Moi. Kun vanhemman Guzzin sähköt alkavat kummitella, virtalukon pohja on hyvä ensimmäinen tarkastelukohde. Pohjan saa irti virtalukosta kun taivuttaa klipsit varovasti auki. Virtalukon kestoikää ja toimintavarmuutta parantaa kummasti kun asentaa ajovaloille releet. Laturin roottorikäämi voi myös irrota liimauksistaan. seurauksena on nopeasti katkos ko.käämissä. Tällöin latausvalo ei yleensä syty kun virran kääntää päälle. Omassa Lempparissani roottorikäämin kestoikä on n.100000km, kolmas on menossa. Jos lataussäädin, mikä sijaitsee oikean sivuposken takana, menee vaihtoon löytyy Biltemasta erittin toimiva ja edullinen vaihtoehto. (Fiat merkkisestä autosta, Bosch-laturi erillisellä säätimellä). Sopii paikalleen melkein heittämällä. Tasasuuntaajassa (säätimen vieressä) ei välttämättä ole muuta vikaa kuin ajanmittaan liitoksista hävinneet tinat. Lämmitä kaikki tasasuuntaajan liitokset uudelleen kolvilla ja lisää tarvittaessa uudet tinat. Lataus lakkaa/huononee myös silloin kun laturin rungon maadoitus lohkoon katoaa alumiinin hapettuessa aikojen kuluessa. Kokeile kiertää yhtä kiinnitysruuvia auki ja kiinni. Myös hiilet alkavat murentua ja kontakti liukurenkaisiin huononee kun hiilen pidin kuluu väljäksi, hiilet juuttuvat. Nämä tietysti niiden huonontuneiden liittimien lisäksi. Edellämainitut kaikki ovat hidastaneet matkantekoani jossakin vaiheessa, ainakin kerran!
Tällaisen olen kirjoittanut koskus aiemmin, aiheena : Ei lataa. Kyseessä oli silloin isolohkoisen latausonglma mutta voi olla avuksi. (piti korjata äätjaööt.)
Pekka