Muutama vuosi sitten, kun hankin oman V11 Sport -mallin, koeajoin myös 1100 Sportin sekä 1100 Grison. Tuo 1100 Sportin ajoasento on ehkä hieman liiankin sporttinen, istuin ja kahvat tuntuvat olevan ikäänkuin samalla korkeudella, kahvat ovat myös melko kaukana, pyörän päällä makaa lähes vaaka-asennossa. Vaihteisto on karkeampi, jos sitä vertaa japseihin, mutta kyllä sieltä vaihteet löytyvät. Muuten oikein maukas Guzzi, mutta ehkä matka-ajoon hieman liian äärimmäinen ajoasento.
Griso taas jäi pois liian pystyn ajoasennon vuoksi, se on ehkä enemmän tuollainen "rähinäpyörä" olemukseltaan (vrt. Ducati Monster), pitemmässä matka-ajossa saattaa vaatia jonkinlaisen katteen.
V11 Sporttiin päädyin ehdottomasti parhaan ajoasennon vuoksi. Kuusivaihteinen vaihteisto vaihtaa hienosti, kotimaan nopeuksissa ei tosin aina muista vaihtaa kuutosta, kun on tottunut vuosien varrella laskemaan vain viiteen. Pyörässä oli pieni kate, mutta otin sen pois, koska pyörä on mielestäni paremman näköinen nakuna. Ajoviima ei normaalinopeuksissa vielä rasita käsivarsia.
Tekniikkapuolessa V11 ja 1100 Sportissa ei taida suuria eroja olla, molemmissa on pomminvarmat vanhan koulukunnan koneet, jarru- ja jousituskomponentit ovat riittävän hyviä maantieajoon, ja huoltokohteet ovat hyvin esillä omatoimiseenkin ruuvailuun. Ja sitä teknisissä tiedoissa näkymätöntä luonnetta molemmista pyöristä löytyy varmasti enemmän kuin ns. massatuotantomerkeissä.
Allekirjoittaneella saattaisi sattumalta olla myynnissä erittäin hyväkuntoinen V11 Sport, mikäli sellainen kiinnostaa (kts. myyntiosasto
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2122.0)
Ismo S.