Kirjoittaja Aihe: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi  (Luettu 7318 kertaa)

ukkeli.

  • Viestejä: 2
-82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« : Tammikuu 19, 2010, 11:15:31 ap »
Eli ongelmana oli starttimoottorin vaihteleva toimivuus. Käynnistysnappia painaessa naksahti. Solenoidin "tappi" meni sisään mutta starttimoottori ei inahtanutkaan. Avasin ja putsasin starttimoottorin ja solenoidin sisukset. Solenoidin sisuksista löytyi 4 kupari pintaa jotka koskettavat toisiaan kun solenoidin "tappi" liikkuu. Pinnat olivat hapettuneet ja likaiset. Putsasin pinnat ja samalla onnistuin irrottamaan solenoidin sisuksista yhden kuorettoman kupari johdon. Johto irtosi palikan sisältä johon ei pääse käsiksi millään. Kokeilin kuitenkin toimivuutta, laitoin paketin kasaan ja pyörään kiinni: Solenoidin "tappi" jäi nyt puoleen väliin. Mistähän mahtaisi saada uuden solenoidin? Tuossa solenoidin tiedot Lucas 44s 12v ER 3680 (Y) 77094A  Olen googlettanut ja lukenut foorumeita mutta ei löydy aiheesta mitään tietoa. AUTTAKAA...

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2010, 12:25:44 ip »
Linkki:
http://www.sd-tec.de/catalog/index.php/cPath/117_141_321?osCsid=f37f3281b3e3efefffee8af56ec0a3b9

Moto Italia varmaan voi auttaa. Tsekkaa startin hiilien kunto.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2010, 16:00:53 ip »
Solenoidissa on kaksi käämiä; Veto- ja pitokäämi. Kummatkin saavat sähköä painettaessa stattia. Mutta solenoidin vedettyä ( tappi sisään ) vetokäämi kytkeytyy ikäänkuin irti ja pitokäämi jää "päälle".
Näin varmistuu riittävä veto ja toisaalta tarpeeton virrankulutus loppuu, kun startti kuitenkin tarvii paljon kipunoita.
Solenoidi itsessään on kaikissa sähköteknisesti samanlainen, mutta mekaanisesti ( mitat, kiinnitys ja mekanismi ) erilainen.
Pahus sentään, solenoidi on yleensä "valettu jötikkä", jota ei pysty juurikaan korjaamaan.
Kysy Piikkiön help-desk´istä josko olisi jäänyt jonnekin yksi solenoidi.

Jos saat uuden, niin voitele liikkuvat osat ja tarkista tiivisteiden kunto. Suosittelen myös hiilien uusimista. Noissa starteissa on joskus ilmennyt sellainen vika, että levy, jossa hiilet ovat, on halki ja toinen hiili jää kantamaan. Tällöin ei sitten virta kulje.

Kokemukseni on, että startti kannattaa huoltraa joka kevät. Sinne kertyy jonkin verran hiilipölyä ja jopa kondenssivettä. Aikaa tuohon menee n. 47 min. ja saattaa kulua asennusöljyä pari-kolme pulloa...

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« Vastaus #3 : Tammikuu 19, 2010, 22:00:01 ip »
Timo on tunnetusti riskejä ottavaa tyyppiä  ;D Miksi ihmeessä koskea johonkin toimivaan osaan "varmuuden" vuoksi? Ikinä en ole keväällä (tai sen puoleen talvella, syksyllä, kesälläkään) startteja tai muitakaan osia Guzzeistani irrottanut tai putsannut tai jotain muutakaan mystistä tehnyt ja aina ne vaan pelittää - olispa sama tuuri lotossakin  :o

Onhan sulla siinä V50:ssä akku kunnossa? Solenoidi liikahtelee kyllä vähemmälläkin voimalla, mutta startti ei välttämättä tee mitään jos akku menee polvilleen..
nimim. kokemusta on

ukkeli.

  • Viestejä: 2
Vs: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« Vastaus #4 : Tammikuu 20, 2010, 20:07:50 ip »
Sain Aditasta uuden solenoidin hommattua hintaa tuli n.40€. Haen vielä hiiletkin ja vaihdan samalla nekin niin ei tarvitse kokoajan availla. Toivottavasti pelittää. Akku on ladattu täyteen ennen ku alotin koko touhun, ongelmana oli vain että starttimoottori ei reagoinut käynnistysnapin painamiseen vaikka solenoidi liikkuikin putsasin solenoidin ja taisin rikkoa samalla. (johto irti)

Kiitoksia avusta!!

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« Vastaus #5 : Tammikuu 21, 2010, 08:02:04 ap »
>> Timo on tunnetusti riskejä ottavaa tyyppiä. Miksi ihmeessä koskea johonkin toimivaan osaan "varmuuden" vuoksi? <<

Tuota...kyllä tuo ohjeeni on ihan elävästä elämästä. Sen verran olen Nevadan ja Stonen starttimoottorien kanssa puuhastellut. Ja opetellut niiden sielunelämää. Etenkin toimimattomuuden syitä.
Startin sisään kertyy huomattavankin määrä hiilipölyä ja kosteutta. Startin huolto on ihan Kalervon pala.

Niin...ja huollon tarkoitus on pelkästään ennaltaehkäisy ja varmistus. Vai miksihän venttiilejä säädetään ennen rikkoutumista? Toisaalta, kumi paikataan vasta puhkeamisen jälkeen...Ja jos on väärä kumi puhjennut, sen paikkaaminen ei enää auta...

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« Vastaus #6 : Tammikuu 21, 2010, 08:45:40 ap »
Sen verran olen Nevadan ja Stonen starttimoottorien kanssa puuhastellut.
Joko se minun vanha startti on 'huollettu', vai hukkuiko se pikkujouluja karkuun lähtiessä susirajalta ruuhkasuomeen?  :P ???

Lainaus
Ja jos on väärä kumi puhjennut, sen paikkaaminen ei enää auta...

..onko tästä omakohtaistakin kokemusta?!?  ;) :D ???

ps. viikonloppuna ajetaan taas, joko ne palkkapäivät oli?

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: -82 v50 Monzan starttimoottorin solenoidi
« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2010, 20:48:40 ip »
"Tuota...kyllä tuo ohjeeni on ihan elävästä elämästä."

Huumoriahan se kommenttini yritti olla.. no, me turkulaissyntyiset olemme usein väärinymmärrettyjä  ;)

Ennakkohuolto on oikeasti aina parempi kuin tien päällä korjaaminen.. itse en vaan ole joutunut minkäänlaisiin ongelmiin omieni kanssa, vaikken olekaan niitä talvisin ropaillut. Tuo -97 Cali 1100i:kin on normaali öljyn- ja suodattimienvaihtoja ja vähäisiä venttiilinsäätöjä lukuunottamatta toiminut ihan moitteetta yli 10 v. ilman muita toimenpiteitä.
(ok, bensaletkut hapertuivat ja jouduin ne vaihtamaan)
Toki kilometritkin ovat hänellä jääneet viimeaikoina vähäisiksi mutta startattu on usein, kun lyhyttä väliä ajellaan  ;D

Kaijus