Kirjoittaja Aihe: 1100 sportti vs. V11  (Luettu 13983 kertaa)

TK

1100 sportti vs. V11
« : Helmikuu 04, 2010, 01:04:50 ap »
Tervehdys kaikille. Vaikka uusi käyttäjä olenkin käyn suoraan asiaan:

Olen melko tosissani hommaamassa ensimmäistä Guzziani, malliltaan tod.näkösesti toista otsikossa mainittua. Lähinnä kiinnostaisi 1100:n ruiskulla tai ensimmäisen polven V11.
Haku toimintoa ehdin jo vähän kokeillla ja jotain lehtiartikkeleita olen ko. pyöristä lukenut, mutta kaipaisin kokemuksia oikeesti näitä pyöriä ajaneilta/omistaneilta.
1100:sta olen kuullut haukuttavan vaihteiston ja joskus ruiskun toiminnasta, V11 mallista näitä "ongelmia" ei ainakaan Biken koeajaja löytänyt. Mitä mieltä näistä ollaan? Laitoin ongelman lainausmerkkeihin ihan sen takia että esim. vähän jäykkatoiminen vaihteisto ei ole mulle mikään ongelma jos se vaan kestää kasassa.
Onko näissä vaihteiston lisäksi mitään oleellista eroa tekniikassa? Kestävyydessä jne.
Tallissa on odottamassa projekteja vähintään 10 vuoden ajalle joten nyt olisi hakusessa pyörä jolla voisi ihan oikeasti myös ajaa. Kaikki remontit onnistuu kyllä ominvoimin, mutta olisi mukava joskus omistaa jotain joka toimii edes ajokauden mittaisia pätkiä...

TK

motomatti

Vs: 1100 sportti vs. V11
« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2010, 13:42:57 ip »
Meikäläisellä jäänyt lähinnä koeajojen tasolle ko. pyörämalleilla ajaminen huoltojen ja uutuuskoeajojen yhteydessä.

Siltä osin kuin tiedän niin viisivaihteinen vaihteisto on se "vanha" ja toimiva. Myöhemmin tuli käyttöön kuusivaihteinen aski josta ei ole kokemusta muutoin kuin että eipä sellaista, ainakaan vielä, ole tarvinnut remontoida.
Jos vaihteiden kankeutta haetaan niin se löytyy lähinnä tuosta viisivaihteisesta. Eikä siitäkään aina. Riippuu kovasti ajajan tottumuksista. Hiukan karkeatoiminenhan se kieltämättä on.
V11 -mallissa ollut 6-vaihteinen korvautui melko pian uudella kuusivaihteisella kun markkinoille tuli 1100 Breva / 1200 Sport ja niiden rinnakkaismallit.
Vanha laatikko jatkaa elämäänsä vielä Californioissa. Muissa malleissa sitä ei käytetä kuin ei myöskään ensimmäistä kuusivaihteista.
Tämä ei tarkoita että siinä olisi mitään varsinaista vikaa. Guzzistit eivät vain ole tottuneet siihen että rakenteita muutetaan niinkin usein kuin kymmenen vuoden välein. Viisivaihteistakin on valmistettu vasta neljäkymmentä vuotta samoin kuoriin!

Herää kysymys että jos ei oteta vaihteiden lukumäärää huomioon, olisiko 5-vaihteista tarvinnut korvata uudella 6-vaihteisella muuta kuin sen takia että piti saada kardaanin lähtö enemmän oikealle että leveämpi takarengas mahtuisi?
Nykymoottorien teho- tai vääntökäyrät eivät puolusta kuusivaihteisen käyttöä.

mm

guzzismo

« Vastaus #2 : Helmikuu 04, 2010, 21:05:32 ip »
Muutama vuosi sitten, kun hankin oman V11 Sport -mallin, koeajoin myös 1100 Sportin sekä 1100 Grison. Tuo 1100 Sportin ajoasento on ehkä hieman liiankin sporttinen, istuin ja kahvat tuntuvat olevan ikäänkuin samalla korkeudella, kahvat ovat myös melko kaukana, pyörän päällä makaa lähes vaaka-asennossa. Vaihteisto on karkeampi, jos sitä vertaa japseihin, mutta kyllä sieltä vaihteet löytyvät. Muuten oikein maukas Guzzi, mutta ehkä matka-ajoon hieman liian äärimmäinen ajoasento.

Griso taas jäi pois liian pystyn ajoasennon vuoksi, se on ehkä enemmän tuollainen "rähinäpyörä" olemukseltaan (vrt. Ducati Monster), pitemmässä matka-ajossa saattaa vaatia jonkinlaisen katteen.

