Kirjoittaja Aihe: Mikä tämä pakoputken osa on?  (Luettu 7785 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Mikä tämä pakoputken osa on?
« : Huhtikuu 01, 2010, 21:45:56 ip »
Ei oli M-G, mutta yritetään.
Cagiva River 1-syl 500cc kaasari vm 2000
Pakoputkessa on kuvan mukainen n. 2cm paksu metalliverkko. Verkko sijaitsee pakoputkessa ennen vaimentajaa n. etujalkatapin kohdalla.
Mikä ja ennenkaikkea miksi se on siellä pakoputkessa? ? ? ?


[ylläpito on poistanut liitteen]
Tämäkin vielä! ! !

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2010, 21:55:55 ip »
Minun Triumphissa oli samannäköiset, tosin pidemmät "verkkoholkit" ja katalysaattorit ne ainaskin siinä oli.

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2010, 12:59:21 ip »
Kyllähän toi tyypilliseltä katalysaattorilta näyttää.
V11 Sport

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2010, 13:18:21 ip »
Miksi ihmeessä kaasarikoneessa olisi katalysaattori. Epätasaisien seosten takia se palaisi alta aika yksikön.
En oikein usko, että se olisi katalysaattori, tai sitten se poikkeaa huomattavasti autoissa käytetyistä.
Verkko on on tosiaan metallia ja ne jäljet tuli, kun koputtelin sitä harjateräksen pätkällä, eli tavara on huomattavasti kovempaa kuin katalysaattorin materiaali. Lisäksi katalysaattorissa pitäisi olla enemmän tavaraa kuin tuo n. 2cm paksuinen pötkö.
Toisaalta pakoputkessa on tulppa juuri ennen tuota pötköä, joka taas viittaisi siihen, että pakokaasupäästöjä pystyy mittaamaan ennen sitä.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2010, 13:40:49 ip »
Onhan noissa pikkukoneissa katteja kaasarin kaverina. Mopoissa, moottorisahoissa, piikeissä, trimmereissä jne jne. Itsellä oli kaasari Skoda Favoritissa ja tehtaalta lähtien myös katti.
Vastaavaa hyötyä tuosta ei sinällään ole, noin niin kuin päästöjen kannalta. Kyllä sekin kuumana hommansa hoitaa. Ne on vain noissa kaasarikoneissa niin tarkkana EPAn ja muiden päästönormien kanssa kanssa, että on valmistaja osoitettava edes kiinnostusta aiheeseen. Tuo Riverin moottori lienee myös jokseenkin laihalla?
Mutta ihan tavallinen metallikatti kyseessä. Emäntä on jopa tehnyt noita työkseen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 02, 2010, 21:04:27 ip »
Eipä olisi uskonut, mutta uskottava se on, kun enemmän tietävät sanoo.
Cagiva kävi laihalla taloon tullessa, mutta ne oireet korjaantui, kun vaihdoin isomman pää- ja tyhjäkäyntisuuttimen. Nyt se käynnistyy jopa pikkupakkasessa.

Autokorjaamosta leipäni tienaan, enkä tunnistanut katalysaattoria...
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 02, 2010, 21:23:23 ip »
Noita "metalliverkkoja" - kymmenkunta senttiä pitkiä kennoja - on tungettu mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.
Lisää tungetaan. Kuten jo todettua, on kyseisen laitteen olemassaolo todistus siitä että yritetty on olla vihreällä linjalla.
Itse asiassa, jos sellaisen ottaa pois ja säätää ruiskun niin että palamistapahtuma on samanlainen myös katin poiston jälkeen, voi todeta että polttoainetta kuluu vähemmän. Katalysaattori kun toimiakseen tarvitsee energiaa eikä kaupunkiajossa tai pitkässä moottorijarrutuksessa kenno pysy kuumana ja toimintakykyisenä kuin ruiskuttamalla tai, kaasuttimen tapauksessa, vuodattaa hiukan bensaa pitämään katalyyttiä hengissä. On ns. p-puhetta että moottorijarrutuksessa ei polttoainetta kuluisi. Ajoneuvokohtaiset mittarit on vain kalibroitu nollaan...

