Kirjoittaja Aihe: Pikkulohkon kiertokankien laakerien vaihto  (Luettu 3058 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Pikkulohkon kiertokankien laakerien vaihto
« : Huhtikuu 20, 2010, 08:35:25 ap »
Terve!
Viime syksynä tuli hankittua vuoden 1987 MG NTX 350.
Ajoanautinnot jäivät kovasti lyhyeksi moottorin lauettua.
Syistä, vaurioista ja niiden korjaamisesta voisin kirjoitella pitkänkin tarinan.
(ehkä vielä kirjoitankin)  
:o

"Uhkarohkeasti" olen lähtenyt korjaamaan pyörää vailla asinamukaisita tietotaitoa ja välineitä. Purkaminen onkin sujunut kohtuullisesti. Motomatti on ollut korvaavattomana apuna. Olin jo alkamassa kasaamaan sylintereitä, kun tulin siihen johtopäätökseen, että kiertokankien laakerit tulee vaihtaa (varsinkin oikean puoleinen on liian väljä, kai ).  
>:(

Voisko joku ystävällinen Guzzisti ohjeistaa, kuinka pääseen helpoiten käsiksi laakereihin ja kuinka ne vaihdetaan? Ja mahdollisesti mitä kaikkea siinä pitää huomioida, jotta lopputulos olisi toimiva?  
???

T. Kimmo

ps. täytyi oikein tarkistaa wikipediasta kiertokangen ja kampiakselin ero! Paljastaa tietämättömyytensä käyttämällä oikeita termejä vääristä osista tai päinvastoin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2010, 16:38:34 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikkulohkon kampiakselien laakerien vaihto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 20, 2010, 16:33:32 ip »
Kannattaa ainakin tuo runko poistaa koneesta ensin  ::) ja katkaista traktori. Sittenhän tuo voimantuotto yksikkö on jo niin näppärän kokoinen paketti, että sitä pyörittelee helposti.
Muutenhan tuo on ihan perus moottorikauraa. Manuaali vasemmassa kädessä, avaimet oikeassa kädessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Pikkulohkon kiertokankien laakerien vaihto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2010, 18:44:46 ip »
Jep, traktori on katki poikki!
Pääseekö moottoria avaamaan riittävästi vaikka se on kiinni allarungolla?
Pitääkö kone irroitta kokonaan myös takahaarukasta?

Yritän päästä mahdollisimman helpolla, mutta usein se on se vaikein tie...

T. Kimmo

[ylläpito on poistanut liitteen]
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikkulohkon kiertokankien laakerien vaihto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2010, 19:58:00 ip »
Tuosta otat nyt koneen alta sen pitkän pultin, joka menee lohkon läpi. Sittenhän motin voi irroittaa laatikosta. Alarunko, startti, laatikko, haarukka, ja perä takapyörineen jää yhteen.

Usko pois, se on helpoin tapa  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pikkulohkon kiertokankien laakerien vaihto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2010, 20:33:27 ip »
Yritän päästä mahdollisimman helpolla, mutta usein se on se vaikein tie...
T. Kimmo
En haluaisi masentaa mutta, jos kiertokangen laakeri on niin väljä että, sen voi havaita esim. heiluttelemalla sitä yläpäästään sylinterin irrotuksen jälkeen, on todennäköistä että myös laakerikaulan puolella on sanomista. Kun kiertokankien laakereiden vaihdon takia pikkulohkon koneen joutuu kuitenkin purkamaan aika atomeiksi, kannattaisi mielestäni kampiakselin kuntoonkin panostaa hieman.

Pekka
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Pikkulohkon kiertokankien laakerien vaihto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 22, 2010, 18:35:00 ip »
Eiköhän se tuossa tilassa onnistu parhaiten ! ! ! !

[ylläpito on poistanut liitteen]
Tämäkin vielä! ! !