V11 Sporttiin päädyin ehdottomasti parhaan ajoasennon vuoksi. Kuusivaihteinen vaihteisto vaihtaa hienosti, kotimaan nopeuksissa ei tosin aina muista vaihtaa kuutosta, kun on tottunut vuosien varrella laskemaan vain viiteen. Pyörässä oli pieni kate, mutta otin sen pois, koska pyörä on mielestäni paremman näköinen nakuna. Ajoviima ei normaalinopeuksissa vielä rasita käsivarsia.

Tekniikkapuolessa V11 ja 1100 Sportissa ei taida suuria eroja olla, molemmissa on pomminvarmat vanhan koulukunnan koneet, jarru- ja jousituskomponentit ovat riittävän hyviä maantieajoon, ja huoltokohteet ovat hyvin esillä omatoimiseenkin ruuvailuun. Ja sitä teknisissä tiedoissa näkymätöntä luonnetta molemmista pyöristä löytyy varmasti enemmän kuin ns. massatuotantomerkeissä.

Allekirjoittaneella saattaisi sattumalta olla myynnissä erittäin hyväkuntoinen V11 Sport, mikäli sellainen kiinnostaa (kts. myyntiosasto http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2122.0)
Ismo S.

TK

« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2010, 00:00:41 ap »
Kiitoksia vastauksista. Huomasin V11:n myyntiilmoituksen jo aikaisemmin, mutta se on mulle vähän turhan uus. Ekat V11-mallit (olisko ollu 2000 tai 2001) on jotenkin eniten mun makuun. Moottorin väritykset, vanteet, jne. Kyllähän värejä ja osia tietysti voi vaihtaa uudempiinkin, mutta toinen vähän vakavampi ongelma on hinta, joka uudemmissa menee mun tänhetkisen budjetin yli.
Vanhojen hinnat näyttää germaaniassa olevan 5000 euron luokkaa, veroja ei pitäis tulla kun jotain 1000-2000e ja muutkin tuontikulut on nykyään aika kohtuullisia, sen verran voisin ehkä jotenkin saada kaavittua kokoon...
Toisaalta jostain syystä 1100 Sportti kiinnostais tällähetkellä jotenkin enemmän, niitäkin näkyy mobile.de sivuilta löytyvän viidellä tonnilla ja verojakaan ei jostain 90-luvun mallista paljoa joudu maksamaan. Suomessa näitä ei taida kovin usein myyntiin tulla?

Yhtenä ihan mahdollisena vaihtoehtona oon miettiny myös jonkun vanhemman esim. 80-luvun lemans tms. hankkimista projektiksi, sillon tosin pitäis kaikki enskesän ajot ajaa XR600:lla...

guzzismo

« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2010, 08:33:53 ap »
Katsopa vielä tuolta supermarket.fi -osoitteesta. Siellä on jonkun tuontifirman listalla 1100 Sport, vanhempi Le Mans sekä V11, minulla ei ole kokemusta ko. firman tuotteista.
http://www.supermarket.fi/haku/tulokset.php?kat=&tp=&merkki=Moto%20Guzzi&sort=&kuvat=&sivu=1

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2010, 16:26:36 ip »
Terve,

1100 Sport(i) ja V11 Sport ovat aika tavalla eri tuntuisia laitteita. Olen omistanut aikanaan 1100i:in ja ajellut useammankin kerran V11:llä.

Kuten edelläkin on kerrottu, niin 1100:n ajoasento on aika tavalla "urheilullisempi" ja tuo fiilis leimaakin sitten koko laitteen käyttöä. Se on aika paljon karumpi ja sportimman oloinen kaikin tavoin kuin V11. Jousitus on tehtaan jäljiltä jäykempi ja koneen käytöskin on astetta kulmikkaampaa. Vaihteisto on "miehekäs". Tuohon verrattuna V11 tuntuu enempi Gran Tourismo-tyyppiseltä laitteelta ja hyvinkin sivistyneeltä kulkineelta. Sporttiin on hankalampaa myös viritellä laukkuja tai muita pakaaseja.

Eli kyse on siitä haluatko mukavuutta vai tunnelmaa ? 1100i tarjoaa sitä tunnelmaa roppakaupalla ja on mielestäni yksi kauneimmista Guzzeista kautta aikojen.

