Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ajokautta odotellessa...  (Luettu 13362 kertaa)

aj@

Vs: Ajatuksia ajokautta odotellessa...
« Vastaus #15 : Maaliskuu 01, 2011, 19:21:01 ip »
Mielestäni pitkien polttaminen on törkeää toisten ärsyttämistä. Ehkäpä tämä minä-minä-minä....-asenne on levinnyt näihinkin hommiin. Toivottavasti muuttuu.

Peki

« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2011, 11:17:02 ap »

Tuo nyt ei todellakaan ole mikään viime aikojen ilmiö. Iänkaiken vanha ikuisuuskysymyshän tuo on. Vanhalla V7:lla 55 W:n hehkulankapolttimoineen ajoin auringontapisteessa pitkät päällä ihan surutta, erityisesti jos aurinko oli selän takana matalalla. Shakaalilla en sitä tee, vaikka kyllä joskus hirvittää kun oma varjo näkyy edessä kymmenen metriä pitkänä.

Toisaalta ihmetyttää hiukan tuo narina pitkistä valoista kirkkaassa auringonpaisteessa. Kyllä minuakin pimeällä ja hämärässä vastaantulijoiden valot liki sokaisevat, inhottaa niissä oloissa ajaminen ihan oikeasti. Vanhemmiten yhä enemmän. Mutta sellaisia valonheittimiä ei vielä ole tullut vastaan, jotka heinäkuun hellepäivänä oikeasti häikäisisivät. Taitaa kitinän syynä olla pikemminkin ihmisten alentunut ärsytyskynnys liikenteessä, merkki minä-minä-minä-asenteen leviämisestä sekin.

aj@

« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2011, 12:07:33 ip »
Mikä on kitinää ? Se nyt vaan on ärsyttämistä tuo pitkien polttelu, eikä muuksi muutu ja noita heinäkuun pitkiä ymmärrän vielä vähemmän. Mulla muuten on tuo kiukuttelu- ja tahtovaihe yhdistettynä omaan ylivertaisuuteen mennyt jo useampi vuosikymmen sitten. Sen verran pitää kuitenkin olla rehellinen, että myönnän sitäkin esiintyneen ja kenties tahattomasti vieläkin esiintyy, pitkät valot eivät liity siihen millään lailla. Ne on ihan muut asiat. Eipä silti, hauskaahan se väännellä tämmöisistäkin jutuista ajokautta odotellessa.

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2011, 14:33:44 ip »
Ärsyttää tai ei, on lain mukaan oikeassa tai väärässä motoristiin aina sattuu, jos kolariin joutuu.
Tällainen ajatusleikki: Kummassa tapauksessa tulee todennäköisemmin yhteentörmäys kolmion takaa tulijan kanssa:
1. Motoristi ajaa ilman valoa päiväsaikaan rajoituksen mukaan tien oikeaa laitaa.
2. Motoristi ajaa valo päällä päiväsaikaan rajoituksen mukaan keskiviivan tuntumassa
Veikkaan itse ykköstä. Pitkät päällä vaan tehostaa huomatuksi tulemista.
Forza Moto Guzzi!

aj@

« Vastaus #19 : Maaliskuu 02, 2011, 14:56:19 ip »
Molemmat periaatteessa laitonta puuhaa, siis pimeänä ja pitkillä ajo. Jos nyt totta noista valoista puhun, niin kyllä se nyt vaan ketä tahansa kupoliin ottaa, kun prätkä ajaa pitkillä auton perseessä kiinni. Näitäkin on, ei toki meikäläisissä ? Nuo
edellämainitut tapaukset ovat sitten niitä ääripäitä ja niistäkin voi vääntää vaikka mitä.

