Kirjoittaja Aihe: Tasapainoon...  (Luettu 9874 kertaa)

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Tasapainoon...
« : Maaliskuu 16, 2006, 12:08:51 ip »
Nyt on sitten V11 Sportin pyörivät ja heiluvat massat viety tasapainotettavaksi.
Kovat ennakko-odotukset on...saapi nähdä kuinka käy. Se vähä, mitä olen tehdyistä tasapainotuksista kuullut Suomesta ja muualta, puhuu sen puolesta, ettei tota hommaa tehdä Mandellossa ensinkään.

Kerron liää kun tiedän lisää.
Joka tietoa lisää se...

aripitka

  • Viestejä: 48
Tasapainoon...
« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2006, 02:02:48 ap »
Mihin? Kuka tuollaisen puuhan tekee? Kiinnostaa itseäkin vähän laittaa V11 jollain aikataululla timmiin... Tasapainotus+PC+säätö ja penkitys.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Tasapainoon...
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2006, 08:27:13 ap »
Kuka tekee ja mitä maksaa? Oma moottori on ns. tuhannen päreinä nyt, ja aika olisi sinänsä otollinen.

Mistä tulikin mieleeni; onkos (kellään muulla ko mulla) guzzissaan säädettävää / ohjelmoitavaa sytytystä ?

Hyviä kokemuksia ? Vähän tuota poikain kanssa tuumittiin että jos saisi tuon ahdetun koneen toimimaan vielä vähän kivemmin nostamalla paineita, ehkä vaihtamalla keveämmän kytkimen ja puuttumalla syttyihin.

Ekku

  • Viestejä: 894
Tasapainoon...
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2006, 09:13:03 ap »
Lainaus käyttäjältä: MotoJussi
Kuka tekee ja mitä maksaa? Oma moottori on ns. tuhannen päreinä nyt, ja aika olisi sinänsä otollinen.

 
  • Lainaus
     Kiinnostaa meikäläistä myös. Kone myöskin osina tällä hetkellä.
     
Lainaus
 
Mistä tulikin mieleeni; onkos (kellään muulla ko mulla) guzzissaan säädettävää / ohjelmoitavaa sytytystä ?

 
  • Lainaus
     Ei vielä, mutta nyt pitäisi laittaa. Taitaa muuten tulla ihan samasta paikasta kuin tuo sinunkin pyörän sytkävahkeet.
     
Lainaus
 
Hyviä kokemuksia ? Vähän tuota poikain kanssa tuumittiin että jos saisi  tuon ahdetun koneen toimimaan vielä vähän kivemmin nostamalla paineita,  ehkä vaihtamalla keveämmän kytkimen ja puuttumalla syttyihin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2006, 09:21:00 ap kirjoittanut Ekku »

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Tasapainoon...
« Vastaus #4 : Maaliskuu 22, 2006, 09:54:20 ap »
Pärehöylääkös...

Omat päreeni vein Jyväskylään Keski-Suomen Koneistamoon mennä viikolla.
Voi olla että tulee loppuviikosta takaisin tai sitten ensi viikolla. Siis pari viikkoa kuluu aikaa kun heillä on vähän muutakin hommaa. Kustannusarvio oli parisataa teuroa.
Tämä minun vibraattorini on toinen guzzi, jonka varmuudella tiedän heidän tasapainottaneen. Ducateista heillä on kokemusta kaiketi enemmänkin.

Vaikeinta koko projektissa oli selvittää tasapainotusprosentti, jolla lasketaan, minkä painoinen murikka kampiakselin kaulalle laitetaan tasapainotuksessa.

Mandellon miehet vastailivat vaan eioota ja kehottivat ottamaan yhteyttä maahantuojaan. Mutta ei Nurmella ole eksaktia  tietoa.

V11sport.de  palstan kautta sain tiedon, että oikea prosentti on 53.

Pakko luottaa siihen, kuukauden sisään näen, kannattiko.

Pajalle pitää viedä kampiakseli, vauhtipyörä, kytkimen osat poislukien kytkinlevyt. Jousien pitäisi periaatteessa olla mukana. Mulla ei ne tullu kuormaan.
Lisäksi heiluvat massat eli kiertokanget laakeriliuskoineen sekä männät, männäntapit ja ne lukitushässäkät.

On syytä merkitä kaikki osat ennenkuin irrottaa...

Kerron lisää heti kun saan sen tasapainotuspöytäkirjan.
Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta tuskin tosta hommasta kovin paljon haittaa on...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2006, 09:58:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

Ekku

  • Viestejä: 894
Tasapainoon...
« Vastaus #5 : Maaliskuu 22, 2006, 12:16:57 ip »
Vai että Keski-Suomen koneistamo:)


Sattuipa sopivasti...

Sinne on nimittäin tarkoitus viedä nuo Lemanssin koneen muutkin roinat jahka saa kaikki tarvikkeet kotia asti.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Tasapainoon...
« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2006, 10:47:52 ap »
Jos joku haluaa tuota tasapainotusasiaa hiukan opiskella, laitan yhden nettiosoitteen:

http://www.cwtindustries.com/MultiBalMovies.htm

Siellä on muutama videonpätkä joissa selitetään mitä tasapainotuksessa tapahtuu. Videoissa tasapainotetaan auton moottoria, mutta periaate on sama.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2006, 10:50:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Tasapainoon...
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2006, 10:53:34 ap »
just...eipäs toimikaan linkki... prkl...