Teknisessä mielessä erot eivät ole mahdottomia. Tehoja on suurinpiirtein saman verran, jarrut molemmissa ok. V11:ssä on mukavampi jousitus ja suurin ero on vaihteistossa. V11:n uudempi 6-lovinen toimii kevyemmin mutta Sportin 5-lovinen on perinteistä Guzzi-tunnelmaa. Se kyllä kestää oikein käytettynä ja jotkut laatikkoyksilöt toimivat ihan juoheasti. Shimmaamalla toiminta paranee jos harrastusta riittää. Aivan alkupään sporteissa oli suorahampaisia laatikoita Daytonan peruja mutta niitä ei noissa ruiskumalleissa enää ole. Sporti:n ruiskutuksessa voi olla huonoilla säädöillä sanomista ja hyvilläkään säädöillä se ei ole aivan virheetön, mutta ei haittaa reipasta ajoa. Kardaanien osalta molemmat taitavat olla samalla tasolla eli yhdistävät ketjun ja kardaanin huonoimpia puolia sen voideltavan kardaanin muodossa.

Jos haluat ajaa pitkiä matkoja ja et ole lievästi masokisti, niin V11 on helpompi. Jos ajelu on lyhyempää pätkää niin Sport 1100i on kyllä makea peli.

Ja kuvaa pukkaa : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/hw2005/corsa05.JPG

- JuhaV

DB2

« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2010, 22:43:50 ip »
Hei,

Itselläni on MG daytona 1000 / 92. Pyörä lienee aika tavalla 1100:n luonteinen. Itse ko. pyörän kuskina olen edellisen kommentoijan kanssa yhtä mieltä siitä, että jos haluat "karun moottoripyörän" ota Sport 1100.

Itselläni ei ole kokemusta V11:sta, mutta voisin kuvitella, että se on "pehmeämpi". Vanhemmillani päivilläni olen yhä enemmän alkanut arvostaa tunnetta moottoripyöräilyssä.

Tähän "tunteeseen" omasta mielestäni kuuluu juuri tuo karuus ja tunne, että alla on MOOTTORIPYÖRÄ, kuten Guzzi on. Samoin ääni ja jytinä kuuluu asiaan.

Jotta asia olisi vielä mutkikkaampi ja sielutietijöille entistä kummallisempi, niin hieman hankala käsiteltävyys kuuluu mielestäni myös asiaan...silloin ainakin itse tunnen todella olevasi PYÖRÄN selässä ja käskeväsi sitä

(sivuomautuksena: moottoripyörässä kuuluu olla yhtä monta pakoputkea kuin sylintereitäkin, eli 2- tai 4-yhteen on mielestäni "syntiä")

t. Seppo syntynut 1952
Aikaisemmat pyörät:
- Solifer Speed 3-käsivaihteinen
- Skootter,mnoottorina Puch 75i
- Yamaha DS6
- pitkä väli
- Kawasaki 750 turbo
- Moto Guzzi 1000 IV (1998) (paras kaikista)
- Ducati SSSS 900 (karmea ajoasento muuten OK)

TK

« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2010, 10:02:03 ap »
Kiitoksia taas kaikille. Näiden kommenttien perusteella homma rupeaa olemaan aika selvä. Mä etsin nimenomaan mopoa jossa on sitä "tunnetta" ja voisin melkeen sanoa että mitä karumpi sen parempi.

Toisaalta kuten jo tossa aikasemmin mainitsin joku esim. 80-luvun isolohkomallista rakennettu äärimmilleen pelkistetty cafe racer on jotenkin ruvennut pyörimään mielessä. Alkuperäinen ajatushan oli hankkia pyörä jolla voisi vaan ajaa, mutta toisaalta ainahan on seuraava kesä tai sitä seuraava jne...
Tavallaanhan tämmönen vanhempi rakennelma veisi Sport 1100 pelkistetyn karun "idean" vielä pitemmälle.

Bhill

« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2010, 09:20:20 ap »
Osallistun vielä tähän keskusteluun, kun lopulta pääsin kirjautumaan palstalle. Pariin viikkoon ei jostain syystä pääsyt tunnuksillani tänne. Tainnut Kiinan sensuuri iskeä...vai olisko ne Ruotsalaiset asialla.
Jos tunnetta haluaa, niin kyllä V11:a sitä riittää aivan tarpeeksi. Jos haluaa kipeät ranteet etunojassa rönöttämisestä kannattaa hankkia se epämukavampi. Mä en kyllä ymmärrä, miksi karkeammin toimiva ruisku ja laatikko olis jotenkin parempia tunteita herättäviä. Koeaja nyt ainakin molemmat ensin. Kaiken lisäksi 1100 muistuttaa liikaa 70-luvun Lepakko-Suitzaa. Toisaalta piti jotkut senkin ulkonäöstä!!???
V11 taas on kaunein Guzzi ikinä. varsinkin Tenni... sellaisen kun vielä sais.
V11 Sport

DB2

« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2010, 19:17:10 ip »
No,
Tuossa rannejutussa olet kyllä oikeassa, itse teinkin tilauksen Enklantiin (itse asiassa eilen) Gillesin Varibaareista eilen - saapi vähän nostettua kahvonja. Saa nähdä tulevakko koskaan ja sopivatko Daytonaan...mutta sehän nähdään.