Toki katalysaattori bensaa kuluttaessaan ja töitä tehdessään parantaa pakokaasujen laatua haluttuun suuntaan niiden arvojen osalta joita halutaan mitata. Kannattanee myös miettiä kuinka paljon on tarvittu uusiutumattomia luonnonvaroja kun moisia seuloja on valmistettu ja mitä niille sitten tehdään kun ne saavuttavat käyttöikänsä loppusuoran. 

Ajattelin vakavissani laittaa kyseiset filtterit -82 mallin Californiaan. Katsotaan mitä katsastuskonttorin mittarit sanovat.

Tää on mun mieliaiheitani ja kaikki muukin millä ihmisiä ja eritoten luontoa luullaan huijattavan.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 03, 2010, 09:43:41 ap »
>> Tää on mun mieliaiheitani ja kaikki muukin millä ihmisiä ja eritoten luontoa luullaan huijattavan. <<

Mulla on Citikka C8. Viime keskiviikkona se päätti mennä ns. rikki. Korjaamon vikakoodikone kertoi, että ILMAPUMPPU on rikki. Siis...ilmapumppu!!!???

Sitten selvisi, että ko. vehje puhaltaa ilmaa pakosarjan loppupäähän. Näin päästöt per tilavuusyksikkö laimentuvat ja mittauksessa se saa hyvät paapperit.
P**kaa tulee edelleenkin  paljon, mutta EU:n direktiivi täyttyy. Laillinen huijaus. 

Tätä se ympäristönsuojelu on...





Niin... se mikä tässä potuttaa on 780€ Vehon laskua... huoh!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 03, 2010, 11:32:50 ap »
Ympäristönsuojelulliset seikat eivät ole painaneet vaan ne asiat jotka tuntuvat takataskussa kun vanhasta 80-luvun Datsun-Nissanista värkkäilin itselle nuukan työmatka-auton. Säädin nokka-akselin niin myöhäiselle kuin käynti vielä pysyy välttävänä, sytytys nakutuksen rajalle, kaasutin niin laihalle kuin venttiilin palamisen uhalla uskaltaa, automaattiryyppy ohittaen ja kaasupolkimessa hyvä palautinjousi. Jos on tiedossa rankempaa maantieajoa, yli 80 kmh, säädän polttoaineen saantia hieman isommalle. Se olen sitten minä valkoisella coupella joka tökkii liikennettä aamuisin Nokian suuntaan.
Katsastuksessa ovat pitäneet meteliä liian alhaisista mittausarvoista mutta minkäs voivat kun japaninhoppa vaan kulkee vuodesta toiseen vaikka ovat ennustaneet koneremontin uhkaavan välittömästi. Living on the edge, sanoisi amerikkalainen. Kaupunkiajossa säästö on ollut 1,5 litran luokkaa sadalle, maantiellä vähemmän. Keskikulutus himpan alle 5 litraa.
Samanlaista ideointia olen aikeissa kehittää myös pyöräkaluston suhteen. Jostain on aina tingittävä: kestosta, mukavuudesta, tehosta tai kertamatkan pituudesta. Olen optimoinut auton kahdenkymmenen kilometrin maksimikertamatkan suhteen. Pyörän kanssa mietintää pitää vielä jatkaa. Jos olisi pelkkä työmatka kyseessä pyörällä niin 50cc suoraruiskutuskaksitahtiskootteri olisi ehkä yksi vaihtoehto optimoida  teho-kulutus-suhde. Dieselmopoauto myös. Näiden kanssa on todella vaikea kilpailla kulutuslukemilla, toisaalta niidenkään mukava maksimikertamatka ei ole oikein edes kahtakymmentä kilometriä.

mm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 03, 2010, 12:40:07 ip »
>> Tää on mun mieliaiheitani ja kaikki muukin millä ihmisiä ja eritoten luontoa luullaan huijattavan. <<
<snip>
Sitten selvisi, että ko. vehje puhaltaa ilmaa pakosarjan loppupäähän. Näin päästöt per tilavuusyksikkö laimentuvat ja mittauksessa se saa hyvät paapperit.
P**kaa tulee edelleenkin  paljon, mutta EU:n direktiivi täyttyy. Laillinen huijaus. 

