Kirjoittaja Aihe: vakkari/kaasukäden lepuutus  (Luettu 6407 kertaa)

gotler

vakkari/kaasukäden lepuutus
« : Huhtikuu 16, 2010, 09:21:52 ap »
Onko kellään kokemuksia "vakionopeussäätimen" rakentamisesta Guzziin?  Matka-ajossa helpottaa paljon oikean käden puutumista. Mulla on kahdessa vanhemmassa pyörässäni (toinen 1000 SPII) ollut vakiona kaasukahvan alla ruuvi, jolla kaasun on saanut lukittua sopuvauhtiin. Tuon tyyppisen tekeminen, ainakaan siististi ei ole helppoa. Yksi kaveri ehdotti magneettiventtiiliä kaasuvivustoon, kuulostaa aika tekniseltä. Itse olen miettinyt vasemmalle puolelle harvakierteistä ruuvia, jolla saisi säädön aikaiseksi. Sen pitäisi vaan olla jotenkin jousikuormitteinen, että se laukeaa pois jos kaasua sitten käyttää kahvasta. Jos on ideoita tai kuvia niin tänne vaan... Moni pitää tuollaista vaarallisena, mutta onhan tappkatkaisin edelleen oikean käden ulottuvilla.

Rauno

Vs: vakkari/kaasukäden lepuutus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2010, 12:42:47 ip »
Tein edelliseen Caliin seuraavanlaisen kahvan lukittimen: kaasukahva pois, rosterisesta lukituslaatasta (pulttiliikkeet myyvät, on noin 1mm.n vahvuinen isokokoinen noin 45mm.n aluslaatta jossa 22mm.n reikä ja sakara ulkokehällä) sakaran pienensin R 5mm ja porasin siihen 4mm.n reiän. Otin laivaolutkärrystä sen epäkeskovivun, jolla työntöaisan pituuden säädön saa lukituksi, tämän vivun kiinnitin edellä mainittuun aluslaattaan M4 ruuvilla ja nylok mutterilla. Laatan vipuineen työnsin ohjausutangolle kahvarunkoa vasten ja merkitsin tushilla rungossa olevan lukitusruuvin paikan, viilasin moottorisahan teräketjuviilalla ruuvin kantaa varten kolon, näin ko. ruuvi esti laattaa pyörimästä kahvan mukana. Nyt taas laatta vipuineen kaasukahvalle ja kahva paikoilleen juuri ja juuri niin pohjaan, että kahva kiertyy mahd. keveästi. Nyt kun kahvan kiertää sopivaan asentoon, voi peukalolla kääntää sen epäkeskovivun painamaan kahvakumin lerstiä ja kahva lukittuu haluttuun kohtaan. Vipu ei kuitenkaan purista niin lujaa etteikö kaasua voisi kiertää kiinni, vaikkei lukkoa ehtisikään löysätä. Em. laitehan ei ole vakionopeussäädin, vaan vakiokaasusäädin, mutta tosi iso apu ja helpotus, voi vaikka kuivatella ajokättä sylinterin kannen päällä vesisateella.

t. Rauno

KariL

« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2010, 17:03:24 ip »
Kun ei sitä Guzzia ole saanut vielä(kään) hankituksi, niin kirjotellaan ees tänne...

Nykyisessä mopossa, BMW R1200CL on sellainenkin vekotin, kuin vakionopeuden säädin, murikan kyljessä taitaa lukea Delphi - jos nyt oikein muistan.
Sähkökaavio löytyy täältä: http://www.r1200clc.com/manuals/service/toc.php, sivut 99-100.
Muuten en asiassa varmaankaan neuvoa osaa - aikas mutkaselta näyttää tuo kaaviokin...
Toisaalta asia hivenen kiinnostaa, kun säätimestä tosiaan pitää luopua, jos guzziin vaihtaa, eikun "kun vaihtaa"... mukava kampe, varsinkin tällaselle, jonka "hiirikäsi" tuppaa kipeytymään jo toimistohommissa. Kiva on kättä lepuutella, ja morjestella vastaantulijoille oikealla kädellä...  :)

KL

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2010, 17:37:55 ip »
Vakionopeussäädin "on" : http://files.myopera.com/v2tre/albums/806673/060820091576.jpg
Vakionopeussäädin "off" : http://files.myopera.com/v2tre/albums/806673/060820091575.jpg

Kaasua voi hienosäätää "on" asennossa tai paniikkitilanteessa kääntää kiinni helposti. Ideana on siis kitkan lisääminen.

Toinen, hieman teknisempi ratkaisu : http://files.myopera.com/v2tre/albums/675275/29072008629.jpg

- JuhaV

gotler

« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2010, 20:49:24 ip »
Vaikuttaa lupaavalta tuo JuhaV:n O-rengashomma. Kävin just kuvan innoittamana autotallissa sovittamassa polkupyörän n. 5cm pituista sisäkumin pätkää päätypainon ja osittain kaasukahvan päälle. Toimii ;D. Selviää sitten käytössä, että riittääkö pitämään paikoillaan ajossa. Jos ei, niin sitten kumi kaksinkerroin! Kiitoksia vinkeistä.