Pyörien ulkonäöstä voisin (VAIN) omasta puolestani sanoa - jämähtänyt kun olen 70 - luvulle - että parhaimman näköiset pyörät ovat tulleet jostain muualta kuin nykyisiltä valmistuslinjoilta. nykyisin kikkaillaan vain erilaisten muoviohjaimien, hölmön näköisten lamppujen ym. kimpussa.

Lahden messujen katsottavin kapine omasta (ja parin saman ikäisen) mielestäni oli 70-lukuinen Honda 750 itse tehdyin pakoputkin (4 kpl) ja tankein & satuloin. Oli vielä jalustalle nostettu. On se alkuperäinen Tuuttikin miltei parasta mitä ulkonäölliseti on tehty.  Seuraava olikin Trumppa Truxton ja kolmantena (valitettavasti) Mg 750 V 7 Classic, joka valitettavasti on ainakin vielä myös räyhäkkäimmässä muodossaan tosi nössön näköinen. Itse ihmettelen, mikseivät tee siitä kunnon cafe raceria.

t. Seppo   

TK

« Vastaus #10 : Maaliskuu 22, 2010, 21:13:47 ip »
No niin. Nyt rupee eri mallien vertailu olemaan mun osalta aika turhaa, koska tänään tuli ostettua 1100i Sportti.
Mallin valintakin meni lopulta just niin kuin aina neuvotaan, eli en kokeillut mitään muuta mallia, enkä koeajanut edes ostamaani yksilöä.
Dynossa sitä vähän kaasuteltiin ja tuntu toimivan. Tarkemmin ajatellen en ole vieläkään edes istunut 1100 sportin päällä...

Kokeneemmilta ajattelin kysyä: Mitä kaikkea tämmösestä olis hyvä tarkistaa nyt kun vielä aikaa on? Kaikki öljyt yms. perusjutut vaihdan joka tapauksessa, mutta olisko jotain just tän mallin erikoisuuksia? Korostetaan vielä että tää on mun ensimmäinen Guzzi.

FOT

« Vastaus #11 : Maaliskuu 22, 2010, 23:28:08 ip »
Onnittelut!!!
Katso esim. aihe: Sport Corsa...

T,
Jukka

Ps. http://www.v11lemans.com/forums/index.php? hyödyllistä tietoa myös 1100 Sporttiin.

TK

« Vastaus #12 : Maaliskuu 25, 2010, 13:25:19 ip »
Kiitoksia.

Ihan pikkusen tekis jo mieli koeajolle... 

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #13 : Maaliskuu 25, 2010, 16:31:19 ip »
Tervetuloa Jalojen Moottoripyörien joukkoon.  :D
Moto Guzziln omistaminen ja sillä ajaminen ei ole pelkästään ruusuista - se on myös mahtavaa...

Ensimmäinen tarkistuskohdehan on Gruppon jäsenyys...  ;)

Muista en tiedä, kun oon California-miäs...

Tervetuloa porukkaan!

TK

« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2010, 08:30:22 ap »
Kiitoksia vaan. Nyt oon jo ajanutkin ainakin 200 metriä ja olihan se tosiaan aika mahtavaa, taisipa olla räntäsateesta huolimatta ruusuistakin.
Täytyypä kattoa jos vaikka Gruppoonkin liittyis, en oo ennen moottoripyöräjengiin kuulunukkaan...

Kytkimen rahina vähän häiritsee, siis se Guzzeille ominainen ääni joka kuuluu kun kytkin on pohjassa. Dynon käyttäjäkin sanoi että kaikista kuuluu jotain mutta tämä on aika äänekäs yksilö. Löysin täältä vanhan aiheenkin jossa edellinen omistaja ihmetteli samaa ääntä joskus 2007..
Kysymys kuuluu: Mikä ton äänen oikeastaan aiheuttaa? Levytkö siellä heiluu? Vaikkei tää mikään varsinainen vika olisikaan niin miten äänen sais pois? Tai voisko sitä edes vaimentaa jotenkin?