Solenoidissa on kaksi käämiä; Veto- ja pitokäämi. Kummatkin saavat sähköä painettaessa stattia. Mutta solenoidin vedettyä ( tappi sisään ) vetokäämi kytkeytyy ikäänkuin irti ja pitokäämi jää "päälle".
Näin varmistuu riittävä veto ja toisaalta tarpeeton virrankulutus loppuu, kun startti kuitenkin tarvii paljon kipunoita.
Solenoidi itsessään on kaikissa sähköteknisesti samanlainen, mutta mekaanisesti ( mitat, kiinnitys ja mekanismi ) erilainen.
Pahus sentään, solenoidi on yleensä "valettu jötikkä", jota ei pysty juurikaan korjaamaan.
Kysy Piikkiön help-desk´istä josko olisi jäänyt jonnekin yksi solenoidi.
Jos saat uuden, niin voitele liikkuvat osat ja tarkista tiivisteiden kunto. Suosittelen myös hiilien uusimista. Noissa starteissa on joskus ilmennyt sellainen vika, että levy, jossa hiilet ovat, on halki ja toinen hiili jää kantamaan. Tällöin ei sitten virta kulje.
Kokemukseni on, että startti kannattaa huoltraa joka kevät. Sinne kertyy jonkin verran hiilipölyä ja jopa kondenssivettä. Aikaa tuohon menee n. 47 min. ja saattaa kulua asennusöljyä pari-kolme pulloa...