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2010, 06:49:49 ap »
Nuo O-rengas rinkulat tein itse "kumiköydestä" jota sattui löytymään autotallista. Pätkä kumia ja liimaus pikaliimalla. Parin lyhentämisen jälkeen löytyi oikea tiukkuus. 5-6 mm vahvoja sopivan kokoisia O-renkaita voi olla vaikea löytää, mutta sopivalla pikaliimalla liimaamalla kumiliitos on niin vahva että kumi repeää kiskottaessa liimauksen vierestä eikä itse liimauksesta.

DeLuxe-version saa aikaan siten että sorvaa tankopainon reunaa nätin viisteen johon O-rengas nätisti ja tiukasti istuu. Silloin pysyy kahva paremmin paikoillaan kun kitkapintaa on enemmän.

- JuhaV

NorgeGTL

« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2010, 19:22:52 ip »
Minulla on tallin hyllyssä jouten sähköinen VDO-säädin , joka toimi hienosti aikanaan K 1100 LT:ssä. Kytkentä on simppeli kunhan saa vain saa nopeusimpulssin sekä nopeudensäätövaijerin kytkettyä sopivasti kaasuvaijerille. Lisäksi motikalle pitää löytyä paikka. Norgessa tilaa ei oikein ole paitsi esim. perälaukussa.

Jos jotakuta kiinnostaa niin on näillä näkymin jouten.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Pekka

« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2010, 20:47:11 ip »
Onko päässyt Guzzin tekniikka taantumaan? Mulla ainakin on ollut vakiokaasu tehdasasasennuksena Lempparissa jo vuodesta 1985, ja aina vaan toimii! ;D
Sohc van Helmi.

gotler

« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2010, 21:12:29 ip »
Kyllä Pekka on oikeassa, tekniikka on päässyt vakavasti taantumaan. Vakiokaasuhan on euroopan toiseksi paras keksintö. Paras on edelleen hakusessa ;)

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2010, 08:48:45 ap »
Ciao!
Kaasukäden puutumiseen auttaa myös hyvin yksinkertainen lepuutustuki. Muutaman euron arvoinen muovilärpäke, jonka saa lähes mistä tahansa mp-liikkeestä.
Auttaa yllätävän hyvin. Vähentää juuri sopivasti kaasukäden puristusta, jotta puutuminen vältetään.

Sen käyttö vaatii hieman totuttelua, mutta minulla se pelaa juuri siten kuin toivoinkin!
t. Kimmo

ps. kaverini osti Australiasta omaan GS:ään elektronisen vakionopeuden säätimen. Asentaminen ei ollut maailman helpointa, koska automaation ammatilainenkin joutui tekemään sen kanssa töitä useamman tunnin. Lopputulos oli hinnakas, mutta toimiva. Täytyy myöhemmin etsiä kyseisen sivuston linkki...siellä oli mainita yhteensopivuudesta Moto Guzziin.
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2010, 16:35:57 ip »
Minä en tuohon kaasukädenlepuuttaja lerputtimeen tottunut. Appiukon molemmissa mopoissa on tuo ollut ja en ole kyllä tykännyt. Saattaa kyllä johtua siitä, että vältän pitkäkestoista, yksitoikkoisen vauhdin jurruttamista, niin ei ole minulle luonteva kalikka.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gotler

« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2010, 18:53:46 ip »
Muovilärpäke on ihan hyvä keksintö. Olen pari kesää käyttänyt lärpäkettä hyvällä menestyksellä Triumph Sprintissä, jossa on suht. pysty ajoasento. Grisossa taas ajoasento on hieman etukeno, ja käsien varaan tulee enemmän painoa, ja ehkä sen takia se ei oikein sovellu siihen. Grison kahvakumit ovat myös ohuemmat kuin Trumpassa, saattaa senkin takia kaasukäsi väsähtää enemmän.

gotler

« Vastaus #13 : Huhtikuu 25, 2010, 18:19:02 ip »
Nyt pääsin yli viikon >:(  tauon jälkeen ajelemaan. Tuo polkupyörän sisäkumin pätkä, puoliksi kaasukahvassa ja puoliksi päätypainolla toimii erinomaisesti! Kuminpätkä on "retkipyörästä" kapeaa kumia, ei mummopyörän leveää. Joka ei lärpäkkeestä tykkää, ja haluaa kaasukädelle taukoa varsinkin pidemmällä päivätaipaleella, kannattaa kokeilla. Ei puudu kädet enää, epäilin suotta ohjaustangon värinöitä syylliseksi käden väsymiseen.

Olli

« Vastaus #14 : Heinäkuu 10, 2010, 12:38:27 ip »
Tällainen käveli vastaan, kun taas kiroilin kipeytynyttä hiirikyynärpäätäni ja googlailin sopivilla sanoilla helpotusta ongelmaani
http://forum.guzzitech.com/forum/188.html?p=33533

ja linkki itse pdf ohjeeseen
http://forum.guzzitech.com/forum/download.html?id=1142

.