistus (voisi viedä rikkaalle?) ja uudet kärjet. Seosruuveja jouduin kääntämään isommalle, kun poksui hieman pienillä kierroksilla. Mulla pitäisi olla 140 suuttimet tallissa, elleivät ole Ekulla juuri se koko..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Ohut veto
« Vastaus #8 : Heinäkuu 17, 2010, 00:44:09 ap »
Ciao !

No on hyvä että sait omankin "sävelkorvan" kohdallaan.

Aika isoilta vaikuttaa nuo sinun pääsuuttimet, jos seuraava pienempi on 140. Omassa on monien kokeilujen jälkeen  jälkeen
pääsuuttimet 120 ( tehdasosana 110) , neula 2 alimmaisessa ja neulaventtiilit T268( molemmat vakiot tehdasasennettuina).
Putsareina kartiomaiset tarvikesuodattimet ja aikas avoimet putket. Lähdin aikanaan noiden "avoimien osien" perusteella liian isoihin pääsuuttimiin ja palailin pikkuhiljaa
sitten lähemmäksi alkuperäisiä. Kaasareina tosin Larion DellOrtot.

Kyllä noita päässuuttimia saa olla pussillinen ja sitten eikun kokeilemaan sekä analysoimaan. Olishan se liian helppoa mennä
tietokoneella säätelemään. Vaikka noita motomatin juttuja lukiessa ei taida sekään ihan helppoa olla.

Harrastus vaatii oman aikansa . Mutta voi sitä iloa kun on ihan kohdillaan    ;)

jAgo
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohut veto
« Vastaus #9 : Heinäkuu 17, 2010, 12:03:48 ip »
Paikallaan on tällä hetkellä 145 pääsuuttimet. Kaasarit Larion PHBH:t eli 30 milliset. Toimi noilla putkilla ja PiperCrossin vaahtomuovisuodattimilla todella hyvin rivakassa ajossa. Nyt ei.
 Epäilys on seuraava; Puhdistin kaasarit ihan oikeasti hyvin, tajusin nimittäin vasta viime viikolla, että neulaputket voivat kerätä likaa kierteen ja itsensä väliin. Sontaa oli aika lailla! Myös kaikki suuttimet ja reiät on puhdistettu ihan mekaanisesti ja liottamalla. Tästä syystä ennen hyvin toimittaneet pääsuuttimet ja muut säädöt eivät nyt toimi, vaan menee ronskisti rikkaalle. Suuttmia mulla näkyi olevan pussissa 110, 125, 150 js 160, sekä ainakin yksi 122(?). Ekun SP:hen asennetut taisi olla 135.
Tähän kun lisätään aavistuksen pielessä oleva kärkiväli, ei lie ihmekään, että veto ei ole kohdallaan.
Täytyy kokeilla pienentää suutinta. Paha vaan, että seuraava koko minulla on 125, eli aika monta numeroa pienempi. No, näkeehän sillä suunnan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohut veto
« Vastaus #10 : Heinäkuu 17, 2010, 23:45:22 ip »
Olosuhteet on kunnossa säätöhommiin kun tuonkin verran vaihdon välineitä (suuttimia) käytettävissä. Tietenkin neulan muoto ja sijainti vaikuttavat myös kuten neulaputlkien reikien sijainti ja koko suuttimien läpimitan lisäksi.

Helppoahan tuo tietokoneella säätäminen on. Eikä kourat rapaannu. Se vaan että aina ei tiedä minne päin pitäisi bittejä tarjota...
Toista sataa muuttujaa joista osa vaikuttaa toisiinsa. Kaasarissahan on kokemuspohjaisesti jotkin asiat vakioitu ja niihin ei tarvitse kovin puuttua. Ruiskussa, kun aloitetaan puhtaalta pöydältä, on sivistyneellä arvauksella merkittävä rooli. Viimeisimmät takaiskut osastolla motomatin parempi Guzzi.

mm

jAgo

  • Viestejä: 186
Vs: Ohut veto
« Vastaus #11 : Heinäkuu 18, 2010, 00:53:44 ap »
Ciao !

Kokeileile alentaa tuohon 125:een luulen että pääset lähelle.

Jos suunta oikea niin sitten vielä pykälää pienempi.

Jos haluat kaasutintieteen maisteriksi niin tuon linkin kun opiskelet niin pääset
seuraavassa kokooontumisessa "elvistelemään "  ;)

 http://www.ducatimeccanica.com/dellorto_guide/dellorto.html

jAgo
Scuderia 59 Blue Wings Moto Guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohut veto
« Vastaus #12 : Heinäkuu 18, 2010, 17:02:04 ip »
Close, but no cigar. 125 oli aivan liian pieni. Kun pääsi pääsuuttimelle leikkasi vetoa ja soppa loppui. Neulaa ylemmäs, viimeiseen uraan, veto ihan jees, paitsi kun päästiin pääsuuttimen alueelle. Ylhäällä alkoi pauke.
Neulaa alas ja isot suuttimet takaisin. Vetää kohtuu puhtaasti, mutta luistit ylhäällä saa liikaa. Neulan sokkaa nostin siis kaksi pykälää alkutilanteesta, eli neulat alimmassa asennossa.
Tällä iteroinnilla päästään siihen tulokseen, että oikea koko on joko 130 tai 135. Neulat on X8:t, neulaputkien numeroa en muista. Ei auta kuin tilata pari suutinta taas ja ihmetellä. Ellei kellään juuri noita kokoja satu olemaan kirjekuoreen laittaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Ohut veto
« Vastaus #13 : Heinäkuu 18, 2010, 21:13:21 ip »
Olisikohan rikkaaalle menolla jotain yhteyttä ohittamaasi tukkoiseen hanaan?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ohut veto
« Vastaus #14 : Heinäkuu 18, 2010, 21:41:31 ip »
Eihän sen pitäisi. Neulaventtiilihän sen sopan sinne kaasariin annostelee.
Mutta kävin tuossa ottamassa 50 testikilometriä vyön alle. Kyllä, se vaatii hieman pienemmän suuttimen, ja neulan noston ainakin pykälällä. Sitten on kohdallaan. Tosin aiempaan erona, että vaatii joko 135 tai 140 koon suuttimen. Ero ei ole ihan kamala nimittäin. Neulan alkualueella hieman empii, eli tasaisessa ajossa noin 90 kymppiä, kun pitää vitosella. Silloin ei varmaan olla, kuin juuri pääsemässä neulan kartiolle, joten sitä yksi-kaksi pykälää ylemmäksi. Kun taas päästään neulan ohuelle osalle on veto erittäin muheva. Sitten, kun neulasta on päästy, vaimenee liikaan soppaan.
radalla tosin pikkuveli kertoi, ettei takana ajetaessa haise rikkaalle, vaan lähinnä kilvanajolle ;) Eli soppaa palaa, mutta hajusta päätellen ei kauheasti jää palamatta tarjotusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.