Tein edelliseen Caliin seuraavanlaisen kahvan lukittimen: kaasukahva pois, rosterisesta lukituslaatasta (pulttiliikkeet myyvät, on noin 1mm.n vahvuinen isokokoinen noin 45mm.n aluslaatta jossa 22mm.n reikä ja sakara ulkokehällä) sakaran pienensin R 5mm ja porasin siihen 4mm.n reiän. Otin laivaolutkärrystä sen epäkeskovivun, jolla työntöaisan pituuden säädön saa lukituksi, tämän vivun kiinnitin edellä mainittuun aluslaattaan M4 ruuvilla ja nylok mutterilla. Laatan vipuineen työnsin ohjausutangolle kahvarunkoa vasten ja merkitsin tushilla rungossa olevan lukitusruuvin paikan, viilasin moottorisahan teräketjuviilalla ruuvin kantaa varten kolon, näin ko. ruuvi esti laattaa pyörimästä kahvan mukana. Nyt taas laatta vipuineen kaasukahvalle ja kahva paikoilleen juuri ja juuri niin pohjaan, että kahva kiertyy mahd. keveästi. Nyt kun kahvan kiertää sopivaan asentoon, voi peukalolla kääntää sen epäkeskovivun painamaan kahvakumin lerstiä ja kahva lukittuu haluttuun kohtaan. Vipu ei kuitenkaan purista niin lujaa etteikö kaasua voisi kiertää kiinni, vaikkei lukkoa ehtisikään löysätä. Em. laitehan ei ole vakionopeussäädin, vaan vakiokaasusäädin, mutta tosi iso apu ja helpotus, voi vaikka kuivatella ajokättä sylinterin kannen päällä vesisateella.
t. Rauno