Peki

« Vastaus #20 : Maaliskuu 02, 2011, 17:03:28 ip »
En tarkoittanut tuolla kitinällä ketään tässä nimenomaisessa keskustelussa. On vain joskus jossakin muualla pistänyt silmään, kuinka monet väittävät häikäistyvänsä keskipäivän auringonpaisteessa vastaantulevien autojen tai moottoripyörien pitkistä valoista. Ärsyttävää se voi toki olla, mutta siitä on pitkä matka haitallisuuteen tai vaarallisuuteen. Ja vaikka jokin toiminta ärsyttää, se ei välttämättä ole ärsyttämistä. Jotenkin tuntuu itsekeskeiseltä ajatella, että muiden tominnan tarkoituksena on ärsyttää juuri minua.

Ja muutenkin tuo ärsyttävyys on aika pientä valuuuttaa, jos toisessa vaakakupissa on turvallisuus. Ohittelen minä turvallisuuteni takia letka-ajossa autojakin, vaikka se kuinka maailman nopeinta kansaa ratin takana kyrsisi. Jos siis olisi näyttöä siitä, että pitkien valojen käyttö päivällä parantaa turvallisuutta, tekisin niin eikä todellakaan paljoa kiinnostaisi, ärsyttääkö sen jotakuta. Sitä näyttöä ei vaan taida olla, joten en tee niin. :)

Ekku

« Vastaus #21 : Maaliskuu 02, 2011, 19:20:58 ip »

Ja muutenkin tuo ärsyttävyys on aika pientä valuuuttaa, jos toisessa vaakakupissa on turvallisuus.

Vittuuntuneet autoilijathan puolestaan ovat moottoripyöräilijän paras turvallisuuden tae...

aj@

« Vastaus #22 : Maaliskuu 02, 2011, 19:59:24 ip »
Jotenkin noin se menee. Tämä osaltani tästä aiheesta.

Peki

« Vastaus #23 : Maaliskuu 02, 2011, 20:29:38 ip »
Vittuuntuneet autoilijathan puolestaan ovat moottoripyöräilijän paras turvallisuuden tae...

Eipä tuolla paljon vaikutusta ole tuntunut olevan, minun kokemukseni mukaan suomalainen autoilija on motoristille ihan yhtä vaarallinen missä mielentilassa tahansa. Autoilijoiden mielenrauhan vaalimisen sijaan kannattaa ennemmin vaikka ajaa sen verran muuta liikennevirtaa nopeammin, että valtaosa kohtaamisista tapahtuu omilla ehdoilla, ei autoilijoiden.
Tai kytkeä pyörään sivuvaunu, sillä saa jo ihan eri tavalla tilaa liikenteessä  ;)

Camn

« Vastaus #24 : Maaliskuu 02, 2011, 21:04:47 ip »
Kun ajan itse vain 1/10 kilometreistäni Calilla ja 9/10 autolla totean että esimerkiksi minä vähäisessä ymmärryksessäni häikäistyn keskipäivän auringonpaisteessa vastaantulevien moottoripyörien pitkistä valoista riippumatta liikunko kahdella vai neljällä pyörällä.  Mielestäni suomalaisessa sivistysyhteiskunnassa kukin saa tehdä mitä haluaa, kunhan ei toimillaan haittaa liikoja kanssakansalaisia.  Tuskin kellään on tarkoituksenaan ärsyttää tai haitata muita.  Rajanveto on vaikeaa.  Tälle on sukua kovat pakoäänet, koska kauneus on kuskin korvissa. Yksi huvittelee, kymmenet tai sadat vaikutusalueella kärsivät.  Milloin ääni on miellyttävä milloin haittaava jää kuulijan vastuulle.  Taitaa olla sama tuon valoasian kanssa.
V11 - it defines you.

Ekku

« Vastaus #25 : Maaliskuu 03, 2011, 09:45:28 ap »

Eipä tuolla paljon vaikutusta ole tuntunut olevan, minun kokemukseni mukaan suomalainen autoilija on motoristille ihan yhtä vaarallinen missä mielentilassa tahansa. Autoilijoiden mielenrauhan vaalimisen sijaan kannattaa ennemmin vaikka ajaa sen verran muuta liikennevirtaa nopeammin, että valtaosa kohtaamisista tapahtuu omilla ehdoilla, ei autoilijoiden.