Tätä se ympäristönsuojelu on...
<snip>

On kai se tätäkin, mutta kyllä sen ilman avulla on tarkoitus myös polttaa jotakin siellä putkessa.  ???
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 06, 2010, 17:49:05 ip »


On kai se tätäkin, mutta kyllä sen ilman avulla on tarkoitus myös polttaa jotakin siellä putkessa.  ???
[/quote]

Ainakin jossain vaiheessa päästöjen mittausmenetelmä oli sellainen että, putken päästä otettiin säkillinen pakokaasua ja analysoitiin sisältö.
Silloin kun pakoputkeen, eli sinne säkkiin, järjesti ylimääräistä ilmaa sai paremmat arvosanat.
Siinä yksi syy erilaisille pakoputkeen ilmaa syöttäville putkille ja matalapaineturboille.
Eivät vaikuttaneet tehoon tai muuhunkaan mutta laimensivat säkkiin saatua pakokaasua.
Vähän sama juttu nykyisten ahdettujen dieseleiden kanssa. Mukavan lisätehon lisäksi ahdin myös "tuulettaa" moottoria. Lastutettaessa tuuletusvara vain otetaan käyttöön.
Kyllä pakokaasupäästöt ovat oikeasti vähentyneet paljon mutta, myös kyseenalaisia keinoja on ollut käytössä. Siitä yli mistä halvimmalla pääsee.
Pekka
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 06, 2010, 17:59:18 ip »
Säädin nokka-akselin niin myöhäiselle kuin käynti vielä pysyy välttävänä, sytytys nakutuksen rajalle, kaasutin niin laihalle kuin venttiilin palamisen uhalla uskaltaa, automaattiryyppy ohittaen ja kaasupolkimessa hyvä palautinjousi. . Living on the edge, sanoisi amerikkalainen. Kaupunkiajossa säästö on ollut 1,5 litran luokkaa sadalle, maantiellä vähemmän. Keskikulutus himpan alle 5 litraa.
 
mm
Miksi nokan ajoitusta myöhäiselle? Tuleeko hyöty siitä että, pitkään auki oleva pakoventtiili aiheuttaa pakokaasun takaisinkierrätystä ja laskee palolämpötilaa, samalla mahdollistaen reilumman sytytysennakon?
Itse olisin ainakin ensin ajoittanut nokan aikaisemalle, vai oliko se sittenkin huono asia?

Pekka
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 06, 2010, 21:09:54 ip »


On kai se tätäkin, mutta kyllä sen ilman avulla on tarkoitus myös polttaa jotakin siellä putkessa.  ???
<snip>
Ainakin jossain vaiheessa päästöjen mittausmenetelmä oli sellainen että, putken päästä otettiin säkillinen pakokaasua ja analysoitiin sisältö.
Silloin kun pakoputkeen, eli sinne säkkiin, järjesti ylimääräistä ilmaa sai paremmat arvosanat.
Siinä yksi syy erilaisille pakoputkeen ilmaa syöttäville putkille ja matalapaineturboille.
Eivät vaikuttaneet tehoon tai muuhunkaan mutta laimensivat säkkiin saatua pakokaasua.
<snip>
[/quote]

Kyllä ainakin Saabin matalapaineturbo vaikutti tehoon (vähän) ja vääntöön (enemmän).  ;D
Emeritus-guzzisti

Reima

  • Vieras
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 06, 2010, 21:54:38 ip »
>> Niin... se mikä tässä potuttaa on 780€ Vehon laskua... huoh! <<

Niin Timo, juuri tuon takia nelipyöräiseni onkin vaan tojota... ;D ;)

- Reima -

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mikä tämä pakoputken osa on?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 07, 2010, 09:45:31 ap »
No kyllä mun Toyotan ruiskutussuutin maksoi kans 700 juroa - nyt taitaa olla toinenkin menossa - eikä autolla ole ajettu kuin 186.000 km.  >:(
Emeritus-guzzisti