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Tasapainoon...
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2006, 10:55:50 ap »
Googlettamalla MultiBalMovies.htm näkyy löytyvän.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Tasapainoon...
« Vastaus #9 : Huhtikuu 10, 2006, 10:05:39 ap »
Kasa rautaa tuli Jyväskylästä tänään. Kirjoitan tähän sen, mitä tasapainotuspöytäkirjassa lukee:


Epätasapaino                            Ennen                                                Jälkeen

                                            astetta        grammaa                    astetta                grammaa


1. D-PÄÄ                                180                +22g                          270                            1g

2. N-PÄÄ                                180                +40g                          270                            1g


Aikas vähän ymmärrän muuta kuin että jälkeen - tilanne näyttää hyvältä.
Kommentoikaa asioista enemmän ymmärtävät.

Tai ymmärrän minä sen, että kun 40 grammaa laitetaan kiertämään 7000 - 8000 rpm, se painaa jonkunverran enemmän.

Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2006, 12:32:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Tasapainoon...
« Vastaus #10 : Huhtikuu 10, 2006, 15:42:05 ip »
Muakin kiinnostaa tuo merkkaustapa. Tarkoittaako tuo ehkäpä asteina pyörimissuuntaan D-pää (drive?) kytkimen puolelta ja toinen N-pää (N=vapaa?) laturin päästä? Ja tuo massa tuolta kulma-alueelta tai vaikka jopa positiosta löytyvää suurinta mahdollista epätasapainoa tahi virhettä? Eli kyseessä olisi gramman toleranssi..? 0-1g olisi silloin mahdollisuus epätasalle.

Kertokaa joku.

edit: ja nollakohtana olisi tietenkin yläkuolokohta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2006, 15:43:00 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Tasapainoon...
« Vastaus #11 : Huhtikuu 11, 2006, 02:32:01 ap »
En minäkään tiedä miten merkinnät määräytyvät, D ja N mutta tulisi mieleen seuraava:

180 astetta tarkoittaisi kammentapista puoli kierrosta=180 ast. eli vastapainolimpussa nuo ensimmäiset isot epätasapainogrammat. Porailujen jälkeen 270 asteen kohdalle jäänyt 1g epätasapainoa.

Larion korjaamokäsikirjassa löytyy staattisen tasapainotuksen ohjeet:

kampiakseli on tasapainossa kun kammentappiin ripustetaan 1,186 - 1,189 kg paino, tällöin kampi ja limput ovat vaakatasossa suorassa linjassa toisiinsa nähden - tämä se on high techia jos mikä! :)

Ykä

  • Viestejä: 188
Tasapainoon...
« Vastaus #12 : Huhtikuu 13, 2006, 04:21:51 ap »
Minäkin vein Larioni kampuran ja hilut tasapainotettavaksi R-koneistukseen, hintaa en muistanut/uskaltanut kysellä mutta kohtuuhintaan siellä on tähän asti työt tehty.

Tasapainotusprosentista kun kyselin, niin koneistaja valotti asiaa seuraavasti:  siviiliajossa tasapainotetaan yleensä 50% mukaan ja jos haluaa/tarvitsee kierrättää konetta enempi esim. rata-ajossa kilpapyörällä laitetaan silloin vähän yli 50% mukaan työpainot. Tällä on se vaikutus, että alemmilla kierroksilla kone hieman värisee enemmän mutta korkeammilla kierroksilla tärinät "hukkuvat" ja kone saadaan kiertämään enemmän. Eli nämä tasapainotusasiat ei aina ole niin yksiselitteisiä - toiseen tarkoitukseen "huono" tasapainotus onkin sitten kohdallaan ja päinvastoin

Itse tyydyin 50% tasapainotusfaktoriin, koska kuitenkin suurin osa ajosta on kohtuullisen maltillista kierrätystä ns. siviiliajoa. Koneen rasitus on pienempi silloin perusajossa. Eikä Suomessa 200km/h pysty monessa paikassa ainakaan kovin pitkään ajamaan:cool:

Nyt kyllä vaarantuu kevätajeluun pääsy kun laakereiden saatavuudesta on Mandellon kokoinen kysymysmerkki :O  Sen siitä saa kun koko talvi oli aikaa ropata ja keskittyi silloin vain näpertelyyn...

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Tasapainoon...
« Vastaus #13 : Huhtikuu 13, 2006, 04:30:02 ap »
Tuosta prosentista on sen verran tietoa, että aikaisemmin isolohkoilla olisi ollut tuo 50% ohjeena, mutta sitä on sittemmin hiukan nostettu. Ne minun hiluni tehtiin 53 prosentin mukaan, saa nähdä mitä se tarkoittaa käytännössä.
minunkin käsittääkseni se menee juuri noin, että prosentilla säädetään aluetta, jolla tasapaino on optimaalinen.
Tuleekohan paljon sakkoja nyt jos on pakko ajaa lujemmasti....

Samassa Mandellon huomassa on minunkin ajeluni edelleen.

Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2006, 04:31:00 ap kirjoittanut PekkaHml »