Onhan se niinkin. Valitsee vaan ne ohituspaikat sen verran huolellisesti, että vältyy lähemmältä kontaktilta autoilijoihin.

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #26 : Maaliskuu 03, 2011, 15:26:35 ip »
Jotain pientä kehitystä laeissa ja asetuksissa on tapahtunut 50v kuluessa. Tänään hesarin 50v sitten palstalla oli kuva vespasta parkkeerattuna kadun laitaan poikittain. Samoihin aikoihin (ja vielä pitkään sen jälkeenkin) moottoripyörän paikka tieliikennelain mukaan maantiellä oli mahdollisimman oikealla. Valoista en muista mitä määrättiin. Vapaat nopeudet valllitsivat taajama-alueiden ulkopuolella vastapainoksi
Forza Moto Guzzi!

Targa 2

« Vastaus #27 : Maaliskuu 03, 2011, 21:39:06 ip »
Olen aiheesta samaa mieltä Pekin kanssa. Joskus ajelessani Guzzilla hehkulampun valossa edellä menevä kaverini pyysi käyttämään pitkiä valoja etten häviä turvavälin päässä ajaessani maisemaan. Myös syyspimeällä hämmästytti edessäni oleva varjoni jonka kaverini sai aikaan ajaessaan perässä lähivaloilla. Pakko oli alkaa valoja tehostamaan. En kannata nykyään pitkien valojen päiväkäyttöä, haittaahan se suuntavalojen näkymistäkin. Muistakaa käyttää suuntamerkkiä ja myös sammuttaa vilkut käytön jälkeen!! Juuri tänään kaveri taas suunnitteli vilkun merkkivalon nostamista Calin pleksin kiinnitysrautoihin muistuttamaan asiasta. Ehkä hyvä ajatus kokeiltavaksi.

Norgearska

• Vieras
« Vastaus #28 : Maaliskuu 05, 2011, 16:25:40 ip »
Pekalla on oikeaa asennetta!

On hyvä, jos muistaa kevään ensimmäisillä reissuilla harjoittelemalla palauttaa entiset taidot ja valmiudet odottamattomien tilanteiden varalta..ja vielä suuremmalla syyllä, jos olet vaihtanut talven aikana pyörää..

Mutta vielä parempi on tehdä se joka kerta, kun on lähtenyt liikenteeseen - testaa tien pinnan pitävyys jarruttamalla (joillakin pyörillä sen voi tehdä kaasukahvaa kääntämällä) - tee useita yhdistettyjä hätäjarrutus-työntöohjausväistöliikkeitä (mopo ei kaadu vaikka olisi vähän liukastakin, edellyttäen, että onnistuit hätäjarrutuksessa).

Jos et ole koskaan harjoitellut hätäjarrutusta ja väistöä työntöohjauksella, niin parasta mitä voit itsellesi ja perheellesi tehdä - on osallistua keväisiin koulutettujen ohjaajien ajokursseille!

Jotta voit aloittaa nämä harjoitukset - peilit tulee olla niin, että näet ettei ole muuta liikennettä, kun aloitat harjoituksesi..

Koska olen vielä itse siinä iässä, että haluan ja pystyn oppimaan päivittäin uusia asioita ja taitoja, niin löydän joka reissulla uusia testitilanteita, joiden ansiosta olen valmiimpi yllättäviin tilanteisiin taas seuraavilla lenkeillä  8)

Nöyrästi totean - en ole tähän ikään vielä täysinoppinut, joten jatkan harjoituksia  ;D

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2011, 19:46:26 ip kirjoittanut Norgearska »

Da Bomba Franconi

« Vastaus #29 : Maaliskuu 08, 2011, 00:30:06 ap »